Met brommer in de hitte rijden

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
KPR
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 93
Lid geworden op: 19 jul 2016 13:28
Bezit: Honda (Kymco) K-Pipe 50cc

Re: Met brommer in de hitte rijden

Bericht door KPR »

nielspbr schreef:Een uitlaat kan wel degelijk effect hebben op het mengsel, je veranderd de tegendruk en zo de snelheid dat je uitlaatgassen weglopen.

Van een andere uitlaat gaat je blok niet perse harder of zachter lopen. Het veranderd echter wel je brandstofmengsel waardoor, bijvoorbeeld door vermagering, je blokje warm kan lopen. Daarom hoor je eigenlijk bij iedere wijziging van afstelonderdelen je brommer opnieuw af te stellen.
(Meestal blijft alles wel binnen de toleranties van wat je blokje pikt maar je kan pech hebben.)
Oke dus ik weet dat als het buiten erg warm is mijn blok te heet wordt met mijn andere (niet orginele) uitlaat. Wat moet ik dan doen om dit te verhelpen ?

Soop
4T-MSB addict
Berichten: 534
Lid geworden op: 09 aug 2013 18:48
Bezit: Honda CD50 '71
SMC super50 C50 imi (van de vrouw)
Scoopy OT
Transalp 600V
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Met brommer in de hitte rijden

Bericht door Soop »

Zet die uitlaat er op en stel de carb af. That's it.

De problemen die je had hebben niets met je uitlaat te maken.

Soop
4T-MSB addict
Berichten: 534
Lid geworden op: 09 aug 2013 18:48
Bezit: Honda CD50 '71
SMC super50 C50 imi (van de vrouw)
Scoopy OT
Transalp 600V
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Met brommer in de hitte rijden

Bericht door Soop »

Koop voor je piece of mind een olietemperatuurmetertje. Dan houd je t in de gaten en hoef je je minder zorgen te maken. 90 graden is mooi. 100 graden kan. Daarboven is te warm

KPR
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 93
Lid geworden op: 19 jul 2016 13:28
Bezit: Honda (Kymco) K-Pipe 50cc

Re: Met brommer in de hitte rijden

Bericht door KPR »

Soop schreef:Zet die uitlaat er op en stel de carb af. That's it.

De problemen die je had hebben niets met je uitlaat te maken.
Sproeier vergroten, is dat voldoende ?

SingaBernd
4T-MSB addict
Berichten: 804
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:10
Bezit: Honda SS50 en C50
Locatie: Odijk

Re: Met brommer in de hitte rijden

Bericht door SingaBernd »

vooral weer allemaal onnodige dingen gaan veranderen..

KPR
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 93
Lid geworden op: 19 jul 2016 13:28
Bezit: Honda (Kymco) K-Pipe 50cc

Re: Met brommer in de hitte rijden

Bericht door KPR »

SingaBernd schreef:vooral weer allemaal onnodige dingen gaan veranderen..
Hoe bedoel je?

Gebruikersavatar
Daan1508
4T-MSB addict
Berichten: 524
Lid geworden op: 04 feb 2015 13:51
Bezit: 1971 C50
1978 C90 dikke harrie
Locatie: Gouda

Re: Met brommer in de hitte rijden

Bericht door Daan1508 »

Je moet je carburateur afstellen. Dat houdt in dat je misschien de hoofdsproeier moet veranderen, misschien iets met de stationairafstelling moet doen, maar we kunnen niet raden wat precies aan de hand is. Iets met kristallen bol, vraag Nix maar eens..

geizer
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 119
Lid geworden op: 15 nov 2015 14:58

Re: Met brommer in de hitte rijden

Bericht door geizer »

Plak die andere uitlaat eronder, rijd die rit en kijk daarna naar de kleur van je bougie.
Moet "koffie met een scheutje melk" kleur hebben.
Te wit is teweinig benzine, die zwart is teveel benzine.
Als de afstelling niet meer klopt na alleen een andere uitlaat, is het niet zodanig verkeerd dat je er alles mee kapot kunt rijden.
Ik hoefde bijvoorbeeld alleen maar de gasnaald 1 puntje omlaag te zetten.
Vaak ben je te bang.....
"Everyone can grow old, but it takes a special kind of person to stay immature forever"
:wink:

Soop
4T-MSB addict
Berichten: 534
Lid geworden op: 09 aug 2013 18:48
Bezit: Honda CD50 '71
SMC super50 C50 imi (van de vrouw)
Scoopy OT
Transalp 600V
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Met brommer in de hitte rijden

Bericht door Soop »

Precies

KPR
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 93
Lid geworden op: 19 jul 2016 13:28
Bezit: Honda (Kymco) K-Pipe 50cc

Re: Met brommer in de hitte rijden

Bericht door KPR »

geizer schreef:Plak die andere uitlaat eronder, rijd die rit en kijk daarna naar de kleur van je bougie.
Moet "koffie met een scheutje melk" kleur hebben.
Te wit is teweinig benzine, die zwart is teveel benzine.
Als de afstelling niet meer klopt na alleen een andere uitlaat, is het niet zodanig verkeerd dat je er alles mee kapot kunt rijden.
Ik hoefde bijvoorbeeld alleen maar de gasnaald 1 puntje omlaag te zetten.
Vaak ben je te bang.....
Ik heb de andere uitlaat er onder. Iemand zij me dat als je vermogen verlies hebt met vol gas en het vermogen weer terug komt als je je gas iets los laat, de spoeier te klein is. Dit was niet het geval. Ik denk dus dat mijn andere uitlaat even goed rijdt met deze afstelling als met de orginele uitlaat. Ik ga ook een olie temp meter kopen. Ik vraag me wel een ding af. Die dingen zijn voor brommers gemaak toch? Ik heb olie in mijn blok wat normaal ook in een yamaha 1000cc motor ofzo zit. Werkt de meter evengoed met deze olie?

geizer
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 119
Lid geworden op: 15 nov 2015 14:58

Re: Met brommer in de hitte rijden

Bericht door geizer »

Werkt evengoed, je kunt ze zelfs in je ochtend urine steken om te kijken hoe warm dat is.
"Everyone can grow old, but it takes a special kind of person to stay immature forever"
:wink:

Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4091
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CD 50 project(in parts)
Honda GiorCub '99 4bak c50 scooter :-)
NSU Prima D '57 2T scooter.
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Boxer1.'72(as found)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Met brommer in de hitte rijden

Bericht door wim V8 »

Yamaha 1000!

Oei,...hopen dat ie daar tegen kan.

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

KPR
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 93
Lid geworden op: 19 jul 2016 13:28
Bezit: Honda (Kymco) K-Pipe 50cc

Re: Met brommer in de hitte rijden

Bericht door KPR »

geizer schreef:Werkt evengoed, je kunt ze zelfs in je ochtend urine steken om te kijken hoe warm dat is.
Oke dankjewel voor de hulp! Ik ga dalijk kijken naar de kleur van de bougie. Ik moet de bougie wel eerst schoonmaken toch?

SuzuhaTR1
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1289
Lid geworden op: 06 jan 2014 20:32
Bezit: ATC125 met 110 blok.
CR80 1983
SS50K0 1966 (Duitser)
SS50K1 1976 (Francaise)verkocht
SS50K3 (NL) verkocht
ST50G (Duitser)
D@SS72 Skyteam frame metTS50 tank, SS wielen, spatborden, achterlicht, MT banden, Shark achterbrug enz. enz.
Yamaha FS1 468 1975 verkocht
Yamaha FS1 2RU 1980 verkocht in onderdelen
Locatie: Het Gooi

Re: Met brommer in de hitte rijden

Bericht door SuzuhaTR1 »

Een stuk volgas rijden, ineens contact uit en dan remmen (niet onbelangrijk) en de bougie eruit draaien en naar de kleur kijken, die kleur moet je er dus niet uit poetsen.....

KPR
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 93
Lid geworden op: 19 jul 2016 13:28
Bezit: Honda (Kymco) K-Pipe 50cc

Re: Met brommer in de hitte rijden

Bericht door KPR »

Vandaag weer een ritje gemaakt. Onderweg heeft hij 2 keer even gestoterd. Maar niet lang, halve seconden ofzo. Het was één korte stotter zeg maar.... Dit had ik gister niet terwijl het gister veel warmer was. Misschien de sproeier 1 of 2 maten groter? Als dat kan?

Plaats reactie