Aanschaf lasapparaat voor plaatwerk

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2625
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Aanschaf lasapparaat voor plaatwerk

Bericht door MrSinga »

MichelVH schreef: 14 apr 2022 08:10. TIG is voor brommer hobbyen wel perfect, gaat minder snel dan MIG maar je kan wel veel kleiner en gecontroleerder lassen.
Dat lukt in meeste gevallen niet echt. Voor een tig moet het materiaal echt proper zijn. Een snelle herstelling mag je dan al vergeten. Een uitlaat snel even fixen is al helemaal leuk dan.
Voor de halfautomaat is wat opkuisen genoeg in meeste gevallen.

Allez, als je echt alle uiteen hebt, perfect de tig. Of een nieuwe uitlaat verlast (recent gedaan en deze waar ik het materiaal mocht van gebruiken was blij dat het al nieuw was)
Maar een blokophanging van een monkey die gescheurd is, dan heb je echt teveel demontagewerk waar je bij ne halfautomaat met schuurschijfje verf wat weg doet zodat je kunt lassen

Hangt gewoon echt af wat en hoe.

MichelVH
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 139
Lid geworden op: 04 feb 2020 21:32

Re: Aanschaf lasapparaat voor plaatwerk

Bericht door MichelVH »

@Gonzo

Pfoeh, ik bij Gouda. Toch wel een eindje dan :oops:

@MrSinga,

Klopt wel, maar dan heb ik nog steeds liever een TIG apparaat, pak ik in dat soort gevallen de baguette wel. Maar zoals iemand ooit zei: elluk voordeel heb ze nadeel. Is maar net hoe het je ligt

Dennoz
4T-MSB addict
Berichten: 697
Lid geworden op: 16 dec 2017 11:36
Bezit: Cd50
Harley 1977 fxe Super Glide
Jazz 1.4 v-tec
Locatie: Leiden

Re: Aanschaf lasapparaat voor plaatwerk

Bericht door Dennoz »

jah Fronius , die luxe heb ik ook voor de 2de werkgever op rij , hier lijkt het geld uit de kraan te komen dus hebben we ook onze eigen laskap met bluetooth om hem donker te schakelen!
Hop hop gas dr op

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2625
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Aanschaf lasapparaat voor plaatwerk

Bericht door MrSinga »

MichelVH schreef: 14 apr 2022 11:57 @Gonzo

Pfoeh, ik bij Gouda. Toch wel een eindje dan :oops:

@MrSinga,

Klopt wel, maar dan heb ik nog steeds liever een TIG apparaat, pak ik in dat soort gevallen de baguette wel. Maar zoals iemand ooit zei: elluk voordeel heb ze nadeel. Is maar net hoe het je ligt
Mja baguette noemen we op het werk lassen voor ne boer of in de bouw.
Nu sowieso ne TIG is mooiste lassen.

Maar hangt ook af van mens naar mens. En jah, ik las enkel nog als hobby, en. De twijfel blijft om een tig te kopen hoor, maar voor de aantal keren gebruik ik die van m’n maat ze bedrijf wel. professioneel wat doorgeschoven naar ontwerper 3D en nu lassen ze voor mij :lol:

MichelVH
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 139
Lid geworden op: 04 feb 2020 21:32

Re: Aanschaf lasapparaat voor plaatwerk

Bericht door MichelVH »

MrSinga schreef: 14 apr 2022 13:32
MichelVH schreef: 14 apr 2022 11:57 @Gonzo

Pfoeh, ik bij Gouda. Toch wel een eindje dan :oops:

@MrSinga,

Klopt wel, maar dan heb ik nog steeds liever een TIG apparaat, pak ik in dat soort gevallen de baguette wel. Maar zoals iemand ooit zei: elluk voordeel heb ze nadeel. Is maar net hoe het je ligt
Mja baguette noemen we op het werk lassen voor ne boer of in de bouw.
Dat hoor ik mensen zo vaak zeggen, en dan vraag ik leg eens een mooie las met de elektrode, en niemand kan het. Ik vind het zelf ook nog steeds erg moeilijk (ondanks dat ik voor TIG wel certificaat 4 heb). Het heeft zeker zijn voordelen, door de slak koelt de las langzaam af en blijft hij erg taai. Luchtharding heb je dus amper last van. Ook is het lekker compact, je hebt maar een hele kleine machine en geen gas nodig.

Dennoz
4T-MSB addict
Berichten: 697
Lid geworden op: 16 dec 2017 11:36
Bezit: Cd50
Harley 1977 fxe Super Glide
Jazz 1.4 v-tec
Locatie: Leiden

Re: Aanschaf lasapparaat voor plaatwerk

Bericht door Dennoz »

Tig 4 , pittig zat .
ik las nog te sporadisch voor dat , ben gestopt na tig 3 rvs ( zonder 1 en 2 ooit gedaan te hebben...de aanleg is er dus wel alleen de routine is er uit) , jij last nog wel dagelijks dan denk?
zit je bij de Goudse?
Hop hop gas dr op

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2625
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Aanschaf lasapparaat voor plaatwerk

Bericht door MrSinga »

MichelVH schreef: 14 apr 2022 13:57
MrSinga schreef: 14 apr 2022 13:32
MichelVH schreef: 14 apr 2022 11:57 @Gonzo

Pfoeh, ik bij Gouda. Toch wel een eindje dan :oops:

@MrSinga,

Klopt wel, maar dan heb ik nog steeds liever een TIG apparaat, pak ik in dat soort gevallen de baguette wel. Maar zoals iemand ooit zei: elluk voordeel heb ze nadeel. Is maar net hoe het je ligt
Mja baguette noemen we op het werk lassen voor ne boer of in de bouw.
Dat hoor ik mensen zo vaak zeggen, en dan vraag ik leg eens een mooie las met de elektrode, en niemand kan het. Ik vind het zelf ook nog steeds erg moeilijk (ondanks dat ik voor TIG wel certificaat 4 heb). Het heeft zeker zijn voordelen, door de slak koelt de las langzaam af en blijft hij erg taai. Luchtharding heb je dus amper last van. Ook is het lekker compact, je hebt maar een hele kleine machine en geen gas nodig.
Ik kende iemand die echt goed kon met baguetten lassen. Ook voor gietijzer/gietstaal ging dat voor hem moeiteloos daarmee. Maar probleem is dat de meeste ermee ‘kleven’ en ik al heel veel lassen heb gezien die er zijn aan gescheten ook. Het is niet gemakkelijk, dat geef ik toe

Gebruikersavatar
gonzo
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1189
Lid geworden op: 17 jul 2012 19:59
Locatie: Afferden, Limburg

Re: Aanschaf lasapparaat voor plaatwerk

Bericht door gonzo »

Baguetteen? Is dda electrisch vlamboog?
Try and die techniek....... love it.

MichelVH
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 139
Lid geworden op: 04 feb 2020 21:32

Re: Aanschaf lasapparaat voor plaatwerk

Bericht door MichelVH »

gonzo schreef: 14 apr 2022 17:06 Baguetteen? Is dda electrisch vlamboog?
BMBE, of elektrode lassen. Maar vind die naam stom want alle soorten elektrisch lassen zijn met een elektrode, en baguette lassen klinkt gewoon leuk :geek:

Gebruikersavatar
gonzo
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1189
Lid geworden op: 17 jul 2012 19:59
Locatie: Afferden, Limburg

Re: Aanschaf lasapparaat voor plaatwerk

Bericht door gonzo »

Ok, ja dat gaat me goed af, dat ooit thuis geleerd, en op school een 30 jaar terug en nooit anders gedaan. Soms gast het uitzonderlijk goed, en ook af en toe ontzettend kut. En dat met een klein fermmachientje
Try and die techniek....... love it.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2625
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Aanschaf lasapparaat voor plaatwerk

Bericht door MrSinga »

MichelVH schreef: 14 apr 2022 19:08
gonzo schreef: 14 apr 2022 17:06 Baguetteen? Is dda electrisch vlamboog?
BMBE, of elektrode lassen. Maar vind die naam stom want alle soorten elektrisch lassen zijn met een elektrode, en baguette lassen klinkt gewoon leuk :geek:
Ach in België noemen we dit beklede elektrode.

Gebruikersavatar
CheapUrbanBitches
4T-MSB regular
Berichten: 393
Lid geworden op: 08 feb 2022 15:51
Bezit: Bak bami

Re: Aanschaf lasapparaat voor plaatwerk

Bericht door CheapUrbanBitches »

MrSinga schreef: 14 apr 2022 20:13
MichelVH schreef: 14 apr 2022 19:08
gonzo schreef: 14 apr 2022 17:06 Baguetteen? Is dda electrisch vlamboog?
BMBE, of elektrode lassen. Maar vind die naam stom want alle soorten elektrisch lassen zijn met een elektrode, en baguette lassen klinkt gewoon leuk :geek:
Ach in België noemen we dit beklede elektrode.
Ben er ook vorig jaar mee begonnen op dik staal, 3, 4 en 5mm bak ik leuk aan elkaar. Mooie golfjes met een variabele HBM inverter uit de Black Friday sale voor 75,- dankzij een zetfout die ze toekenden.

Nu een gratis bamiscooter gesloopt om het frame door te slijpen en proberen te lassen met een 1,6mm rutiel elektrode op laag amperage. Lijkt onmogelijk maar genoeg frame en worstenbroodjes/baguettes/elektroden om een hoop te experimenteren.

Gevulde draad en gassen kunnen later altijd nog maar dat kost ook ruimte enz.

A grinder and paint make me the welder I ain't.
'It never hurts to help.'

Dennis
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1203
Lid geworden op: 29 jan 2007 12:06
Locatie: Utrecht

Re: Aanschaf lasapparaat voor plaatwerk

Bericht door Dennis »

Ik heb een cebora evo 160, heel fijn apparaat. op 220v ook handig. In het verleden had ik een goedkope gude mig van marktplaats, met losse fles. Deed ook wel wat hij moest, maar opstarten minder soepel.
Ook een telwin puntlas tang hier, gebruik hem maar zelden, maar toch leuk. Tig komt nog wel een keer verwacht ik.
''UNOX MAN''

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2625
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Aanschaf lasapparaat voor plaatwerk

Bericht door MrSinga »

CheapUrbanBitches schreef: 14 apr 2022 21:59 A grinder and paint make me the welder I ain't.
Ach, ik hoorde altijd: if you need a grinder, you are a bad welder

Gebruikersavatar
CheapUrbanBitches
4T-MSB regular
Berichten: 393
Lid geworden op: 08 feb 2022 15:51
Bezit: Bak bami

Re: Aanschaf lasapparaat voor plaatwerk

Bericht door CheapUrbanBitches »

MrSinga schreef: 15 apr 2022 20:41
CheapUrbanBitches schreef: 14 apr 2022 21:59 A grinder and paint make me the welder I ain't.
Ach, ik hoorde altijd: if you need a grinder, you are a bad welder
Komt op hetzelfde neer toch? Oud klasgenoot van me is meesterlasser en werkt vooral in de UAE, verdient serieus geld en elke centimeter die hij legt wordt minitieus geïnspecteerd.

Ik ben trots dat de poot van de vuurkorf weer, en nog steeds, vast zit.
'It never hurts to help.'

Plaats reactie