scherpe tik uit blok...

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
MonkeyManiac
4T-MSB beginner
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 jan 2007 21:17
Locatie: Soest

scherpe tik uit blok...

Bericht door MonkeyManiac »

hallo mede 4takters..

de afgelopen 2 weken heb ik last van een scherpe tik uit me singa 50cc blok...
dus waarschijnlijk zijn dat de klepen.. het is met name de uitlaatklep.
nu heb ik geen 2 linkerhanden maar eigenlijk geen kennis van het blok, laat staan de kleppen slellen.
kan iemand mij helpen met een goede uitleg? of tips?( heb al de zoek funtie gebruikt )

alvast bedankt!
singa

Henk Veen
4T-MSB regular
Berichten: 405
Lid geworden op: 28 jan 2007 09:09
Bezit: C50c C50dv Novio
Locatie: Veenendaal

Bericht door Henk Veen »

Heb je al bij de FAQ's gekeken?

Vehikel
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 105
Lid geworden op: 11 mar 2007 10:55
Locatie: Baarn
Contacteer:

Bericht door Vehikel »

En je hebt net zo een mooi boek gekocht bij Leertouwer? :P (Of was jij dat niet bij Leertouwer?)

Klepspeling moet 0,05 mm zijn, dat moet je meten met een voelermaatje. Je draait je vliegwiel totdat 'ie op "T" staat. Dan beweeg je het vliegwiel een klein beetje heen en weer, als de tuimelaars/kleppen direct reageren op de beweging, dan moet je een slag verder draaien (weer op "T"). Nu reageren de kleppen niet op de beweging, dat komt omdat de nokken van de tuimelaars afstaan, dit is de compressie stand dus.

Dan draai je het borgmoertje los, zodat je het boutje (dus niet het moertje) kan draaien. De ruimte tussen het boutje en de klep moet 0.05 zijn, dat stel je af d.m.v. het voelermaatje. Als de afstand juist is, kan je het boutje weer borgen met het moertje (ik zou het voelermaatje er dan nog tussen houden).

Als je dat gedaan hebt, dan een paar keer aan het vliegwiel draaien en controleren of de afstand nog klopt.

Succes! :)

edit: Ik heb hier nog een foto'tje van de tuimelaars van m'n Cb (hier zie wat je nou precies aan het stellen ben):
Afbeelding

MonkeyManiac
4T-MSB beginner
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 jan 2007 21:17
Locatie: Soest

Bericht door MonkeyManiac »

ok dankje 8) ik heb nu de kleppen gestelt. dit is nu zeker goed.
maar de tik is niet weggegaan. dus ben ik vandaag naar loef gegaan om hun er eens naar te laten luisteren. maar die hebben ook geen idee.
de distributie ketting staat ook goed.

trouwens bij een middelmatig tourental valt het getik af en toe weg..
dus ook bij stoppen voor het stoplicht.
mischien dat er een moertje in het blok los zit ofzo?
singa

Vehikel
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 105
Lid geworden op: 11 mar 2007 10:55
Locatie: Baarn
Contacteer:

Bericht door Vehikel »

Dat is moeilijk te zeggen, misschien zijn de kleppen aan vervanging toe, of de tuimelaars misschien.
Je zou misschien het vliegwiel eens kunnen inspecteren, die heeft bij mij ook eens voor getik gezorgt :wink:

Plaats reactie