snelheid in z,n 4

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
cor
4T-MSB addict
Berichten: 686
Lid geworden op: 28 jan 2007 01:25
Bezit: Ss50z , cb50, chaly en monkey
Locatie: emmen

snelheid in z,n 4

Bericht door cor »

even een vraagje.
heb een ss met jc blok .
nou vind ik het vreemd dat hij in z,n 3 ongeveer 65/70 haald en in z,n 4 hetzelfde tenzij windstil of wind mee dan gaat hj harder.
nu is wel zo dat als ik overschakel van z,n drie naar z,n 4 het toerental
omlaag gaat(logisch want het is een hogere versnelling)
toch heefd hij dan te weinig trekkracht want met wind tegen haald
hij de 50 net.(inz,n 4 he)
wie kan mij verklaren waaraan dat ligt en wat kan ik eraan doen.

rogier
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 155
Lid geworden op: 19 apr 2007 17:05
Locatie: epe

Bericht door rogier »

versnelling 4 is de overdrive zoals dat met een mooi woord heet zorgt ervoor dat hij niet te veel touren maakt ofzoiets :P in ze 4 heb je dus wijnig tot niets trekkracht.

MJB
4T-MSB regular
Berichten: 282
Lid geworden op: 28 jan 2007 02:04
Locatie: Amsterdam

Bericht door MJB »

Zoiets heb ik nu ook. Is inderdaad een overdrive. Ik rij nu gewoon steeds in de 3e versnelling maximaal, tenzij ik op langere rechte stukken rij. Dan gooi ik hem in z'n 4 en maak ik minder toeren en verbruik dan dus ook minder. Als jij dat niet fijn vindt moet je een iets lichtere vertanding nemen. Kleiner voortandwiel of groter achtertandwiel dus.

Skypager
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 229
Lid geworden op: 29 jan 2007 10:23
Locatie: Pijlsweerd, Utrecht natuurlijk

Bericht door Skypager »

Overdrive? Volgens mij heet dat gewoon een tandje te zwaar.

Larss50

Bericht door Larss50 »

Ja heb ik ook. Mijn vertanding is 15-42 geloof ik. Veel te zwaar denk ik, dus ga ik binnenkort maar eens 14 of 13 proberen. Wat is jou verhouding??

MJB
4T-MSB regular
Berichten: 282
Lid geworden op: 28 jan 2007 02:04
Locatie: Amsterdam

Bericht door MJB »

Skypager schreef:Overdrive? Volgens mij heet dat gewoon een tandje te zwaar.
Een laatste versnelling waarbij je niet harder gaat en alleen maar met dezelfde snelheid op lagere toeren doorrijdt heet een overdrive. Maar dat is eigenlijk alleen zo wanneer je de voorlaatste versnelling gebruikt om op (hoge) snelheid te komen. Als je merkt dat je in de 4e wel harder moet kunnen gaan maar dat je blok dat niet trekt is het inderdaad wat te zwaar.

ml03zl
Moderator
Berichten: 1259
Lid geworden op: 16 jan 2007 20:27
Bezit: .
ZB50 (2x)
Z50A
CD50
Monster S4
Locatie: Bussum
Contacteer:

Bericht door ml03zl »

Het heet een overdrive omdat de uitgaande as sneller draait dan de ingaande. Het verlies aan trekkracht is bij een ss vaak op te lossen met een lichtere tandwielverhouding.
http://www.ktm.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

cor
4T-MSB addict
Berichten: 686
Lid geworden op: 28 jan 2007 01:25
Bezit: Ss50z , cb50, chaly en monkey
Locatie: emmen

Bericht door cor »

ik heb nu 13/43.
wat zou ik dan moeten heben om meer trekkracht in z,n 4 te hebben?
12 voor gaat volgens mij niet luken want ben bang dat de ketting dan de achterbrug raakt.

cor
4T-MSB addict
Berichten: 686
Lid geworden op: 28 jan 2007 01:25
Bezit: Ss50z , cb50, chaly en monkey
Locatie: emmen

Bericht door cor »

en trouwens als ik toch harder wil(ongeveer 80) hoeveel cc moet ik dan hebben om dit te kunnen bereiken?
wil best en ander blok(wel weer jc is makelijker met m,n electra aansluitingen).

www.4miniworld.nl
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 78
Lid geworden op: 28 jan 2007 08:11
Bezit: Honda shadow bobber
Locatie: Noordwijkerhout (nl)

Bericht door www.4miniworld.nl »

hier staat een Gear Ratio Tabel, dan kun je zien waar je meebezig bent.

http://www.r-design.be/pages/dutch/spro ... s_page.htm

jij rijd nu met 13/43 met ratio van 3.31 wat effe te zwaar is.

nu wil je voor 12/43 gaan met een ratio van 3.58.

zou er tussen in gaan zitten, monteer een 45 tandwiel achter ratio 3.46

vrgr, berry

cor
4T-MSB addict
Berichten: 686
Lid geworden op: 28 jan 2007 01:25
Bezit: Ss50z , cb50, chaly en monkey
Locatie: emmen

Bericht door cor »

zal het binnekort eens proberen(een groter tandwiel achter)
heb vandaag ongeveer 50 km getoert .
met zeer veel wind tegen in z,n 3 60/65 (in z,n 4 was niet te doen
zakte terug tot 45).
met de wind mee soms wel 80.
dus eigenlijk zou ik moeten gaan zeilen met dit motorblokje.
(voor de wind uit lekker snel).
zal mij benieuwen of hij met het grotere tandwiel ook beter doortrekt in z,n 4.
jullie horen nog hoe dat afloopt, alvast bedankt.

chaly-dude
chaly's angel
Berichten: 1617
Lid geworden op: 27 jan 2007 20:42
Bezit: halve SS50, XL600V Transalp
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door chaly-dude »

cor schreef:en trouwens als ik toch harder wil(ongeveer 80) hoeveel cc moet ik dan hebben om dit te kunnen bereiken?
wil best en ander blok(wel weer jc is makelijker met m,n electra aansluitingen).
hoeveel CC rijdt je nu?
want volgens mij is 70 wel ongeveer het maximum haalbare op 50cc, behalve als je je kop gaat flowen (zo heet dat toch?)
80 rijden is met 70cc wel te doen.
dan kun je bijvoorbeeld een 70cc kop monteren op 50cc cilinder, dan kun je ook vast wel de 80 halen.

en je hoeft niets te veranderen aan elektronica ;)

niek is ik
4T-MSB heilige
Berichten: 5195
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:11
Bezit: wat je bezit is onderweg naar anderen.
Locatie: Nijmegen

Bericht door niek is ik »

chaly-dude schreef:
cor schreef:en trouwens als ik toch harder wil(ongeveer 80) hoeveel cc moet ik dan hebben om dit te kunnen bereiken?
wil best en ander blok(wel weer jc is makelijker met m,n electra aansluitingen).
hoeveel CC rijdt je nu?
want volgens mij is 70 wel ongeveer het maximum haalbare op 50cc, behalve als je je kop gaat flowen (zo heet dat toch?)
80 rijden is met 70cc wel te doen.
dan kun je bijvoorbeeld een 70cc kop monteren op 50cc cilinder, dan kun je ook vast wel de 80 halen.

en je hoeft niets te veranderen aan elektronica ;)
met 50cc is ook de 80 haalbaar, grote teur, snelle nok, vvv en hoppa, en een 5 bak kopje wil ook helpen... maar dan draaid ie wel veel toeren en duurt het langer eer je de topsnelheid haalt.

een 70cc kop op een 50 cc weet ik niet of dat wel helemaal gaat met de compressie verhoudingen...
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Roxanne schreef:Donder lomp jaaahh

ildert
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1380
Lid geworden op: 05 feb 2007 18:40
Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50
Locatie: dongen

Bericht door ildert »

niek is ik schreef:
chaly-dude schreef:
cor schreef:en trouwens als ik toch harder wil(ongeveer 80) hoeveel cc moet ik dan hebben om dit te kunnen bereiken?
wil best en ander blok(wel weer jc is makelijker met m,n electra aansluitingen).
hoeveel CC rijdt je nu?
want volgens mij is 70 wel ongeveer het maximum haalbare op 50cc, behalve als je je kop gaat flowen (zo heet dat toch?)
80 rijden is met 70cc wel te doen.
dan kun je bijvoorbeeld een 70cc kop monteren op 50cc cilinder, dan kun je ook vast wel de 80 halen.

en je hoeft niets te veranderen aan elektronica ;)
met 50cc is ook de 80 haalbaar, grote teur, snelle nok, vvv en hoppa, en een 5 bak kopje wil ook helpen... maar dan draaid ie wel veel toeren en duurt het langer eer je de topsnelheid haalt.

een 70cc kop op een 50 cc weet ik niet of dat wel helemaal gaat met de compressie verhoudingen...
hehe ..ik zou ook 70cc met 50kop doen ipv andersom ja :)

met 50cc moet je alles uit de kast halen en wordt het een duur grapje, 70cc met ot50 kop en je bent al een heel eind voor een paar tientjes.

ohw enne, de standaard tandwielverhouding op ss50 is 12/42
grote klappen, snel thuis

Plaats reactie