PBR maakt geen kracht maar start wel

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
PBRSENNE
4T-MSB beginner
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 apr 2023 22:37
Bezit: Skyteam PBR 50cc

PBR maakt geen kracht maar start wel

Bericht door PBRSENNE »

Dag allemaal, helaas een groot probleem..

Ik was dus aan het rijden en ineens verlies het blok al zijn kracht , hij kon geen toeren meer maken en viel direct uit. dacht zelf "das een vastloper" maar na wat kicken vloog hij aan en maaktij hij gelukkig kracht totdat ik thuis kwam. Hij deed opnieuw hetzelfde en vloog uit.

hij start wel maar dat is het dan ook het kan nog geen 5km/u lopen...

Ik vraag me echt af hoe dit komt...

olie ziet er goed uit, geen schilfers etc
ketting goed gespannen
geen water in luchtfilter etc
carbu is mooi schoon
geen olielek

maar ik merkte wel op dat er veel rook ineens uit de onluchting slang(?) kwam, trekt hij mischien valse lucht?

hopelijk hebben jullie hier meer verstand van dan ik, ik wil geen nieuw blok kopen XD

Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4091
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CD 50 project(in parts)
Honda GiorCub '99 4bak c50 scooter :-)
NSU Prima D '57 2T scooter.
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Boxer1.'72(as found)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: PBR maakt geen kracht maar start wel

Bericht door wim V8 »

Hoe lang heb je de brommer, en heeft hij altijd goed gereden tot dit nu?
(even checken of je andermans stukkende zooi hebt gekocht) :(

Peil je olie door de dop NIET in te draaien?
anders zit er te weinig olie in.

Of ververs het gewoon als je de onderhoudsgeschiedenis niet kent.
Stel ook je kleppen eens 0,05mm KOUD, vervang je luchtfilter en bougie ook eens.
Eigenlijk gewoon een beurt (als je de onderhoudsgeschiedenis niet kent).

We horen het wel.


Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

PBRSENNE
4T-MSB beginner
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 apr 2023 22:37
Bezit: Skyteam PBR 50cc

Re: PBR maakt geen kracht maar start wel

Bericht door PBRSENNE »

wim V8 schreef: 19 apr 2023 20:36 Hoe lang heb je de brommer, en heeft hij altijd goed gereden tot dit nu?
(even checken of je andermans stukkende zooi hebt gekocht) :(

Peil je olie door de dop NIET in te draaien?
anders zit er te weinig olie in.

Of ververs het gewoon als je de onderhoudsgeschiedenis niet kent.
Stel ook je kleppen eens 0,05mm KOUD, vervang je luchtfilter en bougie ook eens.
Eigenlijk gewoon een beurt (als je de onderhoudsgeschiedenis niet kent).

We horen het wel.


Gr. Wim.
Dag Wim, heb overlaatst een volledige onderhoud gedaan en kleppen laten stellen door een garagist (ken niks van kleppen :p)
er zit nog genoeg olie in. brommer komt uit 2008 op papieren, heb hem 2dehand gekocht op 20 december. heb een nieuwe 19mm carburateur gekocht en de afgestelde sproeierst overgezet naar de nieuwe. tot nu toe heeft hij goed gereden na wat afstellen van de tandwielen ben ik van de hoogtoerigheid afgeholpen. het blok heeft namelijk altijd zeer hoogtoerig gelopen.

ivo215
4T-MSB addict
Berichten: 554
Lid geworden op: 16 jan 2007 21:04
Bezit: C50 Press cub, C310A, SS50Z, SS50Z, CD50H, Little Cub.
Locatie: Leusden

Re: PBR maakt geen kracht maar start wel

Bericht door ivo215 »

Je hebt 3 dingen nodig voor een (goed) lopend blok:

1. Een goed mengsel van lucht en benzine.
2. Compressie.
3. Ontsteking op het juiste tijdstip.

1 lijkt me het minst voor de hand liggend. Je zegt dat de carburateur schoon is, en noemt geen dingen die direct naar de carburateur wijzen.

2, een lage compressie of compressieverlies kan ik niet uitsluiten. Rook uit de carteronluchting is ook geen goed teken. En het plotselinge ontstaan van het probleem duidt op een plotselinge verandering in het blok. Bijvoorbeeld een onderdeel dat kapot is gegaan.
Daardoor wil ik vragen gaan stellen zoals; Is de zuiger nog heel? Zijn de zuigerveren nog heel?

3 is ook een mogelijkheid. Als een bobine kapot gaat, dan gaat dat doorgaans plotseling. En toch kan een kapotte bobine soms nog steeds de bougie laten vonken, genoeg om het blok slecht te laten lopen. De condensator die in de CDI unit zit kan ook kapot. Een spoel onder het vliegwiel kan dat ook.
Of iets waardoor de timing verkeerd is. Een ontsteking die veel te laat is geeft veel minder vermogen, maar het blok loopt er vaak nog wel stationair mee.

3 is allemaal te controleren zonder dat het blok open hoeft. Voor 2 zal de cilinderkop en cilinder er af moeten voor een inspectie.
75 immitatiekilometers per uur. Hoeveel is dat in originele kilometers per uur?

stoterstangen90
Vierkantofiel
Berichten: 5187
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
Bezit: Morris Ital
Locatie: Zaagcity

Re: PBR maakt geen kracht maar start wel

Bericht door stoterstangen90 »

Zijn de sproeiers die je hebt overgezet schoon?
Was je vorige carburateur ook een 19mm?
Afbeelding

Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4091
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CD 50 project(in parts)
Honda GiorCub '99 4bak c50 scooter :-)
NSU Prima D '57 2T scooter.
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Boxer1.'72(as found)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: PBR maakt geen kracht maar start wel

Bericht door wim V8 »

PBRSENNE schreef: 19 apr 2023 21:24
Dag Wim, heb overlaatst een volledige onderhoud gedaan en kleppen laten stellen door een garagist (ken niks van kleppen).
Er zit nog genoeg olie in.

Ik heb een nieuwe 19mm carburateur gekocht en de afgestelde sproeierst overgezet naar de nieuwe.

Tot nu toe heeft hij goed gereden en na wat afstellen van de tandwielen ben ik van de hoogtoerigheid afgeholpen.
Het blok heeft namelijk altijd zeer hoogtoerig gelopen.

Brommer komt uit 2008 op papieren, heb hem 2dehand gekocht op 20 december.


De afgestelde sproeieres overgezet. Lees ik.

Dus ik ga er vanuit dat de brommer goed reed met deze sproeiers in de vorige carburateur?

Is de nieuwe carburateur dan exact het zelfde type, omdat je zomaar de zelfde sproeiers over zet in
een nieuwe carburateur?

Maar goed, hij heeft daarna altijd goed gereden zeg je,
dus met de nieuwe carburateur én de overgezette sproeiers én deze tandwielverhouding.
Dat zou dan nu in orde kunnen zijn.

Dan kan het nog zijn dat de sproeier verstopt is. Demonteer en controleer dit.
Tank die vacuum trekt, kan eigenlijk niet, je reed immers altijd al zo.
Maar je kan een keer met de dop los rijden.
Probeer ook eens een nieuwe bougie (CR6HS of CR7HS)
Dat moet de oude ook zijn 6 of 7.

En doe eens een foto van de bougie hoe die er uit kwam na een stuk rijden,
dus niet schoongemaakt!
Het gaat om de kleur.
Of doe dat opnieuw, als hij nog rijdbaar is.
Rijdt een lang stuk, minimaal 2-5minuten, (volgas)
Bekijk dan direct de bougie zonder daarna nog halfgas en accelereren enz.
Doe een foto van de kleur. Denk er om, het is zeeer heet.

Ik krijg het idee dat ie te arm draait(=witte-grijze bougie), want zeer heet(rook uit beluchting),
misschien warmlopertjes(dan is zuiger cilinder oppervlak vaak al aangedaan) enz enz.

Maar kan ook zomaar zeer rijk zijn, met zwarte bougie die zó vet slaat
dat ie niet meer vonkt en doorslaat. Maar dat zijn allemaal uitersten.

Lees hier over bougiekleur en afstellen van sproeier/carburateur:
viewtopic.php?f=54&t=51

En dus ook wat bovenstaanden (ivo en stoter) allemaal schreven,
en alles beantwoorden 8-)


Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

PBRSENNE
4T-MSB beginner
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 apr 2023 22:37
Bezit: Skyteam PBR 50cc

Re: PBR maakt geen kracht maar start wel

Bericht door PBRSENNE »

wim V8 schreef: 20 apr 2023 08:46
PBRSENNE schreef: 19 apr 2023 21:24
Dag Wim, heb overlaatst een volledige onderhoud gedaan en kleppen laten stellen door een garagist (ken niks van kleppen).
Er zit nog genoeg olie in.

Ik heb een nieuwe 19mm carburateur gekocht en de afgestelde sproeierst overgezet naar de nieuwe.

Tot nu toe heeft hij goed gereden en na wat afstellen van de tandwielen ben ik van de hoogtoerigheid afgeholpen.
Het blok heeft namelijk altijd zeer hoogtoerig gelopen.

Brommer komt uit 2008 op papieren, heb hem 2dehand gekocht op 20 december.


De afgestelde sproeieres overgezet. Lees ik.

Dus ik ga er vanuit dat de brommer goed reed met deze sproeiers in de vorige carburateur?

Is de nieuwe carburateur dan exact het zelfde type, omdat je zomaar de zelfde sproeiers over zet in
een nieuwe carburateur?

Maar goed, hij heeft daarna altijd goed gereden zeg je,
dus met de nieuwe carburateur én de overgezette sproeiers én deze tandwielverhouding.
Dat zou dan nu in orde kunnen zijn.

Dan kan het nog zijn dat de sproeier verstopt is. Demonteer en controleer dit.
Tank die vacuum trekt, kan eigenlijk niet, je reed immers altijd al zo.
Maar je kan een keer met de dop los rijden.
Probeer ook eens een nieuwe bougie (CR6HS of CR7HS)
Dat moet de oude ook zijn 6 of 7.

En doe eens een foto van de bougie hoe die er uit kwam na een stuk rijden,
dus niet schoongemaakt!
Het gaat om de kleur.
Of doe dat opnieuw, als hij nog rijdbaar is.
Rijdt een lang stuk, minimaal 2-5minuten, (volgas)
Bekijk dan direct de bougie zonder daarna nog halfgas en accelereren enz.
Doe een foto van de kleur. Denk er om, het is zeeer heet.

Ik krijg het idee dat ie te arm draait(=witte-grijze bougie), want zeer heet(rook uit beluchting),
misschien warmlopertjes(dan is zuiger cilinder oppervlak vaak al aangedaan) enz enz.

Maar kan ook zomaar zeer rijk zijn, met zwarte bougie die zó vet slaat
dat ie niet meer vonkt en doorslaat. Maar dat zijn allemaal uitersten.

Lees hier over bougiekleur en afstellen van sproeier/carburateur:
viewtopic.php?f=54&t=51

En dus ook wat bovenstaanden (ivo en stoter) allemaal schreven,
en alles beantwoorden 8-)


Gr. Wim.
Hey, ten eerste excuses voor de zeer laate reactie...

Ik heb het probleem gevonden!
Een kapotte cylinder, helaas.

gelukkig is de bodem van de motor ongedeerd.

Nu even antwoord op uw vragen.

ik had dezelfde carburateur gekocht die er onder kwam toen ik hem kochte, een pz19.
De bougie zelf na het rijden was zwart, en nogal!
Tank trok geen vaccuum, ik reed blijkbaar zonder olie ineens.

Inderdaad zonder olie, ik had een beginnersfout gemaakt bij het checken van de olie en had de oliepijl niet afgeveegd, niet bepaald slim.

Het probleem is dus gelukkig gevonden, bedankt iedereen voor de hulp!

Plaats reactie