secondary air system

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
john
4T-MSB zombie
Berichten: 3342
Lid geworden op: 27 jan 2007 23:50
Bezit: gorilla white special
ATC70
woody c50
Locatie: keukenhof city

secondary air system

Bericht door john »

Afbeelding
KYMCO Clean Air System (For EURO 2)
The KYMCO Clean Air System is a secondary air suction system that helps the exhaust gases
to burn more completely. When the spent fuel charge is released into the exhaust system, it is
still hot enough to burn. The system allows extra air into the exhaust system so that the spent
fuel charge can continue to burn. This continued burning action tends to burn up a great deal of
the normally unburned gases, as well as changing a significant portion of the poisonous carbon
monoxide into harmless carbon dioxide.
heb ff voor de fun alle werkplaatshandboeken van de kymco gedownload (voor de activ, leuk voor de heb) en toen kwam ik bij een scootertype (4t) dit tegen

dit helpt de uitlaatgassen beter te verbranden zodat je lucht schoner word.
maar als het helpt te verbranden, krijg je dan ook geen betere prestaties?
misschien is dit wel in te bouwen net bij de uitlaat flens op onze brommers in dat geval.
Driving an ATC.... You can crash.. this won't happen any time, but can happen at any time...

NIX
chaly addict
Berichten: 18884
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

dit is een zogenaamde smog pump, of misschien wel zonder pomp maar door pulsatie aangezogen lucht.. Die verrijkt het uitlaatgas mengsel met verse zuurstof en stikstof. Met name de zuurstof is belangrijk om in de katalysator de onverbrande koolwaterstoffen (CH ketens, dus niet of slechtverbrande benzine) en CO alsnog in H2O en CO2 om te zetten. Je zou denken dat je die extra zuurstof ook door het mengsel armer te maken kunt toedienen,maar dat bveinvloedt je prestaties negatief en je maakt het mengsel armer waardoor de boel heter wordt. Hitte kan op den duur tot warmlopers leiden,maar qua smog leidt het vooral tot meer NOx. In lucht zit namelijk 80% N2. Bovendien door de hitte bindt die zich ook nog eens aan zuurstof. Daarom wordt bij dit principe gekozen voor luchtinjectie na de verbranding. het is dus niet bedoeld om prestaties te verbeteren, maar om aan met name Amerikaanse smog eisen te voldoen.

Als je goed kijkt is het alleen na de verbranding dat er wat gebeurt. vooraf gebeurt er dus niets. de groene pijltjes zijn alleen voor het vacuum dat de lucht naar de uitlaat doorlaat. Meer niet.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

john
4T-MSB zombie
Berichten: 3342
Lid geworden op: 27 jan 2007 23:50
Bezit: gorilla white special
ATC70
woody c50
Locatie: keukenhof city

Bericht door john »

dat zag ik ook, maar bij die vaccuum pomp gaat t de inlaat in, dacht dat er misschien ook een deel daarin gaat. maar zal wel voor `aandrijving` zijn.
Driving an ATC.... You can crash.. this won't happen any time, but can happen at any time...

Kippenverver
4T-MSB heilige
Berichten: 4576
Lid geworden op: 29 jan 2007 19:21
Bezit: Honda ST50-G
Honda SS50Z K3
Honda CB77 Superhawk
Locatie: Ommen.

Bericht door Kippenverver »

Dat systeem zit toch ook op die nieuwe Jinchengs ?
Ga heen en vereenvoudig u!

Monkeymadness
4T-MSB zombie
Berichten: 2060
Lid geworden op: 28 okt 2007 21:21
Bezit: CT70H K0 1970 ZF-57-61
Locatie: Wapenveld

Bericht door Monkeymadness »

die is elektrisch dacht ik

dat is gewoon een minischuul luchtpompje die lucht in je uitlaatbocht (of iets erna) pompt
Kippenverver schreef:CAPSLOCK IS CRUISE CONTROL FOR COOL
john schreef:les 1: hoe werkt een vrouw:
altijd gelijk geven en dan doen wat je zelf wilt...
:D :mrgreen:

bonjour
4T-MSB addict
Berichten: 659
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:50

Bericht door bonjour »

Deze zooi zat ook op de oude Amerikaanse auto's uit de -crisis- jaren 70.

Toen al het emissie milieu gezeik begon.

Is gewoon een systeempje dat extra zuurstof bijmengt, waardoor er per liter uitgestoten verbrandings gassen meer verse lucht bijzit, waardoor het lijkt alsof de auto heel schoon en milieu vriendelijk is :roll:
Aangezien er gemeten word op liter/uitsoot = CO2 enzo..

Word er eigenlijk altijd afgesloopt omdat het nergens goed voor is.

Maar is verder een perfect systeempje om de milieu-lhippie's mee te omzeilen/voor de gek te houden.

Volgens mij zit het zelfs nog op moderne auto's.
Honda CB50J -> 80J -> *in voorbreiding 125T*
Honda PC50
Honda CB77 *24-3-2011, klaar*
Plymouth Barracuda
Yamaha XT500 *in de prak, maar wordt gered*

NIX
chaly addict
Berichten: 18884
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

john schreef:dat zag ik ook, maar bij die vaccuum pomp gaat t de inlaat in, dacht dat er misschien ook een deel daarin gaat. maar zal wel voor `aandrijving` zijn.
Nee, er gaat echt niets de inlaat is. dat is het vacuum met die groene pijlen dat de klep in de air suction valve opent.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Bart
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 143
Lid geworden op: 27 jan 2007 22:32
Locatie: Waar de wind waait.

Bericht door Bart »

NIX schreef:dit is een zogenaamde smog pump, of misschien wel zonder pomp maar door pulsatie aangezogen lucht.. Die verrijkt het uitlaatgas mengsel met verse zuurstof en stikstof. Met name de zuurstof is belangrijk om in de katalysator de onverbrande koolwaterstoffen (CH ketens, dus niet of slechtverbrande benzine) en CO alsnog in H2O en CO2 om te zetten. Je zou denken dat je die extra zuurstof ook door het mengsel armer te maken kunt toedienen,maar dat bveinvloedt je prestaties negatief en je maakt het mengsel armer waardoor de boel heter wordt. Hitte kan op den duur tot warmlopers leiden,maar qua smog leidt het vooral tot meer NOx. In lucht zit namelijk 80% N2. Bovendien door de hitte bindt die zich ook nog eens aan zuurstof. Daarom wordt bij dit principe gekozen voor luchtinjectie na de verbranding. het is dus niet bedoeld om prestaties te verbeteren, maar om aan met name Amerikaanse smog eisen te voldoen.

Als je goed kijkt is het alleen na de verbranding dat er wat gebeurt. vooraf gebeurt er dus niets. de groene pijltjes zijn alleen voor het vacuum dat de lucht naar de uitlaat doorlaat. Meer niet.
Dit klopt totaal ja.

Gek genoeg zelfs zetten sommige fabrikanten de motor RIJKER om aan betere mileueisen te komen, zodat er nog wat benzine te verbranden valt in de Catalysator. Ook mede door het rijke ontstaan geen NOx-en (lagere verbrandingstemp dus)

Dat leidingkje naar de carburateur is enkel bedoelt als stuurlucht. dus er komt geen extra buitenlucht in de uitlaat als je het gas dicht hebt (dan heerst er onderdruk in je spruitstuk namelijk)

Kortom john: je hebt er zo goed als niks aan!

Bart
Blauw of Groen?

Bart
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 143
Lid geworden op: 27 jan 2007 22:32
Locatie: Waar de wind waait.

Bericht door Bart »

Geeft ook van die mooie plofjes bij gas terug! haha


Trouwens, het valt me wel op dat ze die luchtstroming als een soortement van actieve luchtkoeling gebruiken door de kop heen. da's wel een pro om het ding er op te laten! (maar uiteraard die Cat eraf, en een mooie megafoon erop! GAAAS hahahaha)

Bart
Blauw of Groen?

Gebruikersavatar
RaRe
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 155
Lid geworden op: 08 jun 2007 21:58
Bezit: CT70 Dax (1971) Blauw oldtimer motorkenteken
CD175 met CL175 ombouw is helaas verkocht...
Locatie: Maarssen

Bericht door RaRe »

Dit systeem zit dus ook op de nieuwe imi minibikes, die van mij (Dax imi) had een slang met filter rechtstreeks op de uitlaatbocht, superlelijk..
Afbeelding

De nieuwste versie heeft nu ook twee gaatjes in het spruitstuk waar koperen nippels in zijn gedraaid, dat ziet er helemaal maf uit.

Het was echt het eerste onderdeel wat eraf gesloopt werd door mij ;) Overigens had ik precies dezelfde gedachte als bonjour toen ik het systeem zag.
De kleinste motor op de snelweg, en 100 is hard genoeg :mrgreen:

rap4stroke
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 66
Lid geworden op: 09 mei 2008 11:44
Locatie: Dee'mtuhr

Bericht door rap4stroke »

Om het simpel te houden, op de tekening staat een "reed valve" membraam dus, en membraam = onderdeel voor scooter, en scooter is kut, dusss... secondary air is kut :idea: 8)
Hé sjonnie! je scooter staat in de fik!
Afbeelding

xMARKx
4T-MSB regular
Berichten: 427
Lid geworden op: 22 sep 2007 19:55
Bezit: C50 '71
Chaly '73
Z50J1 '74
Z50JC '82
SS50Z K1
Locatie: Maarssen

Bericht door xMARKx »

Dit is toch gemoon een EGR systeem zoals ook bij auto's word toegepast. Je verlaagd idd de verbrandings temperatuur zodat er minder NOx uitstoot is.

Ik denk alleen niet dat deze geregeld zijn (bij een auto als er extra vermogen nodig is word hij afgesloten) en veroorzaakt vaak vervuiling van het inlaat systeem (roet afzetting). Beste om er mee te doen is idd afdoppen :wink:

Plaats reactie