Tweecilinder bouwen

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
C320i
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 139
Lid geworden op: 06 jun 2020 18:04
Bezit: SS50Z K3
SS100 V-Twin (in aanbouw)
C320i
C310
DAX LC 150 DOHC 4V
Transalp
Miimo
Honda Bosmaaier
Honda 2cilinder Buitenboordmotor
Locatie: Friesland

Tweecilinder bouwen

Bericht door C320i »

Na het bouwen van een DAX met een Honda CBR 150 LC DOHC 4V blok en een C320 met een MSX125 met PGMFI injectie heb ik een nieuwe uitdaging nodig, iets doen wat bijna niemand doet en waar ik echt mijn best voor moet gaan doen. Ik ga van een SS50 of C50 blokje een 100cc V-twin tweecilinder maken. En niet zoals op Youtube soms te zien is, een blokje wat loopt, maar door de manier van bouwen niet lang. Ik wil er betrouwbaar mee naar de Noordkaap of zuid-Portugal kunnen rijden. En terug. Het moet dus echt goed !

Ik zal de komende tijd proberen met foto's en wat tekst de voorgang/moeilijkheden hier te plaatsen.

Spullen die ik gebruik:
* Een draaibank
* Een freesbank
* een hydraulische pers (50 ton)
* Een AC/DC TIG lasapparaat om giet-aluminium te kunnen lassen
* Geschikt toevoegmateriaal
* Flink wat gereedschap
* Een aantal oude SS/CD/C-motorblokjes of delen er van.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

tjeefke
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 98
Lid geworden op: 08 jul 2013 21:49
Bezit: ‘88 NT dax, 2 stuks
‘71 CD50
‘06 DX90
'72 Chaly, 124cc
Locatie: Deinze, België

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door tjeefke »

Allan millyard ;)

C320i
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 139
Lid geworden op: 06 jun 2020 18:04
Bezit: SS50Z K3
SS100 V-Twin (in aanbouw)
C320i
C310
DAX LC 150 DOHC 4V
Transalp
Miimo
Honda Bosmaaier
Honda 2cilinder Buitenboordmotor
Locatie: Friesland

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door C320i »

Ik ben begonnen met een drietal blokken helemaal leeg, en met Dastie vetvrij en schoon te maken.

Afbeelding

Daarna zaag ik van het linker carterdeel de versnellingsbak af

Afbeelding
Afbeelding

Als je goed kijkt zie je de zaaglijn ! :geek:

Afbeelding

Hier zie je het beter :mrgreen:

Afbeelding

C320i
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 139
Lid geworden op: 06 jun 2020 18:04
Bezit: SS50Z K3
SS100 V-Twin (in aanbouw)
C320i
C310
DAX LC 150 DOHC 4V
Transalp
Miimo
Honda Bosmaaier
Honda 2cilinder Buitenboordmotor
Locatie: Friesland

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door C320i »

Deze zit in de weg, die zagen we er ook af...

Afbeelding

Het krukas-deel van het carter moet twee drijfstangen gaan huisvesten, dus moet er ruimte voor worden gemaakt;

Afbeelding

Beetje frezen 8-)

Afbeelding

Het nieuwe tussenmuurtje in het carter;

Afbeelding

Ruimte maken in het afgezaagde carter-deel;

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Samen met het versnellingbak-deel;

Afbeelding

En bovenop het nieuwe muurtje de andere helft;

Afbeelding
Afbeelding

Stukje meer ruimte;

Afbeelding

De te lassen delen zo diep mogelijk ingeslepen om een volle las te krijgen door de verschillende diktes van het carter.
Ik heb wel vaken gelast, maar Gietaluminium zo spanningvrij mogelijk lassen is toch wel een dingetje...

Afbeelding

De bovenkant ga ik wel lassen om de juiste las-instellingen te vinden, later wordt dit deel toch weer weggehaald voor de tweede cilinder.

Afbeelding

C320i
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 139
Lid geworden op: 06 jun 2020 18:04
Bezit: SS50Z K3
SS100 V-Twin (in aanbouw)
C320i
C310
DAX LC 150 DOHC 4V
Transalp
Miimo
Honda Bosmaaier
Honda 2cilinder Buitenboordmotor
Locatie: Friesland

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door C320i »

Begonnen met de krukas, lagers en het distributietandwieltje er af;

Afbeelding
Afbeelding

Bigend er uit geperst, deze lijkt hardverchroomd, hij is 23,1mm dik.

Afbeelding

En 39mm lang, met een smeergaatje scheef naar het midden en naar buiten lopend uitkomend zodat de olie door de middelpunt vliegende kracht meegeholpen wordt naar buiten te stromen en het naaldlager te smeren.

Afbeelding

Ik heb een langere hardverchroomde bigend-pen nodig met een extra smeerpunt voor de tweede drijfstang. Ik moet nog uitvinden welk materiaal hier voor gebruikt wordt. Weet iemand hier meer van, en iemand die (voor de hobby :roll: ) kan hardverchromen en slijpen op 23,1mm ?

Afbeelding

C320i
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 139
Lid geworden op: 06 jun 2020 18:04
Bezit: SS50Z K3
SS100 V-Twin (in aanbouw)
C320i
C310
DAX LC 150 DOHC 4V
Transalp
Miimo
Honda Bosmaaier
Honda 2cilinder Buitenboordmotor
Locatie: Friesland

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door C320i »

tjeefke schreef: 03 dec 2021 22:04 Allan millyard ;)
Wat hij kan, kan ik ook (in theorie :mrgreen: ) Hij heeft ook twee handen, tien vingers en een hoofd dat kan nadenken.
Hij werkt, net als ik, ook helemaal zonder tekeningen. Alles zit in mijn hoofd, zodra je alles snapt kun je beginnen ! :geek:

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16163
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door nielspbr »

Hou je ook rekening met een langer linker krukasdeel voor het 2e distributietandwiel?

edit: kan je natuurlijk zelf draaien gezien de draaibank.

Dennoz
4T-MSB addict
Berichten: 610
Lid geworden op: 16 dec 2017 11:36
Bezit: Cd50
Harley 1977 fxe Super Glide
Jazz 1.4 v-tec
Locatie: Leiden

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door Dennoz »

Ik ben benieuwd hoe het uitpakt…lang leve hbm machines iig.

Zelf had ik eens een klein vergelijkbaar plannetje in mn hoofd om een 6 bak van een nsr of mbx er zo in te zagen….blijkbaar heb ik dat naar mijn achterhoofd gezopen.
Hop hop gas dr op

SuzuhaTR1
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1288
Lid geworden op: 06 jan 2014 20:32
Bezit: ATC125 met 110 blok.
CR80 1983
SS50K0 1966 (Duitser)
SS50K1 1976 (Francaise)verkocht
SS50K3 (NL) verkocht
ST50G (Duitser)
D@SS72 Skyteam frame metTS50 tank, SS wielen, spatborden, achterlicht, MT banden, Shark achterbrug enz. enz.
Yamaha FS1 468 1975 verkocht
Yamaha FS1 2RU 1980 verkocht in onderdelen
Locatie: Het Gooi

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door SuzuhaTR1 »

Wat een prachtige uitdaging! Ik volg je hier :D

C320i
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 139
Lid geworden op: 06 jun 2020 18:04
Bezit: SS50Z K3
SS100 V-Twin (in aanbouw)
C320i
C310
DAX LC 150 DOHC 4V
Transalp
Miimo
Honda Bosmaaier
Honda 2cilinder Buitenboordmotor
Locatie: Friesland

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door C320i »

nielspbr schreef: 03 dec 2021 23:37 Hou je ook rekening met een langer linker krukasdeel voor het 2e distributietandwiel?

edit: kan je natuurlijk zelf draaien gezien de draaibank.
Nee, ik drijf beide nokkenassen aan met één distributie ketting en dus ook één tandwiel op de krukas.

C320i
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 139
Lid geworden op: 06 jun 2020 18:04
Bezit: SS50Z K3
SS100 V-Twin (in aanbouw)
C320i
C310
DAX LC 150 DOHC 4V
Transalp
Miimo
Honda Bosmaaier
Honda 2cilinder Buitenboordmotor
Locatie: Friesland

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door C320i »

Dennoz schreef: 04 dec 2021 08:19 Ik ben benieuwd hoe het uitpakt…lang leve hbm machines iig.

Zelf had ik eens een klein vergelijkbaar plannetje in mn hoofd om een 6 bak van een nsr of mbx er zo in te zagen….blijkbaar heb ik dat naar mijn achterhoofd gezopen.
Ik heb ook gekeken naar een sterkere 5-bak dan een ori-SS-5bak, dat kan wel, maar dan moet je een afgezaagde versnellingsbak van een ander motorblok er achter lassen... Dat gaat mij wat te ver. Met 100cc en twee tamme nokkenassen krijgt dit tweecilindertje denk ik genoeg bottom-power om met 4 versnellingen goed uit de voeten te kunnen. (Ik kan er evt. later alltijd nog twee 70cc cilinders op zetten 8-) )

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2519
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door MrSinga »

C320i schreef: 04 dec 2021 17:11
nielspbr schreef: 03 dec 2021 23:37 Hou je ook rekening met een langer linker krukasdeel voor het 2e distributietandwiel?

edit: kan je natuurlijk zelf draaien gezien de draaibank.
Nee, ik drijf beide nokkenassen aan met één distributie ketting en dus ook één tandwiel op de krukas.
Je gaat dus van kruk naar kop naar kop en terug naar kruk. Dus ga je kettingskes moeten verlengen of op maat laten maken?

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16163
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door nielspbr »

MrSinga schreef: 05 dec 2021 08:51
C320i schreef: 04 dec 2021 17:11
nielspbr schreef: 03 dec 2021 23:37 Hou je ook rekening met een langer linker krukasdeel voor het 2e distributietandwiel?

edit: kan je natuurlijk zelf draaien gezien de draaibank.
Nee, ik drijf beide nokkenassen aan met één distributie ketting en dus ook één tandwiel op de krukas.
Je gaat dus van kruk naar kop naar kop en terug naar kruk. Dus ga je kettingskes moeten verlengen of op maat laten maken?
+ een kop aanpassen omdat het tandwiel verder naar buiten komt om de ketting in lijn te houden.

Gebruikersavatar
wim V8
Kill me please, I'm trapped here!
Berichten: 3955
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door wim V8 »

Niet alles voorzeggen!! :evil:
Haha.


Gr. Wim
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

ildert
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1311
Lid geworden op: 05 feb 2007 18:40
Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50
Locatie: dongen

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door ildert »

Cylinders kunnen best in lijn hoor, wordt de drijfstang een vorkje. Staan de nokassen ook weer in lijn...

Hoe kom je terug met je ketting? En heb je dan genoeg tanden op de ketting op de kruk? Of komt er nog een spanwiel ergens?
grote klappen, snel thuis

Plaats reactie