Vliegwiel moer losmaken

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Gebruikersavatar
lil
4T-MSB zombie
Berichten: 2006
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Vliegwiel moer losmaken

Bericht door lil »

geen luchttol gebruiken, lees de hele thread effe terug
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Bas_CB50
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 48
Lid geworden op: 03 jun 2008 20:54

Re: Vliegwiel moer losmaken

Bericht door Bas_CB50 »

Ligt het nou aan mij of kun je niet beter een vliegwieltrekker kopen? Dat kost nou ook de wereld weer niet..

Gebruikersavatar
lil
4T-MSB zombie
Berichten: 2006
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Vliegwiel moer losmaken

Bericht door lil »

ja die gebruik je nadat je de moer hebt losgedraaid
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Bas_CB50
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 48
Lid geworden op: 03 jun 2008 20:54

Re: Vliegwiel moer losmaken

Bericht door Bas_CB50 »

Daar heb je een punt ja..😄

Oscar
4T-MSB regular
Berichten: 269
Lid geworden op: 09 jun 2016 22:55
Bezit: CD en SS

Re: Vliegwiel moer losmaken

Bericht door Oscar »

ik gebruik steeds een Maquita accu slagmoer sleutel. Ik heb de hele thread gelezen. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat dit kwaad kan, je hoeft het vliegwiel geen eens vast te houden, die draait geen eens mee. Dat betekend ook dat de krukas geen tik krijgt? Of zit ik mis. In ieder geval hou ik sindsdien het vliegwiel wel met 2 vingers vast, dan beweegt die al helemaal niet... :idea:

Gebruikersavatar
SeeWhy50
4T-MSB regular
Berichten: 271
Lid geworden op: 21 feb 2020 00:01
Bezit: CY50 (1978)
Bezat: XR75, P50 en TS50
Locatie: Omgeving Den Haag

Re: Vliegwiel moer losmaken

Bericht door SeeWhy50 »

Als je met een hamer op een sleutel slaat dan komt die tik ook via de sleutel als dwarskracht op de moer en daarmee op de krukas.
Met een slagmoersleutel is er geen dwarskracht omdat je daarmee een koppel aanbrengt op de moer.
Dat was iets met mechanica geloof ik. Het hele verhaal zal ik iedereen maar besparen ;)
Groeten,

Danny


Niet zeuren, de aarde is plat, en daar houden we het voorlopig op. Ga je over de rand dan val je er vanaf.

Gebruikersavatar
lil
4T-MSB zombie
Berichten: 2006
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Vliegwiel moer losmaken

Bericht door lil »

Oscar schreef: 16 jul 2021 13:31 ik gebruik steeds een Maquita accu slagmoer sleutel. Ik heb de hele thread gelezen. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat dit kwaad kan, je hoeft het vliegwiel geen eens vast te houden, die draait geen eens mee. Dat betekend ook dat de krukas geen tik krijgt? Of zit ik mis.
er word voor gewaarschuwd en het is incidenteel ook daadwerkelijk voorgekomen dat de uitlijning van de krukas was verlopen vanwege het gebruik van slagmoergereedschap. je hoeft me niet te geloven, maar als je alleen al maar inziet dat dit idd zou kunnen gebeuren dan zou dat genoeg moeten zijn. je kan het vliegwiel vasthouden en ogenschijnlijk lijkt het niet te bewegen maar de tikken van de slagtol werken nogthans wel degelijk door op de krukas.

je gebruikt handgereedschap op de moer en geeft tegenkracht via het vliegwiel, en dat is de correcte manier waarop je het doet.

heb je wel eens een ultra slowmotion opname gezien van iemand die een klap op z'n smoel krijgt? hoe krankzinnig z'n gezicht daarbij vervormd, dat zie op normale snelheid niet. daar moet je het mee vergelijken
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Solex-19
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 123
Lid geworden op: 14 mei 2018 16:05
Bezit: CB 50
MB 5
MTX OT

Re: Vliegwiel moer losmaken

Bericht door Solex-19 »

Het zou kunnen gebeuren dat de uitlijning niet meer klopt maar dan zat het vliegwiel ook niet goed vast op de krukas. Als het conische gedeelte van de krukas en vliegwiel niet beschadig is dan zit hij muurvast op de tap en kan er weinig gebeuren als je een luchtsleutel of een accu slagmoer gebruikt
Solexracing: world champion 1990, 22 victories, 65 podiums

Gebruikersavatar
lil
4T-MSB zombie
Berichten: 2006
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Vliegwiel moer losmaken

Bericht door lil »

dit geldt gewoon waarbij het vliegwiel gewoon goed vast zit op de krukas, het is gewoon een kwestie van traagheid van massa en de elasticiteit van het materiaal. (ja ook metaal heeft een zekere mate van elasticiteit)

bovendien is het integendeel zelfs zo dat als de conussen van krukas en vliegwiel minder goed aan elkaar aangrijpen vanwege beschadigingen dat dat dan zelfs juist de kans verminderd dat de krukasuitlijning zal verlopen, omdat de tikken minder goed doorkomen op de krukas, want de moer zit dan voornamelijk vast tov het vliegwiel en minder op de draad van de krukas, omdat het grootste contact dat de moer maakt wat los moet komen die tegen het vliegwiel is. dus de meeste kracht van de tikken van de slagtol worden overgebracht op het vliegwiel en minder op de krukas omdat de verbinding tussen die twee slechter is via de conussen vanwege die beschadiging.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

stoterstangen90
Vierkantofiel
Berichten: 5187
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
Bezit: Morris Ital
Locatie: Zaagcity

Re: Vliegwiel moer losmaken

Bericht door stoterstangen90 »

Theoretisch zal het allemaal best waar zijn, maar in de praktijk komen er eigenlijk vrijwel nooit problemen van. Uiteraard zet je de slagsleutel niet in de zwaarste stand. Dat hoeft ook helemaal niet met een M10x1.25 moer. Zo verschrikkelijk vast zit dat nu ook weer niet.
Afbeelding

Gebruikersavatar
lil
4T-MSB zombie
Berichten: 2006
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Vliegwiel moer losmaken

Bericht door lil »

ja tuurlijk, ik heb ook het woord 'incidenteel' gebruikt, je kan het risico nemen, maar ik zou het mensen toch niet aanraden. of je moet erbij zeggen dat wanneer iemand onverhoopt toch met een verlopen krukasuitlijning komt te zitten dat je hen dan hoogstpersoonlijk zal vergoeden. dat klinkt dan gelijk een stuk geloofwaardiger

maar ik vind het best, doe allemaal maar wat je wil, alleen niet komen janken als je je krukas verknold hebt
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Gebruikersavatar
gonzo
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1189
Lid geworden op: 17 jul 2012 19:59
Locatie: Afferden, Limburg

Re: Vliegwiel moer losmaken

Bericht door gonzo »

@ts, heb je je moer los gekregen, en zoja hoe?
Try and die techniek....... love it.

Plaats reactie