![Laughing :lol:](./images/smilies/apple_icon_lol.png)
start niet en ratelend geluid uit carter
Re: start niet en ratelend geluid uit carter
olie werkte niet dus cilinder erafgehaald en de schade is nu bekend, klep is eruitgeslagen en er is een gat in de zuiger gebrand, de kop is nu zo goed als onbruikbaar maar de cilinder ziet er vreemd genoeg nog goed uit. denk wel dat er stukjes in het carter zijn gekomen iemand enig idee hoe ik dat eruit kan krijgen? verder zal ik een nieuwe cilinder met kop op moeten zoeken en erachterkomen waar die olie heeft gelekt (zijn hier trucjes voor met lucht oid??). en als ik er nu een 88cc setje op wil gaan zetten zal er ook wel een andere oliepomp op moeten en past dat allemaal wel? is nu een mooie gelegenheid ![Laughing :lol:](./images/smilies/apple_icon_lol.png)
![Laughing :lol:](./images/smilies/apple_icon_lol.png)
Beunen is de kunst van het improviseren
Re: start niet en ratelend geluid uit carter
Voor 88cc is een grotere oliepomp wel gewenst.
Als je bang bent voor stukjes metaal zou ik toch even je blok splitsen en schoonmaken.
Ga er verder niet 100% vanuit dat het lage olieniveau het probleem is! Problemen met je kleppen komen volgens mij niet zo snel door een laag olieniveau. Is een verkeerd mengsel of te weinig klepspeling niet de oorzaak?
Ik denk persoonlijk dat het lage olieniveau er eigenlijk niks mee te maken heeft. Als er 100 ml uit komt vallen heeft er waarschijnlijk nog gewoon 300 ml in het blok gezeten dan loopt het echt niet kapot. Rijden met te weinig olie wordt zwaar overschat hier.
Als je bang bent voor stukjes metaal zou ik toch even je blok splitsen en schoonmaken.
Ga er verder niet 100% vanuit dat het lage olieniveau het probleem is! Problemen met je kleppen komen volgens mij niet zo snel door een laag olieniveau. Is een verkeerd mengsel of te weinig klepspeling niet de oorzaak?
Ik denk persoonlijk dat het lage olieniveau er eigenlijk niks mee te maken heeft. Als er 100 ml uit komt vallen heeft er waarschijnlijk nog gewoon 300 ml in het blok gezeten dan loopt het echt niet kapot. Rijden met te weinig olie wordt zwaar overschat hier.
-
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 4576
- Lid geworden op: 29 jan 2007 19:21
- Bezit: Honda ST50-G
Honda SS50Z K3
Honda CB77 Superhawk - Locatie: Ommen.
Re: start niet en ratelend geluid uit carter
Dat er een gat in je zuiger zit geeft wel aan dat die veel te heet is geworden, dat kun je direct terugleiden naar een eventueel oliegebrek.
Ik raad je aan om het blok je te splitsen, kijken of je oliepomp nog wel goed ronddraait en je oliefilter even schoon te maken.
Ik raad je aan om het blok je te splitsen, kijken of je oliepomp nog wel goed ronddraait en je oliefilter even schoon te maken.
Ga heen en vereenvoudig u!
-
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 4576
- Lid geworden op: 29 jan 2007 19:21
- Bezit: Honda ST50-G
Honda SS50Z K3
Honda CB77 Superhawk - Locatie: Ommen.
Re: start niet en ratelend geluid uit carter
Geloof ik niks van, de klep raakt de rand van de zuiger, dan gaat de klep krom, ik geloof echt niet dat je op die manier een gat in je zuiger krijgt.
Ga heen en vereenvoudig u!
-
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 4576
- Lid geworden op: 29 jan 2007 19:21
- Bezit: Honda ST50-G
Honda SS50Z K3
Honda CB77 Superhawk - Locatie: Ommen.
Re: start niet en ratelend geluid uit carter
Echt, heb jij dat meegemaakt? Cool ![Cool 8-)](./images/smilies/apple_icon_cool.png)
![Cool 8-)](./images/smilies/apple_icon_cool.png)
Ga heen en vereenvoudig u!
Re: start niet en ratelend geluid uit carter
een afgebroken klep kan dwars door de zuiger heenschieten, vergeet niet met welke snelheid een zuiger heen en weer gaat! Ik heb het gehad.
Gruis in het blok kun je inderdaad het allerbest verwijderen door het carter te splitsen. Toch kun je met 'spoelolie' (half olie-half petroleum) ook veel wegkrijgen. Gewoon een beetje in de versneliing rennen, schudden kicken, met contastsleutel uit.
Ik zou ook zeker een magnetische aftapplug monteren.
Zelf heb ik ook met een (alles) stofzuiger met een dun slangetje het carter gestofzuigd toen ik een paar afbebroken ijzerdeeltjes moest verwijderen.
sterkte ermee
jupio
Gruis in het blok kun je inderdaad het allerbest verwijderen door het carter te splitsen. Toch kun je met 'spoelolie' (half olie-half petroleum) ook veel wegkrijgen. Gewoon een beetje in de versneliing rennen, schudden kicken, met contastsleutel uit.
Ik zou ook zeker een magnetische aftapplug monteren.
Zelf heb ik ook met een (alles) stofzuiger met een dun slangetje het carter gestofzuigd toen ik een paar afbebroken ijzerdeeltjes moest verwijderen.
sterkte ermee
jupio
Met geduld lukt alles!!
-
- 4T-MSB addict
- Berichten: 505
- Lid geworden op: 27 apr 2009 21:57
- Bezit: een stoel
- Locatie: Heino, onder zwolle
Re: start niet en ratelend geluid uit carter
ik had een gat in me zuiger doordat er te weinig gekoeld werd door olie, (te weinig rondgepompt of gewoon te weinig olie in het blok).
verder was de ontsteking te vroeg gesteld en was het mengsel wat aan de arme kant. samen met een 70cc/50kop setup resulteerde dat in een perfect gaatje in het midden van de zuiger.
zuigerveren en cilinder waren nog zo goed als nieuw. had er net 1200 op zitten.
heb daarna gewoon nieuw zuigertje gehaald en starten lopen, natuurlijk wel wat gedaan aan de pomp en de ontsteking.
verder was de ontsteking te vroeg gesteld en was het mengsel wat aan de arme kant. samen met een 70cc/50kop setup resulteerde dat in een perfect gaatje in het midden van de zuiger.
zuigerveren en cilinder waren nog zo goed als nieuw. had er net 1200 op zitten.
heb daarna gewoon nieuw zuigertje gehaald en starten lopen, natuurlijk wel wat gedaan aan de pomp en de ontsteking.
jeuj!
-
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1517
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:09
- Bezit: c310, huisman bakbrommer, apollo bakbrommer,
- Locatie: Doorwerth
- Contacteer:
Re: start niet en ratelend geluid uit carter
DUS komt dat gaatje in je zuiger niet alléén door het gebrek aan olie.. Arm mengsel en te vroege ontsteking is veel erger!koen 50 schreef:ik had een gat in me zuiger doordat er te weinig gekoeld werd door olie, (te weinig rondgepompt of gewoon te weinig olie in het blok).
verder was de ontsteking te vroeg gesteld en was het mengsel wat aan de arme kant. samen met een 70cc/50kop setup resulteerde dat in een perfect gaatje in het midden van de zuiger.
zuigerveren en cilinder waren nog zo goed als nieuw. had er net 1200 op zitten.
heb daarna gewoon nieuw zuigertje gehaald en starten lopen, natuurlijk wel wat gedaan aan de pomp en de ontsteking.
ZUCHT
-
- 4T-MSB addict
- Berichten: 505
- Lid geworden op: 27 apr 2009 21:57
- Bezit: een stoel
- Locatie: Heino, onder zwolle
Re: start niet en ratelend geluid uit carter
waarom zijn die veel erger?
het koelen door de olie lijkt me erg belangrijk.
het koelen door de olie lijkt me erg belangrijk.
jeuj!
-
- chaly addict
- Berichten: 18901
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
- Bezit: Een hamer
- Locatie: Milsbeek
Re: start niet en ratelend geluid uit carter
Omdat dan ook met voldoende olie een gat in een zuiger gereden wordt.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.