Afremmen op de motor: slecht?
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 117
- Lid geworden op: 22 mei 2007 19:55
- Locatie: damsko
- RaRe
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 155
- Lid geworden op: 08 jun 2007 21:58
- Bezit: CT70 Dax (1971) Blauw oldtimer motorkenteken
CD175 met CL175 ombouw is helaas verkocht... - Locatie: Maarssen
Ik rem praktisch altijd op de motor, en niet omdat mijn Dax zulke beroerde remmen heeft
Maar dat remmen in de stad betekend simpelweg gas los, als de toeren te laag worden terug schakelen en de koppeling rustig weer op laten komen (4->3, geen andere versnellingen en meestal niet meer echt nodig omdat je dan doorgaans echt moet stoppen).
Ik gebruik uiteraard altijd de remmen, afremmen op de motor is ondersteunend. Tevens is het voor een lichte fiets met simpele remmen soms nodig om snel snelheid te kunnen minderen (noodstop) daar kan alleen de rem niet tegenop..
Maar ja, als je volle snelheid zou rijden, terug schakelen en de koppeling los zou laten zou je hoogstwaarschijnlijk de controle over je fiets kwijtraken.
Overigens kan je het het mooist horen bij formule 1 races, daar doen ze het ook steeds, maar dan grof
Maar dat remmen in de stad betekend simpelweg gas los, als de toeren te laag worden terug schakelen en de koppeling rustig weer op laten komen (4->3, geen andere versnellingen en meestal niet meer echt nodig omdat je dan doorgaans echt moet stoppen).
Ik gebruik uiteraard altijd de remmen, afremmen op de motor is ondersteunend. Tevens is het voor een lichte fiets met simpele remmen soms nodig om snel snelheid te kunnen minderen (noodstop) daar kan alleen de rem niet tegenop..
Maar ja, als je volle snelheid zou rijden, terug schakelen en de koppeling los zou laten zou je hoogstwaarschijnlijk de controle over je fiets kwijtraken.
Overigens kan je het het mooist horen bij formule 1 races, daar doen ze het ook steeds, maar dan grof
De kleinste motor op de snelweg, en 100 is hard genoeg
Ja, mja, waar ben je anders Hollander voorJurrien schreef:"Het kost je je koppeling".. Dat vind ik wel een beetje overdreven. Het enige wat je doet is koppeling laten slippen, en daar is dat ding per slot van rekening voor gemaakt. Hooguit moet je de koppelingsplaten iets eerder vervangen, maar hey, anders moet je je remblokjes eerder vervangen..bonjour schreef:Te wild terug schakelen en (dus ook te wild) af laten remmen op de motor kost je je koppeling.
Altijd zuinig zijn is er als het goed is met de paplepen in gegoten
Daarnaast is het gewoon comfortabeler en beter rijden als je zo min mogenlijk slipt met de koppeling.
Het perfect over schakelen zonder 1 tikje verschil te horen in de toeren is gewoon mooi.
Daarnaast is het beter voor alles, dus waarom niet gewoon oefenen ?
Is een kleine moeite als je iedere dag toch op je motor/brommer moet stappen, probeer erop te focussen, en dan gaat het op een gegeven moment ook automatisch, net zoals je bent begonnen met schakel-brommer rijden.
Dit is gewoon het natuurlijke stapje verder om beter met de machine om te gaan, en het aanvoelen van de machine gaat je alleen maar beter in de vingers zitten.
Is alleen maar goed om het te beoefenen.
Naast dat focus ik me intussen op me wagen, die automatische versnellingsbak goed aan voelen, weten wanneer hij over gaat schakelen, en terug, om op die 2 momenten iets gas terug te nemen, of juist bij te geven.
Is alleen maar leuk om dat te proberen, zeker als je resultaat boekt.
Met een automaat ja.
Honda CB50J -> 80J -> *in voorbreiding 125T*
Honda PC50
Honda CB77 *24-3-2011, klaar*
Plymouth Barracuda
Yamaha XT500 *in de prak, maar wordt gered*
Honda PC50
Honda CB77 *24-3-2011, klaar*
Plymouth Barracuda
Yamaha XT500 *in de prak, maar wordt gered*