Pagina 2 van 5

Re: lifan LF50

Geplaatst: 27 feb 2016 12:34
door nielspbr
Als die is verkleefd komt ie meestal na een blokje om wel weer los.

Re: lifan LF50

Geplaatst: 27 feb 2016 21:46
door smarivoet
zo... olie aflaten, pootjes eraf, deksel ging er perfect af(zelfs zonder de dichting te scheuren), en dan...

buisje met veertje, zit in een ander (donker) buisje met een asymetrisch gaatje in. Dat geheel zit dan weer in een bus met lagertjes. tot zover alles goed?
IMG_20160227_211239.jpg
En dan vermoed ik dat ik een speciale sleutel of een trekker nodig heb... Ik heb dit in het verleden op een gt250 ooit gedaan(bijna 20jaar geleden toen ze niks kostten), maar zit nu toch wel effe in m'n haar te krabben...
IMG_20160227_213340.jpg

Tips?
Dan zou ik hier zondag verder in kunnen graven en de nodige stukken in de avond kunnen bestellen... dan is die eind van de week weer klaar :-)

Re: lifan LF50

Geplaatst: 27 feb 2016 21:52
door NIX
Met een koudbeitel losslaan. Geeft niet dat ie een beetje vervormt. Schraap de pakking eraf en maak de ruimte die erachter zit schoon.

Re: lifan LF50

Geplaatst: 27 feb 2016 22:01
door Soop
Of verslijp een dop zodat ie tandjes krijgt die in de moer passen.

Centrifugaal filter goed schoonlepelen.
Olie is 10w40 semi synthetische voor motorfiets met natte koppeling. Goed moment om meteen te verversen.

Veel plezier er mee

Re: lifan LF50

Geplaatst: 28 feb 2016 12:39
door smarivoet
daarnet een speciale bout gemaakt met een buis van gas... was dat effe tegenslag... ging langs geen kanten :)
de beitel er 2 keer op en de boel was los.

en bij het losmaken van de koppeling natuurlijk goed verschoten toen de veren alles omhoog gooiden.
IMG_20160228_121115.jpg
IMG_20160228_121106.jpg
de volgorde in het hele huis was: een metalen ring, metalen plaat, koppelplaat, metalen plaat, koppelplaat, metalen omhulsel, de veren.

dit ziet er naar mijn inzien niet echt "versleten" uit...

ideetjes?

ps: ergens een pakking apart te koop voor het deksel?

Re: lifan LF50

Geplaatst: 28 feb 2016 17:10
door smarivoet
Als ik dit lees lijkt het er eerder op dat mn veren zodanig straf zijn dat ze gewoonweg niet ingaan...
Bij plotseling gasgeven hoor je het toerental wel oplopen maar de bromfiets versnelt niet of maar langzaam. Ook kun je gepiep, geraas of gekraak horen als je de koppelingshandel in knijpt en je zet de bromfiets in zijn versnelling. Het kan zijn dat je koppelingsplaten versleten zijn maar ook dat de veren niet goed zijn.
Niks van dat is dus waar wel het omgekeerde... :)

Ps: dichtingspapier gevonden...straks zelf uitknippen en ik denk alles terug monteren en testen...

Re: lifan LF50

Geplaatst: 28 feb 2016 18:00
door Soop
Verse olie en nog eens koppeling en of koppelingskabel afstellen.

Lekker bezig! Lekker rijden zo!

Re: lifan LF50

Geplaatst: 28 feb 2016 18:25
door stoterstangen90
ziet er allemaal gezond uit.

Re: lifan LF50

Geplaatst: 28 feb 2016 18:40
door NIX
Gebruik een lijmtang om de koppeling bij het in elkaar zetten te comprimeren.

Re: lifan LF50

Geplaatst: 28 feb 2016 18:55
door smarivoet
NIX schreef:Gebruik een lijmtang om de koppeling bij het in elkaar zetten te comprimeren.
Dat had ook gekunnen :) had ze al in elkaar met een (zeer grote) vise-grip voor lassen van platen :)
De lijmvijzen hangen gewoon aan de werkbank.

Afdruk gemaakt op papier voor de dichting. Sebiet effe knippen en tegen 8u terug monteren...
De buren zijn niet thuis dus zal dan meteen eens gaan testen.


Soop schreef:Lekker bezig! Lekker rijden zo!
Als het met de schoonmaak niet opgelost raakt gaat het gewoon jammer zijn en gaat die naar de winkel... Heb de tijd niet met de aanstormende verbouwing in het vizier om me hier (eindeloos) in een debug-scenario te bevinden.

Re: lifan LF50

Geplaatst: 28 feb 2016 20:24
door smarivoet
Alles in elkaar gezet en koppelingskabel aangesloten.... Maar dat hoefde zelfs nog niet. Ik voelde daarvoor al goed genoeg dat dat ding nog even vast zat.
Begin een beetje moedeloos te worden ervan...
Zeker als een splinternieuw lifan 50cc-blokje aangeboden wordt voor 150eur...
Als ik deze naar de garage doe ben ik al evenveel kwijt denk ik...

Re: lifan LF50

Geplaatst: 28 feb 2016 20:47
door nielspbr
Heb je er nu al een keer een stuk mee gereden?

Re: lifan LF50

Geplaatst: 28 feb 2016 20:49
door NIX
Meet de bus op de kruktap op. Die moet iets uitsteken. Zit de koppeling goed in elkaar en vallen de nokjes van beide gevoerde platen goed in de bus met de groeven die erin moet?

Re: lifan LF50

Geplaatst: 28 feb 2016 20:53
door ciebie
Die bami blokjes hebben wel altijd twee plaats koppeling toch? Of zit er hier eentje teveel in?

Re: lifan LF50

Geplaatst: 29 feb 2016 09:31
door smarivoet
NIX schreef:Meet de bus op de kruktap op. Die moet iets uitsteken.
Nu denk ik dat er een schema nodig is, want zo technisch ben ik niet... :-)
NIX schreef:Zit de koppeling goed in elkaar en vallen de nokjes van beide gevoerde platen goed in de bus met de groeven die erin moet?
jeps, zit goed in elkaar. moesten die platen niet mooi in de groefjes passen zou de moer (met de 4 hoekjes uit) er toch nooit inpassen ;) dus daar ben ik wel vrij zeker van.
nielspbr schreef:Heb je er nu al een keer een stuk mee gereden?
Ik had er zo al de eerste keer mee gereden, maar een brommer "zonder" koppeling gaan afbeulen lijkt me hier geen goed idee, er scheelt "iets". Dit is niet iets in de trend van "plakkende koppeling". eerder een mechanisch defect ergens waardoor er gewoon geen beweging iin kan komen.

Andere vraag die kan dienen als referentie. Kunnen jullie de koppeling (als deze gedemonteerd is met 2 platen) handmatig in elkaar duwen zodat de as in z'n vrij zou komen? Bij mij zou dat alvast helemaal onmogelijk zijn.(kwestie van de sterkte van de veren te vergelijken)
De ring plaatsen om de koppelplaten bij elkaar te houden (al dan niet met een extra paar handen) zou ook volledig onmogelijk zijn geweest zonder bankvijs, lijmvijs of m'n vise-grip. Bij juillie ook?