Pagina 1 van 2

motorsport uitlaat verbuigen

Geplaatst: 28 jun 2008 17:43
door Edo
Heeft iemand ervaring met het buigen van een motorsport uitlaat?

Als hij wat schuiner omhoog staat, ziet dit er vet uit, is het te doen, scheurt het niet, hoe te doen (warmstoken en langzaam steeds verder buigen met spanbanden o.i.d.)?

Geplaatst: 28 jun 2008 17:46
door DJ Pierre
Is een zeer riskant klusje. In ieder geval flink heet stoken en niet te snel willen gaan.

Geplaatst: 28 jun 2008 17:53
door thijsperdok
en zand er in doen, zodat de pijp niet kan knikken.

Geplaatst: 28 jun 2008 18:03
door Edo
Hmm.. daar was ik ook bang voor inderdaad (knikken, scheuren..). Riskant klusje dus. En het buigen zelf.. hoe zouden jullie dat doen ? Met spanbanden o.i.d. ?

Geplaatst: 28 jun 2008 18:07
door Brommert
Wat is de diameter van de pijp? Want misschien is het wel te doen met zo'n pijpen buig tang die je bij de bouwmarkt kan huren, of zou daar de pijp te dikwandig voor zijn? Of anders misschien zo'n hydraulische pijpen buiger die je bij Boels ofzo kan huren?

Geplaatst: 28 jun 2008 19:51
door thijsperdok
bij mij in de straat zit een smit. Zit er niet eentje bij jou in de buurt? das wel zo veilig, en het gebeurt goed

Geplaatst: 28 jun 2008 22:06
door NIX
Het is juist keihard dunwandig staal dat snel knikt. Vandaar dat je het moet verhitten en over een wat groter stuk moet buigen.

Geplaatst: 30 jun 2008 14:02
door rap4stroke
Onzin, dat heet stoken, ik heb in mijn motorsport 2 bochten gebogen met zo'n dikke pijpenbuiger van bo-rent, en niks geen knikken of rimpels of wat dan ook.
Je moet natuurlijk niet bochten van 45 graden gaan doen, maar 5 graden is makkelijk te doen!

Geplaatst: 30 jun 2008 17:45
door john
kost heet stoken niet je chrome?

Geplaatst: 30 jun 2008 18:17
door NIX
Anders buigen wel. Knap als je het koud gebogen hebt. Niets is onmogelijk, maar makkelijk is het niet.

Geplaatst: 30 jun 2008 20:13
door gert
zeker geen gele vlam maar een blauwe ,ik wil de eerste mee maken die een stalen pijp rood stookt met een gele vlam,en ik kan het weten want ik zit in het vak.
zand er in ,volledig opvullen en aanstampen en zorgen dat het er niet meer uitkan (er mag geeeeen vocht in zitten ivm stoom]vogelkooizand werkt goed en dan flink stoken over een lang stuk.
kersenrood stoken en dan rustig buigen en niet te veel.

Geplaatst: 30 jun 2008 22:29
door snelwyn
of je koopt een echte uitlaat in plaats van een motor sport...

Geplaatst: 01 jul 2008 12:23
door rap4stroke
snelwyn schreef:of je koopt een echte uitlaat in plaats van een motor sport...
of je steekt het weinige geld wat je hebt liever in iets anders dan in een full over carbon takegawa faddybike titanium soundcontrol onzin uitlaat van enkele honderden euro's.

Geplaatst: 01 jul 2008 12:33
door arnold-d
rap4stroke schreef:
snelwyn schreef:of je koopt een echte uitlaat in plaats van een motor sport...
of je steekt het weinige geld wat je hebt liever in iets anders dan in een full over carbon takegawa faddybike titanium soundcontrol onzin uitlaat van enkele honderden euro's.
inderdaad.

niet iedereen heeft geld over voor een uitlaat van 500euro.
en zonde van het geld vind ik, liever iets tot max 130,
of een motosport :)




Maar het beste is vullen met wit zand, goed heet stoken, en dan buigen.
(uitlaat tussen de werkbank?)