Originele carburateur problemen ss50K1

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
paulmz
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 sep 2018 20:02
Bezit: C310S
C50
SS50K1

Originele carburateur problemen ss50K1

Bericht door paulmz »

Goedenavond,
Mijn klipbak 10mm carb geeft problemen, vlotters zijn niet of nauwelijks te vinden en de nwe vlotterbakpakking is na een paar maanden bijna 2 keer zo groot.
Kortom ben die oude carb zat omdat die ook nog eens slecht reageert op stationair afstellen.
Een andere imi carb dan maar,maar wil niet dat de brommer boven de wok grens komt.
Had nog een 16 mm liggen en heb daar een busje in pas gedraaid zodat het weer een 10 is maar nu klopt de stand van de carb weer niet mbt het spruitstuk.
Help wat heb ik nu voor spruitstuk nodig?
Brinks motoren heeft verstelbare spruitstukken,kom ik daar mee uit?
Of zou er een andere carb op het oude spruitstuk passen?
Heb gezien dat er we carb van rond de 200€ misschien direct passen maar dat is mij wat te gortig.

Wie geeft raad?

Paul

Gebruikersavatar
lil
4T-MSB zombie
Berichten: 2006
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Originele carburateur problemen ss50K1

Bericht door lil »

als je begrenzer nog in je vliegwiel zit kom je nooit boven de wok grens

imi carbje kost 40 a 50 pleuries

zoiets; https://4taktwinkel.nl/1110007941-Carbu ... -C320S-8mm
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2625
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Originele carburateur problemen ss50K1

Bericht door MrSinga »

Sinds wanneer is een ss 10mm? Was dat geen 16mm?

Welke klipbak is dat dan?

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16275
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Originele carburateur problemen ss50K1

Bericht door nielspbr »

Nederlandse bromfiets, was 40kmh en niet harder ;)

Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4091
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CD 50 project(in parts)
Honda GiorCub '99 4bak c50 scooter :-)
NSU Prima D '57 2T scooter.
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Boxer1.'72(as found)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Originele carburateur problemen ss50K1

Bericht door wim V8 »

SS50 is dezelfde clipbakcarburateur als CD50, dan is die std 12mm

Keihin nr: JB636A
12mm venturidoorlaat
85 sproeier
luchtsproeier 180
stationairsproeier 35


Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

ivo215
4T-MSB addict
Berichten: 554
Lid geworden op: 16 jan 2007 21:04
Bezit: C50 Press cub, C310A, SS50Z, SS50Z, CD50H, Little Cub.
Locatie: Leusden

Re: Originele carburateur problemen ss50K1

Bericht door ivo215 »

De SS50Z k1 Nederlands type had inderdaad een clipbakcarburateur.
Overigens niet dezelfde als op de CD50H, maar wel met een hoop overeenkomsten en shared parts.
De body van de CD50 carb is anders, de gasnaaldset is anders, en de maat van de hoofdsproeier is anders, #85 op de CD50H, #68 op de SS50Zk1. De rest is hetzelfde, ook de spruitstukken en spruitstukpakkingen.
(ik houd hier net de 2 partslists naast elkaar)

Je vlotterbakpakking hoort dat niet te doen. Vroeger zwelden alleen de immitatie pakkingen zo op, de originele deden dat niet. Of de originele pakkingen van vandaag nog van dezelfde kwaliteit zijn durf ik niet te zeggen. Zou ook de brandstof van vandaag kunnen zijn.
De originele pakking is alleen leverbaar in een pakkingsset, onderdeelnummer: 16010-061-004
CMS heeft de set voor €11,50.
4taktwinkel heeft de set voor €9,70.

Slecht reageren op stationair afstellen kan meerdere oorzaken hebben. Bijvoorbeeld valse lucht, of vuil in de stationairsproeier, of vuil in het luchtkanaal van de stationairsproeier. Of de stelschroef van de stationairsproeier staat niet lekker afgesteld.

De goedkoopste en snelste mogelijke oplossing is kijken of je die beter afgesteld krijgt. De hele carburateur vervangen kan later altijd nog.
Stel als volgt af:
Je hebt 2 stelschroeven aan de rechter zijde van de carburateur.
Eentje centraal op de gasschuif, de stationairschroef, en nog een 2e iets verder naar voren, de luchtschroef.
De luchtschroef is er voor om het luchtkanaal van de stationairschroef af te knijpen, en controle uit te oefenen op de luchstroom langs deze schroef.
- Draai de luchtschroef dicht, maar zet er geen kracht op. Vanaf dicht draai je hem 450 graden open. Dus 360 graden open, plus nog eens 90 graden open.
- Start de motor.
- Draai de stationairschroef in zodat je stationaire toerental iets hoger is dan je hem zou willen.
- Nu ga je weer draaien aan de luchtschroef. Maximaal 90 graden dichter, maximaal 90 graden verder open. Zoek binnen dat bereik de positie waarop het stationaire toerental het hoogste is.
- Draai nu de stationairschroef terug om het stationaire toerental op een laag, rustig, maar stabiel toerental te zetten.

Een veel voorkomende situatie is dat de luchtschroef veel te ver open staat. Dat zet het luchtkanaal langs de stationairsproeier dus helemaal open, net als een kraan die te ver opengedraaid is en het niet meer lijkt te doen. Elk pad waarlangs lucht ongecontroleerd kan vloeien is valse lucht. Dus ook als dat luchtkanaal te ver open staat.

Werkt dat niet, dan heb je wellicht een valse lucht probleem langs een pakking, of ergens vuil in zitten.
75 immitatiekilometers per uur. Hoeveel is dat in originele kilometers per uur?

NIX
chaly addict
Berichten: 18901
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Originele carburateur problemen ss50K1

Bericht door NIX »

Voordat je alles gaat doen wat Ivo uitlegt: vlak de pasvlakken van het spruitstuk en de carb en check de isolator en O-ring. En pak een nieuwe pakking. En spuit eerst de bodykanalen door nadat je alle schroeven en sproeiers hebt verwijderd. Prik de spoeier- en menbuisgaatjes door.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4091
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CD 50 project(in parts)
Honda GiorCub '99 4bak c50 scooter :-)
NSU Prima D '57 2T scooter.
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Boxer1.'72(as found)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Originele carburateur problemen ss50K1

Bericht door wim V8 »

ivo215 schreef: 18 apr 2023 19:04
De SS50Z k1 Nederlands type had inderdaad een clipbakcarburateur.
Overigens niet dezelfde als op de CD50H, maar wel met een hoop overeenkomsten en shared parts.

De body van de CD50 carb is anders, de gasnaaldset is anders, en de maat van de hoofdsproeier is anders,
#85 op de CD50H, #68 op de SS50Zk1.



Ik heb toch wel een aantal oudere SS50's (begin '70s modellen) gehad in de jaren '80 die echt een JB636A carburateur hadden.
Alleen de latere SS50's die ik kende hadden een andere carburateur, de eind '70 begin '80 modellen.


Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

ivo215
4T-MSB addict
Berichten: 554
Lid geworden op: 16 jan 2007 21:04
Bezit: C50 Press cub, C310A, SS50Z, SS50Z, CD50H, Little Cub.
Locatie: Leusden

Re: Originele carburateur problemen ss50K1

Bericht door ivo215 »

wim V8 schreef: 19 apr 2023 08:54
ivo215 schreef: 18 apr 2023 19:04
De SS50Z k1 Nederlands type had inderdaad een clipbakcarburateur.
Overigens niet dezelfde als op de CD50H, maar wel met een hoop overeenkomsten en shared parts.

De body van de CD50 carb is anders, de gasnaaldset is anders, en de maat van de hoofdsproeier is anders,
#85 op de CD50H, #68 op de SS50Zk1.
Ik heb toch wel een aantal oudere SS50's (begin '70s modellen) gehad in de jaren '80 die echt een JB636A carburateur hadden.
Alleen de latere SS50's die ik kende hadden een andere carburateur, de eind '70 begin '80 modellen.

Gr. Wim.
Toch even dubbelchecken ...
Ik zie nu dat ik scheef gekeken heb, de body van de carburateur krijgt in beide partslists helemaal geen onderdeelnummer mee. Het onderdeelnummer is voor de carburettor assembly, de complete carb dus. My bad.
Het verschil tussen beide carburateurs is dus alleen de gasnaaldset en de sproeier.
Welke nummers er in de carburateurs staan wordt in beide partslists niet genoemd. Ik vind het heel aannemelijk als alle versies van deze carburateur allemaal hetzelfde JB636A nummer hebben gehad. En dat komt dus ook overeen met wat jij zegt.

16100-065-711 carburettor assembly CD50-H t/m framenummer 173926, #85 sproeier.
16100-065-730 carburettor assembly CD50-H vanaf framenummer 173927, #85 sproeier.
16100-065-750 carburettor assembly SS50-Z k1 Nederland en België, #68 sproeier.
16100-065-770 carburettor assembly SS50-Z k1 Engeland en Frankrijk, #70 sproeier.
75 immitatiekilometers per uur. Hoeveel is dat in originele kilometers per uur?

cor
4T-MSB addict
Berichten: 686
Lid geworden op: 28 jan 2007 01:25
Bezit: Ss50z , cb50, chaly en monkey
Locatie: emmen

Re: Originele carburateur problemen ss50K1

Bericht door cor »

Ik rijd met mijn ss50 70 cc met een meende 13 carburateur, kan ook 12 zijn staat mij bij dat het een 13 is( zal morgens eens kijken)hij loopt er prima mee.

paulmz
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 sep 2018 20:02
Bezit: C310S
C50
SS50K1

Re: Originele carburateur problemen ss50K1

Bericht door paulmz »

Ik vond op zolder nog een sloop Keihin waarschijnlijk van een SS50(ooit gekocht omdat mijn C310S het chokehendeltje mistte), hieruit heb ik de niet afgezaagde gasschuif gebruikt en de vlotterdekselpakking en de stat. sproeier, heb er een nwe gasnaald in geplaatst en nu is die prima af te stellen.
Ben overigens wel van sproeie 76 uiteindelijk op 86(85 had ik niet) en daar draait die prima op en komt niet tekort zoals bij de maten tussen 76 en 86.
Snelheid op de GPS was 60 km/pu en heb de snelheid gereduceerd tot ong.52 km/pu middels een stukje 5/8 pvc buis van 6.5 mm hoog.
Nog bedankt voor de reacties.

P.S. V8 kom je zaterdag met je Mobylette in Drenthe rijden?

Paul

Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4091
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CD 50 project(in parts)
Honda GiorCub '99 4bak c50 scooter :-)
NSU Prima D '57 2T scooter.
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Boxer1.'72(as found)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Originele carburateur problemen ss50K1

Bericht door wim V8 »

Haha.
Nee, ik heb geen mobylette meer.

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

paulmz
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 sep 2018 20:02
Bezit: C310S
C50
SS50K1

Re: Originele carburateur problemen ss50K1

Bericht door paulmz »

wim V8 schreef: 20 apr 2023 11:52 Haha.
Nee, ik heb geen mobylette meer.

Gr. Wim.
Neem je toch je M13.

Paul

Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4091
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CD 50 project(in parts)
Honda GiorCub '99 4bak c50 scooter :-)
NSU Prima D '57 2T scooter.
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Boxer1.'72(as found)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Originele carburateur problemen ss50K1

Bericht door wim V8 »

Ja kan, die is verkocht en wordt maandag opgehaald.

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

paulmz
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 sep 2018 20:02
Bezit: C310S
C50
SS50K1

Re: Originele carburateur problemen ss50K1

Bericht door paulmz »

wim V8 schreef: 20 apr 2023 12:28 Ja kan, die is verkocht en wordt maandag opgehaald.

Gr. Wim.
Je bent dus een handelaar.

Paul

Plaats reactie