Daytona 150 uitzetten

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
hildo
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 30
Lid geworden op: 10 aug 2012 11:05
Bezit: Skyteam Dax 125, nu met 150cc 2v Daytona

Re: Daytona 150 uitzetten

Bericht door hildo »

Gewoon met de bijgeleverde CDI. Er lijkt niets mis mee.
Het is gewoon een massa probleem, ondanks dat ik dacht zeker te weten dat dat het niet was met alle meettoestanden.
Laat maar weer eens zien hoe je (ik in ieder geval) er naast kunt zitten door de foute diagnose te stellen.
Prutserdepruts. Ben ik even blij dat ik geen hersenchirurg geworden ben :-)

Hoe ik het precies met de massa aan ga pakken moet ik nog even zien, maar het gaat goed komen en dankzij het forum!
Da's toch mooi.

Laat nog weten hoe ik het uiteindelijk gedaan heb, ter leering ende vermaek.

Later!!
Hildo

Spherius
chaly's angel
Berichten: 1686
Lid geworden op: 29 jan 2007 08:37
Bezit: Grotestoeremannenmotor
Locatie: Zevenaars, veertien billen

Re: Daytona 150 uitzetten

Bericht door Spherius »

Ik lees dat je de multimeter op 200 had staan.

Als je wilt weten of de verbinding tussen twee punten ononderbroken is, kan je de multimeter ook op de diode(piep)-stand zetten.
Bij onderstaande meter zit deze links naast de temp-stand. De meter zal dan piepen bij een ononderbroken verbinding.
Handig als je tussen handvat/frame en blok wilt meten of de massa gelijk is.

Afbeelding
**Hona is Tjoei**

Brommert
4T-MSB addict
Berichten: 802
Lid geworden op: 28 jan 2007 15:10
Bezit: OT C90 (Daytona 150)
Moto Guzzi V7
Locatie: Tilburg

Re: Daytona 150 uitzetten

Bericht door Brommert »

Alleen piept een multimeter ook als je een weerstand in de verbinding heb zitten, op de piep stand weet je alleen dat je een verbinding hebt, niet hoe goed die verbinding is. Een weerstandje van bijvoorbeeld 100 Ohm kun je ook gewoon door piepen, is gewoon een ononderbroken verbinding maar wel met hoge weerstand. Die piep stand is eigenlijk alleen handig om te kijken of een diode niet doorgeslagen is, of om bijvoorbeeld te kijken of een lampje nog heel is.

Het beste kun je gewoon je meter op de Ohm stand zetten, dan eerst met de 2 pennen tegen elkaar meten, dan weet je de eventuele weerstand van de meter/kabeltjes. Dan pas je verbinding meten en daar de weerstand die je eerder hebt gemeten af halen, de weerstand tussen de verschillende massa punten en je blok moet zo laag mogelijk (het liefst 0 Ohm) zijn.
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!

Afbeelding

hildo
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 30
Lid geworden op: 10 aug 2012 11:05
Bezit: Skyteam Dax 125, nu met 150cc 2v Daytona

Re: Daytona 150 uitzetten

Bericht door hildo »

Ik ga beide methodes proberen.
Piep stand kende ik niet.
De twee pennen tegelkaar methode had ik al geprobeerd, kwam op .006 / .007 uit.
De verbindingen die ik gemeten heb waren ook .007, leek goed maar blijkbaar niet goed genoeg.

Mijn dank is wederom groot!
Hildo

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5871
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Re: Daytona 150 uitzetten

Bericht door Jurrien »

Wat ik altijd doe op brommers en motorfietsen is 1 gezamelijk massapunt aanleggen. Dan weet je zeker dat het goed zit.
Ergens op het frame zoek ik dan een boutje/draadgat waarvan ik zeker weet dat het massa maakt. Daar schroef ik dan een paar massadraden aan, netjes gesoldeerd/geklemd aan van die massa-oogjes.

Afbeelding

Meestal lopen er wel een stuk of 5 draden heen. Cdi-unit, motorblok, koplamp, achterlicht.. Etc. Kost je even wat dradentrekken maar daarna nooit meer massaproblemen.
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

hildo
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 30
Lid geworden op: 10 aug 2012 11:05
Bezit: Skyteam Dax 125, nu met 150cc 2v Daytona

Re: Daytona 150 uitzetten

Bericht door hildo »

Op m'n Harley heb ik 1 massa op het frame naar de accu en de verder heb ik niets.
Alle massa haal ik direct bij het punt zelf vandaan (achterlicht naar houder en koplamp de massa in het koplamphuis). Zit een contactslot op uit/aan/aan met licht. Verder nog een schakelaar voor groot/dimlicht.
Éen draad van contacslot naar de bobine en de andere van bobine naar contactpunten. Éen laaddraad van regelaar naar accu.
Supersimpel, kan niet minimaler. Logisch, begrijpelijk en werkt al een kwart eeuw :-)

De Dax is een grote salade van onduidelijke draden en allerlei draden op het stuur voor alle functies.
Als ik denk dat ik het snap werkt het toch weer niet.
Net nieuwe massa aangelegd, rechtstreeks op het blok naar de massadraad van het contactslot.
Werkt alweer niet.
Ik zie iets over het hoofd, da's duidelijk.

Mijn geduld is nu ten einde, een tweede contacslot aanleggen, rechtstreeks tussen de (blauwe) bobinedraad doe ik niet meer. Ik gooi de handdoek in de ring, breng hem weg en laat het over aan mensen die meer begaafd zijn dan ik en het kunnen laten werken zodat ie gewoon uit gaat met het normale contactslot, net zoals bij het Skyteam blok.

Het komt er wel, het loopt alleen even anders dan ik in gedachten had.

Ben benieuwd waar de fout nu eindelijk zal blijken te liggen, en hou jullie natuurlijk op de hoogte.

Later!!!
Hildo

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5871
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Re: Daytona 150 uitzetten

Bericht door Jurrien »

NEEEEE!!!!! Je was er bijna :(
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16275
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Daytona 150 uitzetten

Bericht door nielspbr »

Het enige dat zoń beetje overblijft is de draad van cdi naar contactslot. (of het contactslot zelf)

Eric
zoomerlover
Berichten: 3242
Lid geworden op: 20 dec 2011 00:15
Bezit: Een corsa 1.0 12V

Re: Daytona 150 uitzetten

Bericht door Eric »

Waar woon je?
Heeft iemand nog een C4.0SE blok van en Opel liggen? Dus niet de C3.0SE!!!

hildo
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 30
Lid geworden op: 10 aug 2012 11:05
Bezit: Skyteam Dax 125, nu met 150cc 2v Daytona

Re: Daytona 150 uitzetten

Bericht door hildo »

Eric schreef:Waar woon je?
Omgeving Groningen...

Eric
zoomerlover
Berichten: 3242
Lid geworden op: 20 dec 2011 00:15
Bezit: Een corsa 1.0 12V

Re: Daytona 150 uitzetten

Bericht door Eric »

Oke, dat is toch even net te ver.
Heeft iemand nog een C4.0SE blok van en Opel liggen? Dus niet de C3.0SE!!!

hildo
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 30
Lid geworden op: 10 aug 2012 11:05
Bezit: Skyteam Dax 125, nu met 150cc 2v Daytona

Re: Daytona 150 uitzetten

Bericht door hildo »

Vanaf Groningen is alles ver... :-)

hildo
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 30
Lid geworden op: 10 aug 2012 11:05
Bezit: Skyteam Dax 125, nu met 150cc 2v Daytona

Re: Daytona 150 uitzetten

Bericht door hildo »

Jurrien quote: NEEEEE!!!!! Je was er bijna :(

Nielspbr quote: Het enige dat zoń beetje overblijft is de draad van cdi naar contactslot. (of het contactslot zelf)

Om dan tóch nog even op het massaprobleem terug te komen.
Nog een keer gemeten en ik meet een prima massa aan de zwart/rode draad waaraan de gele Engine Stop draad moet komen.
Zet ik de motor op contact dan is de massa weg, precies zoals het hoort.
Overal is goed massa, op het blok, op de accu, op het punt waar de min pool van de accu aangesloten is en op diverse andere plaatsen op het frame.
Ook de nieuwe massadraad, die ik aangelegd heb vanaf het contactslot naar het blok, doet het prima als ik 'm loshaal van het blok en van daar uit de massa meet.
Contactslot uit = massa, contacslot aan = massa weg.
Weerstand is overal 00.7, hetzelfde of vrijwel hetzelfde wat ik meet als ik de meetstiften van de multimeter tegen elkaar aan houdt.

Ook de verbinding van de engine stop draad naar het blok moet goed zijn, heb er een schok van gekregen en de ontsteking doet het anders zou de motor niet lopen.
Massa meet ik overigens niet op de gele engine stop draad en ook niet op de blauwe bobinedraad.
Dat is ook goed, als ie massa zou maken en de motor immers niet kunnen lopen, lijkt mij.

Schakelaar/extra contactslot tussen de + van de bobinedraad kan natuurlijk altijd, maar dan zou je de motor niet meer gewoon uit kunnen zetten met één contactslot en dat lijkt me bij nader inzien toch niet echt handig.

Ik zie wat over het hoofd. Het moet zo simpel zijn. Geen idee wat ik nu nog kan doen, alles lijkt te kloppen.
Vandaar dat wegbrengen... zint mij ook niet.
Deze zomer nog een beetje kunnen rijden is ook wel fijn, zeker nu het weer meewerkt

Groet!
Hildo

hildo
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 30
Lid geworden op: 10 aug 2012 11:05
Bezit: Skyteam Dax 125, nu met 150cc 2v Daytona

Re: Daytona 150 uitzetten

Bericht door hildo »

Om het verhaal nog even af te maken.
Contacslot in de massadraad van de bobine gezet. Niet perfect maar dit werkt in ieder geval.

Groeten!
Hildo

Ben C50
4T-MSB addict
Berichten: 941
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip

Re: Daytona 150 uitzetten

Bericht door Ben C50 »

Massa is niet altijd massa. Massa is een vreemd en eigenzinnig verschijnsel. Meten is niet altijd zeker weten. Beetje massa is niet hetzelfde als goede massa. Ik denk dat je blok, je ontsteking, je frame, je contactslot en je accu niet allemaal helemaal onvoorwaardelijk goed contact maken met elkaar. Schuurpapier en verf en extra nakijken en extra draden om te testen (startkabel van auto is handig) is aanrader in deze.

Plaats reactie