Mijn FT500 sleuteltopic... ...Hij doet het!

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
SBloke
4T-MSB regular
Berichten: 470
Lid geworden op: 28 jan 2007 01:41
Bezit: BMW R1100GS
Locatie: Nijmegen

Bericht door SBloke »

Uitlaatje is weer heel, morgen eens kijken of hij erop te leggen is desnoods met vriendelijk verzoek van een hamertje. Moet daar voor nog even langs de plaatselijke schroefjeswinkel voor een paar moertjes. (Om de klemmanchet dicht te kunnen draaien.... )

Verder vandaag een kilometertellerkabel gemonteerd, de vorige was gescheurd --> water in de binnenkabel --> binnenkabel geknapt door vastroesten.... Keertje aan voorwiel draaien en jawel, de dag teller begon een heel kleinbeetje te bewegen... Da's ook weer mooi. Dan kan dat fietscomputertje er ook weer vanaf.

..en dan rest alleen nog het terug monteren van de carb (na een grondige inspectie door meneer NIX) en hopelijk is dit varkentje dan ook weer gewassen, op naar de eerste 1000 km.

(Ik hoop over ongeveer 1-2 weken toch echt eindelijk te kunnen rijden. Dit brik staat al sinds 6 januari hier......:oops: )
~Bovenstaande is mijn mening en hoeft niet op waarheid of werkelijkheid gestoeld te zijn.~

MU!

SBloke
4T-MSB regular
Berichten: 470
Lid geworden op: 28 jan 2007 01:41
Bezit: BMW R1100GS
Locatie: Nijmegen

Bericht door SBloke »

Beide delen van de uitlaat zijn weer heel (ook de bochten waren gaar... en zijn weer gelast..)

Maargoed.... hele uitlaatsysteem ontdaan van roest en opnieuw in de lak gezet.... Met wat bloed zweet en tranen alles gemonteerd.


Morgen de grote dag.... accu erin, en d'r starten.. kijken wat ze doet, alles wat gedaan moest worden is nu gedaan. Ze zou moeten starten én rijden.....

Ik hou jullie op de hoogte (en NIX, ik bel je uiteraard direct even als ze het doet :D )
~Bovenstaande is mijn mening en hoeft niet op waarheid of werkelijkheid gestoeld te zijn.~

MU!

NIX
chaly addict
Berichten: 18901
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Heb je die andere kap nou al met minder slecht startmotorlager?
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

SBloke
4T-MSB regular
Berichten: 470
Lid geworden op: 28 jan 2007 01:41
Bezit: BMW R1100GS
Locatie: Nijmegen

Bericht door SBloke »

NIX schreef:Heb je die andere kap nou al met minder slecht startmotorlager?
Nope.... zodra die er is komt die er natuurlijk in. Dan ververs ik ook gelijk de olie en monteer een vers filter.

Tot die tijd gebruik ik wel wat ik nu heb. Zo enorm veel kan er niet mis mee gaan lijkt mij.
~Bovenstaande is mijn mening en hoeft niet op waarheid of werkelijkheid gestoeld te zijn.~

MU!

NIX
chaly addict
Berichten: 18901
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Dat hebben meer mensen wel eens gedacht voor iets heel erg mis ging...
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

SBloke
4T-MSB regular
Berichten: 470
Lid geworden op: 28 jan 2007 01:41
Bezit: BMW R1100GS
Locatie: Nijmegen

Bericht door SBloke »

Maar dan weet ik iig wel of hij start en of gasgeven werkt....

Ik ga er niet gelijk een rit mee rijden ofzo...
~Bovenstaande is mijn mening en hoeft niet op waarheid of werkelijkheid gestoeld te zijn.~

MU!

NIX
chaly addict
Berichten: 18901
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Of mee op vakantie naar de Dolomieten.

Of meer in de richting van en toen...
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

SBloke
4T-MSB regular
Berichten: 470
Lid geworden op: 28 jan 2007 01:41
Bezit: BMW R1100GS
Locatie: Nijmegen

Bericht door SBloke »

hmmmm, accu ingebouwd, kraantje open, choke een beetje erop, wat remreiniger in het luchtfilter en startknopje indrukken...

Startmotor draait dat het eenleive lust is en af en toehoor je een droog plofje (compressie....) uit de uitlaat maar meer ook niet... Bougie eruit, kurkdroog, een blik op m'n benzinefiltertje verteld mij waarom.

M'n peut is op :evil: zelfs geen reserve meer. (Nouwja, een half vlotterbakje) Dus nu eerst even naar het tankstation.

Vanavond ben ik overigens ook de trotse bezitter van een carter en vliegwiel. Dus dat komt weer mooi uit. Weer bij CMSNL wat bestellen (pakkingen) en zo blijf je bezig. :lol:
~Bovenstaande is mijn mening en hoeft niet op waarheid of werkelijkheid gestoeld te zijn.~

MU!

NIX
chaly addict
Berichten: 18901
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Ik zou je een pak rammel moeten geven. Peut op...

Heb je niet een fles wiskey liggen? Gooi dat erin.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

SBloke
4T-MSB regular
Berichten: 470
Lid geworden op: 28 jan 2007 01:41
Bezit: BMW R1100GS
Locatie: Nijmegen

Bericht door SBloke »

Nou, peut er ook in.....

En m'n accu half leeg getrokken met als resultaat één! lullig plofje.. en nog steeds een droge bougie, en een vochtige vlotterbak aan de buitenkant....

Benzine genoeg, maar starten ho maar..... :evil: :evil: :cry: :cry:
~Bovenstaande is mijn mening en hoeft niet op waarheid of werkelijkheid gestoeld te zijn.~

MU!

NIX
chaly addict
Berichten: 18901
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Draai de dop onder je vlotterbak er eens uit. Of zet 'm eens op reserve en op gewoon open.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

SBloke
4T-MSB regular
Berichten: 470
Lid geworden op: 28 jan 2007 01:41
Bezit: BMW R1100GS
Locatie: Nijmegen

Bericht door SBloke »

Even het schema erbij gepakt uit het handboek:

Engine does not start or is hard to start:

1. Check if fuel is getting to carb.
(Draait vlotterbakaftapschroef los, komt benzine uit stromen... Check)
2. Try spark test
(Draait bougie los, en bekijkt vonk. Niet megagroot, maar wel mooi witblauw... Check)
3. Test cylinder compression
(Heb hier geen testapparatuur voor.... Duim op open bougiegat.. Check)
4. Start engine by following normal procedure
(Alles weer terug bouwen, choke een stukje open, gas een stukje open en laat startmotor haar gang gaan.... geen succes)
5. Remove sparkplug
(Weer eruit, droog........)
6. Start with choke applied...
(Choke vol open........ geen succes)

en daar houdt het schema op......
~Bovenstaande is mijn mening en hoeft niet op waarheid of werkelijkheid gestoeld te zijn.~

MU!

NIX
chaly addict
Berichten: 18901
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Gooi eens wat benzine op je bougie en start 'm met de choke er vol op. Gasgeven niet meer dan een paar mm en niet flink schroeven.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

SBloke
4T-MSB regular
Berichten: 470
Lid geworden op: 28 jan 2007 01:41
Bezit: BMW R1100GS
Locatie: Nijmegen

Bericht door SBloke »

NIX schreef:Gooi eens wat benzine op je bougie en start 'm met de choke er vol op. Gasgeven niet meer dan een paar mm en niet flink schroeven.
Scheutje (Niet bescheiden, maar ook niet teveel) peut in de cylinder gedaan, choke vol open, en wat gas erop...

Ik kreeg welgeteld één plofje uit m'n uitlaat en ook die was niet erg overtuigend. De accu begint op te raken... en mijn vertrouwen in de FT ook :(
~Bovenstaande is mijn mening en hoeft niet op waarheid of werkelijkheid gestoeld te zijn.~

MU!

SBloke
4T-MSB regular
Berichten: 470
Lid geworden op: 28 jan 2007 01:41
Bezit: BMW R1100GS
Locatie: Nijmegen

Bericht door SBloke »

Kleine update......

Geprobeerd aan te duwen met twee man (dankje Jurriën) maar afgezien van wat plofjes en een onheilspellende tik geen succes.
De vonk is goed, de startmotor klinkt schraperig en de uitlaatgassen stinken naar benzine... Hij krijgt dus wel genoeg peut schijnbaar maar weigert aan te slaan.

Vervolgens kwam Ildert nog langs om mij te verblijden met een carter en vliegwiel. Carter ziet er goed, het busje is ook hier uitgesleten, maar de slijtage is nog niet door de bus heen. Wel noemde hij een bekend euvel bij XL/FT blokjes, de distributieketting. Deze rekt na verloop van tijd zo ver uit dat de timing een keer verkeerd gaat en je dan kromme kleppen hebt.

Zou dit die tik kunnen zijn? Ik hoop het niet, want dat is zo'n 200 euro aan schade.... Maargoed, de kop zal er dus iig afmoeten om de timing eens te controleren. Dan kan gelijk het pakkinggeklieder daar wat netter gemaakt worden.

15 april ga ik dus denk ik niet meer halen (Motorzegening Grubbenvorst), al is het maar vanwegen onderdelen die besteld moeten worden eventueel. Dit weekeinde de kop er maar eens af halen.

[edit] Dat kopje komt er voorlopig nog niet af.... m'n doppenset kon het niet aan. (Moet ene kant van de bout fixeren en de andere kant dan losdraaien) Het draait met moeite wel rond, maar ik heb geen dop over (of steeksleutel, of iets anders) om de andere kant stil te houden. De andere doppen (behalve mijn losse gedore #14 dop die ik gebruik om de andere kant aan te draaien) en steeksleutels schieten er gewoon overheen.

Tijd voor en degelijke gereedschapskoffer met even degelijke inhoud.

Het verklaart trouwens wel die kauwgom aan de buitenkant van de kop, de vorige eigenaar kreeg die denk ik ook niet los; de bouten waren -met naruk op waren- nog in perfecte maagdelijke staat. Dan is het ook lastig om een lek te dichten natuurlijk.

KLOTEZOOI!
dat moest er even uit
[/edit]
~Bovenstaande is mijn mening en hoeft niet op waarheid of werkelijkheid gestoeld te zijn.~

MU!

Plaats reactie