Beste 4-takt collega's,
Na jaren plezier van een motorisch goede ss50, is het tijd voor een cosmetische revisie inclusief voorvork revisie. Een van de binnenpoten is compleet geroest en de onderste bus zit muurvast. Tijd voor vervanging. Nu zijn er via de bekende sites imitatie binnenpoten te krijgen voor zo'n 100 euro, of bij enkele winkels opnieuw verchroomde originele poten voor zo'n 225 euro. Ik twijfel... natuurlijk zijn de kosten een belangrijk aspect, maar brengt het prijsverschil meer dan alleen het saldo op de bankrekening?
Wat is jullie ervaring met imitatie ss50 poten en de opnieuw verchroomde originelen? Even doorsparen voor de laatste optie, of gaan voor imitatie?
Een vraag daaraan gerelateerd... een van de spatbord ophangingspunten van de linker buitenpoot is 'uitgebroken'. Bout kan je nog net aandraaien (heeft 5 jaar vastgezeten) maar wil dit ook gelijk repareren. Via CMS kost zo'n ding 110 - 125 euro, nieuw maar licht beschadigd. Ook hierbij, sparen voor een 'nieuwe' buitenpoot of is dit nog te repareren met alu lassen en nieuwe draad erin tappen? Iemand ervaring hiermee?
Alvast bedankt voor de reacties. Alle feedback is welkom, dus andere tips of tricks, graag! De compete voorvork ligt al uit elkaar, op die ene bus na dan...
Ik ben nieuw op dit forum, maar er zullen nog wel meer vragen komen tijdens het revisie process:-)
Groeten Jeroen
SS50 binnenpoten imitatie of verchromen
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 71
- Lid geworden op: 04 jan 2021 17:25
- Bezit: Honda SS50 (1972)
Honda ST50 (1973) - Locatie: Nuenen
-
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1289
- Lid geworden op: 06 jan 2014 20:32
- Bezit: ATC125 met 110 blok.
CR80 1983
SS50K0 1966 (Duitser)
SS50K1 1976 (Francaise)verkocht
SS50K3 (NL) verkocht
ST50G (Duitser)
D@SS72 Skyteam frame metTS50 tank, SS wielen, spatborden, achterlicht, MT banden, Shark achterbrug enz. enz.
Yamaha FS1 468 1975 verkocht
Yamaha FS1 2RU 1980 verkocht in onderdelen - Locatie: Het Gooi
Re: SS50 binnenpoten imitatie of verchromen
Hoi, de imitatiepootjes voldoen uitstekend, daar kun je vele jaren mee verder. Mits natuurlijk goede rubbers (persoonlijk neem ik altijd de ori’s met de 10ribbels, de neppers vallen na 1-2 jaar rijden in de zon in stukken uiteen, dan komt er weer vuil op de binnenpootjes waardoor die weer gaan slijten/roesten)
Qua onderpoot, ik heb nog een paar goede liggen, maar alleen voor de rechterzij.
Die zul je netjes moeten schuren/spuiten of polijsten.
Qua onderpoot, ik heb nog een paar goede liggen, maar alleen voor de rechterzij.
Die zul je netjes moeten schuren/spuiten of polijsten.
-
- 4T-MSB zombie
- Berichten: 2626
- Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
- Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes - Locatie: Santa-Cruz, Belgium
Re: SS50 binnenpoten imitatie of verchromen
Lassen kan perfect door iemand met een tig. Al meerdere zaken laten lassen, zelfs middencarters, lukt allemaal perfect. Zou je eventueel de onderpoot kunne hergebruiken
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 146
- Lid geworden op: 28 jan 2007 00:00
- Bezit: C50-h, SS50m-K1, C50-e, cb77, CT70h-K1, CBX1000a, S90
- Locatie: velsen
Re: SS50 binnenpoten imitatie of verchromen
als enkel de schroefdraad van de onder poot beschadigd is kan je ook er een helicoil in zetten, kan je zelf doen of laten doen
fred
fred
ik vraag me af
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 71
- Lid geworden op: 04 jan 2021 17:25
- Bezit: Honda SS50 (1972)
Honda ST50 (1973) - Locatie: Nuenen
Re: SS50 binnenpoten imitatie of verchromen
Dank voor jullie reacties.
Dus sowieso geen imi rubber, en over de binnen poten ga ik nog even nadenken. Ik heb zojuist de onderste bus van de slechte poot ook los gekregen, dus de optie voor verchromen en inruilen is ook weer mogelijk.
Maar het volgende 'probleem' doet zich al weer voor... Van de buiten poten wil ik de chrome sierring verwijderen. Met veel geduld, rubberen hamer, WD40, slanley mesjes en kleine schroevendraaiers heb ik een sierring heel netjes los gekregen zonder beschadigingen. Deze was netjes (van de goede poot) en kan hergebruikt worden. Helaas is het bij de andere minder goed gegaan. Deze was al niet netjes en de vorige eigenaar heeft er volgens mij een keer de waterpomptang op gezet... maar bij verwijderen zijn er deukjes ontstaan en is het toch al niet zo mooie chroom hier en daar verder beschadigd.
Nu voelen jullie hem al aankomen... zijn er nog sier ringen te krijgen? Iemand ervaringen met verchromen/restaureren daarvan? andere tips? De bekende shops hebben die ringen niet in het assortiment...
Verder beetje off topic, maar ik ga frame, brug en lamporen laten stralen en poedercoaten. Eerste richtprijs 150 - 175 euro voor alles. Is dit een beetje redelijke prijs? Zijn er, naast beschermen schroefdraden en zittingen van lagerschalen (balhoofd) nog andere zaken om op te letten bij poedercoaten van frame etc? Natuurlijk afplakken framenummer na stralen. Nog andere zaken?
Alvast wederom bedankt voor jullie reacties.
Groeten Jeroen
Dus sowieso geen imi rubber, en over de binnen poten ga ik nog even nadenken. Ik heb zojuist de onderste bus van de slechte poot ook los gekregen, dus de optie voor verchromen en inruilen is ook weer mogelijk.
Maar het volgende 'probleem' doet zich al weer voor... Van de buiten poten wil ik de chrome sierring verwijderen. Met veel geduld, rubberen hamer, WD40, slanley mesjes en kleine schroevendraaiers heb ik een sierring heel netjes los gekregen zonder beschadigingen. Deze was netjes (van de goede poot) en kan hergebruikt worden. Helaas is het bij de andere minder goed gegaan. Deze was al niet netjes en de vorige eigenaar heeft er volgens mij een keer de waterpomptang op gezet... maar bij verwijderen zijn er deukjes ontstaan en is het toch al niet zo mooie chroom hier en daar verder beschadigd.
Nu voelen jullie hem al aankomen... zijn er nog sier ringen te krijgen? Iemand ervaringen met verchromen/restaureren daarvan? andere tips? De bekende shops hebben die ringen niet in het assortiment...
Verder beetje off topic, maar ik ga frame, brug en lamporen laten stralen en poedercoaten. Eerste richtprijs 150 - 175 euro voor alles. Is dit een beetje redelijke prijs? Zijn er, naast beschermen schroefdraden en zittingen van lagerschalen (balhoofd) nog andere zaken om op te letten bij poedercoaten van frame etc? Natuurlijk afplakken framenummer na stralen. Nog andere zaken?
Alvast wederom bedankt voor jullie reacties.
Groeten Jeroen
-
- chaly addict
- Berichten: 18902
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
- Bezit: Een hamer
- Locatie: Milsbeek
Re: SS50 binnenpoten imitatie of verchromen
Vraag gewoon een goede linker of rechter losse onderpoot te koop.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
-
- 4T-MSB addict
- Berichten: 846
- Lid geworden op: 20 sep 2009 15:18
- Bezit: Honda CY 50 _ 82cc
Honda Motra CT50
Honda VF1000R sc16
Immitatie Honda dax 150cc Daytona
Honda NSS300 Forza
Yamaha XV700 Virago
Suzuki AN650 Burgman
BMW e21 Alpina - Locatie: Omgeving Den Haag
Re: SS50 binnenpoten imitatie of verchromen
Qua binnenpoten en icm je budget zou ik kijken voor kwalitatief goede imitatie. Dit daar bij hard verchromen, wat ik bij mijn motra heb gedaan, de poten altijd opnieuw gericht moeten worden ook al lijken ze recht.
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 71
- Lid geworden op: 04 jan 2021 17:25
- Bezit: Honda SS50 (1972)
Honda ST50 (1973) - Locatie: Nuenen
Re: SS50 binnenpoten imitatie of verchromen
Wederom dank voor de reacties.
Na intern beraad ga ik toch voor de originele hard verchroomde poten... ik denk er toch spijt van te krijgen op de lange termijn als ik naar imi ga.
Voor wat betreft de buitenpoten zal ik een topic starten in de daarvoor bestemde forum. Maar bij deze, mocht iemand een SS50 linker buitenpoot hebben liggen (K1/ K3, gewoon trommelrem), in goede / redelijke staat, die hij of zij kwijt wil, laat het me aub weten. Stralen/schuren/spuiten ga ik sowieso goed, dus mag enigzins beschadigd zijn, als de chrome sier ring maar goed en netjes is.
En btw, als iemand een helmslot beugel heeft liggen, dan houd ik mij ook aanbevolen.
Groeten Jeroen
P.S. ik zal een dezer dagen een draadje openen om de voortgang van de revisie van de ss50 bij te houden. Er zullen waarschijnlijk nog een hoop vragen komen!
Na intern beraad ga ik toch voor de originele hard verchroomde poten... ik denk er toch spijt van te krijgen op de lange termijn als ik naar imi ga.
Voor wat betreft de buitenpoten zal ik een topic starten in de daarvoor bestemde forum. Maar bij deze, mocht iemand een SS50 linker buitenpoot hebben liggen (K1/ K3, gewoon trommelrem), in goede / redelijke staat, die hij of zij kwijt wil, laat het me aub weten. Stralen/schuren/spuiten ga ik sowieso goed, dus mag enigzins beschadigd zijn, als de chrome sier ring maar goed en netjes is.
En btw, als iemand een helmslot beugel heeft liggen, dan houd ik mij ook aanbevolen.
Groeten Jeroen
P.S. ik zal een dezer dagen een draadje openen om de voortgang van de revisie van de ss50 bij te houden. Er zullen waarschijnlijk nog een hoop vragen komen!