speling achterwiel

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
tom123
4T-MSB beginner
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 mar 2021 15:04
Bezit: skyteam dax

speling achterwiel

Bericht door tom123 »

Hallo,

Ik heb een tijdje geleden opgemerkt dat mijn achterband wiebelt tijdens het rijden. Als hij gewoon stilstaat kan je het achterwiel niet bewegen. Ik heb ook gecontroleerd of al de schroeven goed in de velg zaten, hier was geen enkel probleem. Ik kan nu niet zo goed achterhalen waar het probleem zit. Zou iemand mij kunnen helpen?

Alvast bedankt voor u antwoord.

SuzuhaTR1
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1289
Lid geworden op: 06 jan 2014 20:32
Bezit: ATC125 met 110 blok.
CR80 1983
SS50K0 1966 (Duitser)
SS50K1 1976 (Francaise)verkocht
SS50K3 (NL) verkocht
ST50G (Duitser)
D@SS72 Skyteam frame metTS50 tank, SS wielen, spatborden, achterlicht, MT banden, Shark achterbrug enz. enz.
Yamaha FS1 468 1975 verkocht
Yamaha FS1 2RU 1980 verkocht in onderdelen
Locatie: Het Gooi

Re: speling achterwiel

Bericht door SuzuhaTR1 »

Velg krom, band niet rond of verkeerd omgelegd (binnenband ergens tussen velg en buitenband)?
Achterbrugasmoer niet aangedraaid?
Zet hem op de middenbok en draai het wiel rond terwijl je kijkt naar evt afwijkingen

cor
4T-MSB addict
Berichten: 686
Lid geworden op: 28 jan 2007 01:25
Bezit: Ss50z , cb50, chaly en monkey
Locatie: emmen

Re: speling achterwiel

Bericht door cor »

Of zet hem op de middenbok zodat het achterwiel vrij draait en laat het wiel in de eerste versnelling ( met lopende motor) draaien dan zou je gauw genoeg moeten kunnen zien waar het aan ligt ( tanwiel niet in het midden, slag in de velg enz)

tom123
4T-MSB beginner
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 mar 2021 15:04
Bezit: skyteam dax

Re: speling achterwiel

Bericht door tom123 »

dankuwel voor jullie reacties. Ik heb dit juist bekeken en ik denk dat de band er scheef opstaat. Als ik hem ronddraai dan komt die op een bepaald moment tegen de ketting en dan als je hem verder draait weer niet. Weten jullie hoe je dit moet oplossen. Ik ken er heel weinig van dus als het kan hou het aub simpel of leg het een vele stapjes uit.
Alvast bedankt voor jullie reacties.

Novio Jorg
4T-MSB regular
Berichten: 409
Lid geworden op: 08 jul 2017 11:59
Bezit: Novio

Re: speling achterwiel

Bericht door Novio Jorg »

tom123 schreef: 23 mar 2021 15:06 dankuwel voor jullie reacties. Ik heb dit juist bekeken en ik denk dat de band er scheef opstaat. Als ik hem ronddraai dan komt die op een bepaald moment tegen de ketting en dan als je hem verder draait weer niet. Weten jullie hoe je dit moet oplossen. Ik ken er heel weinig van dus als het kan hou het aub simpel of leg het een vele stapjes uit.
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Band leeg laten lopen en oppompen en elke keer een stukje masseren zodat die er goed gevuld op zit.

Gebruikersavatar
gonzo
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1190
Lid geworden op: 17 jul 2012 19:59
Locatie: Afferden, Limburg

Re: speling achterwiel

Bericht door gonzo »

tom123 schreef: 23 mar 2021 15:06 dankuwel voor jullie reacties. Ik heb dit juist bekeken en ik denk dat de band er scheef opstaat. Als ik hem ronddraai dan komt die op een bepaald moment tegen de ketting en dan als je hem verder draait weer niet. Weten jullie hoe je dit moet oplossen. Ik ken er heel weinig van dus als het kan hou het aub simpel of leg het een vele stapjes uit.
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Woonplaats? Een uitleg aan huis kan zeer verhelderend zijn.....
Try and die techniek....... love it.

tom123
4T-MSB beginner
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 mar 2021 15:04
Bezit: skyteam dax

Re: speling achterwiel

Bericht door tom123 »

gonzo schreef: 23 mar 2021 22:21
tom123 schreef: 23 mar 2021 15:06 dankuwel voor jullie reacties. Ik heb dit juist bekeken en ik denk dat de band er scheef opstaat. Als ik hem ronddraai dan komt die op een bepaald moment tegen de ketting en dan als je hem verder draait weer niet. Weten jullie hoe je dit moet oplossen. Ik ken er heel weinig van dus als het kan hou het aub simpel of leg het een vele stapjes uit.
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Woonplaats? Een uitleg aan huis kan zeer verhelderend zijn.....
Ik woon in Vosselaar, maar ik ga het dit weekend eerst is proberen oplossen met het spannen van de ketting want deze staat niet perfect juist aan beide kanten. Als dit niet werkt mag u gerust komen helpen als u daar tijd voor heeft.

Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4094
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda S90
Honda GiorCub '99 4bak c50 scooter :-)
NSU Prima D '57 2T scooter.
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Boxer1.'72(as found)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: speling achterwiel

Bericht door wim V8 »

tom123 schreef: 23 mar 2021 15:06

Als ik hem ronddraai dan komt die op een bepaald moment tegen de ketting en dan als je hem verder draait weer niet. Weten jullie hoe je dit moet oplossen.

Dan heb je waarschijnlijk een slinger in je velg.
Staan je spaken slap?
Even bij een fietsenmaker laten spannen/richten, is de slinger er ook meteen uit.

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Gebruikersavatar
lil
4T-MSB zombie
Berichten: 2011
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: speling achterwiel

Bericht door lil »

ik denk dat je je band niet goed hebt ingestopt. zorg dat de band overal even hoog in de velgrand zit, dus ja, leeg laten lopen, herpositioneren, uitstekende gedeelten dieper instoppen en te diep zittende delen naar buiten trekken(met een bandenlichter bijv.), en weer oppompen. (lekker hard oppompen kan helpen dat de band zich zal zetten naar de velg, zeg tot 4 of 5 bar ofzo, en daarna weer leeg laten lopen naar de juiste band spanning en kijken of het geholpen heeft)
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4094
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda S90
Honda GiorCub '99 4bak c50 scooter :-)
NSU Prima D '57 2T scooter.
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Boxer1.'72(as found)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: speling achterwiel

Bericht door wim V8 »

Hij slingert(van links naar rechts)
Dus geen hoogteslag.

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Gebruikersavatar
lil
4T-MSB zombie
Berichten: 2011
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: speling achterwiel

Bericht door lil »

o ik heb wel links/rechts slingering meegemaakt puur vanwege niet goed ingestopte band...

maar idd, kijk anders eens of de velg slingert. zet de brommer op de standaard en laat het wiel draaien en kijk naar de velg en niet naar de band.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Gebruikersavatar
gonzo
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1190
Lid geworden op: 17 jul 2012 19:59
Locatie: Afferden, Limburg

Re: speling achterwiel

Bericht door gonzo »

tom123 schreef: 24 mar 2021 16:52
gonzo schreef: 23 mar 2021 22:21
tom123 schreef: 23 mar 2021 15:06 dankuwel voor jullie reacties. Ik heb dit juist bekeken en ik denk dat de band er scheef opstaat. Als ik hem ronddraai dan komt die op een bepaald moment tegen de ketting en dan als je hem verder draait weer niet. Weten jullie hoe je dit moet oplossen. Ik ken er heel weinig van dus als het kan hou het aub simpel of leg het een vele stapjes uit.
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Woonplaats? Een uitleg aan huis kan zeer verhelderend zijn.....
Ik woon in Vosselaar, maar ik ga het dit weekend eerst is proberen oplossen met het spannen van de ketting want deze staat niet perfect juist aan beide kanten. Als dit niet werkt mag u gerust komen helpen als u daar tijd voor heeft.
1,5 uur rijden voor mij, ietsje te ver, jammer. Misschien iemand anders in de buurt van Eindhiven/ Tilburg die kan helpen?
Try and die techniek....... love it.

Plaats reactie