Honen of nieuwe veren?

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1971
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Honen of nieuwe veren?

Bericht door lil »

ligt eraan wat. zeker niet alles, en zeker niet voetstoots. tis net zoiets als met de bijbel he

had je nog iets specifieks in gedachten waarvan je vind dat ik er volkomen naast zit? want laten we dat dan gelijk tot op het bot ontleden zodat er geen misverstanden over dingen kunnen bestaan, dat kan alleen maar goed zijn voor iedereen
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

butt head
moppersmurf
Berichten: 8904
Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
Bezit: paar brommers
Locatie: neede gelderland

Re: Honen of nieuwe veren?

Bericht door butt head »

nielspbr schreef: 28 sep 2021 22:30
lil schreef: 28 sep 2021 22:15 ja misschien... maar tis met dat alles vaak een hoop theorie en weinig bewezen praktijk, dus neem me niet kwalijk dat ik automatisch een hoop met de nodige korrel zout neem. ik bedoel, die bladen zijn ook maar geschreven door mensen die een stukkie willen schrijven, je weet niet wat hun motivatie zal zijn. voor mij moet iets gewoon logisch aanneembaar zijn, en anders gewoon onweerlegbaar bewezen worden. en wellicht heb ik er minder concreet verstand van dan jij, ik zal je wat betreft nicasil verder niet tegenspreken
Met andere woorden wat er in andermans ondertussen 40 jaar oude schoolboeken staat neem jij niet serieus omdat jij ze nooit hebt gelezen?
Klepspeling :D
Boek 0,05 0,05
Facebook 0,08 0,10
Andere ooit heeft iemand gezegd 0,05 0,08

Maar waar op stellen 1 boek tegen 200man of 3 die claimen 30 jaar te sleutelen bij een dealer :idea:
ik praat niet alleen maar poep


bami = bami. troep = troep.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2592
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Honen of nieuwe veren?

Bericht door MrSinga »

butt head schreef: 29 sep 2021 09:22
nielspbr schreef: 28 sep 2021 22:30
lil schreef: 28 sep 2021 22:15 ja misschien... maar tis met dat alles vaak een hoop theorie en weinig bewezen praktijk, dus neem me niet kwalijk dat ik automatisch een hoop met de nodige korrel zout neem. ik bedoel, die bladen zijn ook maar geschreven door mensen die een stukkie willen schrijven, je weet niet wat hun motivatie zal zijn. voor mij moet iets gewoon logisch aanneembaar zijn, en anders gewoon onweerlegbaar bewezen worden. en wellicht heb ik er minder concreet verstand van dan jij, ik zal je wat betreft nicasil verder niet tegenspreken
Met andere woorden wat er in andermans ondertussen 40 jaar oude schoolboeken staat neem jij niet serieus omdat jij ze nooit hebt gelezen?
Klepspeling :D
Boek 0,05 0,05
Facebook 0,08 0,10
Andere ooit heeft iemand gezegd 0,05 0,08

Maar waar op stellen 1 boek tegen 200man of 3 die claimen 30 jaar te sleutelen bij een dealer :idea:
in sé volg je de boeken van de producent. Die hebben de research en de know how.
Echter in realiteit heb je dealers met ervaring die stellen dat een kleine aanpassing soms minder last bezorgd of beter is (zo ook bij m'n firma waar ik werk zijn er dealers die kits hebben voor op onze machines, die het bedrijf dan naderhand verkoopt als optie).

jah FB dat is een ding apart. Net als wikipedia :D heb je toch wel wat onwaarheden helaas

NIX
chaly addict
Berichten: 18883
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Honen of nieuwe veren?

Bericht door NIX »

lil schreef: 28 sep 2021 22:15 ja misschien... maar tis met dat alles vaak een hoop theorie en weinig bewezen praktijk, dus neem me niet kwalijk dat ik automatisch een hoop met de nodige korrel zout neem. ik bedoel, die bladen zijn ook maar geschreven door mensen die een stukkie willen schrijven, je weet niet wat hun motivatie zal zijn. voor mij moet iets gewoon logisch aanneembaar zijn, en anders gewoon onweerlegbaar bewezen worden. en wellicht heb ik er minder concreet verstand van dan jij, ik zal je wat betreft nicasil verder niet tegenspreken, want de kennis ontbreekt me
Geen idee waar je nog meer anders over denkt dan ik. Ik zie dat ook niet als een probleem. Ik reageer gewoon op wat ik mensen hier zie beweren. En ja, de praktijk is weerbarstig en houdt zich niet altijd aan de theorie. Van dat laatste ben ik ongeveer het bewijs omdat ik grotendeels rij met onderdelen die anderen als vuilnis zien en ik rij er nog heel wat voorbij ook. Ik rij met meer slotspeling dan in de boekjes staat, met verder versleten schakelvorken dan aan maten gegeven wordt, draai waar het kan tandwielen een keer om, rij het profiel van 30 jaar ouden banden op, vervang lagers en keerringen van mijn eigen blokjes pas als ze lekken of zichtbaar speling hebben, hergebruik pakkingen en O-ringen, noem maar op. Ik rij nauwelijks zuigers en cilinders in omdat ze toch al op zijn, maar op de paalmonkey na, rookt er geeneen significant. Mijn ergste rookmachine deed dat op een gloednieuwe 2e overmaat zuiger en versgeboorde cilinder van Leertouwer. De mensen die dat gezien hebben zullen zich die donkergroene XL50 zeker herinneren. Die rijdt nu met een gebruikte 50cc waar ik de beste zuiger die ik nog had en de minst versleten veren op heb gezet. En ja, volgens mijn eerder genoemde theorie zou dat bij elkaar geraapte spul moeten roken, maar doet dat niet. Niet omdat hoongroeven en inrijden niet nodig zijn, maar omdat fabrieksnieuw niet ingelopen is, en gebruikt dat wel is. Blijkbaar zelfs als het geen onderdelen zijn die niet bij elkaar horen. Overigens: dat dit geintje bij een paar Hondaatjes die hier staan, goed gaat, is geen garantie dat het overal goed zal gaan en of het bijvoorbeeld met een keverblokje ook zo makkelijk gaat moet ik ook eerst maar zien. Ik weet dat het bij Jeep motoren wel verkeerd gaat. Nieuwe veren in gladde ingelopen cilinders blijven enorme blowby geven. Om maar een ander voorbeeld te geven. Die moeten op de hoongroeven inlopen.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1971
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Honen of nieuwe veren?

Bericht door lil »

nou die dingen die je doet met al die oude banden en onderdelen daar denk ik iig hetzelfde over :D

ouwe zooi eerst oprijden, werkt vaak allemaal nog prima

en verders waardeer ik je inbreng hoor, blijft toch leerzaam, en je bent wat mij betreft wel een kenner
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

iclaudius
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1403
Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
Bezit: Mezelf
Locatie: Tussen de Scheldes

Re: Honen of nieuwe veren?

Bericht door iclaudius »

Ben het helemaal met Nix eens, bijna ALLES kan weer een leven mee, dus leve het recycling van kwalitatieve Honda-delen. 8-)

christianos
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 36
Lid geworden op: 25 mar 2021 16:50
Bezit: Honda C320

Re: Honen of nieuwe veren?

Bericht door christianos »

Afbeelding

Glimt 'ie mooi. Hopelijk dit weekend zonder olieverbruik de wijde wereld in :mrgreen:

Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4063
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub '99 4bakc50 scooter :-)
NSU Prima '57 2T scooter.
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'72(as found)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Honen of nieuwe veren?

Bericht door wim V8 »

Mooi.
Nou goed inrijden, 1000km met SAE30 olie met CD specificatie.

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Dennis
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1202
Lid geworden op: 29 jan 2007 12:06
Locatie: Utrecht

Re: Honen of nieuwe veren?

Bericht door Dennis »

Ik heb nog nooit ergens SAE 30 in gegooid, maar het staat op het koppelingcarter inderdaad. Ik gebruik zelf 20w50 voor klassiekers in een stoterstangen blok. Dat het niet voor natte koppelingen is, zal me wat. Dat speelt pas mee bij vermogen. Koppeling krijgt er verder niets van.
kendall racing green gaat in mijn VW luchtgekoeld blok, beste wat ik kon vinden. 4x C310 is een 1 VW blok. :)
''UNOX MAN''

Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4063
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub '99 4bakc50 scooter :-)
NSU Prima '57 2T scooter.
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'72(as found)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Honen of nieuwe veren?

Bericht door wim V8 »

Dennis schreef: 10 okt 2021 08:41
Ik heb nog nooit ergens SAE 30 in gegooid, maar het staat op het koppelingscarter inderdaad.
Ik gebruik zelf 20w50 voor klassiekers in een stoterstangen blok.
Dat het niet voor natte koppelingen is, zal me wat.
Dat speelt pas mee bij vermogen.
Koppeling krijgt er verder niets van.
kendall racing green gaat in mijn VW luchtgekoeld blok, beste wat ik kon vinden. 4x C310 is een 1 VW blok. :)



Ik bedoelde deze olie speciaal voor de inrijperiode.


Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16255
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Honen of nieuwe veren?

Bericht door nielspbr »

Het gaat er voornamelijk om een simpele minerale olie te gebruiken tijdens het inrijden. Alles moet even op elkaar inslijten voordat je een "beter" smerende olie gaat gebruiken.

christianos
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 36
Lid geworden op: 25 mar 2021 16:50
Bezit: Honda C320

Re: Honen of nieuwe veren?

Bericht door christianos »

Er zit de goedkoopste mineraal in die ze hier bij de pomp verkopen. Dat lijkt me wel aardig :twisted:

Eerste 50 kilometer zitten er op met de pony. Rijdt fantastisch. Dan merk je ineens wat een vermogen een goed cilindertje heeft. Pfoe!

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1971
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Honen of nieuwe veren?

Bericht door lil »

ik hoop dat je de cylinder nog even ingeolied hebt bij de montage, dat scheelt ook. is in de hele discussie helaas even vergeten te noemen, niet droog monteren.
succes verder.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Plaats reactie