Ultrasoon reiniger

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
SingaBernd
4T-MSB addict
Berichten: 804
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:10
Bezit: Honda SS50 en C50
Locatie: Odijk

Ultrasoon reiniger

Bericht door SingaBernd »

Hallo Allemaal,

Ik overweeg om een ultrasoon reiniger aan te schaffen.
Er zijn verschillende types met een verschillende bak inhoud. Ook lees ik dat er verschillende type vloeistoffen zijn.

Heeft iemand hier ervaring mee en kan iemand mij hierin adviseren?
Waar ik vooral benieuwd naar ben is:

- welke inhoud heb je minimaal nodig voor het goed reinigen van carburateurs?
- weke vloeistof moet je wel en vooral niet hebben?
- andere zaken om rekening mee te houden?

Alvast bedankt voor jullie bericht!

NIX
chaly addict
Berichten: 18883
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Ultrasoon reiniger

Bericht door NIX »

Leef jij nog?!
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Gebruikersavatar
SeeWhy50
4T-MSB regular
Berichten: 271
Lid geworden op: 21 feb 2020 00:01
Bezit: CY50 (1978)
Bezat: XR75, P50 en TS50
Locatie: Omgeving Den Haag

Re: Ultrasoon reiniger

Bericht door SeeWhy50 »

Ik heb er een van HBM van 2,5 liter *. Dit is ruim voldoende om een carburateur van een brommer in schoon te kunnen maken. Ook de cilinder en de kop van mijn CY hebben erin gezeten, maar die gingen niet helemaal kopje onder en moesten moesten na enige tijd omgedraaid worden.
Wat ik als schoonmaakvloeistof gebruik hangt sterk af van het type vuil. Vaak is dat alleen enkele druppels afwasmiddel om de oppervlaktespanning van het water te breken maar ook Dasty ontvetter werkt erg goed. Let bij de Dasty wel op dat het aluminium en zink kan aanvreten dus niet teveel gebruiken bij een te hoge temperatuur.
Kleine onderdelen als sproeiers gaan meestal "au bain marie" in een kleiner bakje met wasbenzine of alcohol. Trillingen worden prima overgedragen op het bakje dat je erin zet/ hangt. Met brandbare vloeistoffen wel op een lage temperatuur werken (onder 25 graden) i.v.m. brandgevaar en goed ventileren. En natuurlijk moet er ook voldoende water in het bad van de reiniger zitten.
Ontroesten met citroenzuur bij 60 graden - ook in een apart bakje - gaat ook een stuk sneller met ultrasoon. Ik heb deze methode ook gebruikt om onderdelen schoon te etsen voorafgaand aan het galvaniseren.

De meeste goedkopere ultrasoonreinigers hebben een gastronorm bak als bad. Dit kan handig zijn als je de maten wilt opzoeken of als je "au bain marie" wilt werken. Die bakken zijn hiervoor bedoeld en zijn goed verkrijgbaar in de horeca handel.

*Ik zie nu dat ze dit type niet meer verkopen. Als je naar de maten kijkt van het bad dan zie je al snel wat voor jou gaar werken en wat niet.
Groeten,

Danny


Niet zeuren, de aarde is plat, en daar houden we het voorlopig op. Ga je over de rand dan val je er vanaf.

SingaBernd
4T-MSB addict
Berichten: 804
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:10
Bezit: Honda SS50 en C50
Locatie: Odijk

Re: Ultrasoon reiniger

Bericht door SingaBernd »

Bedankt voor je reactie!
Dan weet ik een beetje welk formaat ik moet gaan zoeken. Het is inderdaad voornamelijk om carburateurs te reinigen.

@NIX, jazeker:) Tijdje van de radar geweest, maar gelukkig zijn de ssjes en de C er nog. Die verdienen nu wel weer wat aandacht en daar mag wel weer wat leven in.

Jij dus ook nog steeds hier te vinden ;)! De SS weer terug gekocht?

NIX
chaly addict
Berichten: 18883
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Ultrasoon reiniger

Bericht door NIX »

Yep en tot motor omgebouwd en gekeurd en nog bij degene voor wie ik dat gedaan heb. Denk niet dat hij binnenkort weer van mij is.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Plaats reactie