Tweecilinder bouwen

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2625
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door MrSinga »

lil schreef: 12 dec 2021 02:23 wat een zaligheid om allemaal van dat soort machientjes voorhanden te hebben. draaibank, freesbank, ik ben stikjaloers.
Check… gelukkig kan ik soms es de werkplaats van ne maat gebruiken. Maar zelfs hij heeft ‘nog’ niet alles (hij is een jaar of 2 bezig en doet voornamelijk hekkens, ramen, tafels ed in rvs. Draaibank, lintzaag ed wel al aanwezig maar nog geen echte freesmachine)

Machtig werk… ik volg

C320i
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 139
Lid geworden op: 06 jun 2020 18:04
Bezit: SS50Z K3
SS100 V-Twin (in aanbouw)
C320i
C310
DAX LC 150 DOHC 4V
Transalp
Miimo
Honda Bosmaaier
Honda 2cilinder Buitenboordmotor
Locatie: Friesland

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door C320i »

Gelukkig toch ergens (bij de achterdeur van een gereedschap winkel) mijn Argonfles kunnen ruilen. Meteen ook maar een dubbel zo grote gehaald, zo'n ding is toch sneller leeg dan ik dacht. Verder heb ik weinig tijd gehad om verder te werken aan de carters, maar toch weer een beetje verder gekomen. Het is bijna gruwelijk om het blokje na het lassen te laten zien, maar ook bij anderen ziet het er zo gruwelijk uit als ik YouTube zo bekijk.
De maatvoering blijft exact, dat is waar het om gaat, de bloemkool-lassen van het giet aluminium zie je later na afwerking niets meer van terug. En het gelaste materiaal is zuiverder en sterker dan het gietspul van Honda.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het eerste waar ik nu mee bezig wil is het exact haaks op de kruistafel uitklokken van het vlak voor de verticale cilinder. Als dit voor elkaar is kan ik de vlakfrees over het bestaande oppervlak halen waardoor daar de bloemkool weg is en er een mooi vlak overblijft voor de cilinder.
Vervolgens hetzelfde voor de horizontale cilinder. Daarna de cilindergaten mooi rond kotteren. Mocht er halverwege materiaal ontbreken, dan las ik het er in en kan het meteen weer vlak frezen.

C320i
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 139
Lid geworden op: 06 jun 2020 18:04
Bezit: SS50Z K3
SS100 V-Twin (in aanbouw)
C320i
C310
DAX LC 150 DOHC 4V
Transalp
Miimo
Honda Bosmaaier
Honda 2cilinder Buitenboordmotor
Locatie: Friesland

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door C320i »

Vandaag het carterdeel waar de verticale cilinder komt vlak gefreesd en netjes rond gekotterd. (cilinder past precies)
Daarna verder gegaan met het deel voor de liggende cilinder.
Het meeste werk zit nog in het exact 3-dimensionaal recht op de kruistafel monteren van het carter.
Ondanks dat het nog (uiterlijk) onafgewerkte blok er behoorlijk erg uit ziet, is alles nog altijd op 5/100mm nauwkeurig.
De 20mm blank stalen pen die precies door de lagers van de krukas steekt glijdt vloeiend en spelingvrij van de ene in het andere lager.

Afbeelding

Afbeelding

C320i
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 139
Lid geworden op: 06 jun 2020 18:04
Bezit: SS50Z K3
SS100 V-Twin (in aanbouw)
C320i
C310
DAX LC 150 DOHC 4V
Transalp
Miimo
Honda Bosmaaier
Honda 2cilinder Buitenboordmotor
Locatie: Friesland

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door C320i »

Cilindergaten in carter uitgekotterd, pasvlakken strak en op maat gefreesd met de vlakfrees.
Daarna de niieuwe gaten voor de tapeinden geboord, draad er in getapt en de olieretour in het deel voor de horizontale cilinder gefreesd.

Toen even gekeken of de cilinders passen :mrgreen:
Het begint dan meteen ergens op te lijken ! :)
Alles moet uiterlijk nog afgewerkt, dus het ziet er nog niet mooi uit natuurlijk.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dennis
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1203
Lid geworden op: 29 jan 2007 12:06
Locatie: Utrecht

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door Dennis »

Mooi gedaan hoor! Het gaat je zeker lukken.
''UNOX MAN''

Gebruikersavatar
lil
4T-MSB zombie
Berichten: 2005
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door lil »

die koelribben op de bovenste cylinder staan zo verkeerd.... ik kan er niet over uit, sorry. heb je dat ook niet? :)

ik weet er zijn cylinders met de koelribben dwars, zelfs voor cylinders die recht naar voren steken, hoe belachelijk ook, maar wat moet je kiezen? moeilijk moeilijk (wel leuk dat er iig een keuze is tho)
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Gebruikersavatar
Lacsap
4T-MSB regular
Berichten: 344
Lid geworden op: 03 nov 2017 21:03
Bezit: PC50A
C310S

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door Lacsap »

Erg mooi gedaan!👍

Frees niet teveel materiaal weg; je zult de stevigheid nodig hebben...

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2625
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door MrSinga »

lil schreef: 02 jan 2022 03:52 die koelribben op de bovenste cylinder staan zo verkeerd.... ik kan er niet over uit, sorry. heb je dat ook niet? :)

ik weet er zijn cylinders met de koelribben dwars, zelfs voor cylinders die recht naar voren steken, hoe belachelijk ook, maar wat moet je kiezen? moeilijk moeilijk (wel leuk dat er iig een keuze is tho)
Takegawa heeft dit. Maar vanaf 52mm boring (88cc dus) geen idee of 50 cilinders bestaan met dat…
Maar goed, ik heb dat dus ook

C320i
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 139
Lid geworden op: 06 jun 2020 18:04
Bezit: SS50Z K3
SS100 V-Twin (in aanbouw)
C320i
C310
DAX LC 150 DOHC 4V
Transalp
Miimo
Honda Bosmaaier
Honda 2cilinder Buitenboordmotor
Locatie: Friesland

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door C320i »

MrSinga schreef: 02 jan 2022 18:26
lil schreef: 02 jan 2022 03:52 die koelribben op de bovenste cylinder staan zo verkeerd.... ik kan er niet over uit, sorry. heb je dat ook niet? :)

ik weet er zijn cylinders met de koelribben dwars, zelfs voor cylinders die recht naar voren steken, hoe belachelijk ook, maar wat moet je kiezen? moeilijk moeilijk (wel leuk dat er iig een keuze is tho)
Takegawa heeft dit. Maar vanaf 52mm boring (88cc dus) geen idee of 50 cilinders bestaan met dat…
Maar goed, ik heb dat dus ook
Het is ooit onderzocht en het blijkt voor de koeling niks uit te maken, maar het zou mooier lijken als de verticale cilinder horizontale koelribben zou hebben. Kan altijd nog, cilinders zat te krijgen voor deze blokjes in alle soorten en maten.
Eerst maar eens het blokje af bouwen en aan de praat helpen, er is nog veel te doen !
Het is nu nog een leeg aluminium doosje met gaten :mrgreen:

Afbeelding
Afbeelding

SuzuhaTR1
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1289
Lid geworden op: 06 jan 2014 20:32
Bezit: ATC125 met 110 blok.
CR80 1983
SS50K0 1966 (Duitser)
SS50K1 1976 (Francaise)verkocht
SS50K3 (NL) verkocht
ST50G (Duitser)
D@SS72 Skyteam frame metTS50 tank, SS wielen, spatborden, achterlicht, MT banden, Shark achterbrug enz. enz.
Yamaha FS1 468 1975 verkocht
Yamaha FS1 2RU 1980 verkocht in onderdelen
Locatie: Het Gooi

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door SuzuhaTR1 »

Zó ontzettend knap dit :D

Je gaat ook zo lekker snel, dik, dik,bdik respect.
Wat betreft de koelribben vind ik dit juist kloppend

C320i
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 139
Lid geworden op: 06 jun 2020 18:04
Bezit: SS50Z K3
SS100 V-Twin (in aanbouw)
C320i
C310
DAX LC 150 DOHC 4V
Transalp
Miimo
Honda Bosmaaier
Honda 2cilinder Buitenboordmotor
Locatie: Friesland

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door C320i »

Dank je SuzuhaTR1, maar ik denk dat iedereen dit in principe wel zou kunnen.
Je moet alleen de volgende eigenschappen hebben;
1) Snappen hoe zo'n motortje werkt tot in detail
2) Niet bang zijn om de zaag ergens in te zetten, vertrouwen hebben in jezelf.
3) Alles eerst heel goed door denken, dan pas doen.
4) Doorzetten tot het helemaal is zoals je het voor ogen had. :)

Vandaag weer aan het zagen geweest, de horizontale cilinder zit een "drijfstangbreedte" verder van de distributie af, maar de distributie blijft wel op dezelfde plek. Dus moet de horizontale cilinder, cilinderkop en nokkenas een "drijfstangbreedte" breder worden gemaakt.
Zie foto's, dan snappen jullie het wel :mrgreen:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

iclaudius
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1403
Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
Bezit: Mezelf
Locatie: Tussen de Scheldes

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door iclaudius »

Pracht documentaire zo, ik ben erg benieuwd naar het resultaat, en hoe de distributieketting/spanner een rol gaan krijgen !

Gebruikersavatar
Lacsap
4T-MSB regular
Berichten: 344
Lid geworden op: 03 nov 2017 21:03
Bezit: PC50A
C310S

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door Lacsap »

Hoe ga je dat straks doen met de ontsteking?
Als ik je foto's bekijk is het een L-twin van 70 ~80 graden?
Dat zou met pickups mooi op te lossen zijn denk ik..

C320i
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 139
Lid geworden op: 06 jun 2020 18:04
Bezit: SS50Z K3
SS100 V-Twin (in aanbouw)
C320i
C310
DAX LC 150 DOHC 4V
Transalp
Miimo
Honda Bosmaaier
Honda 2cilinder Buitenboordmotor
Locatie: Friesland

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door C320i »

Lacsap schreef: 04 jan 2022 15:58 Hoe ga je dat straks doen met de ontsteking?
Als ik je foto's bekijk is het een L-twin van 70 ~80 graden?
Dat zou met pickups mooi op te lossen zijn denk ik..
De cilinderhoek is ongeveer 79 à 80 graden graden heb ik laatst gemeten.
Mijn idee is om de horizontale cilinder gewoon origineel (elektronische ontsteking) te laten.
En voor de verticale cilinder dan iets versprongen van de originele pickup nog ergens "op een mooi plekje" een pickup steuntje aan de plaat te lassen. Daarna op precies de juiste plek een pukkeltje op het vliegwiel lassen. (ook iets versprongen van de andere natuurlijk)
Twee vervroegende CDI's en een bobine van een CB125 twin (heb ik nog een paar van liggen), dan ben je er wel denk ik.
Ik heb een mooi klein pickup'je liggen van een varadero 125, ik hoop dat ik die straks ergens achter de ontstekingskap kan wegmoffelen.
Het moet zo onzichtbaar mogelijk worden. :)

Gebruikersavatar
lil
4T-MSB zombie
Berichten: 2005
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Tweecilinder bouwen

Bericht door lil »

je moet niet én de pukkel én de pickup verplaatsen, maar één van de twee. ik zou zeggen een tweede pickup en de pukkel gewoon zo laten, want ga je twee pukkels op het vliegwiel hebben dan geeft ie twee keer vonk op dezelfde cylinder(s)

die tweede pickup gaat dezelfde 80 graden voor de gewone pickup moeten komen, dus ergens onderaan je blok...
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Plaats reactie