de rook gaat weg als het blok warm is maar als ik hem dan uitzet drupt er een beetje olie
ik zou niet weten wat er mis is. hier zijn er nog fotos
alvast merci aan iedereen
![Afbeelding](https://img.hondavereniging.nl/fotos/msb/2023_04/0457250214.jpeg)
![Afbeelding](https://img.hondavereniging.nl/fotos/msb/2023_04/3124325917.jpeg)
Die witte drab(condens aka water) wil je niet terug het blok in hebbenivo215 schreef: ↑07 apr 2023 12:34 Rook verwacht ik uit een uitlaat. Maar als je bedoelt dat de rook uit de ontluchtingsslang komt, bij een koude motor, dan is er toch iets aan de hand.
Mijn eerste gedachte is; hoeveel olie zit er in het blok?
Mijn 2e gedachte is; Misschien zijn de cilinder en zuigerveren niet 100%. (hoewel deze bij 4000km nog geen slijtage zouden moeten hebben)
Maar geen van beide verklaart waarom het alleen rookt bij een koude motor.
Ook ziet het er naar uit dat er meer olie uit het slangetje komt dan gewenst is. Dat kan aan het ontwerp van de Zenhua onluchtingskamer liggen. Of door te veel olie in het blok. Hoe dan ook, zorg er voor dat die olie niet op je achterband terecht komt. Het idee van Wim is een hele mooie, je ketting er mee smeren. Anders kan je een carterontluchtingsvaatje monteren (hoger dan het blok) dat de oliespetters op vangt zodat de olie ook weer terug het blok in kan lopen.
Dat ben ik met je eens. Liever geen witte drab in het blok. Maar motorolie wil je wel aan de binnenkant van het blok houden.
Das wel waar, en zeker voor water gekoelde motoren, maar een Lucht gekoelt brommer motortje zal na 15 minuten toch wel warm genoeg zijn om condensatie te voorkomen.wim V8 schreef: ↑07 apr 2023 18:11 Gewoon even olie verversen en dan flink stuk rijden.
Olie met water gemengd is wit.
Water komt in je olie via de condens die ontstaat
door na een koude start, zo'n kort stuk te rijden, dat de motor koud/lauw blijft. De ontstane condens krijgt door de lage motortemp niet de kans te verdampen en is aan de binnenzijde tegen je alu carter neergeslagen en loopt naar beneden in de olie.
Wordt je olie nu plots heter door langer te rijden of warmere buitentemp dan verdampt het snel en moet dat door het slangetje naar buiten.
Die hoef je dus niet te kuisen want er kwam damp uit dus is ie open.
Gr. Wim.