Met brommer in de hitte rijden

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Soop
4T-MSB addict
Berichten: 534
Lid geworden op: 09 aug 2013 18:48
Bezit: Honda CD50 '71
SMC super50 C50 imi (van de vrouw)
Scoopy OT
Transalp 600V
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Met brommer in de hitte rijden

Bericht door Soop »

SuzuhaTR1 schreef:Een stuk volgas rijden, ineens contact uit en dan remmen (niet onbelangrijk) en de bougie eruit draaien en naar de kleur kijken, die kleur moet je er dus niet uit poetsen.....

KPR
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 93
Lid geworden op: 19 jul 2016 13:28
Bezit: Honda (Kymco) K-Pipe 50cc

Re: Met brommer in de hitte rijden

Bericht door KPR »

Soop schreef:
SuzuhaTR1 schreef:Een stuk volgas rijden, ineens contact uit en dan remmen (niet onbelangrijk) en de bougie eruit draaien en naar de kleur kijken, die kleur moet je er dus niet uit poetsen.....

I know hahah. Maar het probleem is dat ik geen bouggie sleutel heb thuis...

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16275
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Met brommer in de hitte rijden

Bericht door nielspbr »

Al in het boordgereedschap van je brommer gekeken?

(Ik ben nog geen, nieuw gekochte, brommer tegengekomen die niet zo'n ding aan boord heeft.)

geizer
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 119
Lid geworden op: 15 nov 2015 14:58

Re: Met brommer in de hitte rijden

Bericht door geizer »

True true......
"Everyone can grow old, but it takes a special kind of person to stay immature forever"
:wink:

Gebruikersavatar
Daan1508
4T-MSB addict
Berichten: 524
Lid geworden op: 04 feb 2015 13:51
Bezit: 1971 C50
1978 C90 dikke harrie
Locatie: Gouda

Re: Met brommer in de hitte rijden

Bericht door Daan1508 »

KPR schreef:Vandaag weer een ritje gemaakt. Onderweg heeft hij 2 keer even gestoterd. Maar niet lang, halve seconden ofzo. Het was één korte stotter zeg maar.... Dit had ik gister niet terwijl het gister veel warmer was. Misschien de sproeier 1 of 2 maten groter? Als dat kan?
Luister, ik ga het nog 1 keer uitleggen ;-)

Bij sommige symptomen kun je goed herkennen wat er aan de hand is. Bij symptomen zoals een stotter kun je dat absoluut niet.

We kunnen en gaan je dus niet vertellen of je je sproeiermaat moet veranderen, of iets anders. Ik hintte al eerder naar een glazen bol. Dat wees op een stom grapje van een forumlid, over dat hij niet weet wat er mis is omdat zijn glazen bol kapot is gevallen. Dat is een stom grapje misschien, maar het is wel waar. We kunnen je brommer niet voelen, horen of zien op afstand, dus we kunnen niets herkennen. Vaak als we dat wel kunnen, kunnen we de oplossing ook niet meteen aanwijzen! Je zult je eigen brein even moeten gebruiken, en logisch berederen wat er kan zijn. Bij die redenatie willen we je allemaal gerust helpen!! Er is veel informatie onder de leden, en die wil men gerust delen!!

Hierboven is al vaak uitgelegd hoe je moet controleren of je mengsel goed is (dat wordt beïnvloed door je sproeiermaat!), dus als je je afvraagt of het goed is: controleer het eens. Als je geen bougiesleutel hebt, heb ik een idee. Koop er een! Ze zijn niet duur en verdraaid handig! Ik weet zeker dat je 'm hierna nog eens gaat gebruiken!

Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4091
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CD 50 project(in parts)
Honda GiorCub '99 4bak c50 scooter :-)
NSU Prima D '57 2T scooter.
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Boxer1.'72(as found)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Met brommer in de hitte rijden

Bericht door wim V8 »

KPR schreef: Ik was aan het rijden op mijn Kymco K-Pipe 50cc 4T. Hij is opgevoerd tot ong. 60km/h. Het was buiten 30 graden en na ong. 20 minuten rijden begon de brommer 1 seconde uit te vallen. De motor draaide nog wel maar het vermogen viel volledig weg en kwam na 1 seconde weer terug.

Dit was volgensmij het voorteken van een warmloper/ vastloper. Ik ben terug naar huis gereden en onderweg viel hij steeds vaker en langer weg. Thuis de zaak opgebeld.

Ze zijden dat de motor te weinig koeling kreeg. Ik heb een AC blok. Dit omdat het buiten zo warm was dat de lucht te warm was om het blok te koelen. Door de uitlaat, tandwiel verhouding en andere dingetjes die ik heb veranderd kan de brommer de hitte gewoon niet aan.

Oplossing: Niet rijden als het zo warm is..
"De zaak" heeft totaal geen verstand van motoren blijkt direct! uit hun redenering/oplossing. Echt belachelijk.

Had je hem daar nieuw gekocht?
Als je gewoon garantie hebt, het ding gewoon steeds aanbieden, nooit zelf er aan prutsen(garantie vervalt direct!!)
Laat ze er zelf eens een paar dagen op rijden.
Ze moeten het wel kunnen constateren natuurlijk.
Gezien hoe vaak het bij jou voor komt is dat waarschijnlijk geen probleem.

Al een nieuwe NGK bougie er in gedraaid?

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

KPR
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 93
Lid geworden op: 19 jul 2016 13:28
Bezit: Honda (Kymco) K-Pipe 50cc

Re: Met brommer in de hitte rijden

Bericht door KPR »

Daan1508 schreef:
KPR schreef:Vandaag weer een ritje gemaakt. Onderweg heeft hij 2 keer even gestoterd. Maar niet lang, halve seconden ofzo. Het was één korte stotter zeg maar.... Dit had ik gister niet terwijl het gister veel warmer was. Misschien de sproeier 1 of 2 maten groter? Als dat kan?
Luister, ik ga het nog 1 keer uitleggen ;-)

Bij sommige symptomen kun je goed herkennen wat er aan de hand is. Bij symptomen zoals een stotter kun je dat absoluut niet.

We kunnen en gaan je dus niet vertellen of je je sproeiermaat moet veranderen, of iets anders. Ik hintte al eerder naar een glazen bol. Dat wees op een stom grapje van een forumlid, over dat hij niet weet wat er mis is omdat zijn glazen bol kapot is gevallen. Dat is een stom grapje misschien, maar het is wel waar. We kunnen je brommer niet voelen, horen of zien op afstand, dus we kunnen niets herkennen. Vaak als we dat wel kunnen, kunnen we de oplossing ook niet meteen aanwijzen! Je zult je eigen brein even moeten gebruiken, en logisch berederen wat er kan zijn. Bij die redenatie willen we je allemaal gerust helpen!! Er is veel informatie onder de leden, en die wil men gerust delen!!

Hierboven is al vaak uitgelegd hoe je moet controleren of je mengsel goed is (dat wordt beïnvloed door je sproeiermaat!), dus als je je afvraagt of het goed is: controleer het eens. Als je geen bougiesleutel hebt, heb ik een idee. Koop er een! Ze zijn niet duur en verdraaid handig! Ik weet zeker dat je 'm hierna nog eens gaat gebruiken!
Hahah ja ik snap dat jullie mij niet kunnen vertellen wat ik moet doen. Enkel wat ik eens zou kunnen proberen. Het probleem voor mij is denk ik dat dit mijn eerste brommer is waar ik heel zuinig op ben. Omdat ik nog niet super veel verstand heb van brommers wil ik het graag zeker weten voordat ik iets probeer. Ik heb nu wel door dat als je bij brommers een probleem wilt oplossen, je nooit echt in zekerheid kunt werken en je gewoon zult moeten uitproberen...
Ik ga een bougie sleutel kopen en de kleur checken. Dan kijk ik dan wel verder. Bedankt (iedereen) ! :)

KPR
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 93
Lid geworden op: 19 jul 2016 13:28
Bezit: Honda (Kymco) K-Pipe 50cc

Re: Met brommer in de hitte rijden

Bericht door KPR »

wim V8 schreef:
KPR schreef: Ik was aan het rijden op mijn Kymco K-Pipe 50cc 4T. Hij is opgevoerd tot ong. 60km/h. Het was buiten 30 graden en na ong. 20 minuten rijden begon de brommer 1 seconde uit te vallen. De motor draaide nog wel maar het vermogen viel volledig weg en kwam na 1 seconde weer terug.

Dit was volgensmij het voorteken van een warmloper/ vastloper. Ik ben terug naar huis gereden en onderweg viel hij steeds vaker en langer weg. Thuis de zaak opgebeld.

Ze zijden dat de motor te weinig koeling kreeg. Ik heb een AC blok. Dit omdat het buiten zo warm was dat de lucht te warm was om het blok te koelen. Door de uitlaat, tandwiel verhouding en andere dingetjes die ik heb veranderd kan de brommer de hitte gewoon niet aan.

Oplossing: Niet rijden als het zo warm is..
"De zaak" heeft totaal geen verstand van motoren blijkt direct! uit hun redenering/oplossing. Echt belachelijk.

Had je hem daar nieuw gekocht?
Als je gewoon garantie hebt, het ding gewoon steeds aanbieden, nooit zelf er aan prutsen(garantie vervalt direct!!)
Laat ze er zelf eens een paar dagen op rijden.
Ze moeten het wel kunnen constateren natuurlijk.
Gezien hoe vaak het bij jou voor komt is dat waarschijnlijk geen probleem.

Al een nieuwe NGK bougie er in gedraaid?

Gr. Wim.

Dit probleem is ondertussen al opgelost :)

KPR
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 93
Lid geworden op: 19 jul 2016 13:28
Bezit: Honda (Kymco) K-Pipe 50cc

Re: Met brommer in de hitte rijden

Bericht door KPR »

nielspbr schreef:Al in het boordgereedschap van je brommer gekeken?

(Ik ben nog geen, nieuw gekochte, brommer tegengekomen die niet zo'n ding aan boord heeft.)
Nope.. Tenzij hij bij de brommerzaak zelf ligt. Maar ik ga er een halen, is niet zo duur toch?

KPR
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 93
Lid geworden op: 19 jul 2016 13:28
Bezit: Honda (Kymco) K-Pipe 50cc

Re: Met brommer in de hitte rijden

Bericht door KPR »

KPR schreef:
Daan1508 schreef:
KPR schreef:Vandaag weer een ritje gemaakt. Onderweg heeft hij 2 keer even gestoterd. Maar niet lang, halve seconden ofzo. Het was één korte stotter zeg maar.... Dit had ik gister niet terwijl het gister veel warmer was. Misschien de sproeier 1 of 2 maten groter? Als dat kan?
Luister, ik ga het nog 1 keer uitleggen ;-)

Bij sommige symptomen kun je goed herkennen wat er aan de hand is. Bij symptomen zoals een stotter kun je dat absoluut niet.

We kunnen en gaan je dus niet vertellen of je je sproeiermaat moet veranderen, of iets anders. Ik hintte al eerder naar een glazen bol. Dat wees op een stom grapje van een forumlid, over dat hij niet weet wat er mis is omdat zijn glazen bol kapot is gevallen. Dat is een stom grapje misschien, maar het is wel waar. We kunnen je brommer niet voelen, horen of zien op afstand, dus we kunnen niets herkennen. Vaak als we dat wel kunnen, kunnen we de oplossing ook niet meteen aanwijzen! Je zult je eigen brein even moeten gebruiken, en logisch berederen wat er kan zijn. Bij die redenatie willen we je allemaal gerust helpen!! Er is veel informatie onder de leden, en die wil men gerust delen!!

Hierboven is al vaak uitgelegd hoe je moet controleren of je mengsel goed is (dat wordt beïnvloed door je sproeiermaat!), dus als je je afvraagt of het goed is: controleer het eens. Als je geen bougiesleutel hebt, heb ik een idee. Koop er een! Ze zijn niet duur en verdraaid handig! Ik weet zeker dat je 'm hierna nog eens gaat gebruiken!
Hahah ja ik snap dat jullie mij niet kunnen vertellen wat ik moet doen. Enkel wat ik eens zou kunnen proberen. Het probleem voor mij is denk ik dat dit mijn eerste brommer is waar ik heel zuinig op ben. Omdat ik nog niet super veel verstand heb van brommers wil ik het graag zeker weten voordat ik iets probeer. Ik heb nu wel door dat als je bij brommers een probleem wilt oplossen, je nooit echt in zekerheid kunt werken en je gewoon zult moeten uitproberen...
Ik ga een bougie sleutel kopen en de kleur checken. Dan kijk ik dan wel verder. Bedankt (iedereen) ! :)
Bougie gecheckt. Kleur was naar mijn mening prima (zie foto's)
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
Ik vindt dat dat cilinder vormige ding onder dat staafje waar de vonk vanaf komt iets wat aan de witte kant is. Of maakt dit niets uit?

Hij heeft ook nietmeer gestotterd ofzo. Ik heb de stationair wel iets hoger gezet. Die stond na mijn mening een tikkeltje te laag. Dit maakt voor de rest niets uit voor de ontsteking tijdens het rijden toch ?

Nogmaals bedankt voor de hulp!
Grz KPR

Gebruikersavatar
Daan1508
4T-MSB addict
Berichten: 524
Lid geworden op: 04 feb 2015 13:51
Bezit: 1971 C50
1978 C90 dikke harrie
Locatie: Gouda

Re: Met brommer in de hitte rijden

Bericht door Daan1508 »

KPR schreef:Hahah ja ik snap dat jullie mij niet kunnen vertellen wat ik moet doen. Enkel wat ik eens zou kunnen proberen. Het probleem voor mij is denk ik dat dit mijn eerste brommer is waar ik heel zuinig op ben. Omdat ik nog niet super veel verstand heb van brommers wil ik het graag zeker weten voordat ik iets probeer. Ik heb nu wel door dat als je bij brommers een probleem wilt oplossen, je nooit echt in zekerheid kunt werken en je gewoon zult moeten uitproberen...
Ik ga een bougie sleutel kopen en de kleur checken. Dan kijk ik dan wel verder. Bedankt (iedereen) ! :)
Heel goed! Ik snap heel goed dat je zuinig wilt zijn! Goed dat je lekker gaat proberen! Als er nog iets is, ik durf met zekerheid voor iedereen te spreken als ik zeg dat 'we' je graag verder helpen!
KPR schreef: Hij heeft ook nietmeer gestotterd ofzo. Ik heb de stationair wel iets hoger gezet. Die stond na mijn mening een tikkeltje te laag. Dit maakt voor de rest niets uit voor de ontsteking tijdens het rijden toch ?


Klopt, die stelschroef past alleen maar de stand van de gasschuif bij gas los aan, en verandert verder niks aan de rest van de carburatie, of de ontsteking!

KPR
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 93
Lid geworden op: 19 jul 2016 13:28
Bezit: Honda (Kymco) K-Pipe 50cc

Re: Met brommer in de hitte rijden

Bericht door KPR »

Daan1508 schreef:
KPR schreef:Hahah ja ik snap dat jullie mij niet kunnen vertellen wat ik moet doen. Enkel wat ik eens zou kunnen proberen. Het probleem voor mij is denk ik dat dit mijn eerste brommer is waar ik heel zuinig op ben. Omdat ik nog niet super veel verstand heb van brommers wil ik het graag zeker weten voordat ik iets probeer. Ik heb nu wel door dat als je bij brommers een probleem wilt oplossen, je nooit echt in zekerheid kunt werken en je gewoon zult moeten uitproberen...
Ik ga een bougie sleutel kopen en de kleur checken. Dan kijk ik dan wel verder. Bedankt (iedereen) ! :)
Heel goed! Ik snap heel goed dat je zuinig wilt zijn! Goed dat je lekker gaat proberen! Als er nog iets is, ik durf met zekerheid voor iedereen te spreken als ik zeg dat 'we' je graag verder helpen!
KPR schreef: Hij heeft ook nietmeer gestotterd ofzo. Ik heb de stationair wel iets hoger gezet. Die stond na mijn mening een tikkeltje te laag. Dit maakt voor de rest niets uit voor de ontsteking tijdens het rijden toch ?


Klopt, die stelschroef past alleen maar de stand van de gasschuif bij gas los aan, en verandert verder niks aan de rest van de carburatie, of de ontsteking!
Oke, fijn om te horen!

En oke dan weet ik dat ook weer :) ik denk dat de afstelling nu wel goed is. Heb je de foto's van de bougie gezien? Ziet er wel goed uit toch.

Eric
zoomerlover
Berichten: 3242
Lid geworden op: 20 dec 2011 00:15
Bezit: Een corsa 1.0 12V

Re: Met brommer in de hitte rijden

Bericht door Eric »

De bougie kon iets donkerder, maar is ook wel prima zo. Geef wel een beetje gas als je de stelschroef indraait! Anders heb je kans dat je een put in je gasschuif draait.
Heeft iemand nog een C4.0SE blok van en Opel liggen? Dus niet de C3.0SE!!!

Gebruikersavatar
Daan1508
4T-MSB addict
Berichten: 524
Lid geworden op: 04 feb 2015 13:51
Bezit: 1971 C50
1978 C90 dikke harrie
Locatie: Gouda

Re: Met brommer in de hitte rijden

Bericht door Daan1508 »

KPR schreef:En oke dan weet ik dat ook weer :) ik denk dat de afstelling nu wel goed is. Heb je de foto's van de bougie gezien? Ziet er wel goed uit toch
Ja, dat lijkt me best in orde. In de FAQ staat ergens een link naar een foto met bougies en diagnoses, die is hier best wel handig voor!

KPR
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 93
Lid geworden op: 19 jul 2016 13:28
Bezit: Honda (Kymco) K-Pipe 50cc

Re: Met brommer in de hitte rijden

Bericht door KPR »

Eric schreef:De bougie kon iets donkerder, maar is ook wel prima zo. Geef wel een beetje gas als je de stelschroef indraait! Anders heb je kans dat je een put in je gasschuif draait.
Oke doe ik. Als ik de schroef indraai (rechtsom) krijgt hij dan meer of minder benzine?

Plaats reactie