wat te vervangen distributie

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
Geert
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 52
Lid geworden op: 30 jan 2007 13:34
Locatie: erp (veghel)

wat te vervangen distributie

Bericht door Geert »

ik heb eindelijk na veeel moeite mijn grondplaat eraf gekregen die zat echt goed vast. nu ben ik bang dat er redelijk wat vervangen moet worden.
ik dacht.
-nokkenasketting
-oliepomptandwiel
-het tandwiel die de distributieketting spant (naarbeneden duwt)

klopt dit of hoeven er sommige dingen niet vervangen te worden??
of zijn er zelfs nog meer dingen aan vervanging toe??
zou ook kunnen dat ik alleen de ketting hoef te vervangen??

Afbeelding
John Deere DAX
Afbeelding

NIX
chaly addict
Berichten: 18899
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

En bekijk het geleidewiel in de cilinder eens. Die zijn soms keihard en soms heel apart van vorm.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

carel
4T-MSB addict
Berichten: 531
Lid geworden op: 28 jan 2007 13:47
Bezit: ss50
c320s
Locatie: Utrecht

Bericht door carel »

Ik zou de ketting ook vervangen, ok spanwiel is versleten, de rest ook niet oksel fris meer. Dus zet je er nieuwe spanwiel, geleide wiel, olie tandwiel op,
dan worden die gelijk weer naar halverwege hun levensduur getild, als je de oude ketting laat zitten.
h2o op ss50

Met een aanlopende voorrem ga je niet minder hard op de rollerbank.

Kippenverver
4T-MSB heilige
Berichten: 4576
Lid geworden op: 29 jan 2007 19:21
Bezit: Honda ST50-G
Honda SS50Z K3
Honda CB77 Superhawk
Locatie: Ommen.

Bericht door Kippenverver »

Als je dan toch bezig bent kun je het beste alles in 1keer doen.. Kost een euro of 32geloof ik, maar dan heb je wel weer alles fris en fruitig..
Ga heen en vereenvoudig u!

Geert
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 52
Lid geworden op: 30 jan 2007 13:34
Locatie: erp (veghel)

Bericht door Geert »

carel schreef:Ik zou de ketting ook vervangen, ok spanwiel is versleten, de rest ook niet oksel fris meer. Dus zet je er nieuwe spanwiel, geleide wiel, olie tandwiel op,
dan worden die gelijk weer naar halverwege hun levensduur getild, als je de oude ketting laat zitten.
als je goed gelezen zo hebben dan staat er dat ik de ketting zou vervangen. (niet lullig bedoeld)
ik zit alleen te twijfelen ofdat ik het oliepomptandwiel zal vervangen want dan moet er weer meer af en hoe dt precies werkt weet ik ook niet en ik wil eindelijk naar de rdw om mijn daxje op kenteken te krijgen. wat ik nu zoiezo vervang is - de ketting
- spanwiel
- dopje op de spanner

wat zou de levensduur van het olietandwiel zijn??

edit ik koop toch gewoon alles meteen is wel zo makkelijk
John Deere DAX
Afbeelding

carel
4T-MSB addict
Berichten: 531
Lid geworden op: 28 jan 2007 13:47
Bezit: ss50
c320s
Locatie: Utrecht

Bericht door carel »

:oops: je hebt gelijk, daar gaat hier over, even vergeten. De levensduur van het olietandwiel? Geen idee, dat zal voor iedereen anders zijn. Veel toeren, 70 cc of meer, en in iedergeval, een teveel opgerekte ketting.
h2o op ss50

Met een aanlopende voorrem ga je niet minder hard op de rollerbank.

NIX
chaly addict
Berichten: 18899
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Dat olietandwiel is niet mooi, maar gaat zeker niet voor problemen zorgen. Zolang het rubber maar niet gebarsten is of vervormd.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Henk Veen
4T-MSB regular
Berichten: 405
Lid geworden op: 28 jan 2007 09:09
Bezit: C50c C50dv Novio
Locatie: Veenendaal

Re: wat te vervangen distributie

Bericht door Henk Veen »

Geert schreef:ik heb eindelijk na veeel moeite mijn grondplaat eraf gekregen die zat echt goed vast. nu ben ik bang dat er redelijk wat vervangen moet worden.
Waarom heb je dit losgemaakt en denk je dat er dingen vervangen moeten worden? Heb je bepaalde problemen? Als je die niet hebt, zou ik er voorlopig niets aan doen.
Mbt oliepomptandwiel: die is niet zomaar te vervangen, daarvoor moet ook de andere kant los, koppeling eraf en oliepomp los. Tandwieltje ziet er gebruikt uit, maar gaat nog wel, tenzij het rubber niet goed meer is.

DJ Pierre
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 101
Lid geworden op: 22 feb 2007 13:06

Bericht door DJ Pierre »

Ik krijg morgen toevallig precies deze zaken binnen. M'n ketting ratelt en de spanner staat net als op deze foto helemaal bovenaan. Ik vervang de ketting, de spanrollen en het nokkenas tandwiel. Oliepomp tandwiel is nog wel goed en me te veel gedoe om prefentief te vervangen.

Jouw oliepomp-tandwiel zou ik wel vervangen hebben zo te zien, zo'n vierkant tandwiel gaat toch te koste van de nieuwe ketting.
Mopetting is a crime

Geert
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 52
Lid geworden op: 30 jan 2007 13:34
Locatie: erp (veghel)

Re: wat te vervangen distributie

Bericht door Geert »

Henk Veen schreef:
Geert schreef:ik heb eindelijk na veeel moeite mijn grondplaat eraf gekregen die zat echt goed vast. nu ben ik bang dat er redelijk wat vervangen moet worden.
Waarom heb je dit losgemaakt en denk je dat er dingen vervangen moeten worden? Heb je bepaalde problemen? Als je die niet hebt, zou ik er voorlopig niets aan doen.
Mbt oliepomptandwiel: die is niet zomaar te vervangen, daarvoor moet ook de andere kant los, koppeling eraf en oliepomp los. Tandwieltje ziet er gebruikt uit, maar gaat nog wel, tenzij het rubber niet goed meer is.
er zat een tik in die echt niet normaal meer was. en toen ik hem open had toen bleek dus dat het spanwieltje niet meer in de ketting liep maar eruit geschoten was dus vandaar zat er waarschijnlijk deze tik in. En er zat eigenlijk al lang een kleinere tik in.
John Deere DAX
Afbeelding

bob
4T-MSB regular
Berichten: 302
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:55
Locatie: nabij Enschede

Bericht door bob »

Die horen vierkant, maar links boven lijkt het tandwiel meer op een haaienvinnen, en dat geeft meerzorgen. En bij mij knalde ook wel eens het span tandwiel eraf, er ff opliften en gaan.... geen tik meer

Henk Veen
4T-MSB regular
Berichten: 405
Lid geworden op: 28 jan 2007 09:09
Bezit: C50c C50dv Novio
Locatie: Veenendaal

Re: wat te vervangen distributie

Bericht door Henk Veen »

Geert schreef:
Henk Veen schreef:
Geert schreef:ik heb eindelijk na veeel moeite mijn grondplaat eraf gekregen die zat echt goed vast. nu ben ik bang dat er redelijk wat vervangen moet worden.
Waarom heb je dit losgemaakt en denk je dat er dingen vervangen moeten worden? Heb je bepaalde problemen? Als je die niet hebt, zou ik er voorlopig niets aan doen.
Mbt oliepomptandwiel: die is niet zomaar te vervangen, daarvoor moet ook de andere kant los, koppeling eraf en oliepomp los. Tandwieltje ziet er gebruikt uit, maar gaat nog wel, tenzij het rubber niet goed meer is.
er zat een tik in die echt niet normaal meer was. en toen ik hem open had toen bleek dus dat het spanwieltje niet meer in de ketting liep maar eruit geschoten was dus vandaar zat er waarschijnlijk deze tik in. En er zat eigenlijk al lang een kleinere tik in.
Ik zou het eerst zo proberen en niets vervangen, tenzij je geld over hebt. Kijk ook even of het geleidingswiel in de cilinder goed in de ketting loopt. Dat kun je vanaf de krukaskant - met moeite - bekijken. Ik heb het wel eens gedaan met een tandartsspiegeltje en een klein lampje. De vraag is waarom dat spanwiel ernaast zat. Wat zou kunnen is dat de spanner te los stond. Stel dat dus ook even goed af. Dan rijden en kijken of de tik over is.....

DJ Pierre
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 101
Lid geworden op: 22 feb 2007 13:06

Bericht door DJ Pierre »

bob schreef:Die horen vierkant, maar links boven lijkt het tandwiel meer op een haaienvinnen, en dat geeft meerzorgen. En bij mij knalde ook wel eens het span tandwiel eraf, er ff opliften en gaan.... geen tik meer
Klopt, maar die bramen horen er niet volgens mij...
Mopetting is a crime

DJ Pierre
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 101
Lid geworden op: 22 feb 2007 13:06

Bericht door DJ Pierre »

Ik heb het er op zitten.

Jammer dat de kop eraf moet om het klusje te klaren, de rol in de cilinder krijg je er niet in anders.

Helaas maakt hij nog steeds geluid(wel minder), al scheelt het bijna een centimeter stelruimte op de autospanner. Er komt olie uit de plunjer als ik hem indruk, die eerst maar vervangen dus.
Mopetting is a crime

Plaats reactie