Pagina 1 van 1

Eelectronische ontsteking op C200 en S90 blok bouwen

Geplaatst: 25 jun 2008 07:25
door hondasander
Mijn nieuwste idee, zomaar ineens in de auto.

Ik heb nog een XR125 electronische ontsteking. Die lijkt hel erg veel op het s90 principe.
Zwart blokje als pickup op de nokkenas, grondplaatje op de kop met de andere pickup. 2 draadjes. 6v uit het blok wisselstroom en dat direct naar de ontsteking.

Verder nog een bobine en de CDI unit.

wie o wie heeft hier ervaring mee? Lijkt dit spul op het ct110 electronische ontstekingsspul?

Geplaatst: 25 jun 2008 08:05
door stoterstangen90
ha, ik heb zelfs de spullen er al eens voor verzameld. maar ik ben er nooit toe gekomen het er op te beunen.

grootste probleem is volgens mij de grote keerring, die in de weg zit, bij het monteren van een normale spoelenplaat (atc 110 in mijn geval)

Geplaatst: 25 jun 2008 08:36
door hondasander
hmm maar wacht even: jij hebt het nu over problemen met de spoelen.
Maar die spoelen leveren al 6v wisselstroom dus daar hoeft toch niets aan te gebeuren?

Ik denk dat de enige problemen zijn om die complete pickupset op de kop te monteren en om de timing in orde te krijgen.

Kan jij daar nog wat over filosoferen?

Geplaatst: 25 jun 2008 08:46
door stoterstangen90
hondasander schreef:hmm maar wacht even: jij hebt het nu over problemen met de spoelen.
Maar die spoelen leveren al 6v wisselstroom dus daar hoeft toch niets aan te gebeuren?

Ik denk dat de enige problemen zijn om die complete pickupset op de kop te monteren en om de timing in orde te krijgen.

Kan jij daar nog wat over filosoferen?
Ja, dat je dat er zo op schroeft.

Ook bij de c200 (niet op de kop natuurlijk, en de zwaardere veertjes en gewichtjes van de c200 vervroeger nemen.)

Geplaatst: 25 jun 2008 08:49
door hondasander
Website van CMS zegt dat eerste 5 cijfers van beide pulserunits identiek zijn. Model codes en landnummers zijn wel anders.

dus op de kop bij cl90 en c200 op blok past het zo?

dan zitten we toch alleen maar met de timing?

heb jij daar ideeen over?

Geplaatst: 25 jun 2008 10:47
door lowrider
hondasander schreef:Website van CMS zegt dat eerste 5 cijfers van beide pulserunits identiek zijn.
Die eerste cijfers geven aan wat voor type onderdeel het is, niet waar het op past..

Onsteking van een C200 heeft meer gelijkenis met een oud type C50/70 6 volt electrische starter onsteking, plaat met punten aan buitenzijde vliegwiel, dan met een S90 onsteking.

12V (CDI) ATC nokkenas en toebehoren past in een 6 volt C/S90 kop.
Mogelijk kan Mr. SS90 een foto maken van zo'n nokkenas ter info.

Geplaatst: 25 jun 2008 11:31
door hondasander
Maar in theorie zouden in combinatie met die atc nokkenas die onderdleen moeten kunnen passen.

Hoe zit het dan met de timing? Ik heb het nu trouwens over de cdi unit ed van een xr125 en xr200.

Geplaatst: 25 jun 2008 19:23
door CB-viguur
m'n pa is wel wat bezig geweest met tunen van cb/xr/xl100/125 blokjes voor speedway gebruik.
hierbij zat er een verschil in lengte van de nokkenas van de cdi types en de puntentypes.
dus in het gedeelte waar de rotor op komt.
en jammergenoeg zit je met die cdi's nogsteeds met een mechanische vervroeging (met slijtage)

Geplaatst: 26 jun 2008 08:24
door hondasander
okee maar even afgezien van die nokkenaslengte vraag ik me nog steeds af hoe de timing uit zou komen.

Geplaatst: 27 jun 2008 15:28
door hondasander
anyone ideeen over de timing?

Geplaatst: 28 jun 2008 16:55
door hondasander
either way: die thaise mensen zijn niet gek: ik heb een C200 blok met normale ontsteking.
Ze hebben wat weggefreesd uit het carter en er een soort ss grondplaat en vliegwiel op gezet.
en het werkt dus die komt binnenkort onder m`n project.

Nu nog de CL90.
Wie heeft er iedeeen over de timing van het nokje?

Geplaatst: 28 jun 2008 17:48
door irmin
als je ergens een handleiding kan vinden, of gewoon rond zoekt op het internet, dan vind je vast wel ergens een mooi aantal graden voorontsteking voor je blok.
Gradenboog maken, BDP bepalen en draaien tot het juiste aantal graden. Veel simpeler wordt het niet.

Geplaatst: 29 jun 2008 08:42
door lowrider
hondasander schreef:either way: die thaise mensen zijn niet gek: ik heb een C200 blok met normale ontsteking.
Ze hebben wat weggefreesd uit het carter en er een soort ss grondplaat en vliegwiel op gezet.
en het werkt dus die komt binnenkort onder m`n project.
Prachtig verhaal, maar doe me eens een lol en maak daar een foto van, weet de rest van Nederland ook waar je het over hebt...
hondasander schreef: Nu nog de CL90.
Wie heeft er iedeeen over de timing van het nokje?
Afbeelding

1e rijtje is standaard value..

Afbeelding

Geplaatst: 30 jun 2008 06:56
door hondasander
zo thanks voor de plaatjes, ik zal eens zien of ik er ook wat kan maken.

C200 blok met de betreffende ontsteking hang onder mn project

ik heb een goede vonk, bougie krijgt benzine en hij zuigt goed aan.
sproeier is niet verstopt en is een 160 ja echt.
er zit nog geen uitlaat op want ik mis een bocht en een luchtfilter heb ik ook nog niet.

either way, hij doet het niet.... hij zou op zn minst een beetje moeten lopen maar doet niets... knsnap het eigenlijl niet.

Hoe herken je een accu bobin ontsteking?

Geplaatst: 30 jun 2008 08:20
door NIX
In elk geval aan een dynamo die de accu laadt in plaats van 2 lichtspoeltjes waarvan er 1 voor de ontsteking is. Verder heeft een bobine van een accu-bobine systeem 2 aansluitingen. 1 voor de voeding van de accu en 1 naar punten en condensator. Maakt niet enorm veel uit welke van de 2 naar de voeding of de punten gaat. ene levert wel eenveel bauwere vonk dan de ander, dus neem de beste optie.

Je kunt een Honda bobinetje ook geschikt maken oor accu bobine systeem. Dan gebruik je het korte draadje dat normaal direct op de massa staat voor de punten en op de andere draad die naar je lichtspoel gaat stop je de voeding.

Of je pakt gewoon een oude bobine van de autosloop. Grote monsters, maar werken altijd.