Hulp met Chaly

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
Joepgerwig
4T-MSB beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 mar 2021 15:06
Bezit: Ss50

Hulp met Chaly

Bericht door Joepgerwig »

Hi allen!

Sinds vorige week een Volledig originele Chaly uit een schuur gehaald na 25 jaar droog gestald te zijn geweest. Zie foto. Ik wil hem het allerliefste origineel houden met carburateur en kapje. Ben er van overtuigd dat dit toch gewoon moet werken.

Na het nalopen van het blokje en de basis zaken gecontroleerd te hebben kom ik bij de carburateur en ontsteking.

Ik kom er niet helemaal uit, ben al dagen bezig maar heb niet genoeg verstand van deze combi qua carb.

Wie of wie is de chaly koning behalve Henk Jan want die heeft wellicht geen tijd:) om met mij de chaly weer goed lopend te krijgen. Ben bereid overal heen te rijden en te betalen.

Dank alvast!
Afbeelding

Alexander Korenhof
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 129
Lid geworden op: 19 apr 2013 20:24
Bezit: 3 x PC50
1 X PF50

Re: Hulp met Chaly

Bericht door Alexander Korenhof »

Hoef je geen chaly koning voor te zijn om een punten ontsteking te checken en carburateur te checken. Wat jij hebt werkt zelfde als een andere Honda uit zelfde periode


Uitgaande dat hij 25 jaar geleden werkend in de schuur is gezet:

Mijn advies

Geeft ie een vonk? Geeft ie benzine?.

Geen vonk :Contactpunten geoxideerd.

Korrel 800-1000 schuurpapier tussen contact punten halen. Als je dat niet hebt. Pak dan het fijnste schuurpapier wat je kan vinden. Werkt ook maar is Minder nette aanpak


Geen natte bougie na veel starten met gas open?
Carburateur verstopt:

Al je gaatjes van sproeiers door prikken met een draadje van een remkabel oid.hoofdsproeier is om te starten het belangrijkste

Of het zwikkie in ultrasoonband leggen= beter

Succes.

Waar ben je trouwens woonachtig?

-edit-

Hij rijdt dus gewoon?

Kan je dan je klachten omschrijven?

Joepgerwig
4T-MSB beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 mar 2021 15:06
Bezit: Ss50

Re: Hulp met Chaly

Bericht door Joepgerwig »

Dank voor je reactie!

Heb de kleppen gesteld, olie gewisseld, ontsteking afgesteld en carb gereinigd.

Hij blijft vooral inhouden als ik meer dan half gas geef. Sproeiers Bieden geen verbetering en carburateur werkt goed op een ander blokje.

Wellicht dan toch de punten schuren?

Gr

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2625
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Hulp met Chaly

Bericht door MrSinga »

klinkt toch alsof ontsteking niet 100% staat dan. Of je ergens wat valse lucht hebt, wat niet op een ander blokje hebt.

stoterstangen90
Vierkantofiel
Berichten: 5187
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
Bezit: Morris Ital
Locatie: Zaagcity

Re: Hulp met Chaly

Bericht door stoterstangen90 »

wellicht een slechter wordende condensator. Kijk of je vonken hebt achter je vliegwiel. = condensator slecht, worden punten slecht van.
Afbeelding

Alexander Korenhof
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 129
Lid geworden op: 19 apr 2013 20:24
Bezit: 3 x PC50
1 X PF50

Re: Hulp met Chaly

Bericht door Alexander Korenhof »

Valse lucht kan je checken door remreiniger te spuiten op de plekken waar ie valse lucht kan trekken terwijl je brommer draait.

Als ie dan andere toeren tal gaat draaien met zelfde stand gashendel, dan heb je valse lucht

Plekken die voor de hand liggen = aansluiting kop-spruitstuk en aansluiting spruitstuk - carb

Andere mogelijk probleem: luchtfilter verstopt. Probeer eens zonder luchtfilter,

Wellicht krijgt hij of zij dan teveel lucht. Choke beetje erop zetten om dat te compenseren
Laatst gewijzigd door Alexander Korenhof op 01 jul 2021 17:53, 2 keer totaal gewijzigd.

Alexander Korenhof
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 129
Lid geworden op: 19 apr 2013 20:24
Bezit: 3 x PC50
1 X PF50

Re: Hulp met Chaly

Bericht door Alexander Korenhof »

Joepgerwig schreef: 01 jul 2021 08:01 Dank voor je reactie!

Heb de kleppen gesteld, olie gewisseld, ontsteking afgesteld en carb gereinigd.

Hij blijft vooral inhouden als ik meer dan half gas geef. Sproeiers Bieden geen verbetering en carburateur werkt goed op een ander blokje.

Wellicht dan toch de punten schuren?

Gr
Als hij loopt, dan hoef je volgens mij nooit de punten te schuren. Die werken dan prima, ook op hoge toeren

Alexander Korenhof
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 129
Lid geworden op: 19 apr 2013 20:24
Bezit: 3 x PC50
1 X PF50

Re: Hulp met Chaly

Bericht door Alexander Korenhof »

Of uitlaat verstopt. Haal hem eraf.

Zo kan je dingen uitsluiten

cor
4T-MSB addict
Berichten: 686
Lid geworden op: 28 jan 2007 01:25
Bezit: Ss50z , cb50, chaly en monkey
Locatie: emmen

Re: Hulp met Chaly

Bericht door cor »

Als het goed is heb je een vlinder carburateur, deze zijn moeilijk af te stellen maar na half gas niet meer reageren op gas betekent vaak een te kleine of te grote sproeit, carburateur goed afstellen en alles controleren op valse lucht zoals gezegd. Ik heb gelukkig geen vlindercarb meer want het zijn rotdingen. Kan ook nog zijn dat hij ergens begrenst is

Plaats reactie