Oliepomp

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
Oscar
4T-MSB regular
Berichten: 269
Lid geworden op: 09 jun 2016 22:55
Bezit: CD en SS

Oliepomp

Bericht door Oscar »

Vraagje. Vanwege wat problemen (oa gat in het Carter door met te lange bout de voetsteun vast te zetten) heb ik dit blokje uit elkaar gehaald. Inmiddels zit die netjes weer in elkaar. Nu viel het mij op dat ik het tandwiel wat de oliepomp doet draaien achter het vliegwiel niet kan draaien. Ook niet toen de nokkenas ketting er nog niet op zat. Is dat normaal? Of heb ik toch het oliepompje verkeerd in elkaar gezet?

Het gaat natuurlijk om het tandwieltje links onder. ( inmiddels wel de nokkenas ketting er opgezet)

Afbeelding

stoterstangen90
Vierkantofiel
Berichten: 5187
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
Bezit: Morris Ital
Locatie: Zaagcity

Re: Oliepomp

Bericht door stoterstangen90 »

dan zit het asje inderdaad niet goed in de oliepomp.
Afbeelding

SuzuhaTR1
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1289
Lid geworden op: 06 jan 2014 20:32
Bezit: ATC125 met 110 blok.
CR80 1983
SS50K0 1966 (Duitser)
SS50K1 1976 (Francaise)verkocht
SS50K3 (NL) verkocht
ST50G (Duitser)
D@SS72 Skyteam frame metTS50 tank, SS wielen, spatborden, achterlicht, MT banden, Shark achterbrug enz. enz.
Yamaha FS1 468 1975 verkocht
Yamaha FS1 2RU 1980 verkocht in onderdelen
Locatie: Het Gooi

Re: Oliepomp

Bericht door SuzuhaTR1 »

Ketting vooraan even lossen zodat het tandwiel vrij is, dan laten ‘schrikken’ door met een lichte hamer en dan stukje hout of alu tegen het tandwiel te tikken zodat hij draait, dan ‘valt’ het tandwiel op een gegeven moment wat dieper en is het in orde.

Oscar
4T-MSB regular
Berichten: 269
Lid geworden op: 09 jun 2016 22:55
Bezit: CD en SS

Re: Oliepomp

Bericht door Oscar »

Pompje blokkeert op het moment dat kleine dekseltje erop zit en aangedraaid is. Als het goed is heb ik morgen een juiste pakking. Neem aan probleem verholpen. En anders krijgt die een tikje idd.

SuzuhaTR1
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1289
Lid geworden op: 06 jan 2014 20:32
Bezit: ATC125 met 110 blok.
CR80 1983
SS50K0 1966 (Duitser)
SS50K1 1976 (Francaise)verkocht
SS50K3 (NL) verkocht
ST50G (Duitser)
D@SS72 Skyteam frame metTS50 tank, SS wielen, spatborden, achterlicht, MT banden, Shark achterbrug enz. enz.
Yamaha FS1 468 1975 verkocht
Yamaha FS1 2RU 1980 verkocht in onderdelen
Locatie: Het Gooi

Re: Oliepomp

Bericht door SuzuhaTR1 »

Pakking moet er idd wel tussen om ruimte te creëren

Oscar
4T-MSB regular
Berichten: 269
Lid geworden op: 09 jun 2016 22:55
Bezit: CD en SS

Re: Oliepomp

Bericht door Oscar »

Ik had 2 nieuwe complete setjes gekocht met alle pakkingen. Eentje ori en eentje imi. Bij beide setjes miste de kleine pakking van de oliepomp. :? Omdat ik graag verder wilde had ik van een kassabon eentje geknipt. Met dit als resultaat dus. Nou ja morgen verder.

Ben C50
4T-MSB addict
Berichten: 941
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip

Re: Oliepomp

Bericht door Ben C50 »

Kassabon is te dun. Pizzadoos werkt beter. Maar deze dikte bepaald wel de lekkage langs de tandwielen. Voor de juiste opbrengst misschien echte pakking plaatsen. Is de oude kapot?

Dennis
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1203
Lid geworden op: 29 jan 2007 12:06
Locatie: Utrecht

Re: Oliepomp

Bericht door Dennis »

Net onder de oliepomp zit een geleidebusje. Ik heb weleens de fout gemaakt om die uit het carter te tikken als die bleef hangen in het carter. Ik heb hem liever in de oliepomp. Soms krijg je een braampje/opgestuikt stukje metaal, waardoor de as daar in gaat klemmen daarna. Dus ik zou zeggen haal de pomp eraf, en kijk of je asje op alle manieren soepel draait. Als hij niet meer soepel draait zodra je de as vanaf de ontstekingkant volledig richting de pomp drukt, dan mag je er vanuit gaan, dat je een schuurpapiertje door dat geleidebusje moet halen.

Succes,
Dennis
''UNOX MAN''

Oscar
4T-MSB regular
Berichten: 269
Lid geworden op: 09 jun 2016 22:55
Bezit: CD en SS

Re: Oliepomp

Bericht door Oscar »

Bedankt voor reacties mannen.

De oude (bruinige) was geheel aan stukjes. Was ook heel dun dus vandaar mijn dunne papiertje. Maar goed morgen komt een verse.
Tandwieltje met as achter vliegwiel kan vrij draaien op het moment dat het kleine dekseltje er iets los zit.

Ik heb het gevoel dat alles verder zit zoals het hoort, dus naar verwachting morgen alle sopgelost en weer wat wijzer,

Oscar
4T-MSB regular
Berichten: 269
Lid geworden op: 09 jun 2016 22:55
Bezit: CD en SS

Re: Oliepomp

Bericht door Oscar »

Nieuwe pakking gemonteerd en probleem opgelost. Viel mij nu ook op dat de grote deksel van de oliepomp heel veel ruimte heeft om de bevestigingsgaten. Zou dus zo ook maar kunnen zijn dat deze er niet geheel gecentreerd op zat en daarom de pomp blokkeerde. In ieder geval, hij draait weer soepel. :D

Plaats reactie