Iemand die het kan.

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4044
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
NSU Prima '57 scooter
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Iemand die het kan.

Bericht door wim V8 »

HenkSteZ schreef: 30 jun 2022 21:22
Ik heb van veel verstand, en kan ook best veel.
Maar een paar dingen heb ik nooit geleerd.
En dat is, en daar ben ik eerlijk in, kleppen stellen, contact puntjes, ontsteking.
Ik ben al jaren bezig om iemand hier te krijgen die het eens voor kan doen het het mij uitleggen.
Maar niemand heeft tijd.
Uit een boek lukt het mij niet.

Gr. Henk.

Hallo Henk,

kleppen stellen, de uitvoering opzich, is natuurlijk supersimpel.
Als je het wilt leren moet je eerst zien te achterhalen wat je precies doet en waarvoor.
Bekijk het in de praktijk bij je eigen blokje, deksels er af, draaien, kijken,
denken, rekenen, weer vliegwiel draaien, tellen, enz. Makkie!
Vooral straks, als je het blok op ooghoogte in de bankschroef hebt.
Dan is het samenspel van die twee dingen dat je gewoon even de kleppen stelt.

Ontsteking net zo, lees en leer wat het het is, spoel, magneet, bobine, condensator,
waarom het er zit, wat het precies doet, wat er gebeurd. Zo simpel is het eigenlijk.
Tja, en daarna snap je dat gewoon, waarom die punten precies daar moeten openen,
waarom een stuk vóór bdp, waarom is die puntenafstand enz enz.

Al jaren bezig om iemand te vinden?
Zonde van al die jaren, je had het afstelwerk al lang onder de knie kunnen krijgen in al die jaren.

Boek lukt je niet? Kijk eens op youtube, er gaat een kleppenstelwereld voor je open.

Niemand (neemt) heeft tijd? Iedereen heeft zijn hele leven de tijd, bij de meeste best heel lang,
het is net hoe je die tijd wilt indelen.

Reviseren van het blok, als ik je verhalen zo lees en inschat zou ik dan echt laten doen 8-)
Je krijgt je blok dan ook geheel afgesteld terug ;)
Dat afstel werk toch ook nog zelf gaan leren,
want tijdens/na de inrijperiode moet je daarmee dan alweer aan de slag.


Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1957
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Iemand die het kan.

Bericht door lil »

wim V8 schreef: 01 jul 2022 09:26Reviseren van het blok, als ik je verhalen zo lees en inschat zou ik dan echt laten doen
door een "expert" zeker...

mijn ervaring is dat je het het beste gewoon lekker zelf moet doen, de boel verzieken kan je zelf ook, daar heb je geen "expert" voor nodig.
voordeel is dat je dan weet wat er aan je blok gedaan is, anders is het maar de gok. ik koop ook liever een versleten blok waar nooit wat aan gedaan is dan een blok wat 'is gereviseert door een expert' (aka klootviool). echt, als ik alleen al het woord expert hoor gaan bij mij gelijk alle alarmbellen rinkelen.

doe het zelf. verdiep je erin, kijk allerlei filmpjes, vraag het aan mensen, net zo lang tot je alles weet wat je weten wou, en dan ga je aan de slag.


henkstez, waar zit je ergens? je had het over zuidholland...
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

HenkSteZ
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 137
Lid geworden op: 01 apr 2022 05:22
Bezit: GL 1000 K3 1978 verkocht
GL 1000 K1 1977
Gl 1800 2012
SS 50 Z K1 1973 mee bezig

Re: Iemand die het kan.

Bericht door HenkSteZ »

Hoi mensen, mannen en buitenlui.
Dank voor alle reactie,
Ik ben telkens per email met Wieb aan de praat. fijne vent die mij veel verteld.
tussenstand.
Blok eronder uit gehaald en inderdaad via youtube het filmpje kleppenstellen gezien. alleen ging het maar over de bovenvenste klep.
dus precies gedaan wat hij zij met 5 plaatje er tussen en 10 niet en volgens mij na 2 keer testen was dat het geval.
Alleen met de uitlaatklep heb ik het zelfde gedaan dus neem aan dat dit goed is.. want 5 ging er tussen en 10 niet.
Nu ga ik me richten op de ontsteking.
Maar eerst de boel even schoon maken, want het is 1 blok vuil. aangekoekt veel rotzooi.
daar ben ik een halve dag mee bezig geweest en het begint erop te lijken. Zijdeksel ontsteking is ook een keer gespoten voor de kleur
en morgen weer schuren en spuiten, Van het gaatje is niet meer te zien. Dus ook weer opgelost.
Maar nu de vraag aan een wetende,, kan ik het blok starten op de werkbank ? heb een nieuwe bobine ik heb 12volt maar moet 6volt hebben dus dat lukt wel, maar kan dat en hoe sluit ik dan alles aan. Zijn daar voorbeelden van toevallig. Hier nog een foto van het blok..
Onderste foto is zoals hij was, en de rest nu.. maar moet nog meer aan gebeuren , maar ben al blij dat ik tot hier ben gekomen. Wat een zooi.
olie dop er eronderuit.. lekker laten uitlekken , en morgen nieuwe erin. Waar zit het filter eigenlijk.. ? Of moet ik eerst de koppleling plaat eruit halen voor na te kijken. ?? wat is handig . Zo dit zijn voorlopig weer zat vragen , dan vervelen jullie je ook niet..
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
ik heb geen problemen met andere merken, als het maar Honda is

Dennis
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1201
Lid geworden op: 29 jan 2007 12:06
Locatie: Utrecht

Re: Iemand die het kan.

Bericht door Dennis »

Er zit sowieso een gekke bout in je cilinder aan de linker zijkant van je blok. Dat hoort niet en is reden om de kop er af te halen en de bout te vervangen voor de juiste. In theorie kun je geluk hebben en de huidige bout er uit draaien en de juiste er in draaien, maar ik denk dat je geleiderol voor de distributie die er in je cilinder op draait, verplaatst/verschuift, waardoor de nieuwe bout er niet meer in past.

Het kan verder natuurlijk allemaal meevallen. Misschien red je het door het ronde deksel links op de kop los te halen en dan kun je beter pielen met die geleiderol/distributie. Maar wat mij betreft is dit iets om dan niet zelf te doen als je maar 1 kans hebt en geen ervaring.
Verder ziet het blok er zo uitwendig niet verkloot uit. Bovenop je cilinderkop zit wel een extra ringetje achter het moertje, dat is wel vreemd, er is in ieder geval wel eens iemand geweest die wat met de kop/cilinder gedaan heeft.
''UNOX MAN''

HenkSteZ
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 137
Lid geworden op: 01 apr 2022 05:22
Bezit: GL 1000 K3 1978 verkocht
GL 1000 K1 1977
Gl 1800 2012
SS 50 Z K1 1973 mee bezig

Re: Iemand die het kan.

Bericht door HenkSteZ »

Jij bedoeld nummer 13 ?
Afbeelding
ik heb geen problemen met andere merken, als het maar Honda is

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1957
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Iemand die het kan.

Bericht door lil »

ja dat blok is duidelijk al eens iemand in geweest, sowieso al die aangekoekte vette troep komt van olielekkages. ik zou zeggen openmaken, begin maar met de rechterkant, kijk of al het schakelmechaniek werkt zoals het hoort, en check de 2 oliefilters (voor de schroefjes op de koppeling heb je een slagschroevendraaier nodig). en haal ook de cylinder eraf zodat je de zuiger na kan kijken.

zo, hebbie wat te doen. kijk eerst weer van tevoren wat filmpjes zodat je weet hoe het moet, en laat maar weer wat fotos zien als je zover bent
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

HenkSteZ
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 137
Lid geworden op: 01 apr 2022 05:22
Bezit: GL 1000 K3 1978 verkocht
GL 1000 K1 1977
Gl 1800 2012
SS 50 Z K1 1973 mee bezig

Re: Iemand die het kan.

Bericht door HenkSteZ »

Dank u,,
Ja hij schakelt wel, en het idee van lekkages had ik ook al.. Ik denk dat ik toch de gok ga wagen om het blok open te trekken.
Dan alle pakkingen vernieuwen, en wie weet ook de zuiger.
Zijn er trouwens complete pakking set te koop voor mijn wrak.
Want ik zie wel pakkingen maar ik zie er ook erg veel.
Wat ik zag is deze voor mijn blok,, ik heb een Belgische ss50 z K1 1973
is deze dan de goede ?
https://www.cmsnl.com/honda-ss50z-k1-be ... 111rrp000/
ik heb geen problemen met andere merken, als het maar Honda is

Dennoz
4T-MSB addict
Berichten: 661
Lid geworden op: 16 dec 2017 11:36
Bezit: Cd50
Harley 1977 fxe Super Glide
Jazz 1.4 v-tec
Locatie: Leiden

Re: Iemand die het kan.

Bericht door Dennoz »

vergeet de keerringen set niet mee te bestellen , dat uit je link is wel bruikbaar , al zal je een aardig deel niet nodig hebben zo te zien!
Hop hop gas dr op

HenkSteZ
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 137
Lid geworden op: 01 apr 2022 05:22
Bezit: GL 1000 K3 1978 verkocht
GL 1000 K1 1977
Gl 1800 2012
SS 50 Z K1 1973 mee bezig

Re: Iemand die het kan.

Bericht door HenkSteZ »

heb jij een link voor me ??please
ik heb geen problemen met andere merken, als het maar Honda is

stoterstangen90
Vierkantofiel
Berichten: 5174
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
Bezit: Morris Ital
Locatie: Zaagcity

Re: Iemand die het kan.

Bericht door stoterstangen90 »

Schaf een Jis schoevendraaier aan voor de kruiskopbouten. Anders ga je ze niet loskrijgen zonder ze te slopen.
Afbeelding

Dennoz
4T-MSB addict
Berichten: 661
Lid geworden op: 16 dec 2017 11:36
Bezit: Cd50
Harley 1977 fxe Super Glide
Jazz 1.4 v-tec
Locatie: Leiden

Re: Iemand die het kan.

Bericht door Dennoz »

HenkSteZ schreef: 05 jul 2022 06:56 heb jij een link voor me ??please
stond vlak onder je pakking set!

https://www.cmsnl.com/honda-ss50z-k1-be ... 00035000p/
Hop hop gas dr op

Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4044
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
NSU Prima '57 scooter
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Iemand die het kan.

Bericht door wim V8 »

Kijk ook eens hier:

https://4taktwinkel.nl/

Enne, bij cmsnl komt de btw er nog wel bij, let daar op ;)


Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

HenkSteZ
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 137
Lid geworden op: 01 apr 2022 05:22
Bezit: GL 1000 K3 1978 verkocht
GL 1000 K1 1977
Gl 1800 2012
SS 50 Z K1 1973 mee bezig

Re: Iemand die het kan.

Bericht door HenkSteZ »

oke thanks nou effe het blok opengemaakt en dat was niet voor niks.
Er zit niet eens een kettingspanner in dus die loze bout, zat er gewoon in om het gat te dichten.
Kleppen en zuigers zien er ook niet al te fraai uit.
voor ik begon even met de hand rond gedraaid en weinig compressie ook
Denk zelf ook dat de ketting en tandwielen ook zijn beste tijd hebben gehad.
Dus moet denk alles nieuw.. Maarja.. welke zuiger moet ik dan op de zuiger staat
ART CF12 of 120 Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door HenkSteZ op 05 jul 2022 08:55, 1 keer totaal gewijzigd.
ik heb geen problemen met andere merken, als het maar Honda is

Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4044
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
NSU Prima '57 scooter
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Iemand die het kan.

Bericht door wim V8 »

Alles in de verbrandingsruimte is glimmend zwarte kool wat duidt op veel olieverbruik.
Dus cilinder/zuiger vervangen voor een ruilset = nieuw geboorde en gehoonde cilinder met nieuwe ingemeten zuiger.

https://4taktwinkel.nl/1030090007-Cilin ... met-inruil

Leertouwer heeft dit ook.

Kopje zou ik ook omruilen,

https://www.leertouwer.com/nl/zoekresul ... s50%20ruil

Krukasje kan je ook doen natuurlijk.
Allemaal dingen waar bewerkingen aan zijn verricht die je zelf niet kunt doen.

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

HenkSteZ
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 137
Lid geworden op: 01 apr 2022 05:22
Bezit: GL 1000 K3 1978 verkocht
GL 1000 K1 1977
Gl 1800 2012
SS 50 Z K1 1973 mee bezig

Re: Iemand die het kan.

Bericht door HenkSteZ »

ik denk dat maar een lijstje maak en daar heen fiets.. lijk me handiger..
Trouwens de poelie van de ontsteking krijg ik er niet af en een poelie trekker krijg ik er niet achter..
ik heb geen problemen met andere merken, als het maar Honda is

Plaats reactie