Bobine stuk?

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4091
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CD 50 project(in parts)
Honda GiorCub '99 4bak c50 scooter :-)
NSU Prima D '57 2T scooter.
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Boxer1.'72(as found)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Bobine stuk?

Bericht door wim V8 »

lil schreef: 12 mar 2022 17:18

dus, tja, goed je hebt cdi, dat betekent dat een eventuele condensator bij de bobine zit, of bij/ of in de cdi unit, het uitwisselen van deze onderdelen ter controle kan problematisch zijn wanneer niet alle draden exact dezelfde kleuren hebben, dus dan zal je in het meest irritante geval het hele ontstekingsgeheel tegelijk moeten uitwisselen, en ik zie helaas al draden met afwijkende kleuren... ik zou beginnen met bobine uitwisselen, daar zitten niet veel draden aan die verwarring zouden kunnen geven. zoek eens naar iets wat lijkt op een condensator in de buurt van de bobine of de cdi unit, of maak fotos van cdi unit en bobine en waar ze gemonteerd zitten, dan kunnen we meekijken.

en ja een poulietrekker is een goeie koop, altijd fijn om te hebben. let op bij inbrengen aan het vliegwiel, hij heeft linkse schroefdraad.
de spoelenplaat moet met een slagschroevendraaier gelost worden, zoeentje waar je een klap op geeft met een hamer, dus geen rateltol die ze tegenwoordig ook slagschroevendraaier noemen.
wat MrSinga zegt, spie kan ook stuk zijn, dus poulietrekker kopen.

wat is dat stekkertje bij de scharnier van de standaard? is dat zo'n sensor die zorgt dat je niet kan starten als de standaard kapot is? ik heb weleens gehoort over problemen vanwege dat ding, ik heb er zelf geen ervaring mee. iemand?...

Ik heb toch ook mijn bedenkingen bij dit mooie verhaal hoor.

Haha.


Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Gebruikersavatar
lil
4T-MSB zombie
Berichten: 2005
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Bobine stuk?

Bericht door lil »

ok kom op met die bedenkingen dan. ik leer graag, en ik pretendeer niet dat ik alles weet. the more you know, weet je

en KiP, dat weet ik dus niet. maar ik ben maar al te blij om te leren hoe het wel zit. en weet je wat? it makes sense, waarom zou je condensators nodig hebben bij een cdi? dat is toch allemaal included? magoed, die foto heb ik echt gezien. ik hou er dus rekening mee
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16275
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Bobine stuk?

Bericht door nielspbr »

De reden waarom je geen condensator bij een cdi ontsteking ziet is omdat deze in de cdibox zit. Capacitive Discharge Ignition. Als je daar een condensator naast zet raakt je ontsteking van slag.
Ik gok dat je een ronde knipperlichtautomaat naast een cdi hebt zien hangen.

Gebruikersavatar
lil
4T-MSB zombie
Berichten: 2005
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Bobine stuk?

Bericht door lil »

ok goed, het zij zo dan, maakt het alleen maar makkelijker, het kan nu niet meer aan een condensator liggen. houden we over (wat electronica betreft) een bobine en een cdi unit. we komen d'r wel. het ding hoort per slot van rekening toch te kunnen lopen? kom op zeg, daar is het voor gemaakt. het moet ergens aan liggen, we hoeven alleen maar uit te vinden aan wat, hoe moeilijk kan het zijn? its not rocket science
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Masacur
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 37
Lid geworden op: 08 jul 2015 17:56
Bezit: Honda Benly 50S
Honda CD50
Honda SS50
Locatie: Odawara (Japan)

Re: Bobine stuk?

Bericht door Masacur »

"wat is dat stekkertje bij de scharnier van de standaard? is dat zo'n sensor die zorgt dat je niet kan starten als de standaard kapot is? ik heb weleens gehoort over problemen vanwege dat ding, ik heb er zelf geen ervaring mee. iemand?..."
Als de standaard uitgeklapt is, kan je in neutraal starten. Zodra je naar z'n 1 of 4 schakelt met standaard uitgeklapt, kapt de motor ermee. Starten lukt dan ook niet.

Bedankt voor de tips.

Had de goede bougie ook al in het niet startende blok gebruikt. Ok de CDI unit zelf zit niet achter vliegwiel maar in het frame. Zal de CDI unit eens nakijken dan en nog maar een keer kleppen stellen, misschien dat ik daar iets fout heb gedaan.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2625
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Bobine stuk?

Bericht door MrSinga »

Masacur schreef: 13 mar 2022 07:15
"wat is dat stekkertje bij de scharnier van de standaard? is dat zo'n sensor die zorgt dat je niet kan starten als de standaard kapot is? ik heb weleens gehoort over problemen vanwege dat ding, ik heb er zelf geen ervaring mee. iemand?..."
Als de standaard uitgeklapt is, kan je in neutraal starten. Zodra je naar z'n 1 of 4 schakelt met standaard uitgeklapt, kapt de motor ermee. Starten lukt dan ook niet.

Bedankt voor de tips.

Had de goede bougie ook al in het niet startende blok gebruikt. Ok de CDI unit zelf zit niet achter vliegwiel maar in het frame. Zal de CDI unit eens nakijken dan en nog maar een keer kleppen stellen, misschien dat ik daar iets fout heb gedaan.
Maar als je de kleppen al gemold hebt, moogde afstellen wat je wilt hoor. Lekkende kleppen in die eco-kopjes is gewoon NIET starten.

Ik blijf erbij met cdi ontsteking is het vrij simpel.
Je hebt vonk -> ontsteking is ok
Dan kan enkel, spietje, cdi of bobijn of bougie/bougiekop zijn niet ok.

Maar als je zegt: mooie vonk iedere keer je kickt mooie vonk…

Ben C50
4T-MSB addict
Berichten: 941
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip

Re: Bobine stuk?

Bericht door Ben C50 »

Kleppen op verkeerde slag gesteld?

Gebruikersavatar
SeeWhy50
4T-MSB regular
Berichten: 271
Lid geworden op: 21 feb 2020 00:01
Bezit: CY50 (1978)
Bezat: XR75, P50 en TS50
Locatie: Omgeving Den Haag

Re: Bobine stuk?

Bericht door SeeWhy50 »

Ben C50 schreef: 13 mar 2022 09:23 Kleppen op verkeerde slag gesteld?
:lol: Daar zou ik zelf niet opgekomen zijn maar het heeft zeker een interessante uitwerking!
Groeten,

Danny


Niet zeuren, de aarde is plat, en daar houden we het voorlopig op. Ga je over de rand dan val je er vanaf.

Gebruikersavatar
lil
4T-MSB zombie
Berichten: 2005
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Bobine stuk?

Bericht door lil »

ook dan moet ie het doen, alleen ratelen de kleppen dan wat harder. maar kromme kleppen, tja, die lekken... dus als je geen compressie hebt dan is het dat. is te voelen aan je vliegwiel. en als ze idd krom zijn dan staat dus je kleptiming verkeerd waardoor de zuiger tegen de kleppen is geslagen. het tandwiel van de nokkenas zit achter het ronde dekseltje aan de linkerkant van de cylinderkop, die maak je los door de bout aan de rechterkant los te draaien. die bout loopt door de holle nokkenas heen naar de andere kant. check of het merkteken op het tandwiel correct staat met de zuiger in de hoogste stand.

maar check eerst effe of de spie in het vliegwiel niet gebroken is.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

NIX
chaly addict
Berichten: 18899
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Bobine stuk?

Bericht door NIX »

Ik heb hier 1 vliegwiel liggen dat ondanks de streep op de juiste plek vervroegt naar dit 90* Starten doet de motor er wel mee, maar daarna loopt ie hondsberoerd. Soms is een vliegwiel over de zeik. Maar ik zou zeker willen weten of ik compressie had.

Wat heb je allemaal aan de brommer gedaan voordat hij begon te etteren?
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Plaats reactie