Pagina 2 van 2

Re: Koplampen(bis)

Geplaatst: 03 mei 2016 16:45
door ml03zl
KAAVEE schreef:De Kokusan regelaar voor 6 Volt zit in/op een Honda C50L met vervroegend vliegwiel (geeft hogere spanning) op de standaard manier: de gele draad "uit" de lichtspoel afgesplitst naar de lichtschakelaar op het stuur én naar de spanningsregelaar.
Het gekke is dat het achterlicht wél heel blijft. Immers de bruine draad uit de lichtschakelaar behoort dezelfde spanning te hebben als de gele draad bij licht aan.
Ra Ra ...
Joop.
De "standaard" manier is de regelaar op wit. Geel wordt voor de schakelaar niet afgesplitst.

Hoe heb je de 4 pinnen van de regelaar precies aangesloten?

Re: Koplampen

Geplaatst: 05 mei 2016 12:43
door KAAVEE
Iedereen, vooral NIX, hartelijk dank voor jullie fantastische raad.
Groet.

Re: Koplampen

Geplaatst: 05 mei 2016 14:05
door NIX
Meen je dat en doet ie het nou?

Re: Koplampen

Geplaatst: 05 mei 2016 18:04
door ml03zl
De dankbaarheid spat er van af..

Re: Koplampen

Geplaatst: 05 mei 2016 19:43
door NIX
Ik heb ook het idee afgezeken te worden door iemand die zelf zijn zooi niet in orde krijgt. Beetje omgekeerde wereld. Of hij heeft mijn gevoel voor humor, maar dat herken ik doorgaans meteen.

Re: Koplampen

Geplaatst: 05 mei 2016 22:03
door nielspbr
Beschouw het maar als een kadootje.

Maar ik ben nu wel benieuwd wat de oplossing was.

Re: Koplampen

Geplaatst: 06 mei 2016 08:26
door KAAVEE
Helaas nog steeds géén oplossing.
Maar sorry voor mijn sarcastische "bedankt".

Re: Koplampen

Geplaatst: 06 mei 2016 09:17
door wim V8
Hoeveel volt komt er uit?

Gr. Wim.

Re: Koplampen

Geplaatst: 06 mei 2016 10:24
door Eric
Onbelast komt er wel 40V uit. Doe je weinig mee. Kan je de koplamp isoleren qua massa? Misschien dan een massa draad maken en daartussen een weerstand zetten. Hoeveel ohm kan ik jammer genoeg niet zeggen. Ook kijken hoe erg het geheel misschien trilt. Dat vinden lampen vaak ook niet leuk.

Re: Koplampen

Geplaatst: 09 mei 2016 09:30
door KAAVEE
Ondanks alle goede raad is het oorspronkelijke probleem niet opgelost.
Maar ik heb al eerder gemeld dat de zaak heel bleef toen ik tussen de lichtspoel (gele draad) en de schakelaar een gelijkrichtcel heb geplaatst. Het typische effect van lichttoename bij gasgeven blijft, maar 't blijft daarbij.
Over het plaatsen van die gelijkrichter heb ik (nog) niemand gehoord en is eigen een simpele "oplossing".
Misschien is het dus toch nog een tip voor een blijkbaar veel voorkomend probleem.

Re: Koplampen

Geplaatst: 09 mei 2016 09:58
door Eric
Maar dan was de lichtopbrengst weer onder de maat.

Re: Koplampen

Geplaatst: 09 mei 2016 14:17
door ml03zl
de gelijkrichter staat toch gewoon in het draadboom schema?

Re: Koplampen

Geplaatst: 09 mei 2016 15:57
door hypercub
Excuseer me zeer maar de stuurschakelaar is van een oud type 6 volt C70. Tussen-onderdeelnummer 087. De C50L uit 1980 ben ik niet tegengekomen in het bouwjaar handwijzertje van www.cmsnl.com, dus waarschijnlijk is er in de informatie voorziening wat mis.
Ik ben enigszins bekend met de crap van kokusan dankzij een xl100 op 6 volt. Verschillend blok, bekende componenten. Een en al ellende tot ik me blauw had betaald aan losse componenten uit verweggistan. ik weet ook niet of je een origineel of aftermarket vervliegend vroegwiel hebt. Aftermarkets leveren inderdaad ridicule spanningen icm met Hitachi of mitsubsidie ontstekingen. Een origineel vervliegend vroegwiel met matching grondplaat en een 4 pins spanningsregelaartje zou moeten helpen.

Re: Koplampen

Geplaatst: 10 mei 2016 08:49
door KAAVEE
Erg bedankt voor deze zinvolle reactie.
Dus als ik het goed begrijp, kan de Kokusan regelaar de spanning van mijn (wellicht aftermarket) vervroegend vliegwiel niet aan !
Ik denk dat ik hier wel wat mee kan.