Tweecilinder bouwen

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
C320i
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 139
Lid geworden op: 06 jun 2020 18:04
Bezit: SS50Z K3
SS100 V-Twin (in aanbouw)
C320i
C310
DAX LC 150 DOHC 4V
Transalp
Miimo
Honda Bosmaaier
Honda 2cilinder Buitenboordmotor
Locatie: Friesland

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door C320i »

MrSinga schreef: 05 dec 2021 08:51
C320i schreef: 04 dec 2021 17:11
nielspbr schreef: 03 dec 2021 23:37 Hou je ook rekening met een langer linker krukasdeel voor het 2e distributietandwiel?

edit: kan je natuurlijk zelf draaien gezien de draaibank.
Nee, ik drijf beide nokkenassen aan met één distributie ketting en dus ook één tandwiel op de krukas.
Je gaat dus van kruk naar kop naar kop en terug naar kruk. Dus ga je kettingskes moeten verlengen of op maat laten maken?
Het wordt een nokkenasketting van zo'n beetje de dubbele lengte als een originele.
Je kunt ze op maat kopen of zelf op lengte maken, die ketting heb ik nog niet, maar wordt wel een kwaliteit ding, geen Chinese fietsketting.

C320i
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 139
Lid geworden op: 06 jun 2020 18:04
Bezit: SS50Z K3
SS100 V-Twin (in aanbouw)
C320i
C310
DAX LC 150 DOHC 4V
Transalp
Miimo
Honda Bosmaaier
Honda 2cilinder Buitenboordmotor
Locatie: Friesland

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door C320i »

nielspbr schreef: 05 dec 2021 11:42
MrSinga schreef: 05 dec 2021 08:51
C320i schreef: 04 dec 2021 17:11
nielspbr schreef: 03 dec 2021 23:37 Hou je ook rekening met een langer linker krukasdeel voor het 2e distributietandwiel?

edit: kan je natuurlijk zelf draaien gezien de draaibank.
Nee, ik drijf beide nokkenassen aan met één distributie ketting en dus ook één tandwiel op de krukas.
Je gaat dus van kruk naar kop naar kop en terug naar kruk. Dus ga je kettingskes moeten verlengen of op maat laten maken?
+ een kop aanpassen omdat het tandwiel verder naar buiten komt om de ketting in lijn te houden.
Niet alleen de kop, maar ook de cilinder, de distributiekettingtunnel wordt veel breder.
Ook de nokkenas moet verlengd want het tandwiel komt verder naar buiten bij de voorste cilinder.
En de oliepomp-as moet een drijfstangbreedte langer worden.

C320i
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 139
Lid geworden op: 06 jun 2020 18:04
Bezit: SS50Z K3
SS100 V-Twin (in aanbouw)
C320i
C310
DAX LC 150 DOHC 4V
Transalp
Miimo
Honda Bosmaaier
Honda 2cilinder Buitenboordmotor
Locatie: Friesland

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door C320i »

ildert schreef: 05 dec 2021 12:39 Cylinders kunnen best in lijn hoor, wordt de drijfstang een vorkje. Staan de nokassen ook weer in lijn...

Hoe kom je terug met je ketting? En heb je dan genoeg tanden op de ketting op de kruk? Of komt er nog een spanwiel ergens?
Klinkt leuk Ildert, maar hoe kom je aan een gevorkt drijfstangetje voor een SS50 ? Nergens, die moet je dan zelf maken.
Ook moet je dat drie bigendlagers hebben, de kooien voor de geforkte drijfstang zou je dan ook moeten maken en de geschikte naalden bestaan ook niet. Geen goed idee in mijn ogen, voor je het weet heb je de betrouwbaarheid van een Harley, die heeft ook zulke drijfstangen. :roll:

Ik ga één kettingspanner maken op de retour van de vertikale cilinder, plus een paar moderne aangepaste geleiders uit een Varadero 125.

C320i
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 139
Lid geworden op: 06 jun 2020 18:04
Bezit: SS50Z K3
SS100 V-Twin (in aanbouw)
C320i
C310
DAX LC 150 DOHC 4V
Transalp
Miimo
Honda Bosmaaier
Honda 2cilinder Buitenboordmotor
Locatie: Friesland

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door C320i »

wim V8 schreef: 05 dec 2021 12:03 Niet alles voorzeggen!! :evil:
Haha.


Gr. Wim
Voorzeggen ? :mrgreen: Ik heb het hele ding al in mijn hoofd, voorzeggen gaat niet lukken vrees ik.

MichelVH
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 139
Lid geworden op: 04 feb 2020 21:32

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door MichelVH »

tjeefke schreef: 03 dec 2021 22:04 Allan millyard ;)
krukas in het gras leggen, voet erop en slijptollen maar :oops: . Hij maakt serieus mooie dingen maar met alle respect, 2 verschillende tweedehands drijfstangetjes in zon v-twin stoppen is gewoon zonde :oops:

Ben zeer benieuwd hoe je het aan gaat pakken, blokjes aanpassen is helemaal mijn straatje :twisted:

C320i
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 139
Lid geworden op: 06 jun 2020 18:04
Bezit: SS50Z K3
SS100 V-Twin (in aanbouw)
C320i
C310
DAX LC 150 DOHC 4V
Transalp
Miimo
Honda Bosmaaier
Honda 2cilinder Buitenboordmotor
Locatie: Friesland

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door C320i »

Vandaag het blok in de oven voorverwarmd op 220 graden en daarna het opvulstuk TIG gelast.
Deze week misschien het bakdeel er ook weer aan lassen als ik er aan toe kom na het werk.
Voorverwarmen op 220 graden doe ik om spanningen door het lassen in het blok zo veel mogelijk te voorkomen.
TIG lassen van Giet-aluminium is een speciaal kunstje. De lassen zien er vaak vreselijk uit.
Wat de kunst is, is vervuiling uit het moedermateriaal uit je lasbad te vegen en genoeg materiaal aan te brengen om later mooi strak glad te frezen.
Ook moet je voldoende diep inbranden om het materiaal volledig door de dikte heen vast te krijgen, en dat met verschillende diktes overal.
En vooral niet té diep, want voor je het weet valt er een gat in ter grote van een Euro.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

C320i
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 139
Lid geworden op: 06 jun 2020 18:04
Bezit: SS50Z K3
SS100 V-Twin (in aanbouw)
C320i
C310
DAX LC 150 DOHC 4V
Transalp
Miimo
Honda Bosmaaier
Honda 2cilinder Buitenboordmotor
Locatie: Friesland

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door C320i »

MichelVH schreef: 05 dec 2021 22:25
tjeefke schreef: 03 dec 2021 22:04 Allan millyard ;)
krukas in het gras leggen, voet erop en slijptollen maar :oops: . Hij maakt serieus mooie dingen maar met alle respect, 2 verschillende tweedehands drijfstangetjes in zon v-twin stoppen is gewoon zonde :oops:

Ben zeer benieuwd hoe je het aan gaat pakken, blokjes aanpassen is helemaal mijn straatje :twisted:
Ik heb hier ook twee gebruikte Honda drijfstangen, die ga ik gebruiken omdat er geen slijtage te meten is. Ze vallen nog volledig binnen de fabrieks (-nieuw) toleranties. Waarom zou ik dan nieuwe moeten kopen. Dat doet die Millyard ook hoor, die is ook niet gek. Meten is weten.

Die krukas in het gras doet hij voor het filmpje denk ik, zodat iedereen denkt dat hij een tovernaar in een knutselschuurtje is. In werkelijkheid heeft hij een klein maar fijn machinefabriekje in een grote garage en erg veel spullen. Het is een handig mannetje !

ildert
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1380
Lid geworden op: 05 feb 2007 18:40
Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50
Locatie: dongen

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door ildert »

C320i schreef: 05 dec 2021 22:15
ildert schreef: 05 dec 2021 12:39 Cylinders kunnen best in lijn hoor, wordt de drijfstang een vorkje. Staan de nokassen ook weer in lijn...

Hoe kom je terug met je ketting? En heb je dan genoeg tanden op de ketting op de kruk? Of komt er nog een spanwiel ergens?
Klinkt leuk Ildert, maar hoe kom je aan een gevorkt drijfstangetje voor een SS50 ? Nergens, die moet je dan zelf maken.
Ook moet je dat drie bigendlagers hebben, de kooien voor de geforkte drijfstang zou je dan ook moeten maken en de geschikte naalden bestaan ook niet. Geen goed idee in mijn ogen, voor je het weet heb je de betrouwbaarheid van een Harley, die heeft ook zulke drijfstangen. :roll:

Ik ga één kettingspanner maken op de retour van de vertikale cilinder, plus een paar moderne aangepaste geleiders uit een Varadero 125.
een harley heeft ook wielen, ook geen reden om ze niet te gebruiken, toch? :lol:
drijfstang maken lijkt me persoonlijk makkelijker dan alles breder maken, maar het is maar net welke mogelijkheden je hebt denk ik.

Afbeelding

Zoiets? Ik vroeg me af of er wel genoeg tanden op het wieltje op de kruk zijn zo.
grote klappen, snel thuis

C320i
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 139
Lid geworden op: 06 jun 2020 18:04
Bezit: SS50Z K3
SS100 V-Twin (in aanbouw)
C320i
C310
DAX LC 150 DOHC 4V
Transalp
Miimo
Honda Bosmaaier
Honda 2cilinder Buitenboordmotor
Locatie: Friesland

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door C320i »

ildert schreef: 06 dec 2021 17:26
C320i schreef: 05 dec 2021 22:15
ildert schreef: 05 dec 2021 12:39 Cylinders kunnen best in lijn hoor, wordt de drijfstang een vorkje. Staan de nokassen ook weer in lijn...

Hoe kom je terug met je ketting? En heb je dan genoeg tanden op de ketting op de kruk? Of komt er nog een spanwiel ergens?
Klinkt leuk Ildert, maar hoe kom je aan een gevorkt drijfstangetje voor een SS50 ? Nergens, die moet je dan zelf maken.
Ook moet je dat drie bigendlagers hebben, de kooien voor de geforkte drijfstang zou je dan ook moeten maken en de geschikte naalden bestaan ook niet. Geen goed idee in mijn ogen, voor je het weet heb je de betrouwbaarheid van een Harley, die heeft ook zulke drijfstangen. :roll:

Ik ga één kettingspanner maken op de retour van de vertikale cilinder, plus een paar moderne aangepaste geleiders uit een Varadero 125.
een harley heeft ook wielen, ook geen reden om ze niet te gebruiken, toch? :lol:
drijfstang maken lijkt me persoonlijk makkelijker dan alles breder maken, maar het is maar net welke mogelijkheden je hebt denk ik.

Afbeelding

Zoiets? Ik vroeg me af of er wel genoeg tanden op het wieltje op de kruk zijn zo.
Als jij een perfect (Honda-kwaliteit) gevorkt drijfstangetje en vooral ook twee topkwaliteit 7mm brede naaldlagers voor het bigend kunt maken, dan ben ik het helemaal met je eens, maar probeer dat dan eerst vóór je begint zou ik zeggen :idea:

Wat Harley betreft, daar gebruik ik niets van, te weinig vertrouwen in. :mrgreen:

Leuke tekening ! Het krukastandwiel moet twee nokkenassen aandrijven en krijgt dus meer te doen. In jou tekening draagt de ketting over slechts de helft van het tandwieltje op de krukas, die zal snel slijten of zelfs een tandje overslaan. Ik ga proberen de ketting over ongeveer evenveel lengte op het krukastandwiel te laten lopen als origineel.

Ben C50
4T-MSB addict
Berichten: 941
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door Ben C50 »

Door middel van spanwieltje aan de ontspannen kant?

ildert
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1380
Lid geworden op: 05 feb 2007 18:40
Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50
Locatie: dongen

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door ildert »

C320i schreef: 06 dec 2021 18:02
Leuke tekening ! Het krukastandwiel moet twee nokkenassen aandrijven en krijgt dus meer te doen. In jou tekening draagt de ketting over slechts de helft van het tandwieltje op de krukas, die zal snel slijten of zelfs een tandje overslaan. Ik ga proberen de ketting over ongeveer evenveel lengte op het krukastandwiel te laten lopen als origineel.
Dat was precies mijn vraag, hoe ga je dat doen? Want in je eerdere beschrijving zag het er zo uit in mn hoofd en dacht ik dat gaat niet goed....maar je hebt er aan gedacht :oops:
grote klappen, snel thuis

Dennoz
4T-MSB addict
Berichten: 697
Lid geworden op: 16 dec 2017 11:36
Bezit: Cd50
Harley 1977 fxe Super Glide
Jazz 1.4 v-tec
Locatie: Leiden

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door Dennoz »

C320i schreef: 05 dec 2021 22:15
ildert schreef: 05 dec 2021 12:39 Cylinders kunnen best in lijn hoor, wordt de drijfstang een vorkje. Staan de nokassen ook weer in lijn...

Hoe kom je terug met je ketting? En heb je dan genoeg tanden op de ketting op de kruk? Of komt er nog een spanwiel ergens?
Klinkt leuk Ildert, maar hoe kom je aan een gevorkt drijfstangetje voor een SS50 ? Nergens, die moet je dan zelf maken.
Ook moet je dat drie bigendlagers hebben, de kooien voor de geforkte drijfstang zou je dan ook moeten maken en de geschikte naalden bestaan ook niet. Geen goed idee in mijn ogen, voor je het weet heb je de betrouwbaarheid van een Harley, die heeft ook zulke drijfstangen. :roll:

Ik ga één kettingspanner maken op de retour van de vertikale cilinder, plus een paar moderne aangepaste geleiders uit een Varadero 125.
Mijn harley is de laatste jaren niet kapot gegaan… niks mis met zulke drijstangen dus :D edit: het smeersysteem is de achilleshiel
Hop hop gas dr op

Gebruikersavatar
SeeWhy50
4T-MSB regular
Berichten: 271
Lid geworden op: 21 feb 2020 00:01
Bezit: CY50 (1978)
Bezat: XR75, P50 en TS50
Locatie: Omgeving Den Haag

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door SeeWhy50 »

Leuke tekening. Maar heeft op deze manier niet een van de 2 nokkenassen een wat variabele timing door de spanner? Of is de spanning zo hoog dat de spanner niet van z'n plaats komt?
Groeten,

Danny


Niet zeuren, de aarde is plat, en daar houden we het voorlopig op. Ga je over de rand dan val je er vanaf.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16275
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door nielspbr »

SeeWhy50 schreef: 06 dec 2021 20:28 Leuke tekening. Maar heeft op deze manier niet een van de 2 nokkenassen een wat variabele timing door de spanner? Of is de spanning zo hoog dat de spanner niet van z'n plaats komt?
Het enig stukje zonder spanning is na het krukastandwiel omhoog richting het nokkenastandwiel van de staande cilinder. In de rest van het traject wordt er aan de ketting getrokken.
(Dus niet de plek waar de spanrol in de tekening van Ildert staat)

C320i
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 139
Lid geworden op: 06 jun 2020 18:04
Bezit: SS50Z K3
SS100 V-Twin (in aanbouw)
C320i
C310
DAX LC 150 DOHC 4V
Transalp
Miimo
Honda Bosmaaier
Honda 2cilinder Buitenboordmotor
Locatie: Friesland

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door C320i »

nielspbr schreef: 06 dec 2021 22:43
SeeWhy50 schreef: 06 dec 2021 20:28 Leuke tekening. Maar heeft op deze manier niet een van de 2 nokkenassen een wat variabele timing door de spanner? Of is de spanning zo hoog dat de spanner niet van z'n plaats komt?
Het enig stukje zonder spanning is na het krukastandwiel omhoog richting het nokkenastandwiel van de staande cilinder. In de rest van het traject wordt er aan de ketting getrokken.
(Dus niet de plek waar de spanrol in de tekening van Ildert staat)
Precies, dat klopt, de ketting wordt pas "slap" na het aandrijven van de nokkenas van de staande cilinderkop.
Ik ga een spannertje ongeveer op de plek plaatsen waar hij bij de originele motor ook zit, alleen iets verder richting de horzontale cilinder. Ik wil een soort haakvormige spanarm maken daar voor, die je kunt spannen met de vaste span-stift die het blokje ook had.
Ik heb geen tekening ergens van, het zit in mijn hoofd. Het wordt een beetje "construct while building".
Dat vind ik leuk en daar ben ik goed in 8-)

Plaats reactie