Aanschaf lasapparaat voor plaatwerk

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1957
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Aanschaf lasapparaat voor plaatwerk

Bericht door lil »

bruikbare info allemaal mensen. ik zit zelf te dubben om een tig lasapparaat aan te schaffen, want ik wil ook alu kunnen lassen, maar nu weet ik tenminste wat ik kan kiezen. top topic
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

carel
4T-MSB addict
Berichten: 531
Lid geworden op: 28 jan 2007 13:47
Bezit: ss50
c320s
Locatie: Utrecht

Re: Aanschaf lasapparaat voor plaatwerk

Bericht door carel »

Tig, veel mooier, moeilijker maar dan heb je wat. Bijna geen rook, het is een DC app. dus geen all. lassen. Gaat van 10A tot 200A. Puls een hoog freq. 20L 100% Argon, vulling iets van 37Euro. Niet vergeten om je automaat in de groepenkast, te verwisselen voor een 16A met een C Karr.
h2o op ss50

Met een aanlopende voorrem ga je niet minder hard op de rollerbank.

NIX
chaly addict
Berichten: 18863
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Aanschaf lasapparaat voor plaatwerk

Bericht door NIX »

Dennoz schreef: 03 mar 2022 14:35 Nix , doorgaans ben je niet te betrappen op foutieve informatie dus neem ik aan dat je rvs of alu plaatwerk last?
Mig staat voor : metal inert gas , inactief gas zoals helium en 100% argon die je smeltbad beschermd tegen zuurstof invloeden ..de achterkant van rvs plaatwerk word doorgaans niet door het gas beschermd en dat zie je dan ook aan de bloemkolen…en ja daar is ook genoeg preventief aan te doen.
MAG is metal active gas dus bv 80%argon en20% CO2 welke je smeltbad juist aan de gang houd…dat werk n beetje hetzelfde zoals de bekleding van elektroden…zonder bekeleding geen smeltbad.
TIG is tungsten inert gas hoewel die electrodes tegenwoorden allemaal andere samenstellingen hebben vanwege gezondheidsredenen vanuit de EU wordt hier nog altijd gerefereerd naar wolfraam…wolfram inert gaz zullen ze dus zeggen waar jij je flessen haalt.
Je hebt gelijk, in de volksmond is CO2 of Mag voor staal vaak gewoon (foutief) mig genoemd.

Fred, die gasgevulde draad is echt voor nood, pak een fles en 0,8 draad..
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Gebruikersavatar
gonzo
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1182
Lid geworden op: 17 jul 2012 19:59
Locatie: Afferden, Limburg

Re: Aanschaf lasapparaat voor plaatwerk

Bericht door gonzo »

Heb er al 1 in het vizier...... voordeel is dat ik nu werk in Mönchen Gĺadbach, en zo iedere dag in het ruhrgebied rijd. Daardoor is het veel makkelijker om een keer naar een adverteerder te rijden, en je zoekradius kun je wat ruimer zetten. Dus voor mij niet alleen marktplaats, maar zeker ook ebay kleinanzeigen... dus volgende week kijken naar een cebora machine. Staat nog een andere, wat dichterbij een Einhell, iemand daar mee bekend?
Try and die techniek....... love it.

Gebruikersavatar
gonzo
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1182
Lid geworden op: 17 jul 2012 19:59
Locatie: Afferden, Limburg

Re: Aanschaf lasapparaat voor plaatwerk

Bericht door gonzo »

Net antwoord van de verkoper van de cebora machine moet gied zijn, draadvierung ook. Geen gasfles erbij, dus dan zou ik een fles moeten aanschaffen. Is er verschil in duitse en nederlandse aansluiting? Lijkt me een vraag vior jou, Hj.

De andere, de Einhell ( wat ik al zowiezo een ruknaam vind voor een duits product) heeft een fles, zonder tuv en de drukregelaar is kapot. Wat kost zoiets?
Try and die techniek....... love it.

stoterstangen90
Vierkantofiel
Berichten: 5174
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
Bezit: Morris Ital
Locatie: Zaagcity

Re: Aanschaf lasapparaat voor plaatwerk

Bericht door stoterstangen90 »

einhell laten staan.
Afbeelding

NIX
chaly addict
Berichten: 18863
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Aanschaf lasapparaat voor plaatwerk

Bericht door NIX »

Spoed van Duitse draad is iets anders, maar de wartel is eenvoudig te wisselen of je kunt een verloopstukje halen. Zoek ook eens op FB, daar staan zat gebruikte CO2 apparaten te koop. Een Duitse fles is 1x een dure aanschaf, maar je blijft hem eeuwig inwisselen voor een volle. Een eigen NL fles laten vullen is gedoe, kost tijd, 2x rijden en de keuring verloopt.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

ildert
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1361
Lid geworden op: 05 feb 2007 18:40
Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50
Locatie: dongen

Re: Aanschaf lasapparaat voor plaatwerk

Bericht door ildert »

Das niet waar hoor nix, ik heb een koopfles van linde gas, als leeg breng ik de lege krijg een volle terug kosten 35e voor 10l. Super simpel en zitten geen verdere kosten aan.

Correctie ...45e voor vulling van 10l fles
grote klappen, snel thuis

KiP
postslet
Berichten: 2405
Lid geworden op: 10 jan 2008 22:23
Locatie: Winterswijk

Re: Aanschaf lasapparaat voor plaatwerk

Bericht door KiP »

TIG is mooi, maar voor oude brommers lassen is MAG je vriend. Watal gezegd is 0,6 of 0,8 draad en je las de hele planeet aan dun materiaal aan elkaar.
Afbeelding
Jurrien schreef: 22 mar 2024 15:32 Houden zo. Iets van tweeëntwintig jaar moet je niet veranderen.

C320i
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 139
Lid geworden op: 06 jun 2020 18:04
Bezit: SS50Z K3
SS100 V-Twin (in aanbouw)
C320i
C310
DAX LC 150 DOHC 4V
Transalp
Miimo
Honda Bosmaaier
Honda 2cilinder Buitenboordmotor
Locatie: Friesland

Re: Aanschaf lasapparaat voor plaatwerk

Bericht door C320i »

In tegenstelling tot wat de rest hier verteld; ik heb alle soorten lasapparaten, maar met mijn oude Kinzo fluxcore mig machientje heb ik 25 jaar lang de mooiste dingen in elkaar gelast.
Het ding heeft twee standen, hoog en laag, en je kunt de draadsnelheid regelen, thats it !
Het enige wat ik er aan verbouwd heb is de bovenkant, daar pasten alleen van die kleine rolletjes op, nu een heel grote.
Voor hobby gebruik kun je jaren met zo'n rol doen, je zit niet met (dure) gasflessen te klooien, goedkoper lassen bestaat niet. Om de dikke rol op gang te houden heb ik wel de druk op de invoerrollen vergroot met een met de hand instrelbare klem.
Ik heb er echt van alles mee gelast, een aantal fietsframes, een spaceframe van een auto en allerlei reparatiewerk.
Nooit is iets wat ik ee mee gelast had weer stuk gegaan.
Voor de hobby het beste ding als je het mij vraagt, simpel, goedkoop en je last er alles mee van dunne plaat tot ongeveer 5mm dik spul.

Dennoz
4T-MSB addict
Berichten: 661
Lid geworden op: 16 dec 2017 11:36
Bezit: Cd50
Harley 1977 fxe Super Glide
Jazz 1.4 v-tec
Locatie: Leiden

Re: Aanschaf lasapparaat voor plaatwerk

Bericht door Dennoz »

Sorrie , meeste stemmen gelden..geen gevulde draad!
Hop hop gas dr op

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2567
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Aanschaf lasapparaat voor plaatwerk

Bericht door MrSinga »

Mooiste is TIG. Maar in mijn ogen ook het moeilijkste om te lassen. Vooral omdat ik ooit leren lassen heb met een halfautomaat. Waardoor ik die feeling mis om toe te voegen.

Voordeel autogeen lassen, je kunt met stukjes van een plaat zelf je toevoegmateriaal maken. Geen staafjes van si of la nodig, gewoon eigen materiaal.
Nadeel aan autogeen is: dure aankoop. Een klein setje kost op hbm al handen vol geld en 2de hands en flesjes kopen is ook allesbehalve goedkoop.
Nu, ik heb ooit les gehad hierin, die mens kon er zelfs alu mee aaneen zetten. Bij mij stopte het na staal en rvs :lol:

Voordeel TIG. Hierin heb je AC en DC. AC is nodig wil je alu gaan aaneen zetten. Nadeel aan een AC is dan weer de prijs, kost direct een pak meer dan een DC. En dan heb je ook nog eens alle soorten instellingen en dan jah, gaat de prijs weer omhoog. Nu, eenmaal je hiermee goed kunt lassen sowieso het mooiste laswerk. Ikzelf moet altijd weer oefenen om een evenwicht te vinden door met beide handen te werken. Ooh ja, voor alu moet je ook argon hebben, best ook voor rvs maar dat lukt ook wel met de gewone menggas.
Ooh en een ander groot nadeel: uw stuk om te lassen moet SUPER proper zijn. Verfresten of roest en het is om zeep om mooi smeltbad te hebben. Hier is een halfautomaat iets vergevelijker in

En dan heb je halfautomaat.
Kun je in sé ook alles lassen. Idem soort gas en soort draad. Alu is hier ook weer net iets moeilijker dan gewoon staal/rvs. Alu ook argon. En eigenlijk zou je voor ieder soort metaal een andere slang/toorts moeten gebruiken omdat er door gebruik van de vuldraad voor staal fragmentjes over kunnen blijven die dan roest zouden kunnen veroorzaken in rvs. Of onzuiverheden in alu.

Halfautomaat met gevulde draad heb ik geen ervaring mee. Meeste zeggen dat het rommel is waardoor ik zelf ook overgegaan ben 8tal jaren terug op een carrosserie halfautomaat. Ideaal voor lichter werk. 20l Gaspul erbij gekregen en rond kerst een nieuwe gekocht waarmee ik wss weer 10j zonder problemen weg geraak.

Indien nog geen aankoop gedaan… kijk eens naar een combi laspost van bv halfautomaat en TIG. Meestal wel dc tig maar interessant, ben ik momenteel ook naar het zoeken wat prijs/kwaliteit top is

NIX
chaly addict
Berichten: 18863
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Aanschaf lasapparaat voor plaatwerk

Bericht door NIX »

ildert schreef: 04 mar 2022 11:36 Das niet waar hoor nix, ik heb een koopfles van linde gas, als leeg breng ik de lege krijg een volle terug kosten 35e voor 10l. Super simpel en zitten geen verdere kosten aan.

Correctie ...45e voor vulling van 10l fles
Het zal per leverancier verschillen. Mijn eigen groene 10L fles zal weer gekeurd moeten worden en kon ik bij Hoekloos alleen maar laten vullen, niet ruilen, maar dat zal inmiddels best anders zijn. Ik betaal nu 50,- voor een inruil 20L fles (heb er gelukkig 2). Moet ik wel even heen en weer naar Kleef, maar dat is hier om de hoek. Heb dat vullen van de eigen fles jaren bij iemand kunnen doen die er een hele grote fles op zette en dan was het maar afwachten tot de drukgelijk was en de slang niet laten bevriezen. Nadeel was dat het eigenlijk niet mocht.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

MichelVH
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 139
Lid geworden op: 04 feb 2020 21:32

Re: Aanschaf lasapparaat voor plaatwerk

Bericht door MichelVH »

@MrSinga

Tig lassen met menggas is wel sterk af te raden, krijg je een hele donkere verzakte las van. Echt alleen in noodgevallen :oops:

@gonzo

Ik zou lekker een Mig DC nemen, Jasic vind ik top spul. Heb er jaren mee gewerkt (machinebouw, dus niet de kleinste lasjes...) Die oude Duitse apparaten zijn leuk, maar vaak gigantisch groot en soms moet je er nog eens wat aan knutselen.

Alu lassen begin je m.i. sowieso het beste mee na een half jaartje ervaring met staal/RVS, omdat het wel een stuk lastiger is. TIG is voor brommer hobbyen wel perfect, gaat minder snel dan MIG maar je kan wel veel kleiner en gecontroleerder lassen. Voor plaatwerk wel wat minder geschikt, je krijgt veel meer hittekrimp en golvend plaatwerk etc, MIG heeft minder hitte-inbreng en heeft daar minder last van.

Ik zelf heb een Jasic 200 AC/DC, en ik kan er alles mee, echt een topding. HBM apparaten vind ik een beetje prul. Op het werk las ik met Fronius waterkoelers, maar dat is te duur voor de hobbyist helaas. Een MIG apparaat staat op mijn wenslijstje, maar alleen voor auto plaatwerk en constructiewerk.

Weet niet waar je vandaan komt, wil je best een middagje leren TIG-lassen?

Gebruikersavatar
gonzo
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1182
Lid geworden op: 17 jul 2012 19:59
Locatie: Afferden, Limburg

Re: Aanschaf lasapparaat voor plaatwerk

Bericht door gonzo »

Afferden, Limburg...... 25km onder Nijmegen
Try and die techniek....... love it.

Plaats reactie