Tweecilinder bouwen

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Dennoz
4T-MSB addict
Berichten: 697
Lid geworden op: 16 dec 2017 11:36
Bezit: Cd50
Harley 1977 fxe Super Glide
Jazz 1.4 v-tec
Locatie: Leiden

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door Dennoz »

Hebben we het nu over de in of de uitlaat? Want er zijn nog wel meer dan 3 punten aan te stippen , en gezien je nu met 2 koppen aan de gang gaat moet je wel zorgen dat je nu in beide koppen precies evenveel uitschiet…
Laatst gewijzigd door Dennoz op 15 jan 2022 23:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Hop hop gas dr op

Dennoz
4T-MSB addict
Berichten: 697
Lid geworden op: 16 dec 2017 11:36
Bezit: Cd50
Harley 1977 fxe Super Glide
Jazz 1.4 v-tec
Locatie: Leiden

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door Dennoz »

En 4: zie ik het verkeerd of zijn die klepzittingen verre van honda kwaliteit?
Hop hop gas dr op

C320i
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 139
Lid geworden op: 06 jun 2020 18:04
Bezit: SS50Z K3
SS100 V-Twin (in aanbouw)
C320i
C310
DAX LC 150 DOHC 4V
Transalp
Miimo
Honda Bosmaaier
Honda 2cilinder Buitenboordmotor
Locatie: Friesland

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door C320i »

De klepzittingen lijken ernstig op de foto's doordat kleine vlekjes op scheuren en gaten lijken. In werkelijkheid zijn ze prima, maar ze moeten nog ingeslepen worden. Komt goed ! 🙂

C320i
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 139
Lid geworden op: 06 jun 2020 18:04
Bezit: SS50Z K3
SS100 V-Twin (in aanbouw)
C320i
C310
DAX LC 150 DOHC 4V
Transalp
Miimo
Honda Bosmaaier
Honda 2cilinder Buitenboordmotor
Locatie: Friesland

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door C320i »

Gisteren en vandaag weer even aan het sleutelen geweest. Een aluminium "voetplaat" in het linker carter gelast om een stevig bevestigingspunt op de juiste hoogte te maken voor het geleidewiel van de distributie ketting. Dit geleidewiel brengt de distributieketting van de horizontale cilinder omhoog richting de kop van de verticale cilinder.
Ik gebruik een origineel spanwiel met een stukje van de spanner en het originele asje. zit mooi in lijn met de andere tandwielen en mooi stevig met een 8.8 bout.
Ik moet alleen voor de smering nog even een mini-trechtertje maken die de teruglopende olie uit de verticale cilinder naar het asje brengt.

Verder op de draaibank een langere oliepompas gemaakt, nodig omdat mijn krukas/krukascarter breder is gemaakt.
Oliepompje heb ik bij viertaktwinkel in Zwolle gehaald, heeft 3x de opbrengst van een origineel pompje, moet genoeg zijn voor de extra cilinder, drijfstang en kop lijkt mij 😊

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dennoz
4T-MSB addict
Berichten: 697
Lid geworden op: 16 dec 2017 11:36
Bezit: Cd50
Harley 1977 fxe Super Glide
Jazz 1.4 v-tec
Locatie: Leiden

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door Dennoz »

Het begint al aardig vorm te krijgen en je invalshoeken zijn ook niet onlogisch , ik vraag me bij sommige dingen wel af hoe lang het heel gaat blijven . Een alu carter van pakweg 40 jaar oud zal natuurlijk verzadigd zijn van vuiligheid dus constructieve lassen zijn als een lot uit een loterij . Dat eilandje waar je geleidingsrol op is gekomen hoe diep zit die bout er in ? Zit die schroefdraad ook nog in orgineel materiaal?
Hop hop gas dr op

C320i
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 139
Lid geworden op: 06 jun 2020 18:04
Bezit: SS50Z K3
SS100 V-Twin (in aanbouw)
C320i
C310
DAX LC 150 DOHC 4V
Transalp
Miimo
Honda Bosmaaier
Honda 2cilinder Buitenboordmotor
Locatie: Friesland

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door C320i »

Dennoz schreef: 21 jan 2022 19:42 Het begint al aardig vorm te krijgen en je invalshoeken zijn ook niet onlogisch , ik vraag me bij sommige dingen wel af hoe lang het heel gaat blijven . Een alu carter van pakweg 40 jaar oud zal natuurlijk verzadigd zijn van vuiligheid dus constructieve lassen zijn als een lot uit een loterij . Dat eilandje waar je geleidingsrol op is gekomen hoe diep zit die bout er in ? Zit die schroefdraad ook nog in orgineel materiaal?
Het carter is stokoud, maar het aluminium "zuigt" niet vol olie of vuil of zo hoor, het zit alleen aan de buitenkant.
Ja kunt dat duidelijk merken met lassen, als ik het materiaal met een hardmetalen kartelfreesje blank maak en ga het dan lassen, dan merk je meteen dat het schoon gietaluminium is. Je lasbad is niet zo mooi schoon als bij nieuw alu of staal lassen, maar het is best aardig. Als je voor het lassen alleen met aceton of thinner schoon maakt gaat het lassen een heel stuk minder, allerlei troep in je lasbad en gekke laagjes er in. Ik heb om het giet-alu lassen te ondervinden en om mijn TIG instellingen goed te krijgen een oud carter doorgezaagd en weer gelast. Dat carter heb ik in de bankschroef proberen te breken, maar dat kreeg ik niet voor elkaar ! Als mijn uiteindelijke carter net zo sterk is als dat proefding dan heb ik er wel vertrouwen in !

Mijn "eilandje" is oersterk, het materiaal is daar meer dan 2cm dik en de 2cm lange schroefdraad loopt door tot in het carter, ook door het originele materiaal heen dus. Meer dan genoeg "vlees" dus voor de schroefdraad. De bout komt precies tot het randje aan de krukaskant.

Dennoz
4T-MSB addict
Berichten: 697
Lid geworden op: 16 dec 2017 11:36
Bezit: Cd50
Harley 1977 fxe Super Glide
Jazz 1.4 v-tec
Locatie: Leiden

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door Dennoz »

Okee, dat klinkt goed zover.
Hop hop gas dr op

Gebruikersavatar
lil
4T-MSB zombie
Berichten: 2006
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door lil »

dat setje tappen en snij-ijzers zien er angstwekkend china-achtig uit... ik heb zelf bepaald onplezierige en ook nogal kostbare ervaringen gehad met dat soort troep, de maatvoering deugt voor geen meter. er staat bijvoorbeeld M8 op zo'n tap maar dat is het helemaal niet, het is een soort fantasie draad die een beetje in de buurt komt ervan. het mag gewoon helemaal geen M8 heten, maar china trekt zich geen reet aan van onze industriele normen en vastgelegde maatvoeringen. ik zou het nog maar even nalopen en controleren voor de zekerheid.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Ben C50
4T-MSB addict
Berichten: 941
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door Ben C50 »

Volgens mij zit het boutje er al in...

C320i
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 139
Lid geworden op: 06 jun 2020 18:04
Bezit: SS50Z K3
SS100 V-Twin (in aanbouw)
C320i
C310
DAX LC 150 DOHC 4V
Transalp
Miimo
Honda Bosmaaier
Honda 2cilinder Buitenboordmotor
Locatie: Friesland

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door C320i »

lil schreef: 21 jan 2022 23:55 dat setje tappen en snij-ijzers zien er angstwekkend china-achtig uit... ik heb zelf bepaald onplezierige en ook nogal kostbare ervaringen gehad met dat soort troep, de maatvoering deugt voor geen meter. er staat bijvoorbeeld M8 op zo'n tap maar dat is het helemaal niet, het is een soort fantasie draad die een beetje in de buurt komt ervan. het mag gewoon helemaal geen M8 heten, maar china trekt zich geen reet aan van onze industriele normen en vastgelegde maatvoeringen. ik zou het nog maar even nalopen en controleren voor de zekerheid.
😄 hahaha, je kan hier ook nergens een foto van maken of het word meteen be(ver-)oordeeld ! Maar ja het spul zou best eens uit China kunnen komen, in ieder geval een deel er van, veel tappen en snijplaatjes zijn al eens vervangen. Alles is ouder dan 30 jaar 😄 en het is geen Hazet 😁

Maar zo beroerd als jou ervaringen heb ik ze niet, ik red me er mee en zo nu en dan sneuvelt er wel eens wat er komt er wat beters voor terug.

Vandaag even aan het dokteren geweest met hoe ik mijn distributie ketting ga spannen straks. Zo werk ik langzaam alle onderdeeltjes bij langs tot ik alles heb.
Het wordt in ieder geval een kunststof glij-spanner, ik heb nog een paar liggen van een Varadero 125, misschien dat ik daar één van kan aanpassen.

(foto alleen even voor het plaatje hoor, ik weet dat het oliepomptandwiel rot is en de krukas ineens verdwenen is 😋)

Afbeelding

Dennoz
4T-MSB addict
Berichten: 697
Lid geworden op: 16 dec 2017 11:36
Bezit: Cd50
Harley 1977 fxe Super Glide
Jazz 1.4 v-tec
Locatie: Leiden

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door Dennoz »

Is je schuifmaat wel van mitutoyo ? Ik zou maar even checken of dat echt 10mm is :mrgreen:
Hop hop gas dr op

Gebruikersavatar
lil
4T-MSB zombie
Berichten: 2006
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door lil »

ja was het maar een grap, ik heb ergens al eens een plaatje gezien van een gewone lineaal naast een chinese lineaal en de centimeters waren gewoon duidelijk geen centimeters, het is jammer dat ik het zogauw niet terug kan vinden. het is echt te gek voor woorden, het week echt iets van 2mm af.

en ik veroordeel niemand hoor, ik waarschuw alleen maar.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Dennoz
4T-MSB addict
Berichten: 697
Lid geworden op: 16 dec 2017 11:36
Bezit: Cd50
Harley 1977 fxe Super Glide
Jazz 1.4 v-tec
Locatie: Leiden

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door Dennoz »

Ik geloof je meteen , alles wat die chinezen maken moet je met een korreltje rijst nemen
Hop hop gas dr op

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16275
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door nielspbr »

Al zou je willen je ontkomt niet meer aan chinees spul. Waaronder hoogstwaarschijnlijk de telefoon of computer waarop je zit te posten ;)
En ja, apple is meer chinees als samsung.

C320i
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 139
Lid geworden op: 06 jun 2020 18:04
Bezit: SS50Z K3
SS100 V-Twin (in aanbouw)
C320i
C310
DAX LC 150 DOHC 4V
Transalp
Miimo
Honda Bosmaaier
Honda 2cilinder Buitenboordmotor
Locatie: Friesland

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door C320i »

Chinees is niet altijd bagger, ze maken ook goed spul, wij kopen alleen vaak het goedkoopste van het goedkoopste. En dat kunnen ze ook leveren, het lijkt heel wat en het doet ook nog waar het voor gemaakt is (een tijdje)
De kwaliteit van goed origineel Japans spul halen ze echter zelden.

Plaats reactie