Olie

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
Agneesens
4T-MSB beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 jun 2024 12:42
Bezit: Dax 50 cc

Olie

Bericht door Agneesens »

Hallo om de hoeveel kilometers vervang ik het best de eerste olie ?
Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16639
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Olie

Bericht door nielspbr »

Is deze dax een honda of een chinees?
100km, daarna om de 1600km.
Agneesens
4T-MSB beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 jun 2024 12:42
Bezit: Dax 50 cc

Re: Olie

Bericht door Agneesens »

Een chinees
Gebruikersavatar
lil
4T-MSB zombie
Berichten: 2385
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: teveel

Re: Olie

Bericht door lil »

dit gaat lang duren
Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4558
Lid geworden op: 30 aug 2013 18:43
Bezit: . .
Honda S90 1966
Honda GiorCub SNC50 1999
NSU Prima D 1957.
Piaggio Ciao 1970
Piaggio Boxer1 1972
VeloFrejus 1950.
Demm Turismo 4 tempi 1959
Fiat 1100R 1968
Locatie: Castricum

Re: Olie

Bericht door wim V8 »

lil schreef: 09 jun 2024 20:14
dit gaat lang duren


Hoe-lang is een Chinees. :mrgreen:


Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2958
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Olie

Bericht door MrSinga »

nielspbr schreef: 09 jun 2024 15:41 Is deze dax een honda of een chinees?
100km, daarna om de 1600km.
100?
hypercub
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1884
Lid geworden op: 28 jan 2007 09:22
Bezit: CY50 R&P
Locatie: Knastaksel, `s zomers in knoesterveen

Re: Olie

Bericht door hypercub »

MrSinga schreef: 10 jun 2024 12:30
nielspbr schreef: 09 jun 2024 15:41
100?
eerste olie.
Life is too short for lousy coffee.
KiP
postslet
Berichten: 2489
Lid geworden op: 10 jan 2008 22:23
Locatie: Winterswijk

Re: Olie

Bericht door KiP »

ik vind 1600km ook erg vaak :shock:
Afbeelding
Jurrien schreef: 22 mar 2024 15:32 Houden zo. Iets van tweeëntwintig jaar moet je niet veranderen.
Ronaldo
4T-MSB addict
Berichten: 847
Lid geworden op: 20 sep 2009 16:18
Bezit: Honda CY 50 _ 82cc
Honda Motra CT50
Honda VF1000R sc16
Immitatie Honda dax 150cc Daytona
Honda NSS300 Forza
Yamaha XV700 Virago
Suzuki AN650 Burgman
BMW e21 Alpina
Locatie: Omgeving Den Haag

Re: Olie

Bericht door Ronaldo »

Bij een nieuwe bami geval voordat je voor het eerst gaat rijden verversen zou ik zeggen.
Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4558
Lid geworden op: 30 aug 2013 18:43
Bezit: . .
Honda S90 1966
Honda GiorCub SNC50 1999
NSU Prima D 1957.
Piaggio Ciao 1970
Piaggio Boxer1 1972
VeloFrejus 1950.
Demm Turismo 4 tempi 1959
Fiat 1100R 1968
Locatie: Castricum

Re: Olie

Bericht door wim V8 »

Gaat indd toch weer langer duren. :(
Nee, eerste olie laat je er in tot 750-1000km.
Dat is de inrij periode waarin je rustig de motor inrijdt,
en waarschijnlijk zit er inloopolie in de motor af fabriek.
Dus laat dat er in zitten, dat is er speciaal voor.
Bij 1000km ververs je dit voor gewone minerale of halfsyntheet 10W/40.
Daarna om de 1600km verversen. Of eenmaal per jaar, net wat eerder komt.


Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2958
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Olie

Bericht door MrSinga »

wim V8 schreef: 10 jun 2024 16:21 Gaat indd toch weer langer duren. :(
Nee, eerste olie laat je er in tot 750-1000km.
dat dacht ik dus ook.

die 1600 vind ik ook wel vaak. Vooral met de huidige generatie olie. Koop je Castrol of gelijkwaardig kan die olie daar vlot 2500km in zitten. In een MSX/Monkey125/Dax125 is het nog langer volgens het boekje

Nu minerale olie zal je idd best wel sneller verversen.
KiP
postslet
Berichten: 2489
Lid geworden op: 10 jan 2008 22:23
Locatie: Winterswijk

Re: Olie

Bericht door KiP »

Ik zou met redelijk tot mooi weer 3x per jaar een olie wissel kunnen doen :lol:
Afbeelding
Jurrien schreef: 22 mar 2024 15:32 Houden zo. Iets van tweeëntwintig jaar moet je niet veranderen.
Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4558
Lid geworden op: 30 aug 2013 18:43
Bezit: . .
Honda S90 1966
Honda GiorCub SNC50 1999
NSU Prima D 1957.
Piaggio Ciao 1970
Piaggio Boxer1 1972
VeloFrejus 1950.
Demm Turismo 4 tempi 1959
Fiat 1100R 1968
Locatie: Castricum

Re: Olie

Bericht door wim V8 »

MrSinga schreef: 10 jun 2024 21:05
wim V8 schreef: 10 jun 2024 16:21 Gaat indd toch weer langer duren. :(
Nee, eerste olie laat je er in tot 750-1000km.
dat dacht ik dus ook.

die 1600 vind ik ook wel vaak. Vooral met de huidige generatie olie. Koop je Castrol of gelijkwaardig kan die olie daar vlot 2500km in zitten. In een MSX/Monkey125/Dax125 is het nog langer volgens het boekje

Nu minerale olie zal je idd best wel sneller verversen.

Die 1600(1000 mijl) die Honda altijd opgaf is natuurlijk wel voor de oudere Honda's.
Dus zeg tot 1980 of zo. De oude blokjes. Inmiddels 40 jaar verder,
dus bij de nieuwere natuurlijk gewoon het boekje aanhouden.

Maar de "nieuwe" China blokjes hebben qua techniek een kwaliteit in afwerking a'la 1965 - '80 ofzo.
Dus daar zeg ik dan weer bij, 1000 mijl, 1600 km verversen.

Maar zoals ik zei, ik kijk vooral naar de kleur, mate van vervuiling. Bij een flink warme motor,
al het vuil zweeft dan goed rond in de olie, peilstok er uit trekken en op een wit lapje zie je de kleur.
Of de druppel aan de peilstok tegen het licht houden, zie je de troebelheid.

Verschil is er ook tussen blokjes met handkoppeling en de blokjes met slipperclutch, de (half) automaatjes.
De (half) automaatjes vervuilen veel sneller dan de handkoppelingblokken. De (half)automaatjes hebben
slijpsel in de olie die je eigenlijk niet in de oliefilm tussen twee metalen wilt, het slijpsel van de koppelingsvoeringen.

Olie wordt natuurlijk ook eerder vuil van te vaak korte stukjes rijden. Zuiger is dan nog niet op temperatuur,
dus de speling zuiger/cilinder is groot er komen dan veel verbrandingsresten voorbij de zuiger in de olie,
vaak ook met meer roet vanwege de vele chokemomenten.

Het zelfde krijg je natuurlijk ook met een cilinder/zuiger speling die voorbij is aan de opgegeven tollerantie,
dus naar een volgende overmaat geboord moet worden.


Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Plaats reactie