Tweecilinder bouwen

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
NIX
chaly addict
Berichten: 18899
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door NIX »

Nog even over dat gietijzer lassen, roodgloeiend hoeft niet. Ik heb gezien dat ze het gewoon langzaam in smidse kolen warmstookten en het daar tijdens het lassen in lieten liggen. Het gaat ook over de warmte (uitzetting) tijdens het rijden. Als je dan een cilinder roodgloeiend krijgt heb je andere problemen dan een las.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

C320i
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 139
Lid geworden op: 06 jun 2020 18:04
Bezit: SS50Z K3
SS100 V-Twin (in aanbouw)
C320i
C310
DAX LC 150 DOHC 4V
Transalp
Miimo
Honda Bosmaaier
Honda 2cilinder Buitenboordmotor
Locatie: Friesland

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door C320i »

NIX schreef: 13 jan 2022 12:59 Nog even over dat gietijzer lassen, roodgloeiend hoeft niet. Ik heb gezien dat ze het gewoon langzaam in smidse kolen warmstookten en het daar tijdens het lassen in lieten liggen. Het gaat ook over de warmte (uitzetting) tijdens het rijden. Als je dan een cilinder roodgloeiend krijgt heb je andere problemen dan een las.
Je hoort en leest veel verschillende manieren waarop gietijzer gelast zou moeten worden. Ik heb het op een manier gedaan waarin ik het meest vertrouwen had. Het staat in mijn 35 jaar oude schoolboek over het lassen van gelegeerde en geharde staalsoorten. En ik kreeg het als advies van twee oudere lassers met veel ervaring. Het ziet er best goed uit, ik heb er wel wat vertrouwen in. En mocht het toch barsten en olie gaan lekken dan vervang ik de cilinder door een aluminium exemplaar met gietijzeren bus. Gietaluminium lassen lukt me best goed inmiddels.

Ik heb nog wel een vraagje; ik heb bij viertaktwinkel in Zwolle een oliepomp gehaald met meer opbrengst, dat lijkt me niet verkeerd met de extra te smeren cilinderkop, cilinder, extra drijfstang, etc.
De pomp is origineel Honda, maar van het nieuwere type, zie foto's.
Om deze pomp goed te laten werken op het oude type carter wat ik gebruik moet je een stukje wegslijpen. Ik heb een oliepomp pakking als voorbeeld gebruikt.
Ik wil het stukje wat ik zwart gekleurd heb een millimeter of 4 diep infrezen of slijpen met een dremelfreesje.
Is dat ook wat jullie als ervaren sleutelaars in zo'n geval doen ?
Denk het wel hè?

De voorste oliepomp is de nieuwe, het asje van de automaatblokken past op het vorkje, ik moet alleen het asje verlengen.

Afbeelding

Het zwartgekleurde stukje op de foto hier onder wil ik ong. 4 mm diep weghalen om de uitgang van de pomp te verbinden met de olietoevoerkanalen in het blok.

Afbeelding

Gebruikersavatar
lil
4T-MSB zombie
Berichten: 2005
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door lil »

dat zwartgekleurde gedeelte hoeft niet te worden uitgefreesd want de benodigde ruimte zit al in de pomp zelf.

dan;
als je een andere oliepomp plaatst, bijv met een grotere opbrengst, dan moet de doorlaat naar de cylinderkop ook vergroot worden. en dat luistert nogal nauw, en dat is omdat de olie verdeelt word naar de krukas en naar de kop, maak je het gaatje te groot dan krijgt de krukas te weinig, en is het te klein dan krijgt de kop te weinig. het moet precies in evenwicht zijn. iets om op te letten dus.

btw, hoe gaat de kop van die bovenste cylinder gesmeerd worden?... je zal op een of andere manier een oliekanaal daarnaartoe moeten verzinnen.(het betreffende oliedoorvoerende cylindertapeindgat daarvan dat is)
anders misschien iets met olieleidingen a la de c310/320 of c110 stoterstangenblokken oid.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

C320i
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 139
Lid geworden op: 06 jun 2020 18:04
Bezit: SS50Z K3
SS100 V-Twin (in aanbouw)
C320i
C310
DAX LC 150 DOHC 4V
Transalp
Miimo
Honda Bosmaaier
Honda 2cilinder Buitenboordmotor
Locatie: Friesland

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door C320i »

lil schreef: 14 jan 2022 00:11 dat zwartgekleurde gedeelte hoeft niet te worden uitgefreesd want de benodigde ruimte zit al in de pomp zelf.

dan;
als je een andere oliepomp plaatst, bijv met een grotere opbrengst, dan moet de doorlaat naar de cylinderkop ook vergroot worden. en dat luistert nogal nauw, en dat is omdat de olie verdeelt word naar de krukas en naar de kop, maak je het gaatje te groot dan krijgt de krukas te weinig, en is het te klein dan krijgt de kop te weinig. het moet precies in evenwicht zijn. iets om op te letten dus.

btw, hoe gaat de kop van die bovenste cylinder gesmeerd worden?... je zal op een of andere manier een oliekanaal daarnaartoe moeten verzinnen.(het betreffende oliedoorvoerende cylindertapeindgat daarvan dat is)
anders misschien iets met olieleidingen a la de c310/320 of c110 stoterstangenblokken oid.
Ik denk dat er niks aan de hand is als je het gaatje in de doorlaat naar de kop origineel laat. De olie-hoeveelheid naar de kop zal hetzelfde blijven omdat de druk niet wordt verhoogd. De oliekanalen naar de andere cilinderkop zijn al gemaakt, er moet alleen nog een stukje koperen leiding van een paar centimeter tussen gemaakt worden dan is het aangesloten. Ook daar zit zo'n "sproeiertje" met een klein gaatje in de voetplaat voor de cilinder. De extra capaciteit gaat naar de tweede kop en de twee drijfstangen (Bigends). Alles aan overdruk vloeit weg door de veer die de oliedruk bepaald bij de overgang van de rechter carter-kap naar de krukas.
Zodra het oliesysteem klaar is ga ik het testen door de pompas met een boormachine o.i.d. aan te drijven en te kijken of overal olie komt, dat kan dan mooi zonder dat er nog iets draait verder.

En over dat zwart gekleurde gedeelte; Als je dat niet weg haalt dan werkt de pomp niet, hij kan de olie niet weg pompen en maar minimaal aanzuigen ! Zie foto's van een open pompje op een NT carter hier onder, hier kan de pomp wel pompen.

Afbeelding

Op het oude type carter zit de afvoer dicht als je geen stukje weghaalt, zie foto !
Afbeelding

OT en NT pomp, de NT pomp heeft geen oliekanalen ingebouwd zoals de OT pomp dat wel heeft.
Afbeelding

NIX
chaly addict
Berichten: 18899
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door NIX »

Precies, bij een NT pompje op een OT carter moet je minimaal 1 van de 2 aanpassen. Ik heb ze vaak op 90cc topends in SS carters gezet en het carter aangepast. Is zo gedaan met een boor of een dremel. Ook de inlaat heeft wat werk nodig. Niet teveel weghalen. knip een pakking die goed past, niets laat weglekken bij de aandrijving en nergens in de oliestroom kan dubbelklappen.

Je moet een dun asje hebben, maar ook het lagerbusje dat aan de kant van de oliepomp moet. Dat is dus anders dan bij een dikke OT as die direct in het carter draait. In alle bamiblokken onder de 125cc zitten die busjes, er slingert vast ergens een ontploft bamiblok voor reservedelen rond. Overigens, ik ben een keer een dikke as die toch een afgeplat uiteinde had voor een NT pomp tegengekomen. Origineel, was geen zelfbouw.

De olieboring kun je vergroten naar ik dacht 1,5mm, dat zijn ze in bamiblokken en C90 blokken ook. Vooral voor de stationairloop gaat er dan iets meer olie naar het bigend, maar Ronald racet gewoon zonder prop en heeft nergens last van. Jij hebt hetzelfde effect met 2 gaatjes als met 1 1,5mm gat, schat ik zo. Ik zou het lekker zo laten. Het ingewikkeldste gaat zijn dat er naar beide cilinders olie gaat.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Gebruikersavatar
lil
4T-MSB zombie
Berichten: 2005
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door lil »

achso. leerzaam dit, I like
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

C320i
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 139
Lid geworden op: 06 jun 2020 18:04
Bezit: SS50Z K3
SS100 V-Twin (in aanbouw)
C320i
C310
DAX LC 150 DOHC 4V
Transalp
Miimo
Honda Bosmaaier
Honda 2cilinder Buitenboordmotor
Locatie: Friesland

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door C320i »

NIX schreef: 14 jan 2022 11:00 Precies, bij een NT pompje op een OT carter moet je minimaal 1 van de 2 aanpassen. Ik heb ze vaak op 90cc topends in SS carters gezet en het carter aangepast. Is zo gedaan met een boor of een dremel. Ook de inlaat heeft wat werk nodig. Niet teveel weghalen. knip een pakking die goed past, niets laat weglekken bij de aandrijving en nergens in de oliestroom kan dubbelklappen.

Je moet een dun asje hebben, maar ook het lagerbusje dat aan de kant van de oliepomp moet. Dat is dus anders dan bij een dikke OT as die direct in het carter draait. In alle bamiblokken onder de 125cc zitten die busjes, er slingert vast ergens een ontploft bamiblok voor reservedelen rond. Overigens, ik ben een keer een dikke as die toch een afgeplat uiteinde had voor een NT pomp tegengekomen. Origineel, was geen zelfbouw.

De olieboring kun je vergroten naar ik dacht 1,5mm, dat zijn ze in bamiblokken en C90 blokken ook. Vooral voor de stationairloop gaat er dan iets meer olie naar het bigend, maar Ronald racet gewoon zonder prop en heeft nergens last van. Jij hebt hetzelfde effect met 2 gaatjes als met 1 1,5mm gat, schat ik zo. Ik zou het lekker zo laten. Het ingewikkeldste gaat zijn dat er naar beide cilinders olie gaat.
Kijk, dat is duidelijke taal !
Ik had het dus wel goed gezien. 🧐

Het lijkt mij dat een oliepomp die drie keer zo veel volume kan pompen door slechts twee extra gaatjes, overal de olie onder volledige druk kan leveren. Het is een verdringerpomp dus hij kan prima op druk komen met die kleine gaatjes naar de cilinderkoppen. Stel dat de oliedruk 1 bar overdruk is (wat het denk ik minstens is), dan speelt het kleine stukje hoogteverschil wat overbrugd moet worden geen rol (tussen beide cilinders). De beide drijfstangen hebben beide een gaatje van 2mm in de bigendpen, maar dat zijn ook geen gaatjes die continu open staan.

Je schrijft dat ik een dun asje moet hebben, waarschijnlijk vanwege het aandrijfoverbrenginkje van het asje naar de pomp. Dit is bij een OT pomp net andersom gemaakt als bij de NT pomp.
Als dat de reden van het dunne asje is dan ga ik voor de dikke OT as, die past perfect bij mijn OT carters, alleen het kopje bij de pomp zelf is fout.
Bij mij is dat echter geen punt want ik moet toch de as verlengen vanwege mijn bredere carter.
Ik ga dan voor een OT-as (dikke) die netjes in mijn alu-OT-carters past, en maak aan het einde van het verlengde asje een NT- oliepomp aansluiting.
Een dikke, verlengde, alu- lagerende OT as met een NT koppeling aan het eind.

Volgens mij moet dat perfect kunnen werken, NIX, wat denk je daar van ? 🙂

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16275
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door nielspbr »

Je wilt met dat pompje helemaal geen druk opbouwen, je wil volume leveren.
Niemand heeft ooit beweerd dat een 50cc hondablokje druksmering nodig heeft. Dan hadden de krukas en drijfstang wel glijlagers gehad.

C320i
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 139
Lid geworden op: 06 jun 2020 18:04
Bezit: SS50Z K3
SS100 V-Twin (in aanbouw)
C320i
C310
DAX LC 150 DOHC 4V
Transalp
Miimo
Honda Bosmaaier
Honda 2cilinder Buitenboordmotor
Locatie: Friesland

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door C320i »

nielspbr schreef: 14 jan 2022 19:14 Je wilt met dat pompje helemaal geen druk opbouwen, je wil volume leveren.
Niemand heeft ooit beweerd dat een 50cc hondablokje druksmering nodig heeft. Dan hadden de krukas en drijfstang wel glijlagers gehad.
je hebt niet druk nodig zoals bij glijlagers, maar een verdringerpompje als dit dingetje bouwt echt wel druk op met die mini-gaatjes naar de cilinderkop(pen). De meeste olie gaat naar de krukas, maar ook daar zitten maar (in mijn geval) 2 gaatjes van 2mm. En die worden ook nog eens gedeeltelijk dichtgedrukt door de bigendnaalden die er telkens overheen rollen en de lagerkooi die met een behoorlijk strakke passing in de drijfstang past. Het is geen druksmering, dat snap ik ook, maar bij de pomp levert hij zeker we een bar overdruk. Als dat niet zo zou zijn dan krijgt hij nooit een flink volume door het motortje heen.

Vanmiddag ben ik trouwens tegen het eerste probleempje aan gelopen, de oliepompas loopt een beetje zwaar als hij in beide carterhelften in zijn lagering zit . Dit moet door een minime vervorming van één van de twee carterhelften zijn. het is naar schatting een tiende millimeter, maar daardoor draait het asje niet supersoepel als hij aan beide kanten in zijn lagering zit. Ik ga dat oplossen door een OT (dikke) as te draaien, en die te verlengen (moet toch vanwege het bredere carter) met een deel van het dunne type NT aan de aandrijfkant. Daar moet een busje voor in de OT-carterhelft (wat NIX zei) om het dunne type as te lageren. Dat busje ga ik zelf draaien van een 9mm bronzen staafje met een gat voor het dunnere asdeel ietsiepietsie exentrisch er in te boren.
Op die manier kan ik de oliepomp-as soepel draaiend afstellen en is de lagering helemaal super. Dat het aandrijftandwiel van de oliepomp aandrijving dan een tiende millimeter verplaatst is t.o.v. zijn originele plek is geen probleem.

Ingewikkeld verhaal misschien, maar ik ben er van overtuigd dat dit gaat lukken 😎
Als dat klaar is heb ik weer een deel van het motorblokje klaar.
Daarna is de krukas aan de beurt.

Oh ja, nog een paar foto's van rechter carter waar ik de oliepomp-voet heb aangepast aan de NT oliepomp.

Afbeelding

Afbeelding

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2625
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door MrSinga »

C320i schreef: 14 jan 2022 09:58
lil schreef: 14 jan 2022 00:11 dat zwartgekleurde gedeelte hoeft niet te worden uitgefreesd want de benodigde ruimte zit al in de pomp zelf.

dan;
als je een andere oliepomp plaatst, bijv met een grotere opbrengst, dan moet de doorlaat naar de cylinderkop ook vergroot worden. en dat luistert nogal nauw, en dat is omdat de olie verdeelt word naar de krukas en naar de kop, maak je het gaatje te groot dan krijgt de krukas te weinig, en is het te klein dan krijgt de kop te weinig. het moet precies in evenwicht zijn. iets om op te letten dus.
Ik denk dat er niks aan de hand is als je het gaatje in de doorlaat naar de kop origineel laat. De olie-hoeveelheid naar de kop zal hetzelfde blijven omdat de druk niet wordt verhoogd. De oliekanalen naar de andere cilinderkop zijn al gemaakt, er moet alleen nog een stukje koperen leiding van een paar centimeter tussen gemaakt worden dan is het aangesloten. Ook daar zit zo'n "sproeiertje" met een klein gaatje in de voetplaat voor de cilinder. De extra capaciteit gaat naar de tweede kop en de twee drijfstangen (Bigends). Alles aan overdruk vloeit weg door de veer die de oliedruk bepaald bij de overgang van de rechter carter-kap naar de krukas.
Zodra het oliesysteem klaar is ga ik het testen door de pompas met een boormachine o.i.d. aan te drijven en te kijken of overal olie komt, dat kan dan mooi zonder dat er nog iets draait verder.
Nog nooit die oliekanalen opgeboord. Nog nooit kapotte koppen gehad. Zelfs bij hoogtoerige blokken en blokken met oliekoelers op nooit problemen gehad. En ik deed vroeger toch veel kms, 10k was snel gehaald op een jaartje, ooh ja en thermostaat gebruikte ik ook niet toen, zit er nu wel op).

Het is een eeuwige discussie of het wel of niet moet gedaan worden.

C320i
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 139
Lid geworden op: 06 jun 2020 18:04
Bezit: SS50Z K3
SS100 V-Twin (in aanbouw)
C320i
C310
DAX LC 150 DOHC 4V
Transalp
Miimo
Honda Bosmaaier
Honda 2cilinder Buitenboordmotor
Locatie: Friesland

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door C320i »

MrSinga schreef: 15 jan 2022 09:12
C320i schreef: 14 jan 2022 09:58
lil schreef: 14 jan 2022 00:11 dat zwartgekleurde gedeelte hoeft niet te worden uitgefreesd want de benodigde ruimte zit al in de pomp zelf.

dan;
als je een andere oliepomp plaatst, bijv met een grotere opbrengst, dan moet de doorlaat naar de cylinderkop ook vergroot worden. en dat luistert nogal nauw, en dat is omdat de olie verdeelt word naar de krukas en naar de kop, maak je het gaatje te groot dan krijgt de krukas te weinig, en is het te klein dan krijgt de kop te weinig. het moet precies in evenwicht zijn. iets om op te letten dus.
Ik denk dat er niks aan de hand is als je het gaatje in de doorlaat naar de kop origineel laat. De olie-hoeveelheid naar de kop zal hetzelfde blijven omdat de druk niet wordt verhoogd. De oliekanalen naar de andere cilinderkop zijn al gemaakt, er moet alleen nog een stukje koperen leiding van een paar centimeter tussen gemaakt worden dan is het aangesloten. Ook daar zit zo'n "sproeiertje" met een klein gaatje in de voetplaat voor de cilinder. De extra capaciteit gaat naar de tweede kop en de twee drijfstangen (Bigends). Alles aan overdruk vloeit weg door de veer die de oliedruk bepaald bij de overgang van de rechter carter-kap naar de krukas.
Zodra het oliesysteem klaar is ga ik het testen door de pompas met een boormachine o.i.d. aan te drijven en te kijken of overal olie komt, dat kan dan mooi zonder dat er nog iets draait verder.
Nog nooit die oliekanalen opgeboord. Nog nooit kapotte koppen gehad. Zelfs bij hoogtoerige blokken en blokken met oliekoelers op nooit problemen gehad. En ik deed vroeger toch veel kms, 10k was snel gehaald op een jaartje, ooh ja en thermostaat gebruikte ik ook niet toen, zit er nu wel op).

Het is een eeuwige discussie of het wel of niet moet gedaan worden.
Ik weet het, iedereen heeft zijn eigen mening met bijbehorende ervaring.
Je zou haast zeggen dat het niet zoveel uit maakt, zolang er maar een beetje olie naar toe gaat. Een oliefilm is ook heel dun, verreweg de meeste aangevoerde olie wordt meteen weer uit de lagers het carter in geprakt 😄

NIX
chaly addict
Berichten: 18899
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door NIX »

Een passende pompas is een passende pompas. De reden dat het een dunne as is, komt door de omvang van de kruk van een C90. Die raakt de dikke as. Verder gaat het inderdaad enkel om het uiteinde. In alle bami zitten de dunne assen. Hoef je maar 1 soort te producen en het scheelt staal. Om reden van eenvoudige productie zijn ook alle bamipompjes van de C90 afmeting (50-110cc) en bijna alle bami handkoppelingen minimaal 2 plaats. Ook bij 50cc. Heerlijke dingetjes want ook met 90cc geen slip. Bami is niet alleen maar slecht. Maar ik dwaal (zoals gewoonlijk) af.

En iedereen die een NT pomp onbewerkt of zonder tussenplaat op een OT carter heeft gemonteerd zonder problemen: Mazzel. Puur mazzel. De dikte van de pomppakking een minimale kier zullen je waarschijnlijk gered hebben. De foto's hierboven hebben geen toelichting nodig.
Laatst gewijzigd door NIX op 16 jan 2022 20:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

C320i
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 139
Lid geworden op: 06 jun 2020 18:04
Bezit: SS50Z K3
SS100 V-Twin (in aanbouw)
C320i
C310
DAX LC 150 DOHC 4V
Transalp
Miimo
Honda Bosmaaier
Honda 2cilinder Buitenboordmotor
Locatie: Friesland

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door C320i »

NIX schreef: 15 jan 2022 14:19 Een passende pompas is een passende pomas. De reden dat het een dunne as is, komt door de omvang van de kruk van een C90. Die raakt de dikke as. Verder gaat het inderdaad enkel om het uiteinde. In alle bami zitten de dunne assen. Hoef je maar 1 soort te producen en het scheelt staal. Om reden van eenvoudige productie zijn ook alle bamipompjes van de C90 afmeting (50-110cc) en bijna alle bami handkoppelingen minimaal 2 plaats. Ook bij 50cc. Heerlijke dingetjes want ook met 90cc geen slip. Bami is niet alleen maar slecht. Maar ik dwaal (zoals gewoonlijk) af.

En iedereen die een NT pomp onbewerkt of zonder tussenplaat op een OT carter heeft gemonteerd zonder problemen: Mazzel. Puur mazzel. De dikte van de pomppakking een minimale kier zullen je waarschijnlijk gered hebben. De foto's hierboven hebben geen toelichting nodig.
Je dwaalt prettig af hoor !
Ik ben het 101% met je eens ;)

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2625
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door MrSinga »

NIX schreef: 15 jan 2022 14:19 blabla en bijna alle bami handkoppelingen minimaal 2 plaats. Ook bij 50cc. Heerlijke dingetjes want ook met 90cc geen slip.
Logisch die koppeling zit tot in 124cc’s bij die dingen
Idd ideale koppeling voor weinig

C320i
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 139
Lid geworden op: 06 jun 2020 18:04
Bezit: SS50Z K3
SS100 V-Twin (in aanbouw)
C320i
C310
DAX LC 150 DOHC 4V
Transalp
Miimo
Honda Bosmaaier
Honda 2cilinder Buitenboordmotor
Locatie: Friesland

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door C320i »

Vandaag de cilinderkoppen van de twin SS "geflowd".
Cilinderkoppen worden in enorme hoeveelheden aangemaakt en zijn vrij ruw in de in- en uitlaat kanalen. Om een goede luchtflow door de motor te krijgen moeten scherpe hoeken worden vermeden.
De originele kopjes hebben na de klepzitting een dikke rand met ook nog eens een scherpe bijna haakse hoek aan de onderkant.
Door de in- en uitlaatkanalen mooi vloeiend richting de klep te vormen krijg je een veel mooier stromende in- en
uitlaatstroming.
De motor loopt hierdoor soepeler en heeft vaak ook merkbaar meer vermogen.
Een uurtje werk aan beide koppen (moeten even uit elkaar) en ze kunnen de vaatwasser weer in 😁

Kopje rechts moet nog leeg, de linkse (verbrede) is al leeg vanwege de verbreding.
Afbeelding

Kopje leeg maken
Afbeelding

Kleppen er uit vissen
Afbeelding

Kopje is leeg, klaar voor behandeling van de tandarts :mrgreen:
Afbeelding

Met de "Dremel"en hardmetalen tandfreesjes gaat dit super !
Afbeelding

Vóór en na behandeling.
"In totaal een kwartiertje voorzichtig slijpen per kop, eerst grof, daarna glad afwerken.
Drie belangrijke dingen om op te letten;
1) Maak de kanalen niet heel groot, maar heel mooi vloeiend richting de klep.
2) Raak NOOIT met je freesje de klepzitting, dan heb je meteen een lekkende klep !
3) Laat de klepgeleider in takt, een stuk er af halen geeft een veel grotere slijtage en levert weinig extra vermogen op.

Vóór Haakse scherpe hoek en overbodig materiaal onder de onderkant van de klepzitting.
Afbeelding

Na De rand loopt nu mooi vloeiend weg en er is meer ruimte
Afbeelding

Plaats reactie