Bobine stuk?

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Gebruikersavatar
lil
4T-MSB zombie
Berichten: 2005
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Bobine stuk?

Bericht door lil »

Masacur schreef: 05 mar 2022 05:52Ook hielp het om de benzine kraan maar een klein beetje open te zetten.
dat is een eigenaardige indicatie... dat zou dan betekenen dat ie teveel benzine krijgt met kraan helemaal open, wat erop zou kunnen duiden dat de vlotter om een of andere reden niet goed afsluit.

verders zie ik een vonk, maar de motor gaat niet snel en lang genoeg rond om zo op het zicht te kunnen bepalen oftie vonkjes overslaat.
maar even een andere vraag; word de bougie nat?
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4091
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CD 50 project(in parts)
Honda GiorCub '99 4bak c50 scooter :-)
NSU Prima D '57 2T scooter.
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Boxer1.'72(as found)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Bobine stuk?

Bericht door wim V8 »

Een klein vonkje is ook voldoende.
Ik hoor m ook ergens vonken van af de dop waarschijnlijk.
Als je het nu eens vasthoud zodat er nergens een vonk vanaf draad of dop naar massa kan lekken.
En kijk dan hoe de bougie vonkt.
Probeer een nieuwe bougiedop.

Je weet 100% zeker dat de kleppen goed staan?
Je verhaal lezende lijk je A-technisch??

Begrijp ik goed dat je vanaf juli '21 bezig bent?
Dus benzine van bijna een jaar oud. Of het zat er al eerder in.
Als dat dan oude E10 is, moet dat ververst worden.
Tap de benzine af, dus toevoerslang los van de carburateur,
dan kraan open en laat de tank leeglopen.
Tap de vlotterbak ook af.

Nog beter:
Demonteer carburateur, reinig deze zeer secuur tot het allerlaatste onderdeel!
Vul de tank met frisse E5 benzine en proberen maar weer.

Of beter(denk ik), breng m naar een goede Honda 4takt reparateur.


Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Gebruikersavatar
lil
4T-MSB zombie
Berichten: 2005
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Bobine stuk?

Bericht door lil »

wegbrengen kan altijd nog, hij zegt dat ie hem wel gestart krijgt dus kleppen stellen en oude benzine vervangen kan ook nog wel even wachten, carburateur reinigen kan eventueel, maar ik zou zeggen begin met te controleren of de vlotter naar behoren werkt. kijk of de vlotterklep goed afsluit en of de drijver(s) niet lek zijn.

volgens mij hebben benly's CDI, maak es een foto van de linkerkant van je blok met het carterdeksel eraf, dat kan je rustig loshalen want er zit aan die kant geen olie. we kunnen dan zien of je CDI hebt. dan weten we of je de condensator moet vervangen of de CDI unit.(mocht het daaraan liggen)
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

KiP
postslet
Berichten: 2438
Lid geworden op: 10 jan 2008 22:23
Locatie: Winterswijk

Re: Bobine stuk?

Bericht door KiP »

wim V8 schreef: 05 mar 2022 09:52 Een klein vonkje is ook voldoende.
Ik hoor m ook ergens vonken van af de dop waarschijnlijk.
Als je het nu eens vasthoud zodat er nergens een vonk vanaf draad of dop naar massa kan lekken.
En kijk dan hoe de bougie vonkt.
Probeer een nieuwe bougiedop.

Je weet 100% zeker dat de kleppen goed staan?
Je verhaal lezende lijk je A-technisch??

Begrijp ik goed dat je vanaf juli '21 bezig bent?
Dus benzine van bijna een jaar oud. Of het zat er al eerder in.
Als dat dan oude E10 is, moet dat ververst worden.
Tap de benzine af, dus toevoerslang los van de carburateur,
dan kraan open en laat de tank leeglopen.
Tap de vlotterbak ook af.

Nog beter:
Demonteer carburateur, reinig deze zeer secuur tot het allerlaatste onderdeel!
Vul de tank met frisse E5 benzine en proberen maar weer.

Of beter(denk ik), breng m naar een goede Honda 4takt reparateur.


Gr. Wim.
Weg brengen kan indd altijd nog. En mocht de topic starter indd a-technisch zijn is dit het moment omdat te veranderen.

Massa punten al gecontroleerd? Maakt de nieuwe bobine goed massa?
Afbeelding
Jurrien schreef: 22 mar 2024 15:32 Houden zo. Iets van tweeëntwintig jaar moet je niet veranderen.

Masacur
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 37
Lid geworden op: 08 jul 2015 17:56
Bezit: Honda Benly 50S
Honda CD50
Honda SS50
Locatie: Odawara (Japan)

Re: Bobine stuk?

Bericht door Masacur »

Bougie is nat zodra niet meer wil starten.

Tank had ik wel een paar keer leeg gereden sinds Juli vorig jaar. Vorige week ook nog nieuwe benzine erbij gedaan. Hier in Japan hebben ze geen E10, maar volgens mij zit er 5% biobrandstof bij de reguliere.

Zou nou niet zeggen dat ik a-technisch ben :oops:
Heb gewoon weinig ervaring met brommers.
Doe het juist voor de hobby sleutelen aan de brommer om te leren hoe dingen gerepareerd kunnen worden. Van wegbrengen leer je niet veel.

De cabarateur had ik al even nagekeken maar half uit elkaar gehaald. Die zal ik dus nog eens verder uit elkaar halen en kijken of de vlotter werkt.
Heb nog een CD50 staan dus zal die cabarateurs ook even omwisselen om te zien of dat iets veranderd.

Zal eens een foto maken van de linkerkant van het blok.

Gebruikersavatar
lil
4T-MSB zombie
Berichten: 2005
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Bobine stuk?

Bericht door lil »

ah, je hebt een carburateur en andere dingen om te wisselen, dat maakt het een stuk gemakkelijker om uit te vinden waar het probleem precies zit.

wel maar één ding tegelijk wisselen, en terugwisselen als het daar niet aan lag, voordat je een ander ding gaat wisselen om te kijken of het dan misschien aan dat ding ligt, enz. gewoon methodisch te werk gaan en logisch nadenken, dan moet je er wel uitkomen.


nb: intressant dat je in japan zit, misschien dat je es kan kijken naar leuke dingen om naar nederland te sturen ;)
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Masacur
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 37
Lid geworden op: 08 jul 2015 17:56
Bezit: Honda Benly 50S
Honda CD50
Honda SS50
Locatie: Odawara (Japan)

Re: Bobine stuk?

Bericht door Masacur »

Vandaag de andere carbarateur gemonteerd van de CD50 die het wel gewoon doet. Werkte helaas niet.
Verder ook de bougie's gecheckt en beide vonken goed. Met beide wil die alsnog niet starten.

De Benly heeft inderdaad een CDI.
Zo ziet het eruit. Ook een foto van de CDI pickup coil.

Afbeelding

Afbeelding

Dit is de ontstekingskant mijn andere brommer, van de CD50. Ook een CDI zo te zien?

Afbeelding

In ieder geval, om de CDI verder te onderzoeken heb ik een poelietrekker nodig om het vliegwiel eraf te halen zeker?


Hier nog een foto van de boegie's, links is Benly (3/4 zwart 1/4 wit), rechts is CD50 (bruin)

Afbeelding

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16275
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Bobine stuk?

Bericht door nielspbr »

Heb je de "goede" bougie al eens in het "slechte" blok geprobeerd? Ook die nieuwe bougie kan overlijden, vermijd vooral degenen met een r in de typeaanduiding.

ps. Ontsteking overzetten doe je met vliegwiel en grondplaat. En ja, een echte vliegwieltrekker gebruiken om te voorkomen dat de boel wordt gesloopt. Zelfde trekker past op(in) beide vliegwielen.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2625
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Bobine stuk?

Bericht door MrSinga »

Cdi zit niet in de ontsteking hé. Als je vonk hebt, dan is ontsteking ok. Enige wat zou kunnen is dat de spie door is waardoor timing verkeerd staat. Dan heb je vo k maar gewoon op een slecht moment (1e keer zoek je je daar suf op)

Nu, ik zou sowieso de grijze ontsteking van de cd houden en niet die china die op de andere zit.

Nu, als je vonk hebt dan zou in sé enkel misse moment vonken, lekkende kleppen (en geloof me dan start iets gewoon niet of eeeeeruugh moeilijk) de oorzaak wezen.

Gebruikersavatar
lil
4T-MSB zombie
Berichten: 2005
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Bobine stuk?

Bericht door lil »

ok het is dus niet de carburateur, naja dat weet je dan nu iig zeker.

dus, tja, goed je hebt cdi, dat betekent dat een eventuele condensator bij de bobine zit, of bij/ of in de cdi unit, het uitwisselen van deze onderdelen ter controle kan problematisch zijn wanneer niet alle draden exact dezelfde kleuren hebben, dus dan zal je in het meest irritante geval het hele ontstekingsgeheel tegelijk moeten uitwisselen, en ik zie helaas al draden met afwijkende kleuren... ik zou beginnen met bobine uitwisselen, daar zitten niet veel draden aan die verwarring zouden kunnen geven. zoek eens naar iets wat lijkt op een condensator in de buurt van de bobine of de cdi unit, of maak fotos van cdi unit en bobine en waar ze gemonteerd zitten, dan kunnen we meekijken.

en ja een poulietrekker is een goeie koop, altijd fijn om te hebben. let op bij inbrengen aan het vliegwiel, hij heeft linkse schroefdraad.
de spoelenplaat moet met een slagschroevendraaier gelost worden, zoeentje waar je een klap op geeft met een hamer, dus geen rateltol die ze tegenwoordig ook slagschroevendraaier noemen.
wat MrSinga zegt, spie kan ook stuk zijn, dus poulietrekker kopen.

wat is dat stekkertje bij de scharnier van de standaard? is dat zo'n sensor die zorgt dat je niet kan starten als de standaard kapot is? ik heb weleens gehoort over problemen vanwege dat ding, ik heb er zelf geen ervaring mee. iemand?...
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Ben C50
4T-MSB addict
Berichten: 941
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip

Re: Bobine stuk?

Bericht door Ben C50 »

De spie kan je checken door alleen de moer er af te halen toch? Dan kan je hem zien.

Gebruikersavatar
lil
4T-MSB zombie
Berichten: 2005
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Bobine stuk?

Bericht door lil »

ja het afgebroken stukje kan je misschien zien, maar dan weet je niet oftie nog op tijd staat. wat je wel kan doen is het tijdstip checken, de pukkel moet in de buurt van de cdi sensor zitten als de zuiger bovenin staat.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

KiP
postslet
Berichten: 2438
Lid geworden op: 10 jan 2008 22:23
Locatie: Winterswijk

Re: Bobine stuk?

Bericht door KiP »

lil schreef: 12 mar 2022 17:18 ok het is dus niet de carburateur, naja dat weet je dan nu iig zeker.

dus, tja, goed je hebt cdi, dat betekent dat een eventuele condensator bij de bobine zit, of bij/ of in de cdi unit, het uitwisselen van deze onderdelen ter controle kan problematisch zijn wanneer niet alle draden exact dezelfde kleuren hebben, dus dan zal je in het meest irritante geval het hele ontstekingsgeheel tegelijk moeten uitwisselen, en ik zie helaas al draden met afwijkende kleuren... ik zou beginnen met bobine uitwisselen, daar zitten niet veel draden aan die verwarring zouden kunnen geven. zoek eens naar iets wat lijkt op een condensator in de buurt van de bobine of de cdi unit, of maak fotos van cdi unit en bobine en waar ze gemonteerd zitten, dan kunnen we meekijken.

en ja een poulietrekker is een goeie koop, altijd fijn om te hebben. let op bij inbrengen aan het vliegwiel, hij heeft linkse schroefdraad.
de spoelenplaat moet met een slagschroevendraaier gelost worden, zoeentje waar je een klap op geeft met een hamer, dus geen rateltol die ze tegenwoordig ook slagschroevendraaier noemen.
wat MrSinga zegt, spie kan ook stuk zijn, dus poulietrekker kopen.

wat is dat stekkertje bij de scharnier van de standaard? is dat zo'n sensor die zorgt dat je niet kan starten als de standaard kapot is? ik heb weleens gehoort over problemen vanwege dat ding, ik heb er zelf geen ervaring mee. iemand?...
Welke condensator? Ik ben bij mijn cdi ontstekingen nog nooit een condensator tegen gekomen, ik snap ook je constante verwijzing er naar niet. Zou je eens een foto kunnen posten van een condensator?
Afbeelding
Jurrien schreef: 22 mar 2024 15:32 Houden zo. Iets van tweeëntwintig jaar moet je niet veranderen.

Gebruikersavatar
lil
4T-MSB zombie
Berichten: 2005
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Bobine stuk?

Bericht door lil »

ik meen weleens een foto gezien te hebben van een bobine met een condensator ernaast. (die condensator zag er hetzelfde uit als die op de spoelenplaat bij OT motoren met contactpuntjes)

kan dat niet?
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

KiP
postslet
Berichten: 2438
Lid geworden op: 10 jan 2008 22:23
Locatie: Winterswijk

Re: Bobine stuk?

Bericht door KiP »

Bij een ontsteking met cdi bij mijn weten niet.
Afbeelding
Jurrien schreef: 22 mar 2024 15:32 Houden zo. Iets van tweeëntwintig jaar moet je niet veranderen.

Plaats reactie