Afstellen lukt niet

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
René
Admin
Berichten: 1917
Lid geworden op: 15 jan 2007 14:01
Bezit: Little Cub, Chaly, SS50
Locatie: De Bilt

Re: Afstellen lukt niet

Bericht door René »

dwdw1998 schreef: 24 jan 2020 10:36 Daar ben ik weer, ik heb het volgende gedaan ondertussen: sproeier 78 geïnstalleerd maar tevergeefs (grijze bougie). Daarna heb ik het gehele luchtfilterhuis en pakking vervangen zodat daar in ieder geval gene problemen meer zijn. Ook was de pakking aan het zweten bij het cilinder deksel, deze dus ook vervangen.

Weer geprobeerd, hij rijdt wel maar niet goed, opzich op vol gas en volle snelheid lijkt 't redelijk te gaan (naast dat de bougie nog steeds grijs is).

Koud rijdt hij even "goed" als warm.

Ook heb ik nogmaals de deo test gedaan, naast dat de brommer nu heerlijk ruikt (Remreiniger was op), geen resultaat. Geen verschil in toeren tijdens het spuiten van de deo op de bekende plekken.

Nog even over de rij ervaring:
Optrekken in eerste versnelling is goed.
Optrekken in tweede versnelling ook.
Optrekken in derde gaat ermee door.
Optrekken in vierde niet goed, duurt erg lang en houdt wat in
Terugschakelen en weer optrekken uit een laag toerental is slecht, veel inhouden dus veel met het gas spelen.
Als je vol gas kan rijden is dat mooi. Wat doet ie dan met sproeier 80? Gaat ie dan stotteren, dan moet je terug naar 78. Rijdt ie nog goed dan naar sproeier 82. Steeds hoger gaan tot ie begint te stotteren op volgas en dan een maatje terug. Dan zou die goed moeten zijn.

Het is trouwens wel verstandig om sproeiers uit hetzelfde setje te gebruiken. Soms kloppen die maatjes niet helemaal. Dan ben je ook aan het zoeken totdat je ons weegt.

Ik zou je overigens ook niet blind gaan staren op de kleur. Heb brommers gehad waarvan ik de bougie niet mooi bruin kreeg, maar die verder prima liepen.

Als de sproeier goed is kun je met de gasnaald gaan spelen. Ook die telkens een standje rijker zetten, totdat ie gaat stotteren (op middengebied) en dan een standje terug.

Bij de liggende cilinder blokjes is het trouwens mogelijk om de timing van de nokkenas te verkloten. Dan krijg je rondje op het tandwiel niet exact gelijk aan de markering. Dan is het beter om het rondje er net iets onder te zetten, ipv er boven (of was het nou net andersom :idea:) want anders loopt ie beroerd. Wellicht is dat met die staande cilinders ook zo. Misschien ook nog iets om naar te kijken.

(Heb overigens niet alles gelezen, dus wellicht zeg ik dingen dubbel)

Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4064
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub '99 4bakc50 scooter :-)
NSU Prima '57 2T scooter.
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'72(as found)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Afstellen lukt niet

Bericht door wim V8 »

Afbeelding

De tandwielverhouding.
Zet dat eerst eens dicht bij origineel. Als dat veel afwijkt.
Hoeveel tandjes hebben het voor en achter tandwiel?

Gr. Wim.
Laatst gewijzigd door wim V8 op 07 mar 2020 09:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Gebruikersavatar
HondaXL
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 58
Lid geworden op: 26 aug 2019 08:04
Bezit: Honda XL 50 CDI 12V
Kreidler OrangeRMC "77
Locatie: Aalsmeer

Re: Afstellen lukt niet

Bericht door HondaXL »

Ik denk dat Wim in de buurt zit. het staande CB blok heeft een kritische powerband. als de vertanding te zwaar is, komt het blok nooit op toeren.
Groeten Elmer

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1971
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Afstellen lukt niet

Bericht door lil »

dat kan natuurlijk, maar hoe verklaar je dat ie beter loopt met de choke een beetje dicht? dat is toch duidelijk een indicatie voor een te arm mengsel. en de symptomen duiden daar ook op; te weinig trekkracht in het midden tot hoge toeren gebied, wel hogere toeren kunnen maken bij mindere belasting, grijswitte bougiepunten...

maargoed, checken of de vertanding standaard is kan nooit kwaad, is zo gedaan.


nb. te vroege ontsteking kan ook trouwens, geeft een beetje hetzelfde beeld. alleen de choke maakt dan geen verschil, dus dat is het niet.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Gebruikersavatar
gonzo
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1185
Lid geworden op: 17 jul 2012 19:59
Locatie: Afferden, Limburg

Re: Afstellen lukt niet

Bericht door gonzo »

lil schreef: 26 jan 2020 21:59
nb. te vroege ontsteking kan ook trouwens, geeft een beetje hetzelfde beeld. alleen de choke maakt dan geen verschil, dus dat is het niet.
🤔🤐
Try and die techniek....... love it.

dwdw1998
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 78
Lid geworden op: 10 mei 2019 16:35
Bezit: Honda CB50 J 1977

Re: Afstellen lukt niet

Bericht door dwdw1998 »

Morgen ga ik naar het volgende kijken (kleine samenvatting haha) :
Tandwielverhouding
Luchtfilter begrensd of niet
Zonder uitlaat rijden
Weer proberen met wat grotere sproeiers, eerder was 90 nog niet goed maar misschien dat dat ondertussen wel is veranderd

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1971
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Afstellen lukt niet

Bericht door lil »

dwdw1998 schreef: 27 jan 2020 10:03 Morgen ga ik naar het volgende kijken (kleine samenvatting haha) :
Tandwielverhouding
Luchtfilter begrensd of niet
Zonder uitlaat rijden
Weer proberen met wat grotere sproeiers, eerder was 90 nog niet goed maar misschien dat dat ondertussen wel is veranderd
ik zou beginnen met naar luchtfiltergat kijken, en dan wat rené zegt, met sproeiers aan de gang. iedere keer een wat grotere proberen, telkens ook checken oftie met choke erbij niet beter gaat rijden. doet ie dat wel, grotere erin, tot de choke geen verschil meer maakt of zelfs maakt dat ie slechter gaat.

en jah kijk even naar de tandwielen.

zonder uitlaat rijden kan je het beste heel erg vroeg in de ochtend doen, dan zijn er nog niet veel mensen op de weg. :)
(grapje, doe maar niet)


is er wat, gonzo?... met te vroege onsteking word ie toch ook te heet en krijg je witgrijze bougie?
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Gebruikersavatar
gonzo
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1185
Lid geworden op: 17 jul 2012 19:59
Locatie: Afferden, Limburg

Re: Afstellen lukt niet

Bericht door gonzo »

Jah, op pagina 2 is al vermeld dat ontsteking is gesteld en gecontroleerd......
Try and die techniek....... love it.

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1971
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Afstellen lukt niet

Bericht door lil »

ok, ja mijn uitleg was mee in z'n algemeenheid. maar, ja dat dus ook.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

dwdw1998
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 78
Lid geworden op: 10 mei 2019 16:35
Bezit: Honda CB50 J 1977

Re: Afstellen lukt niet

Bericht door dwdw1998 »

Het luchtfilter lijkt ontgrensd te zijn.

Vandaag geprobeerd tot en met sproeier 88, liep steeds beter maar nog niet het gewenste resultaat. Met de choke een klein beetje dicht liep die perfect..

Ik vind het heel raar dat dit zo extreem afwijkt van normaal, zou betekenen dat ik rond sproeier 92 zit.
De brommer reed 60 (op teller) met sproeier 88.

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1971
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Afstellen lukt niet

Bericht door lil »

raar of niet, als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat. waar het door komt zoek je later nog maar een keer uit. voor nu, gewoon doorgaan met steeds grotere sproeier tot je het gewenste resultaat krijgt. koop maar een 90 en een 92, niet gelijk te grote sprongen maken, maar precies de goeie proberen te vinden. het is nooit weg om een hele set sproeiers te hebben, kan altijd nog es van pas komen.

of anders een begrensde luchtfilter.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

dwdw1998
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 78
Lid geworden op: 10 mei 2019 16:35
Bezit: Honda CB50 J 1977

Re: Afstellen lukt niet

Bericht door dwdw1998 »

Haha zo is 't ook wel weer, ga ik het gewoon op die manier doen.

Nou heb ik nog een vraag en weet niet of dit het goede forumdeel ervoor is. Maar mijn elektra doet het ook nog niet, nu heb ik een spanningsregelaar en gelijkrichter in 1 gekocht maar begrijp niet helemaal hoe aan te sluiten. Afbeelding

Nu heb ik verschillende draden uit mijn ontsteking komen die allemaal "braided" zijn (weet niet wat de Nederlandse term is). Allemaal zwarte kabels dus, heeft iemand enig idee hoe ik erachter kan komen welke kleur welke kabel is?

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1971
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Afstellen lukt niet

Bericht door lil »

kijk hier eens voor je spanningsregelaar; viewtopic.php?f=9&t=34270

waarom denk je dat je dat ding moet vervangen? doe je maar wat?


ander dingetje, loopt je brommer heel erg overtoeren in de laatste versnelling? dan kan je misschien beter een tandje groter voortandwiel nemen, dan loopt ie rustiger.(en waarschijnlijk harder)
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

dwdw1998
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 78
Lid geworden op: 10 mei 2019 16:35
Bezit: Honda CB50 J 1977

Re: Afstellen lukt niet

Bericht door dwdw1998 »

Sorry, niet duidelijk geweest. Ik heb deze aangeschaft nadat ik hier op het forum gelezen heb dat de brommer een gelijkrichter en spanningsregelaar nodig heeft als deze wilt werken zonder accu.
Nu zat er bij mijn brommer geen accu en werd me aangeraden gewoon een spanningsregelaar aan te schaffen, dat zou deze moeten zijn dus vandaar.

In de laatste versnelling heeft hij minder toeren dan de versnellingen eronder. De toerenteller die tot 8000 gaat is wel kansloos waardoor ik niet kan aflezen tot hoeveel hij precies gaat. (gaat er wel overheen) Ik zal straks kijken welke verhouding het is.

Edit:
Nog over de elektra, heeft u een tip voor het bepalen welk draad welk draad is uit de ontsteking? Eventueel ook een elektrisch schema voor de spanningsregelaar?

NIX
chaly addict
Berichten: 18883
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Afstellen lukt niet

Bericht door NIX »

Spuit ze schoon met remreiniger of kijk gewoon van welke spoel ze afkomen.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Plaats reactie