Daytona laadstroom

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
hildo
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 30
Lid geworden op: 10 aug 2012 11:05
Bezit: Skyteam Dax 125, nu met 150cc 2v Daytona

Re: Daytona laadstroom

Bericht door hildo »

Klaar met het testen van de verlichting
A) H4 55/60W. Beroerd
B) Halogeen Sealed Beam 35/50W. Stuk beter
C) LED: Spectaculair!

Motortje goed op toeren en licht op de muur.
Duidelijk te zien dat de gewone H4 55/60W veel minder licht geeft dan de 35/50W sealed beam uitvoering.

De JW Speaker breedstraler (stinkend duur) geeft een spectaculair felle lichtopbrangst. Veel witter, 6000K zegt de fabrikant, met duidelijke blauwige tinten aan de randen van de, zeer brede, lichtbundel door kleurafwijkingen veroorzaakt door het gebruik van gewoon glas. Ook bekend fenomeen van lens telescopen met gewone lenzen.
Maar hoe dan ook deze LED verlichting laat halogeen alle hoeken van de kamer zien... met een verbruik van rond de 25W!
Probleempje, de LED doet het alleen bij stationair draaien (geeft ie al veel meer licht dan de halogeen op toeren).
Geeft ik wat gas, valt ie helemaal uit. Vreemd.
Denk dat het rechtstreeks via de accu moet, misschien een condensator ertussen om stroompieken op te vangen?

Hoe dan ook, ik blijf bij de Sealed Beam. Goedkoop. Nog even kijken hoe het in de praktijk van alle dag uitvalt.
De LED, in gewone koplamp uitvoering is gewoon leverbaar maar te duur.

De Daytona op een andere CDI doe ik liever niet.

En wat Dirk Dax zei: 'Ik bedoel dat een 35w lamp op 35w een stuk meer lichtopbrengst heeft dan een 55w lamp op 35w voeding. De 55 w Lamp brand dan, zoals je beschrijft, als een lege zaklamp', lijkt helemaal gelijk te hebben, Had ik niet zo verwacht.
nielspbr schreef:*Ik had bij die knipperlichten gebruik gemaakt van een led knipperrelais, niet van een ballast. Is vriendelijker voor het stroomverbruik. *
Ja, die load equalizers voor LED knipperlichten vindt ik ook helemaal niets.
Heb nu dus een Motogadget M-Flash knipperlicht relais, die lastonafhankelijk knippert. Mijn LED verlichting doet het er nog steeds niet op, zeer zwak en niet knipperen.
Sluit ik maar één enkele van de standaard gloeilamp knipperlicht aan, dan knippert het perfect. Later nog maar eens naar kijken
NIX schreef:Die led verlichting geeft vaak nogal ijl licht.
Misschien bij goedkope China LED verlichting wel, maar van die Speaker breedstraler ben ik onder de indruk. Als LED het als voertuigverlichting het uiteindelijk helemaal gaat worden zou me niet verbazen. En, erg handig tijdens conversie, gewoon je drie-polige H-4 stkker er in pluggen en het werkt, Niets extra's nodig.
bramdax schreef:Als je de manuel goed interperteerd lees je dat het een puur race blok is, wil je veel km's maken; terug tunen. Wil je nog meer ellende; neem dan een vierklepper daytona. Veel power en cheap gaat niet.
Ik las ooit ergens dat je van 'goedkoop, snel, betrouwbaar' maximaal twee kunt hebben.
Supergoedkoop is de Daytona niet. Ik ga, lekker eigenwijs ondanks het goede advies, niets terug tunen. Ben erg benieuwd hoelang het Daytona blok het uiteindelijk gaat uithouden. Let wel, ik ben geen 16 meer en doe het relatief rustig aan... misschien dat het helpt :-)

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16275
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Daytona laadstroom

Bericht door nielspbr »

Is die ledlaamp geschikkt voor wisselspanning? (Op de originele manier van aansluiten krijgt de koplamp wisselspanning, de frequentie veranderd met het toerental.)

hildo
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 30
Lid geworden op: 10 aug 2012 11:05
Bezit: Skyteam Dax 125, nu met 150cc 2v Daytona

Re: Daytona laadstroom

Bericht door hildo »

nielspbr schreef:Op de originele manier van aansluiten krijgt de koplamp wisselspanning
Oh? Dat zou het wel verklaren denk ik. Was in de veronderstelling dat de verlichting op de Dax gewoon gelijkstroom kreeg van de spanningsregelaars/gelijkrichter.

Kippenverver
4T-MSB heilige
Berichten: 4576
Lid geworden op: 29 jan 2007 19:21
Bezit: Honda ST50-G
Honda SS50Z K3
Honda CB77 Superhawk
Locatie: Ommen.

Re: Daytona laadstroom

Bericht door Kippenverver »

hildo schreef:Klaar met het testen van de verlichting
A) H4 55/60W. Beroerd
B) Halogeen Sealed Beam 35/50W. Stuk beter
C) LED: Spectaculair!

Motortje goed op toeren en licht op de muur.
Duidelijk te zien dat de gewone H4 55/60W veel minder licht geeft dan de 35/50W sealed beam uitvoering.

De JW Speaker breedstraler (stinkend duur) geeft een spectaculair felle lichtopbrangst. Veel witter, 6000K zegt de fabrikant, met duidelijke blauwige tinten aan de randen van de, zeer brede, lichtbundel door kleurafwijkingen veroorzaakt door het gebruik van gewoon glas. Ook bekend fenomeen van lens telescopen met gewone lenzen.
Maar hoe dan ook deze LED verlichting laat halogeen alle hoeken van de kamer zien... met een verbruik van rond de 25W!
Probleempje, de LED doet het alleen bij stationair draaien (geeft ie al veel meer licht dan de halogeen op toeren).
Geeft ik wat gas, valt ie helemaal uit. Vreemd.
Denk dat het rechtstreeks via de accu moet, misschien een condensator ertussen om stroompieken op te vangen?

Hoe dan ook, ik blijf bij de Sealed Beam. Goedkoop. Nog even kijken hoe het in de praktijk van alle dag uitvalt.
De LED, in gewone koplamp uitvoering is gewoon leverbaar maar te duur.

De Daytona op een andere CDI doe ik liever niet.

En wat Dirk Dax zei: 'Ik bedoel dat een 35w lamp op 35w een stuk meer lichtopbrengst heeft dan een 55w lamp op 35w voeding. De 55 w Lamp brand dan, zoals je beschrijft, als een lege zaklamp', lijkt helemaal gelijk te hebben, Had ik niet zo verwacht.
nielspbr schreef:*Ik had bij die knipperlichten gebruik gemaakt van een led knipperrelais, niet van een ballast. Is vriendelijker voor het stroomverbruik. *
Ja, die load equalizers voor LED knipperlichten vindt ik ook helemaal niets.
Heb nu dus een Motogadget M-Flash knipperlicht relais, die lastonafhankelijk knippert. Mijn LED verlichting doet het er nog steeds niet op, zeer zwak en niet knipperen.
Sluit ik maar één enkele van de standaard gloeilamp knipperlicht aan, dan knippert het perfect. Later nog maar eens naar kijken
NIX schreef:Die led verlichting geeft vaak nogal ijl licht.
Misschien bij goedkope China LED verlichting wel, maar van die Speaker breedstraler ben ik onder de indruk. Als LED het als voertuigverlichting het uiteindelijk helemaal gaat worden zou me niet verbazen. En, erg handig tijdens conversie, gewoon je drie-polige H-4 stkker er in pluggen en het werkt, Niets extra's nodig.
bramdax schreef:Als je de manuel goed interperteerd lees je dat het een puur race blok is, wil je veel km's maken; terug tunen. Wil je nog meer ellende; neem dan een vierklepper daytona. Veel power en cheap gaat niet.
Ik las ooit ergens dat je van 'goedkoop, snel, betrouwbaar' maximaal twee kunt hebben.
Supergoedkoop is de Daytona niet. Ik ga, lekker eigenwijs ondanks het goede advies, niets terug tunen. Ben erg benieuwd hoelang het Daytona blok het uiteindelijk gaat uithouden. Let wel, ik ben geen 16 meer en doe het relatief rustig aan... misschien dat het helpt :-)
Kan heel lang goed gaan hoor, Erwin heeft ook behoorlijk veel km´s gereden met die van hem.
Ga heen en vereenvoudig u!

ciebie
4T-MSB zombie
Berichten: 2430
Lid geworden op: 16 jan 2009 16:24
Bezit: Honda CB50J, Honda C50 lange termijn project, C70 nog langer termijn project
Locatie: Soest

Re: Daytona laadstroom

Bericht door ciebie »

Nog over die led-knipperlichten.. m'n broer heeft onder z'n zadel twee gloeilampjes in een buisje gepropt en dicht getaped.. werkt perfect omdat ze genoeg spanning vragen

Plaats reactie