laadproblemen accu ss50
-
- 4T-MSB regular
- Berichten: 472
- Lid geworden op: 25 jul 2011 00:13
- Bezit: Honda SS50
- Locatie: Wolvega
laadproblemen accu ss50
Hallo,
Ik kom even niet verder met de electronica van mijn ss50. Orginineel 6v blok / hitachi ontsteking.
Ik heb betreffende faqs wel gelezen, ben wat wijzer op zich, maar kom er toch nog niet uit.
Mijn accu laadt niet bij
Ik twijfel over één aansluiting
mijn neutraallamp brandt ook zonder accu / alleen als licht uit staat
verlichting werkt goed.
Ik heb 3 draden vanaf de lichtspoel:
Wit
Groen
Geel
Groen zit gewoon op groen (vd boom)
Geel op geel (ook vd boom)
Wit twijfel ik over: Deze zat verbonden met de kabel die de gelijkrichter ingaat.(dus aan de kant waar er nog geen gelijkstroomuit komt) Ik heb schema er eens bij gepakt weer en daar zie je dat die kabel van de gelijkrichter verbonden moet zijn met de geel witte die via de boom vanaf de stuurschakelaar komt, dus ik heb dit nu conform aangesloten. Ik ga er vanuit dat de witte van de spoel bij mij t zelfde is als de roze/paarse die normaal niet gebruikt wordt(?) - of heb ik een ander soort spoel dan ss erin zitten misschien?
Ik heb de draden uit de lichtspoel ook doorgemeten (wisselstroom)/ met touren
wit geeft 1 V
groen geeft 2 V
geel geeft in ieder geval 15v of meer
De geel -witte uit de boom geeft met licht aan 3.5v met licht uit 2 v
Over de polen van de (volle, met andere lader opgeladen) accu meet ik gelijkstroom, maar niet genoeg, iets boven de 6V maar.
Gelijkrichter werkte dus ws al, maar heb voor de zekerheid ook nog nieuwe geplaatst, zonder resultaat verder.
lichtspoel ziet er op t oog prima uit. Meet wel wat weining weerstand: 0,2 ohm (En ik heb licht)
Wat verder opvalt is dat mijn neutraallampje dus ook brandt zonder dat de accu aangesloten is
Maar alleen als het licht uitstaat. Hoe meer touren hoe harder hij brandt.
Zou deze op een of andere manier gevoed worden door groen uit de spoel?
Zit er dan toch een kabel verkeerd of kan dit komen doordat er ergens iets massa maakt ofzo?
Of iets met die kabel van neutraallamp die op het blok aangesloten zit?
Ik heb alle aansluitingen al een paar keer gecheckt ook in de koplamp en volgens mij zit alles wel volgens schema.
Iemand een idee?
Groet,
Jeroen
Ik kom even niet verder met de electronica van mijn ss50. Orginineel 6v blok / hitachi ontsteking.
Ik heb betreffende faqs wel gelezen, ben wat wijzer op zich, maar kom er toch nog niet uit.
Mijn accu laadt niet bij
Ik twijfel over één aansluiting
mijn neutraallamp brandt ook zonder accu / alleen als licht uit staat
verlichting werkt goed.
Ik heb 3 draden vanaf de lichtspoel:
Wit
Groen
Geel
Groen zit gewoon op groen (vd boom)
Geel op geel (ook vd boom)
Wit twijfel ik over: Deze zat verbonden met de kabel die de gelijkrichter ingaat.(dus aan de kant waar er nog geen gelijkstroomuit komt) Ik heb schema er eens bij gepakt weer en daar zie je dat die kabel van de gelijkrichter verbonden moet zijn met de geel witte die via de boom vanaf de stuurschakelaar komt, dus ik heb dit nu conform aangesloten. Ik ga er vanuit dat de witte van de spoel bij mij t zelfde is als de roze/paarse die normaal niet gebruikt wordt(?) - of heb ik een ander soort spoel dan ss erin zitten misschien?
Ik heb de draden uit de lichtspoel ook doorgemeten (wisselstroom)/ met touren
wit geeft 1 V
groen geeft 2 V
geel geeft in ieder geval 15v of meer
De geel -witte uit de boom geeft met licht aan 3.5v met licht uit 2 v
Over de polen van de (volle, met andere lader opgeladen) accu meet ik gelijkstroom, maar niet genoeg, iets boven de 6V maar.
Gelijkrichter werkte dus ws al, maar heb voor de zekerheid ook nog nieuwe geplaatst, zonder resultaat verder.
lichtspoel ziet er op t oog prima uit. Meet wel wat weining weerstand: 0,2 ohm (En ik heb licht)
Wat verder opvalt is dat mijn neutraallampje dus ook brandt zonder dat de accu aangesloten is
Maar alleen als het licht uitstaat. Hoe meer touren hoe harder hij brandt.
Zou deze op een of andere manier gevoed worden door groen uit de spoel?
Zit er dan toch een kabel verkeerd of kan dit komen doordat er ergens iets massa maakt ofzo?
Of iets met die kabel van neutraallamp die op het blok aangesloten zit?
Ik heb alle aansluitingen al een paar keer gecheckt ook in de koplamp en volgens mij zit alles wel volgens schema.
Iemand een idee?
Groet,
Jeroen
Ik haat onderschriften!
- lil
- 4T-MSB zombie
- Berichten: 2006
- Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
- Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin. - Locatie: zuidholland
Re: laadproblemen accu ss50
groen is massa, dat voedt niks. das alvast wat
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.
-
- 4T-MSB regular
- Berichten: 472
- Lid geworden op: 25 jul 2011 00:13
- Bezit: Honda SS50
- Locatie: Wolvega
Re: laadproblemen accu ss50
Dank voor de reactie Lil. Groen-wit is toch massa op een ss en groen (uit de lichtspoel) in de regel toch laadstroom accu?
Iemand nog een idee?
Iemand nog een idee?
Ik haat onderschriften!
-
Online
- chaly addict
- Berichten: 18901
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
- Bezit: Een hamer
- Locatie: Milsbeek
Re: laadproblemen accu ss50
Met licht aan moet alles stroom krijgen (ook het accucircuit) van de gele draad. Ik gok (maar meer dan educated, ook ervaringsdeskundigheid) dat de lichtschakelaar het euvel is.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
-
Online
- chaly addict
- Berichten: 18901
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
- Bezit: Een hamer
- Locatie: Milsbeek
Re: laadproblemen accu ss50
Groen uit de ontsteking is 100% laadstroom. Laden met licht uit. Wat verwarrend is, is dat bij de K1 groen ook massa is, bij de K3 is dat groenwit.
Laatst gewijzigd door NIX op 23 jul 2023 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
-
- 4T-MSB regular
- Berichten: 472
- Lid geworden op: 25 jul 2011 00:13
- Bezit: Honda SS50
- Locatie: Wolvega
Re: laadproblemen accu ss50
Hoi Nix,
Dank voor je reactie. Ik kijk de lichtschakelaar na. Klinkt logisch idd ivm genoeg spanning geel, maar weining terug op geel-wit.
Die lage spanning op groen uit onstreking, betekent dat dan dat mijn spoel deels kapot is? En het neutraallampje dat brandt zonder accu, kan dat ook door de schakelaar komen of moet ik nog iets anders uitzoeken? Als je een idee hierover hebt, dan hoor ik dat graag.
Groet.
Ik haat onderschriften!
-
- 4T-MSB regular
- Berichten: 472
- Lid geworden op: 25 jul 2011 00:13
- Bezit: Honda SS50
- Locatie: Wolvega
Re: laadproblemen accu ss50
Lichtschakelaar open gehad. Zag er ok uit. Gereinigd hoewel niet echt vies was. Nog steeds status quo: accu laadt nog steeds niet bij/ meet nog steeds zelfde te lage waardes bij kabels. Iemand nog een idee?
Ik haat onderschriften!
- lil
- 4T-MSB zombie
- Berichten: 2006
- Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
- Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin. - Locatie: zuidholland
Re: laadproblemen accu ss50
het enige wat ik nog kan verzinnen is dat er ergens slechte massa is, dat kan voor allerlij rare problemen zorgen. wit is volgens mij de voeding voor de accu, via gelijkrichter waarschijnlijk. neutraallampje kan branden zonder accu, maar niet als de motor niet draait.(nogal logisch)
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.
-
- 4T-MSB regular
- Berichten: 472
- Lid geworden op: 25 jul 2011 00:13
- Bezit: Honda SS50
- Locatie: Wolvega
Re: laadproblemen accu ss50
Thx. Groen is laadstroom bij ss k3. Wit geeft ook wel wat, maar nog minder... Goed te horen dat neutraallamp mag branden zonder accu.
Maar nog steeds werkt t niet zoals hoort. Zou spoel kapot zijn? Geel uit spoel meet ik met wat toeren 20v / groen 2. Is dat een indicatie dat ie aan gort is?
Maar nog steeds werkt t niet zoals hoort. Zou spoel kapot zijn? Geel uit spoel meet ik met wat toeren 20v / groen 2. Is dat een indicatie dat ie aan gort is?
Ik haat onderschriften!
- CheapUrbanBitches
- 4T-MSB regular
- Berichten: 393
- Lid geworden op: 08 feb 2022 15:51
- Bezit: Bak bami
Re: laadproblemen accu ss50
Wat meet je op de accu als 'ie draait (14,4V)? Uit je ontsteking komt wisselstroom en je accu wil en geeft gelijkstroom, dus als je de laadspanning wil meten moet je achter de spanningsregelaar/gelijkrichter zijn.
'It never hurts to help.'
-
- 4T-MSB regular
- Berichten: 472
- Lid geworden op: 25 jul 2011 00:13
- Bezit: Honda SS50
- Locatie: Wolvega
Re: laadproblemen accu ss50
Ik heb 6v systeem, dus dan denk ik zo'n 7,5V laadstroom nodig? Meet met draaiende motor over de polen accu 6.2V, met zoveel als ik de accu los meet dus gebeurt denk ik niks....
Ik haat onderschriften!
-
Online
- chaly addict
- Berichten: 18901
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
- Bezit: Een hamer
- Locatie: Milsbeek
Re: laadproblemen accu ss50
Dus... trek de rode los van de accu en meet met licht aan en uit hoeveel V de rode draad geeft. Volgens mij heb ik deze hele procedure in de FAQ staan. Dat is ook hoe je een lichtschakelaar nakijkt. Staat er stroom op de witte met draaiende motor bij licht aan en licht uit.
Laatst gewijzigd door NIX op 20 aug 2023 10:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
- wim V8
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 4091
- Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
- Bezit: Honda CD 50 project(in parts)
Honda GiorCub '99 4bak c50 scooter :-)
NSU Prima D '57 2T scooter.
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Boxer1.'72(as found)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily) - Locatie: Castricum
Re: laadproblemen accu ss50
Als je de accu meet met de motor uit en alle verbruikers uit moet ie 6 volt geven.
Start de motor, dan moet ie meer dan 6 volt geven.
Maximaal 7,5 volt. Ook ff gas geven uiteraard.
Dan is het laden oké.
Accu moet natuurlijk wel top zijn.
Dat test je met een capaciteit test nadat je hem eerst hebt volgeladen aan een acculader.
Gr. Wim.
Start de motor, dan moet ie meer dan 6 volt geven.
Maximaal 7,5 volt. Ook ff gas geven uiteraard.
Dan is het laden oké.
Accu moet natuurlijk wel top zijn.
Dat test je met een capaciteit test nadat je hem eerst hebt volgeladen aan een acculader.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
-
- 4T-MSB regular
- Berichten: 472
- Lid geworden op: 25 jul 2011 00:13
- Bezit: Honda SS50
- Locatie: Wolvega
Re: laadproblemen accu ss50
Gemeten met draaiende motor met redelijk wat gas:NIX schreef: ↑19 aug 2023 10:25 Dus... trek de rode los van de accu en meet met licht aan en uit hoeveel V de rode draad geeft. Volgens mij heb ik de ze heel procedure in de FAQ staan. Dat is ook hoe je een lichtschakelaar nakijkt. Staat er stroom op de witte met draaiende motor bij licht aan en licht uit.
rood wissel 1,5 v
rood gelijk 0.9 v
geelwit met licht aan 4v
geelwit met licht uit 2v
wit (komt bij mij direct uit lichtspoel) 1v wissel.
Wat betekent dit?
Ik haat onderschriften!
-
- 4T-MSB regular
- Berichten: 472
- Lid geworden op: 25 jul 2011 00:13
- Bezit: Honda SS50
- Locatie: Wolvega
Re: laadproblemen accu ss50
accu= nieuw / geeft zowel aangesloten (met motor draaiend) als niet aangesloten 6,2V. Daarna gaat ie langzaam leeg en als ik m weer opgeladen heb en weer aansluit, zelfde verhaaltje...wim V8 schreef: ↑19 aug 2023 10:29 Als je de accu meet met de motor uit en alle verbruikers uit moet ie 6 volt geven.
Start de motor, dan moet ie meer dan 6 volt geven.
Maximaal 7,5 volt. Ook ff gas geven uiteraard.
Dan is het laden oké.
Accu moet natuurlijk wel top zijn.
Dat test je met een capaciteit test nadat je hem eerst hebt volgeladen aan een acculader.
Gr. Wim.
Ik haat onderschriften!