Daytona laadstroom

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16275
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Daytona laadstroom

Bericht door nielspbr »

hildo schreef:@nielspbr
Verrek zeg, niet opgelet. Nu zie ik pas dat je bij je link ook een schema hebt met de vervroegingscurves en de maximale vervroeging. Mooi!
Die staat niet in het Daytona boekje wat je bij het blok krijgt.

Maakt het een stuk inzichtelijker.
Dat de maximale vervroeging, met 45 graden, niet overal gelijk is verbaast me.

Leuk.
Voor de daytona 150 gebruik je alleen de laagste 2 curves, alles los en wit-groen. Anders krijg je teveel voorontsteking.
Die hoogste 2 zijn voor staande cilinder blokjes, die kunnen veel meer toeren maken door hun kortere slag.

(Er is iemand ooit met een lamp aan de gang geweest, plaatje is eerlijk gevonden :+ )

hildo
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 30
Lid geworden op: 10 aug 2012 11:05
Bezit: Skyteam Dax 125, nu met 150cc 2v Daytona

Re: Daytona laadstroom

Bericht door hildo »

@Dirk Dax
Zou best eens kunnen, alleen past niet in een H4 fitting zou daarom een andere reflector nodig hebben én is blijft 20W minder, da's best veel.
Meer stroom is de heilige graal, net als meer pk's ;-)

@Nielspbr
Meer toeren, logisch.
Zit het aldoor met Harley te vergelijken en dat is gewoon niet hetzelfde.
Veel te leren maar het langzaam de goede kant uit.

Dank

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5871
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Re: Daytona laadstroom

Bericht door Jurrien »

Nou, slecht bericht, ik rij met een origineel c90-blok en h4-lamp rond, maar dat brandt niet zo fel als zou kunnen.
Ik heb ook twee motorfietsen met origineel een h4-lamp in de koplamp en dat is echt andere koek. Veel meer licht. Een en ander kan ook aan de lens liggen maar het lampje brandt ook gewoon veel feller.

Voor het c90-blok plus h4-lamp gebruik ik geen spanningsregelaar en de boel blijft al jaren heel. Dat wil zeggen dat die 55 watt van de h4-lamp echt te veel is. Sterker nog, als het donker is, moet ik het blok echt op toeren houden om goed licht te hebben. Lijkt me dus niks voor jou Hildo.

Wat Dirk dax zegt vind ik zo gek nog niet; beter een 35watt lamp die op vol vermogen licht geeft dan een 55wattlamp die niet genoeg vermogen krijgt en daarom een gloeiende spijker is. Die 35-wattlamp zal dan echt meer licht geven. Zo'n 35-wattlampje heeft dan waarschijnlijk wel een spanningsregelaar nodig maar het voordeel is dan weer dat je ook op de lage toeren goed licht hebt.
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

NIX
chaly addict
Berichten: 18901
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Daytona laadstroom

Bericht door NIX »

Bij mijn weten geeft zo'n dikke bamispoel meer prik dan een ori C90 spoel. Maar gewoon een lampje erin dat de spoel kan hebben is ook een goede oplossing.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5871
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Re: Daytona laadstroom

Bericht door Jurrien »

Ja de ene bami laat de boel heel fel branden, de andere weer niet. Ik heb wel eens Honda's gezien met een enorme straal licht uit de koplamp, dus het kan wel. Maar met welk blok of welke ontsteking weet ik dan weer niet.
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

Brommert
4T-MSB addict
Berichten: 802
Lid geworden op: 28 jan 2007 15:10
Bezit: OT C90 (Daytona 150)
Moto Guzzi V7
Locatie: Tilburg

Re: Daytona laadstroom

Bericht door Brommert »

Ik reed met een nieuw type ND (zo een met veel spoeltjes) en een H4 lamp op mijn C50 en daar kwam een behoorlijke bult licht vanaf, ook bij stationair. Volgens horen zeggen levert die spoel (en ook de Mitsuba met veel spoeltjes) zo rond de 135Watt. Of dat helemaal waar is weet ik natuurlijk niet, maar het gaf wel veel meer licht als een 2 spoelige ontsteking.

Die zelfde ND zit nu dus ook op mijn Daytona 150 blok onder de motor Cee.
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!

Afbeelding

hildo
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 30
Lid geworden op: 10 aug 2012 11:05
Bezit: Skyteam Dax 125, nu met 150cc 2v Daytona

Re: Daytona laadstroom

Bericht door hildo »

Zeg eens Brommert...
Wat heb je nu precies op je Daytona?
Een alternator met veel spoelen (OEM Honda toch?) + een rotor OEM Honda.
En ook een speciale CDI, of gebruik je die van de Daytona?
Nog andere dingen als een speciale regelaar (een reguliere rectefier/regulator is het volgen mij?) of is die al op een Skyteam zit ook goed?

Wat kost zoiets tezamen ongeveer?

En... als je schakelt tussen dim en groot licht, klikt dan gewoon van de een naar de ander, als bij een auto/motorfiets of zit valt de verlichting even weg?

NIX
chaly addict
Berichten: 18901
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Daytona laadstroom

Bericht door NIX »

Dat laatste ligt aan de schakelaar, het best branden ze heel even beiden, anders fikt elders weer iets door.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Brommert
4T-MSB addict
Berichten: 802
Lid geworden op: 28 jan 2007 15:10
Bezit: OT C90 (Daytona 150)
Moto Guzzi V7
Locatie: Tilburg

Re: Daytona laadstroom

Bericht door Brommert »

hildo schreef:Zeg eens Brommert...
Wat heb je nu precies op je Daytona?
Een alternator met veel spoelen (OEM Honda toch?) + een rotor OEM Honda.
En ook een speciale CDI, of gebruik je die van de Daytona?
Nog andere dingen als een speciale regelaar (een reguliere rectefier/regulator is het volgen mij?) of is die al op een Skyteam zit ook goed?

Wat kost zoiets tezamen ongeveer?
Ik heb een nieuw type ND, deze:
Afbeelding

Nieuw HIER te krijgen.
Een Mitsuba werkt net zo goed, die vind je HIER
Om 1 van deze ontstekingen op je blok te schroeven heb je ook nog een grondplaat nodig, die vind je HIER
Nieuw allemaal redelijk aan de prijs, maar vaak op het daxboard wel voor redelijke prijzen te vinden. Om het nog wat lastiger te maken, als je kiest voor Mitsuba kun je goedkoop aan spoelen komen, de spoelen van een binnenstebuiten bami ontsteking passen bij dat vliegwiel (heb je nog wel een grondplaat nodig), en de spoelen van een Peugeot Buxy, Honda Vision of soortgelijke scooter passen ook.

Voor deze ontstekingen heb je een normale CDI nodig, dus niet die van je Daytona. Verder is een normale 4 polige regelaar gewoon goed (zit als het goed is al in je Skyteam).
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!

Afbeelding

Kippenverver
4T-MSB heilige
Berichten: 4576
Lid geworden op: 29 jan 2007 19:21
Bezit: Honda ST50-G
Honda SS50Z K3
Honda CB77 Superhawk
Locatie: Ommen.

Re: Daytona laadstroom

Bericht door Kippenverver »

Ik heb ook kortstondig zo'n Daytona blok gehad, maar ik heb eigenlijk niets te klagen over de opbrengst van die ontsteking.. Onbelast poept zo'n ding er makkelijk 60/70 volt uit met een beetje toeren..

Ik moest zelfs m'n verlichting permanent laten branden anders kreeg de accu veel te veel prik (maar dat staat ook in je boekje volgens mij) Dus misschien had ik geluk, en jij pech, of doen we misschien iets anders?
Ga heen en vereenvoudig u!

Gebruikersavatar
gerbrandicus
Astrealover
Berichten: 1977
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:18
Locatie: Gorinchem

Re: Daytona laadstroom

Bericht door gerbrandicus »

Egocentrische Hildo :lol:

Ik had een Honda Benly90S (CD90) en de verlichting kon niet uit (orgi Japans). Was 35watt en dat was echt een bak licht, maar dat was dan ook een orgi Honda spiegel, ik denk wel dat dat scheelt. Complete unit incl koplampring kost € 53,00 ex BTW bij CMS, klik. Dit is wel de 50cc versie, maar die zal hetzelfde zijn.
Stel dat je hem bestelt en het is niets, dan wil ik hem misschien nog wel overnemen.
De Benly90S had een Mitsuba ontsteking, zelfs met 35watt constant vooraan + 5 watt achter + ? watt in de teller laadde die ontsteking de accu van totaal dood in een uur ofzo compleet op. Was echt briljant. Pas stond er nog zo'n ontsteking te koop hier op het messageboard, 100 euro vroeg hij.

Ook nieuw te krijgen. Vliegwiel op mijn Benly90S was deze. En de spoelen: link. Grondplaat kan je gewoon van een bami ding pakken. Spoelen kan je opzich ook van een bami pakken, maar weet niet of dat hetzelfde oplevert. Maar het is te proberen, die kosten niets. Originele spoelen van de genoemde scooters (Honda Vision, Kymco DJ, Peugeot Rapido enz) werkt idd ook prima. Ik had het ook op één van mijn ZB's. Prima bak licht ook.

Hoe heb je trouwens die H4 unit erin gekregen?

hildo
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 30
Lid geworden op: 10 aug 2012 11:05
Bezit: Skyteam Dax 125, nu met 150cc 2v Daytona

Re: Daytona laadstroom

Bericht door hildo »

@Brommert
Dankjewel voor de uitleg. Helemaal duidelijk maar ik zit toch met wat twijfels betreffende de CDI unit.
Zou het liefst die van de Daytona houden, die is voor dat blok gemaakt met bijpassende vervroegings curves en max. vervroeging. Ik ben als de dood voor pingelen. Nog niets gehoord, zelfs niet onder zware belasting met laag toerental, het lijkt erg goed. Het schema van Nielspbr laat (op de rustigste stand, zonder draadjes te verbinden) een mooie vervroegings curve zien die niet erg snel vervroegd bij weinig toeren, ook maximale vervroeging lijkt mij niet extreem.
Hmmm... twijfel.

Als ik er een andere OEM Honda CDI zou gebruiken (welke precies?) weet ik niet wat dat ding doet.
Eentje die op een bepaald model OEM Honda gebruikt wordt regelt de ontsteking misschien wel helemaal niet zoals Daytona het voor ogen had met hun 12.5:1 compressie blokje, wat ik best wel hoog vindt, en die mensen weten vast heel goed wat ze moeten doen om een serieus hoog vermogen te krijgen zonder zeeën van garantieclaims. Bedoel maar, lijkt mij niet goed om er zo maar wat op te knuppen. Houdt het daarom liever bij de Daytona CDI.
Hmmm... twijfel.

Heb nu een 35/50W sealed beam halogeen unit meegenomen (sealed beam is een US systeem wat dateert uit de tijd, nog niet zo heel erg lang geleden, dat verwisselbare H4 lampjes verboden waren). Als een sealed beam lampje stuk is moet de hele unit vervangen worden omdat het lampje ingegoten zit in de unit. De 50W groot licht zal 'm wel niet echt worden maar ben benieuwd wat 35W dimlicht stand doet. Of 35W wel of niet veel licht geeft is subjectief. Kaarsvlam geeft veel licht in een donkere kamer maar is matig in verhouding tot de 2x100W koplampen + 6x100W Hella Rally 3000 lampen die ik ooit op m'n ouwe Mercedes had. Totaal 800W geeft écht licht.
Ik zie stukken slechter dan de gemiddelde mens in het donker en volgens mij is die 35W helemaal niks... :mrgreen:
Hmmm... twijfel.

Dan heb ik nog gratis gekregen (op het werk, zonder oneerbare voorstellen te moeten inwilligen!) een USA made JW Speaker LED verstraler. Past op de bumper van een auto, zeker niet in de koplamp behuizing van een Dax. High Tech en trekt volgens mij iets van 2A@12V = 24Watt. Het is een erg duur merk en, volgens mij, behorend bij de top op automotive LED verlichting op dit moment. Beats H4 by miles, naar het schijnt! Zie youtube voor filmpjes.
Ben benieuwd of het compatible is met het laadsysteem van een Daytona en net zoveel licht geeft als op de 12V accu van een auto. Ga ik vandaag of morgen even naar kijken.
Ik zie de Speaker verstraler niet als echte oplossing, maar Speaker maakt ook gewone koplampen. Rechtstreekse vervanging voor H4, plug & Play. Extreem duur, die hele LED koplamp techniek staat nog een beetje in de kinderschoenen natuurlijk, maar in de 5 3/4" maat zou het een oplossing kunnen zijn voor de Dax.
Kosten? Iets van 650 euro(!) verkoop.
Hmmm... twijfel.

Ik ben, toen met het aansluiten van het Daytona blok en de LED knipperlichten, op al wat 'tegenslag' gestuit. Ik ben de handigste niet, geef ik ruiterlijk toe, maar als ik Big Money neerleg, en dat is het voor mij toch wel, dan moet het wél in één keer goed zijn.

Het is niet zo dat ik het moet betalen van een krantenwijk maar het begint op een gegeven moment wel een beetje pijn te doen.
Dacht ik in het begin nog lekker goedkoop te rijden met de Dax, ha, ha, ha.
Da's(x) humor :wink:

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16275
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Daytona laadstroom

Bericht door nielspbr »

*Ik had bij die knipperlichten gebruik gemaakt van een led knipperrelais, niet van een ballast. Is vriendelijker voor het stroomverbruik. *

NIX
chaly addict
Berichten: 18901
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Daytona laadstroom

Bericht door NIX »

Die led verlichting geeft vaak nogal ijl licht.

Ben trouwens heel benieuwd of een ori CDI meer vervroeging geeft dan een daytona exemplaar. Met een ori exemplaar is ook wel wat te toveren door de pukkel wat te verleggen.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

bramdax
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 104
Lid geworden op: 28 jan 2007 19:31
Bezit: redelijk goede gezondheid, al 't andere is te koop zoals brommers en autoos
Locatie: drachten

Re: Daytona laadstroom

Bericht door bramdax »

daytona 150 vervroegd idioot veel meer dan 30 graden, trek alle draden los en probeer eens, verlichting moet over de accu dus eh, kut. Als je de manuel goed interperteerd lees je dat het een puur race blok is, wil je veel km's maken; terug tunen. Wil je nog meer ellende; neem dan een vierklepper daytona. Veel power en cheap gaat niet.

Plaats reactie