SS50 restauratie verslag

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1971
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: SS50 restauratie verslag

Bericht door lil »

je moet voor de scharnierpunten van de remsegmenten en de remnok aan de binnenkant en de worm aandrijving van de km-teller speciaal vet gebruiken wat niet dun word en gaat druipen als het heet word, want anders druipt het op je remvoeringen en dan remt ie niet meer goed.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16255
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: SS50 restauratie verslag

Bericht door nielspbr »

Wiebelende naalden komen meestal doordat de kabel een keer een knik heeft gekregen.

JW75
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 57
Lid geworden op: 05 jul 2020 23:07
Bezit: PF50 amigo, Novio, SS50

Re: SS50 restauratie verslag

Bericht door JW75 »

JeroenSmits schreef: 13 jun 2021 07:16 Het was de 5 maanden wachten meer dan waard;-)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eindelijk weer op eigen 'benen'!

Afbeelding

Afbeelding
Welke merk veren heb je gekocht, zien er goed uit.

JeroenSmits
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 71
Lid geworden op: 04 jan 2021 17:25
Bezit: Honda SS50 (1972)
Honda ST50 (1973)
Locatie: Nuenen

Re: SS50 restauratie verslag

Bericht door JeroenSmits »

@JW75: Die veren heb ik 7 jaar geleden bij Loef bromfietsen gehaald. Gewoon universele varianten. Volgens mij heeft deze winkel, of 4 takt winkel, soortgelijke nog steeds in het assortiment. Zijn eigenlijk meer MT/MB varianten... ik ben zelf nog bezig mijn originele veren gangbaar te krijgen. Heb een mede liefhebber gevonden die ze uit elkaar gaat halen. Hopelijk zijn de oliedempers nog te redden!

Btw weer een technisch weekend gehad... achterspatbord in de antisteenslag gezet en aan het monteren geslagen! Dankbaar werk kijkende naar het resultaat! Naast spatbord, knipperlichten achter, achterlicht ook de linker stuurschakelaar gemonteerd. Deze origineel nieuw aangeschaft, dus moest nog even met de dremel behandeld worden om passend te maken op het m-stuur (kabel loopt niet in het stuur). En deze nieuwe ori schakelaar heeft voor de claxon geen massa kabel... zou via stuur moeten... dus moest nog even een massakabel tussen stuur en koplamp maken. Simpelweg een draad aan de grote ring gesoldeerd.

Zadel even voor de sier erop gezet. Kraalringen/boutjes zitten nog niet vast, ging even om de looks. Moet zadel onderkant nog even een extra antiroest behandeling geven, her en der nog wat blank metaal.

Nu eerst weer een bestelling plaatsen... de Japanse stekkertjes zijn hard gegaan de afgelopen weken, en de voorremhevel heeft wel een erg lange slag voordat deze echt grijpt, dus gaan de blokjes voor ook nog even voor nieuwe vervangen!

To be continued!

Afbeelding

Afbeelding

JW75
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 57
Lid geworden op: 05 jul 2020 23:07
Bezit: PF50 amigo, Novio, SS50

Re: SS50 restauratie verslag

Bericht door JW75 »

JeroenSmits schreef: 28 jun 2021 16:55 @JW75: Die veren heb ik 7 jaar geleden bij Loef bromfietsen gehaald. Gewoon universele varianten. Volgens mij heeft deze winkel, of 4 takt winkel, soortgelijke nog steeds in het assortiment. Zijn eigenlijk meer MT/MB varianten... ik ben zelf nog bezig mijn originele veren gangbaar te krijgen. Heb een mede liefhebber gevonden die ze uit elkaar gaat halen. Hopelijk zijn de oliedempers nog te redden!

Btw weer een technisch weekend gehad... achterspatbord in de antisteenslag gezet en aan het monteren geslagen! Dankbaar werk kijkende naar het resultaat! Naast spatbord, knipperlichten achter, achterlicht ook de linker stuurschakelaar gemonteerd. Deze origineel nieuw aangeschaft, dus moest nog even met de dremel behandeld worden om passend te maken op het m-stuur (kabel loopt niet in het stuur). En deze nieuwe ori schakelaar heeft voor de claxon geen massa kabel... zou via stuur moeten... dus moest nog even een massakabel tussen stuur en koplamp maken. Simpelweg een draad aan de grote ring gesoldeerd.

Zadel even voor de sier erop gezet. Kraalringen/boutjes zitten nog niet vast, ging even om de looks. Moet zadel onderkant nog even een extra antiroest behandeling geven, her en der nog wat blank metaal.

Nu eerst weer een bestelling plaatsen... de Japanse stekkertjes zijn hard gegaan de afgelopen weken, en de voorremhevel heeft wel een erg lange slag voordat deze echt grijpt, dus gaan de blokjes voor ook nog even voor nieuwe vervangen!

To be continued!

Afbeelding

Afbeelding
Bedankt, dacht ik al, van mdi.
Ziet er goed uit, bijna zonde om er dadelijk op te gaan rijden.

JeroenSmits
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 71
Lid geworden op: 04 jan 2021 17:25
Bezit: Honda SS50 (1972)
Honda ST50 (1973)
Locatie: Nuenen

Re: SS50 restauratie verslag

Bericht door JeroenSmits »

Nu we het toch over achterschokbrekers hebben.... de originele varianten zijn weer gangbaar en voorzien van de gekleurde busjes! En ze hebben een goede polijstborstel van dichtbij gezien;-)

Een van de dempers wat krom, dus die is vervangen. Eea moet nog aangedraaid worden, maar wilde de nieuwe look al met jullie delen. Nieuwe rubbers en bussen komen er nog in. Met een beetje geluk volgende week een foto gemonteerd op de SS!

En ja, het eerste ritje zal een voorzichtige worden... geen wheelies iig:-)

Afbeelding

Afbeelding

JW75
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 57
Lid geworden op: 05 jul 2020 23:07
Bezit: PF50 amigo, Novio, SS50

Re: SS50 restauratie verslag

Bericht door JW75 »

Zou je de onderkant van de voorvork niet kunnen polijsten, ziet er misschien mooier uit dan zilver gespoten.

JeroenSmits
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 71
Lid geworden op: 04 jan 2021 17:25
Bezit: Honda SS50 (1972)
Honda ST50 (1973)
Locatie: Nuenen

Re: SS50 restauratie verslag

Bericht door JeroenSmits »

Heb ik nog overwogen, het polijsten van de buitenpoten. Maar omdat de wielnaven geglaspareld zijn, leek mij een zilveren poot met blanke lak mooier staan. En past bij de zilveren stuurplaten.

JeroenSmits
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 71
Lid geworden op: 04 jan 2021 17:25
Bezit: Honda SS50 (1972)
Honda ST50 (1973)
Locatie: Nuenen

Re: SS50 restauratie verslag

Bericht door JeroenSmits »

Schokbrekers gemonteerd! Flinke verbetering :D . Uiteraard wat slapper dan die imi dingen, maar prima te doen! En toch geen buddy-seat.

Pasvorm is ook veel beter. Geen extra ring meer nodig om voldoende 'vrijloop' tussen schokbreker en achterbrug/kettingkastje te realiseren.

Afbeelding

Afbeelding

Pds
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 59
Lid geworden op: 12 apr 2017 01:33
Bezit: C50,Dax,Ps50
Locatie: 026

Re: SS50 restauratie verslag

Bericht door Pds »

netjes!! ziet er goed uit

cor
4T-MSB addict
Berichten: 686
Lid geworden op: 28 jan 2007 01:25
Bezit: Ss50z , cb50, chaly en monkey
Locatie: emmen

Re: SS50 restauratie verslag

Bericht door cor »

Word een mooie ss

JeroenSmits
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 71
Lid geworden op: 04 jan 2021 17:25
Bezit: Honda SS50 (1972)
Honda ST50 (1973)
Locatie: Nuenen

Re: SS50 restauratie verslag

Bericht door JeroenSmits »

Zo, het is weer even geleden. Even een vakantie tussendoor gehad... en laatste dagen weer even tijd voor wat knutselen.

- Stuurschakelaars aangesloten en alles via de accu werkt!
- Voorspatbord in de anti-steenslag en gemonteerd
- Nieuwe klokjes voor, nu heeft de hevel een normale uitslag.

Resultaat naar wens:-)

Afbeelding

Afbeelding

JeroenSmits
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 71
Lid geworden op: 04 jan 2021 17:25
Bezit: Honda SS50 (1972)
Honda ST50 (1973)
Locatie: Nuenen

Re: SS50 restauratie verslag

Bericht door JeroenSmits »

Mbt de kabelboom in de koplamp. De koplamp heeft 2 gaten, rond 'bovenin' en 'ovaal' onderin. Heb nu alleen de km-teller kabel via de ovale opening lopen... en alle elektrakabel via de ronde. Waarom? Eigenlijk niet bij nagedacht... en nu denk ik toch dat er een betere manier moet zijn.

De kabelboom oversteek van frame naar koplamp zit niet lekker. Bij stuuruitslag naar rechts wordt ie deels uit de koplamp getrokken, bij uitslag naar links loopt de boom in een wel erg krappe 'S' en knikt naar mijn mening te veel. Ook wordt de boom uit het beugeltje op het frame gedrukt.

Dus lijkt er op dat de hoofdkabelboom wellicht beter via het ovale gat geleid kan worden... Is dit hoe meneer Honda het ook ooit zo bedoeld had? Foto's op internet geven niet heel veel uitsluitsel.... Wat denken jullie?


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

JeroenSmits
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 71
Lid geworden op: 04 jan 2021 17:25
Bezit: Honda SS50 (1972)
Honda ST50 (1973)
Locatie: Nuenen

Re: SS50 restauratie verslag

Bericht door JeroenSmits »

En met 'klokjes' bedoel ik natuurlijk 'blokjes'... die van de remmen wel te verstaan;-)

JeroenSmits
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 71
Lid geworden op: 04 jan 2021 17:25
Bezit: Honda SS50 (1972)
Honda ST50 (1973)
Locatie: Nuenen

Re: SS50 restauratie verslag

Bericht door JeroenSmits »

Toch meer even alles los gemaakt in de koplamp en opnieuw aangesloten, met de hoofdboom via het ovale gat. Dit gaat veel beter zo en blijft mooi in de beugel zitten. Zo zal meneer Honda het dan wel bedoeld hebben...

En uitlaat gemonteerd, bijna af;-) En ja, geen originele... deze geeft een veel mooier geluid! De originele ligt klaar, moet alleen nog aangepast worden mbt de middelste beugel (gat uitboren en stukje afslijpel, er is mij bij aanschaf destijds gemeld dat de mallen van Honda wat 'verlopen' zijn). Heb een hitteschild wat een klein beetje liefde nodig heeft... en moet nog op zoek naar de originele hitteschildjes voor de uitlaatbocht... zal wel een 'gehavende' versie van 4 stroke barn worden, en dan naar de verchromer... Wordt van de winter.

Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie