Kop lekt olie langs draadeind

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
niek is ik
4T-MSB heilige
Berichten: 5195
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:11
Bezit: wat je bezit is onderweg naar anderen.
Locatie: Nijmegen

Re: Kop lekt olie langs draadeind

Bericht door niek is ik »

is het niet gewoon dat ze eens een uitlaat tapeind kapot hebben gemaakt, en te die geboort hebben voor een nieuw tap eind/schropefdraad te plaatsen?
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Roxanne schreef:Donder lomp jaaahh

jeroendb
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 114
Lid geworden op: 20 aug 2008 13:31
Locatie: amersfoort

Re: Kop lekt olie langs draadeind

Bericht door jeroendb »

nope dat ziet er wel netjes uit

jeroen

bob
4T-MSB regular
Berichten: 302
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:55
Locatie: nabij Enschede

Re: Kop lekt olie langs draadeind

Bericht door bob »

Typisch gevalletje dicht smeren met kneedbaar staal. 8-)

Edo
slagschroevendraaier elite
Berichten: 2625
Lid geworden op: 14 feb 2008 16:20
Bezit: Honda Chaly, GB500
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: Kop lekt olie langs draadeind

Bericht door Edo »

Oooooooh DAT gat...

Ik snap nooit waarom dat gaatje zo lelijk is.

Lejon
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1383
Lid geworden op: 24 jan 2009 12:55
Bezit: Honda ss50zk3 "78 "Black Betty" - Op de eeuwige jachtvelden
Skyteam Dax "05 "Lisa" - Geruild
Honda CD50H "Lola" - Geruild
Honda ss50m "75 "Elianne" - Geruild
Honda st50g "72 - Verkocht
Jincheng J1 "98 - Nu in bezit
Locatie: Leimuiden

Re: Kop lekt olie langs draadeind

Bericht door Lejon »

Voor die centreebusjes moet je gewoon goed kijken,
bij sommigen zie je dan een groter gat met ffe lager een randje waar die dan niet verder kan.
Daar hoort dan zo een busje en zoals HJ net zei zitten ze ook bij mij.
"Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle"

jeroendb
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 114
Lid geworden op: 20 aug 2008 13:31
Locatie: amersfoort

Re: Kop lekt olie langs draadeind

Bericht door jeroendb »

grrrr de boel zit weer in elkaar en hij blijft lekken..... ik heb zelfs de voetpakking aan beide zijde met vloeibare pakking dichtgesmeerd. Ik heb zo langzamerhand het vermoeden dat er iets anders goed fout zit.

In het midden van de hoge uitlaat zit een pijpje naar beneden, daar komen ook zwarte spetters uit, dat duidt er al op dat iets niet goed in de verbrandingskamer zit

jeroen

Lejon
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1383
Lid geworden op: 24 jan 2009 12:55
Bezit: Honda ss50zk3 "78 "Black Betty" - Op de eeuwige jachtvelden
Skyteam Dax "05 "Lisa" - Geruild
Honda CD50H "Lola" - Geruild
Honda ss50m "75 "Elianne" - Geruild
Honda st50g "72 - Verkocht
Jincheng J1 "98 - Nu in bezit
Locatie: Leimuiden

Re: Kop lekt olie langs draadeind

Bericht door Lejon »

Is je klepseal nog goed? kleppen goed gesteld? zuigerringen in goede positie?
"Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle"

jeroendb
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 114
Lid geworden op: 20 aug 2008 13:31
Locatie: amersfoort

Re: Kop lekt olie langs draadeind

Bericht door jeroendb »

oke ben weer ff aan het prutsen geweest. Ik heb een test gedaan door de kop eraf te halen en dan vervolgens een paar keer op de kickstarter te trappen. De olie loopt netjes via het linker onderst draadeind naar boven maar wat we me ook opviel is dat er olie uit de cilinder liep. De kop van de zuiger en de cilinderwand netjes droog gemaakt en nog een paar gekickstart. De kop van de zuiger werd steeds natter en vervolgens ontstond er een druppel olie.

Mijn volgende theorie ziet als volgt:
de zuiger of zuigerveren passen niet goed bij de cilinder waardoor olie voor de zuiger terecht komt. Deze olie komt niet ontbranding en blijft in de kop zitten en omdat dit nergens heen kan wordt het door de compressie tussen cilinder en cilinderkop geperst die vervolgens zijn uitweg ziet langs het rechter onderst draadeind.

Ik heb de boel omgebouwd naar mijn 70 cilinder (die trouwens niet op een 50 kop past...) met 70 kop en ik heb hem even laten draaien. Door de sneeuw nog niet op kunnen rijden maar die paar minuten dat het gedraaid heeft heb ik nog geen olie aan de buitenkant gevonden 8-)

Jeroen

Brommert
4T-MSB addict
Berichten: 802
Lid geworden op: 28 jan 2007 15:10
Bezit: OT C90 (Daytona 150)
Moto Guzzi V7
Locatie: Tilburg

Re: Kop lekt olie langs draadeind

Bericht door Brommert »

jeroendb schreef:Deze olie komt niet ontbranding en blijft in de kop zitten en omdat dit nergens heen kan wordt het door de compressie tussen cilinder en cilinderkop geperst die vervolgens zijn uitweg ziet langs het rechter onderst draadeind.
Olie die in je verbrandingskamer komt (door bijvoorbeeld brakke zuigerveren) verbrand gewoon mee hoor, gaat ie alleen een beetje van roken.
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!

Afbeelding

arno
4T-MSB beginner
Berichten: 20
Lid geworden op: 22 jun 2007 19:59
Locatie: Utrecht

Re: Kop lekt olie langs draadeind

Bericht door arno »

ik heb ook vermoedens, alleen denk ik niet dat de olie langs dat draadeind komt, de enige manier waarop dat kan is dat er een scheur of gat van dat 'kamertje' naar je draadeind zit.
-Wat kan is dat je zuigerveren inderdaad verrot zijn of de verkeerde maat hebben, maar dan zou je koppakking ook lek moeten zijn. De olie die zich boven je zuiger verzamelt, wordt dan via je lekke koppakking naar buiten geperst. Anders zou de olie alleen maar verbranden en/of uit je uitlaat komen.
-Het klepje aan de voorkant van je kop kan krassen hebben of krom zijn, dan zou de olie erachter vandaan moeten komen.
-Het pasvlak van je kop kan ook krassen hebben, dan moet je die laten vlakken.
Ik neem aan dat je alle ringetjes ertussen hebt geplaatst, want anders zou je die bij je 70cc setje ook vergeten zijn, maar die lekt niet, toch?
En dat het iets met je voetpakking te maken heeft, lijkt me stug anders zou ie tussen je blok en cilinder lekken.
In alle gevallen zoekt de olie het laagste punt om te vallen dus het lijkt misschien dat hij op het door jou aangegeven punt lekt, maar dat hoeft dus niet zo te zijn.
Probeer het anders met die 70kop op je 50. Hij loopt dan minder, maar als het dan goed gaat, weet je dat je kop stuk is.
Succes

NIX
chaly addict
Berichten: 18899
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Kop lekt olie langs draadeind

Bericht door NIX »

Olie boven je zuiger verbrandt. Punt. Of je rijdt met een giga lekke koppakking die zoveel compressieverlies met zich meebrengt dat starten al een bijna onmogelijke opgave is. Olielekkage uit je kop betekent gewoon lekkage vanuit een aanvoerkanaal. In een zeldzaam geval zelfs vanuit je retourkanaal, maar echt NIET door een gare cilinder/zuiger/veer.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

jeroendb
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 114
Lid geworden op: 20 aug 2008 13:31
Locatie: amersfoort

Re: Kop lekt olie langs draadeind

Bericht door jeroendb »

NIX schreef:Olie boven je zuiger verbrandt. Punt. Of je rijdt met een giga lekke koppakking die zoveel compressieverlies met zich meebrengt dat starten al een bijna onmogelijke opgave is. Olielekkage uit je kop betekent gewoon lekkage vanuit een aanvoerkanaal. In een zeldzaam geval zelfs vanuit je retourkanaal, maar echt NIET door een gare cilinder/zuiger/veer.
Jammer ik dacht dat ik het gevonden had. Het starten was voorheen geen probleem, 1 kick en hij liep. Misschien iets minder compressie dat zou kunnen. Blauwe rook heeft hij ook nooit echt gegeven. Voor zover ik met mijn prille kennis kan zien is er met de kop niets mis. Dan zou het echt aan de koppakking hebben moeten liggen.

1 voordeel is wel, er blijven heel weinig opties over die mis kunnen zijn :)

Jeroen

bob
4T-MSB regular
Berichten: 302
Lid geworden op: 28 jan 2007 14:55
Locatie: nabij Enschede

Re: Kop lekt olie langs draadeind

Bericht door bob »

Je gaf toch aan dat het koelgat voor de kop in verbinding stond met een tapeind?
Dat is niet goed hoor....

Hoevaak gebruik je pakkinggen?
Technisch kun je ze maar 1 keer gebruiken. Niet dat je koppakking tig keer hebt vast gedraaid inmiddels.
kop kruislings vast draaien dan gaat die er ook vlak op voorkomt slechte aansluiting/lekage

jeroendb
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 114
Lid geworden op: 20 aug 2008 13:31
Locatie: amersfoort

Re: Kop lekt olie langs draadeind

Bericht door jeroendb »

bob schreef:Je gaf toch aan dat het koelgat voor de kop in verbinding stond met een tapeind?
Dat is niet goed hoor....
kijk daar heb ik wat aan. Kun je dat met grote zekerheid bevestigen? Wel toevallig dat mijn 70 kop ook zo'n verbinding heeft en die lekt niet...bij deze zou het dus ook wel fout kunnen zijn maar toch...
Hoevaak gebruik je pakkinggen?
in principe maar 1 keer, maar als na in elkaar zetten blijkt dat het lekt gebruik ik het echt nog wel een keer hoe slecht/minder goed het ook is.
kop kruislings vast draaien dan gaat die er ook vlak op voorkomt slechte aansluiting/lekage
klopt. ben ik mee bekend

Jeroen

Plaats reactie