A) H4 55/60W. Beroerd
B) Halogeen Sealed Beam 35/50W. Stuk beter
C) LED: Spectaculair!
Motortje goed op toeren en licht op de muur.
Duidelijk te zien dat de gewone H4 55/60W veel minder licht geeft dan de 35/50W sealed beam uitvoering.
De JW Speaker breedstraler (stinkend duur) geeft een spectaculair felle lichtopbrangst. Veel witter, 6000K zegt de fabrikant, met duidelijke blauwige tinten aan de randen van de, zeer brede, lichtbundel door kleurafwijkingen veroorzaakt door het gebruik van gewoon glas. Ook bekend fenomeen van lens telescopen met gewone lenzen.
Maar hoe dan ook deze LED verlichting laat halogeen alle hoeken van de kamer zien... met een verbruik van rond de 25W!
Probleempje, de LED doet het alleen bij stationair draaien (geeft ie al veel meer licht dan de halogeen op toeren).
Geeft ik wat gas, valt ie helemaal uit. Vreemd.
Denk dat het rechtstreeks via de accu moet, misschien een condensator ertussen om stroompieken op te vangen?
Hoe dan ook, ik blijf bij de Sealed Beam. Goedkoop. Nog even kijken hoe het in de praktijk van alle dag uitvalt.
De LED, in gewone koplamp uitvoering is gewoon leverbaar maar te duur.
De Daytona op een andere CDI doe ik liever niet.
En wat Dirk Dax zei: 'Ik bedoel dat een 35w lamp op 35w een stuk meer lichtopbrengst heeft dan een 55w lamp op 35w voeding. De 55 w Lamp brand dan, zoals je beschrijft, als een lege zaklamp', lijkt helemaal gelijk te hebben, Had ik niet zo verwacht.
Ja, die load equalizers voor LED knipperlichten vindt ik ook helemaal niets.nielspbr schreef:*Ik had bij die knipperlichten gebruik gemaakt van een led knipperrelais, niet van een ballast. Is vriendelijker voor het stroomverbruik. *
Heb nu dus een Motogadget M-Flash knipperlicht relais, die lastonafhankelijk knippert. Mijn LED verlichting doet het er nog steeds niet op, zeer zwak en niet knipperen.
Sluit ik maar één enkele van de standaard gloeilamp knipperlicht aan, dan knippert het perfect. Later nog maar eens naar kijken
Misschien bij goedkope China LED verlichting wel, maar van die Speaker breedstraler ben ik onder de indruk. Als LED het als voertuigverlichting het uiteindelijk helemaal gaat worden zou me niet verbazen. En, erg handig tijdens conversie, gewoon je drie-polige H-4 stkker er in pluggen en het werkt, Niets extra's nodig.NIX schreef:Die led verlichting geeft vaak nogal ijl licht.
Ik las ooit ergens dat je van 'goedkoop, snel, betrouwbaar' maximaal twee kunt hebben.bramdax schreef:Als je de manuel goed interperteerd lees je dat het een puur race blok is, wil je veel km's maken; terug tunen. Wil je nog meer ellende; neem dan een vierklepper daytona. Veel power en cheap gaat niet.
Supergoedkoop is de Daytona niet. Ik ga, lekker eigenwijs ondanks het goede advies, niets terug tunen. Ben erg benieuwd hoelang het Daytona blok het uiteindelijk gaat uithouden. Let wel, ik ben geen 16 meer en doe het relatief rustig aan... misschien dat het helpt
![Smile :-)](./images/smilies/apple_icon_e_smile.png)