Olie
- wim V8
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 4558
- Lid geworden op: 30 aug 2013 18:43
- Bezit: . .
Honda S90 1966
Honda GiorCub SNC50 1999
NSU Prima D 1957.
Piaggio Ciao 1970
Piaggio Boxer1 1972
VeloFrejus 1950.
Demm Turismo 4 tempi 1959
Fiat 1100R 1968 - Locatie: Castricum
Re: Olie
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
-
- 4T-MSB addict
- Berichten: 847
- Lid geworden op: 20 sep 2009 16:18
- Bezit: Honda CY 50 _ 82cc
Honda Motra CT50
Honda VF1000R sc16
Immitatie Honda dax 150cc Daytona
Honda NSS300 Forza
Yamaha XV700 Virago
Suzuki AN650 Burgman
BMW e21 Alpina - Locatie: Omgeving Den Haag
Re: Olie
Bij een nieuwe bami geval voordat je voor het eerst gaat rijden verversen zou ik zeggen.
- wim V8
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 4558
- Lid geworden op: 30 aug 2013 18:43
- Bezit: . .
Honda S90 1966
Honda GiorCub SNC50 1999
NSU Prima D 1957.
Piaggio Ciao 1970
Piaggio Boxer1 1972
VeloFrejus 1950.
Demm Turismo 4 tempi 1959
Fiat 1100R 1968 - Locatie: Castricum
Re: Olie
Gaat indd toch weer langer duren.
Nee, eerste olie laat je er in tot 750-1000km.
Dat is de inrij periode waarin je rustig de motor inrijdt,
en waarschijnlijk zit er inloopolie in de motor af fabriek.
Dus laat dat er in zitten, dat is er speciaal voor.
Bij 1000km ververs je dit voor gewone minerale of halfsyntheet 10W/40.
Daarna om de 1600km verversen. Of eenmaal per jaar, net wat eerder komt.
Gr. Wim.

Nee, eerste olie laat je er in tot 750-1000km.
Dat is de inrij periode waarin je rustig de motor inrijdt,
en waarschijnlijk zit er inloopolie in de motor af fabriek.
Dus laat dat er in zitten, dat is er speciaal voor.
Bij 1000km ververs je dit voor gewone minerale of halfsyntheet 10W/40.
Daarna om de 1600km verversen. Of eenmaal per jaar, net wat eerder komt.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
-
- 4T-MSB zombie
- Berichten: 2958
- Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
- Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes - Locatie: Santa-Cruz, Belgium
Re: Olie
dat dacht ik dus ook.
die 1600 vind ik ook wel vaak. Vooral met de huidige generatie olie. Koop je Castrol of gelijkwaardig kan die olie daar vlot 2500km in zitten. In een MSX/Monkey125/Dax125 is het nog langer volgens het boekje
Nu minerale olie zal je idd best wel sneller verversen.
- wim V8
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 4558
- Lid geworden op: 30 aug 2013 18:43
- Bezit: . .
Honda S90 1966
Honda GiorCub SNC50 1999
NSU Prima D 1957.
Piaggio Ciao 1970
Piaggio Boxer1 1972
VeloFrejus 1950.
Demm Turismo 4 tempi 1959
Fiat 1100R 1968 - Locatie: Castricum
Re: Olie
MrSinga schreef: ↑10 jun 2024 21:05dat dacht ik dus ook.
die 1600 vind ik ook wel vaak. Vooral met de huidige generatie olie. Koop je Castrol of gelijkwaardig kan die olie daar vlot 2500km in zitten. In een MSX/Monkey125/Dax125 is het nog langer volgens het boekje
Nu minerale olie zal je idd best wel sneller verversen.
Die 1600(1000 mijl) die Honda altijd opgaf is natuurlijk wel voor de oudere Honda's.
Dus zeg tot 1980 of zo. De oude blokjes. Inmiddels 40 jaar verder,
dus bij de nieuwere natuurlijk gewoon het boekje aanhouden.
Maar de "nieuwe" China blokjes hebben qua techniek een kwaliteit in afwerking a'la 1965 - '80 ofzo.
Dus daar zeg ik dan weer bij, 1000 mijl, 1600 km verversen.
Maar zoals ik zei, ik kijk vooral naar de kleur, mate van vervuiling. Bij een flink warme motor,
al het vuil zweeft dan goed rond in de olie, peilstok er uit trekken en op een wit lapje zie je de kleur.
Of de druppel aan de peilstok tegen het licht houden, zie je de troebelheid.
Verschil is er ook tussen blokjes met handkoppeling en de blokjes met slipperclutch, de (half) automaatjes.
De (half) automaatjes vervuilen veel sneller dan de handkoppelingblokken. De (half)automaatjes hebben
slijpsel in de olie die je eigenlijk niet in de oliefilm tussen twee metalen wilt, het slijpsel van de koppelingsvoeringen.
Olie wordt natuurlijk ook eerder vuil van te vaak korte stukjes rijden. Zuiger is dan nog niet op temperatuur,
dus de speling zuiger/cilinder is groot er komen dan veel verbrandingsresten voorbij de zuiger in de olie,
vaak ook met meer roet vanwege de vele chokemomenten.
Het zelfde krijg je natuurlijk ook met een cilinder/zuiger speling die voorbij is aan de opgegeven tollerantie,
dus naar een volgende overmaat geboord moet worden.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869