start niet en ratelend geluid uit carter

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
broem
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 211
Lid geworden op: 24 jul 2009 11:51
Locatie: Dronrijp

Re: start niet en ratelend geluid uit carter

Bericht door broem »

olie werkte niet dus cilinder erafgehaald en de schade is nu bekend, klep is eruitgeslagen en er is een gat in de zuiger gebrand, de kop is nu zo goed als onbruikbaar maar de cilinder ziet er vreemd genoeg nog goed uit. denk wel dat er stukjes in het carter zijn gekomen iemand enig idee hoe ik dat eruit kan krijgen? verder zal ik een nieuwe cilinder met kop op moeten zoeken en erachterkomen waar die olie heeft gelekt (zijn hier trucjes voor met lucht oid??). en als ik er nu een 88cc setje op wil gaan zetten zal er ook wel een andere oliepomp op moeten en past dat allemaal wel? is nu een mooie gelegenheid :lol:
Beunen is de kunst van het improviseren

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5871
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Re: start niet en ratelend geluid uit carter

Bericht door Jurrien »

Voor 88cc is een grotere oliepomp wel gewenst.

Als je bang bent voor stukjes metaal zou ik toch even je blok splitsen en schoonmaken.

Ga er verder niet 100% vanuit dat het lage olieniveau het probleem is! Problemen met je kleppen komen volgens mij niet zo snel door een laag olieniveau. Is een verkeerd mengsel of te weinig klepspeling niet de oorzaak?

Ik denk persoonlijk dat het lage olieniveau er eigenlijk niks mee te maken heeft. Als er 100 ml uit komt vallen heeft er waarschijnlijk nog gewoon 300 ml in het blok gezeten dan loopt het echt niet kapot. Rijden met te weinig olie wordt zwaar overschat hier.
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

Kippenverver
4T-MSB heilige
Berichten: 4576
Lid geworden op: 29 jan 2007 19:21
Bezit: Honda ST50-G
Honda SS50Z K3
Honda CB77 Superhawk
Locatie: Ommen.

Re: start niet en ratelend geluid uit carter

Bericht door Kippenverver »

Dat er een gat in je zuiger zit geeft wel aan dat die veel te heet is geworden, dat kun je direct terugleiden naar een eventueel oliegebrek.

Ik raad je aan om het blok je te splitsen, kijken of je oliepomp nog wel goed ronddraait en je oliefilter even schoon te maken.
Ga heen en vereenvoudig u!

Kippenverver
4T-MSB heilige
Berichten: 4576
Lid geworden op: 29 jan 2007 19:21
Bezit: Honda ST50-G
Honda SS50Z K3
Honda CB77 Superhawk
Locatie: Ommen.

Re: start niet en ratelend geluid uit carter

Bericht door Kippenverver »

Geloof ik niks van, de klep raakt de rand van de zuiger, dan gaat de klep krom, ik geloof echt niet dat je op die manier een gat in je zuiger krijgt.
Ga heen en vereenvoudig u!

Kippenverver
4T-MSB heilige
Berichten: 4576
Lid geworden op: 29 jan 2007 19:21
Bezit: Honda ST50-G
Honda SS50Z K3
Honda CB77 Superhawk
Locatie: Ommen.

Re: start niet en ratelend geluid uit carter

Bericht door Kippenverver »

Echt, heb jij dat meegemaakt? Cool 8-)
Ga heen en vereenvoudig u!

jupio
4T-MSB regular
Berichten: 258
Lid geworden op: 21 feb 2010 19:37

Re: start niet en ratelend geluid uit carter

Bericht door jupio »

een afgebroken klep kan dwars door de zuiger heenschieten, vergeet niet met welke snelheid een zuiger heen en weer gaat! Ik heb het gehad.
Gruis in het blok kun je inderdaad het allerbest verwijderen door het carter te splitsen. Toch kun je met 'spoelolie' (half olie-half petroleum) ook veel wegkrijgen. Gewoon een beetje in de versneliing rennen, schudden kicken, met contastsleutel uit.
Ik zou ook zeker een magnetische aftapplug monteren.
Zelf heb ik ook met een (alles) stofzuiger met een dun slangetje het carter gestofzuigd toen ik een paar afbebroken ijzerdeeltjes moest verwijderen.
sterkte ermee
jupio
Met geduld lukt alles!!

koen 50
4T-MSB addict
Berichten: 505
Lid geworden op: 27 apr 2009 21:57
Bezit: een stoel
Locatie: Heino, onder zwolle

Re: start niet en ratelend geluid uit carter

Bericht door koen 50 »

ik had een gat in me zuiger doordat er te weinig gekoeld werd door olie, (te weinig rondgepompt of gewoon te weinig olie in het blok).
verder was de ontsteking te vroeg gesteld en was het mengsel wat aan de arme kant. samen met een 70cc/50kop setup resulteerde dat in een perfect gaatje in het midden van de zuiger.

zuigerveren en cilinder waren nog zo goed als nieuw. had er net 1200 op zitten.

heb daarna gewoon nieuw zuigertje gehaald en starten lopen, natuurlijk wel wat gedaan aan de pomp en de ontsteking.
jeuj!

bart beekhuizen
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1517
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:09
Bezit: c310, huisman bakbrommer, apollo bakbrommer,
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: start niet en ratelend geluid uit carter

Bericht door bart beekhuizen »

en maak ff foto's, vinden we mooi.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5871
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Re: start niet en ratelend geluid uit carter

Bericht door Jurrien »

koen 50 schreef:ik had een gat in me zuiger doordat er te weinig gekoeld werd door olie, (te weinig rondgepompt of gewoon te weinig olie in het blok).
verder was de ontsteking te vroeg gesteld en was het mengsel wat aan de arme kant. samen met een 70cc/50kop setup resulteerde dat in een perfect gaatje in het midden van de zuiger.

zuigerveren en cilinder waren nog zo goed als nieuw. had er net 1200 op zitten.

heb daarna gewoon nieuw zuigertje gehaald en starten lopen, natuurlijk wel wat gedaan aan de pomp en de ontsteking.
DUS komt dat gaatje in je zuiger niet alléén door het gebrek aan olie.. Arm mengsel en te vroege ontsteking is veel erger!

ZUCHT
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

koen 50
4T-MSB addict
Berichten: 505
Lid geworden op: 27 apr 2009 21:57
Bezit: een stoel
Locatie: Heino, onder zwolle

Re: start niet en ratelend geluid uit carter

Bericht door koen 50 »

waarom zijn die veel erger?

het koelen door de olie lijkt me erg belangrijk.
jeuj!

NIX
chaly addict
Berichten: 18901
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: start niet en ratelend geluid uit carter

Bericht door NIX »

Omdat dan ook met voldoende olie een gat in een zuiger gereden wordt.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Plaats reactie