Het wordt een nokkenasketting van zo'n beetje de dubbele lengte als een originele.
Je kunt ze op maat kopen of zelf op lengte maken, die ketting heb ik nog niet, maar wordt wel een kwaliteit ding, geen Chinese fietsketting.
Het wordt een nokkenasketting van zo'n beetje de dubbele lengte als een originele.
Niet alleen de kop, maar ook de cilinder, de distributiekettingtunnel wordt veel breder.nielspbr schreef: ↑05 dec 2021 11:42+ een kop aanpassen omdat het tandwiel verder naar buiten komt om de ketting in lijn te houden.
Klinkt leuk Ildert, maar hoe kom je aan een gevorkt drijfstangetje voor een SS50 ? Nergens, die moet je dan zelf maken.
krukas in het gras leggen, voet erop en slijptollen maar . Hij maakt serieus mooie dingen maar met alle respect, 2 verschillende tweedehands drijfstangetjes in zon v-twin stoppen is gewoon zonde
Ik heb hier ook twee gebruikte Honda drijfstangen, die ga ik gebruiken omdat er geen slijtage te meten is. Ze vallen nog volledig binnen de fabrieks (-nieuw) toleranties. Waarom zou ik dan nieuwe moeten kopen. Dat doet die Millyard ook hoor, die is ook niet gek. Meten is weten.MichelVH schreef: ↑05 dec 2021 22:25krukas in het gras leggen, voet erop en slijptollen maar . Hij maakt serieus mooie dingen maar met alle respect, 2 verschillende tweedehands drijfstangetjes in zon v-twin stoppen is gewoon zonde
Ben zeer benieuwd hoe je het aan gaat pakken, blokjes aanpassen is helemaal mijn straatje
een harley heeft ook wielen, ook geen reden om ze niet te gebruiken, toch?C320i schreef: ↑05 dec 2021 22:15Klinkt leuk Ildert, maar hoe kom je aan een gevorkt drijfstangetje voor een SS50 ? Nergens, die moet je dan zelf maken.
Ook moet je dat drie bigendlagers hebben, de kooien voor de geforkte drijfstang zou je dan ook moeten maken en de geschikte naalden bestaan ook niet. Geen goed idee in mijn ogen, voor je het weet heb je de betrouwbaarheid van een Harley, die heeft ook zulke drijfstangen.
Ik ga één kettingspanner maken op de retour van de vertikale cilinder, plus een paar moderne aangepaste geleiders uit een Varadero 125.
Als jij een perfect (Honda-kwaliteit) gevorkt drijfstangetje en vooral ook twee topkwaliteit 7mm brede naaldlagers voor het bigend kunt maken, dan ben ik het helemaal met je eens, maar probeer dat dan eerst vóór je begint zou ik zeggenildert schreef: ↑06 dec 2021 17:26een harley heeft ook wielen, ook geen reden om ze niet te gebruiken, toch?C320i schreef: ↑05 dec 2021 22:15Klinkt leuk Ildert, maar hoe kom je aan een gevorkt drijfstangetje voor een SS50 ? Nergens, die moet je dan zelf maken.
Ook moet je dat drie bigendlagers hebben, de kooien voor de geforkte drijfstang zou je dan ook moeten maken en de geschikte naalden bestaan ook niet. Geen goed idee in mijn ogen, voor je het weet heb je de betrouwbaarheid van een Harley, die heeft ook zulke drijfstangen.
Ik ga één kettingspanner maken op de retour van de vertikale cilinder, plus een paar moderne aangepaste geleiders uit een Varadero 125.
drijfstang maken lijkt me persoonlijk makkelijker dan alles breder maken, maar het is maar net welke mogelijkheden je hebt denk ik.
Zoiets? Ik vroeg me af of er wel genoeg tanden op het wieltje op de kruk zijn zo.
Dat was precies mijn vraag, hoe ga je dat doen? Want in je eerdere beschrijving zag het er zo uit in mn hoofd en dacht ik dat gaat niet goed....maar je hebt er aan gedachtC320i schreef: ↑06 dec 2021 18:02
Leuke tekening ! Het krukastandwiel moet twee nokkenassen aandrijven en krijgt dus meer te doen. In jou tekening draagt de ketting over slechts de helft van het tandwieltje op de krukas, die zal snel slijten of zelfs een tandje overslaan. Ik ga proberen de ketting over ongeveer evenveel lengte op het krukastandwiel te laten lopen als origineel.
Mijn harley is de laatste jaren niet kapot gegaan… niks mis met zulke drijstangen dus edit: het smeersysteem is de achilleshielC320i schreef: ↑05 dec 2021 22:15Klinkt leuk Ildert, maar hoe kom je aan een gevorkt drijfstangetje voor een SS50 ? Nergens, die moet je dan zelf maken.
Ook moet je dat drie bigendlagers hebben, de kooien voor de geforkte drijfstang zou je dan ook moeten maken en de geschikte naalden bestaan ook niet. Geen goed idee in mijn ogen, voor je het weet heb je de betrouwbaarheid van een Harley, die heeft ook zulke drijfstangen.
Ik ga één kettingspanner maken op de retour van de vertikale cilinder, plus een paar moderne aangepaste geleiders uit een Varadero 125.
Het enig stukje zonder spanning is na het krukastandwiel omhoog richting het nokkenastandwiel van de staande cilinder. In de rest van het traject wordt er aan de ketting getrokken.
Precies, dat klopt, de ketting wordt pas "slap" na het aandrijven van de nokkenas van de staande cilinderkop.