Pagina 1 van 2

Geplaatst: 16 jul 2008 13:32
door irmin
huh?
Wat is het: een weerstand?
Dan pak je de multimeter en zet op allebei de polen een pen van de meter en stelt de meter in op weerstand. geeft-ie de waarde die het ding moet hebben dan is-ie goed.
Of bedoel je dat niet? Je verhaal is nl. wel vaag.
De spanningsval over het ding is volgens mijafhankelijk van de rest van het circuit.

Geplaatst: 16 jul 2008 13:43
door john
Zij Bracht ROzen Op GEerits GRaf Bij VIes GRauw Weer

0-Zij
1-Bracht
2-ROzen
3-Op
4-GEerits
5-GRaf
6-Bij
7-VIes
8-GRauw
9-Weer


dit corrospondeerd naar de kleurencode op je weerstandje. kan je t zo aflezen. 8)


http://mediatheek.thinkquest.nl/~kl010/ ... tabel).htm

Geplaatst: 16 jul 2008 14:57
door NIX
Dit is een alles of niets weerstand. Door het warm worden wordt hij op de punten onderbroken. Moet je er eens 14 of 16 V op zetten. Dan wordt ie wel warm genoeg, denk ik. Maar ik zou zo'n ding niet gebruiken.

Geplaatst: 16 jul 2008 16:50
door NIX
Preobeer de garrage op de hoek en zoek een oude monteur. Die weten vaak wel waar het over gaat. Dealers kunnen alleen nieuwe auto's verkopen en een diagnose stekker erin stoppen.

Geplaatst: 16 jul 2008 17:27
door NIX
Tja, daar hoef je alleen maar een klap op te geven en doet ie het weer 1000-en kilometers probleemloos.

Geplaatst: 16 jul 2008 18:30
door NIX
Nee, daar is je klokje meestal te langzaam voor. Gewoon monteren die onder de 12V blijft.

Geplaatst: 16 jul 2008 18:54
door ivo215
Meer basic dan deze zal je geen spanningsregelaar vinden.
Dit ding heeft intern 2 weerstanden in serie geschakeld staan. Die aan de min kant heeft een circa 10 keer hogere weerstand dan de ene aan de plus kant.
Dus de spanning die uit het middelste pootje komt is dan 10/11e van de spanning die je over de plus en min pool zet.

Dus als je die 12.8 volt verhoogt dan gaat de geregelde spanning ook omhoog.

Mocht hij echt stuk zijn dan kan je hem namaken door 2 vermogensweerstanden in serie aan elkaar te knopen.

Geplaatst: 16 jul 2008 19:55
door ivo215
Je kan ze bestellen op www.conrad.nl

Een auto-accu of eentje van een singa maakt niet uit. Bijde leveren 12volt.
Het enige verschil is de capaciteit (aangeduid met "Ah", ampère/uur). Een accu van een auto gaat dus wat langer mee voordat hij leeg is en kan wat zwaardere electrische apparatuur aansturen, zoals koplampen en een stereo e.d.

Als je van 12 volt 10 volt wilt maken dan heb je weerstanden nodig met een onderlinge verhouding van 1:6. En ze moeten een weerstand hebben die vele malen hoger ligt dan die van het apparaat dat er op aangesloten wordt. Anders verstoort die de spanningsverdeling. Neem de weerstanden die je gebruikt minstens 50 maal hoger dan de interne weerstand van het apparaat.
Bovendien moet de lagere weerstand van de twee voldoende capaciteit hebben om het vermogen van de gehele electrische installatie die er op aangesloten zit te kunnen voeden.
Dus als je er een apparaat op aan sluit dat 25 Watt verbruikt, dan loopt er (25/10=2.5) 2½ ampère door de weerstand. Een weerstand voor fijn-electronica kan dat niet aan en brandt dan door (net als een overbelaste zekering zal doen).