Afremmen op de motor: slecht?

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Lennaert
4T-MSB regular
Berichten: 377
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:36
Locatie: Amsterdam

Afremmen op de motor: slecht?

Bericht door Lennaert »

Toen ik een tijdje geleden begon met rijden kneep ik altijd de koppeling in als ik moest afremmen, en remde gewoon met de remmen. Nu schakel ik echter steeds vaker terug en rem ik af op de motor, in hoeverre is dat schadelijk voor je blok? Ik bedoel, een cee doet het constant, en die blijven wel goed maar zijn ook wat zwaarder uitgerust qua versnellingsbak en koppeling ten opzichte van een handkoppelblok..
Geweld: veel herrie en een hoop snelheid. Brommerrijden is pure woede.

Monkeymadness
4T-MSB zombie
Berichten: 2060
Lid geworden op: 28 okt 2007 21:21
Bezit: CT70H K0 1970 ZF-57-61
Locatie: Wapenveld

Bericht door Monkeymadness »

zolang je maar niet op top naar je 1e/2e versnelling gaat en ineens de koppeling laat "schieten" maakt het niet uit, gewoon heel rustig die koppeling op laten komen, doe ik zelf ook altijd en werkt prima
Kippenverver schreef:CAPSLOCK IS CRUISE CONTROL FOR COOL
john schreef:les 1: hoe werkt een vrouw:
altijd gelijk geven en dan doen wat je zelf wilt...
:D :mrgreen:

Ricardo
4T-MSB beginner
Berichten: 20
Lid geworden op: 03 jun 2008 18:03
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door Ricardo »

Als ik met mijn SS 60km/h rij in de 4 dan rem ik hem meestal in de 4 af naar de 35km/h en dan zet ik hem in de 2. Ik rem dus ook af op de motor. Ik had er ooit eens op internet over gezocht en kwam dit tegen:
(Oja, het gaat hier over auto's)
Afbeelding

toerieteller
4T-MSB addict
Berichten: 586
Lid geworden op: 28 jan 2007 08:58
Bezit: ss50 c50 cd50 c310a
Locatie: amsterdam

Bericht door toerieteller »

het afremmen op de motor is zelfs echt nodig als je op vakantie door de bergen rijd, anders blijft er na een paar bergen, echt bar weinig van je remblokjes over.
Afbeelding cdi for life! Afbeelding

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5870
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Bericht door Jurrien »

Je hebt lomp schakelen en remmen op de motor, van die dingen wordt nu verondersteld dat ze met elkaar te maken hebben, waar natuurlijk niets van waar is.

Lomp schakelen moet je niet doen, altijd met een beetje tussengas terugschakelen.

Remmen op de motor kan je brommer prima tegen. Remmen op de motor is niet veel meer dan gewoon je gas dicht doen en je brommer uit laten rollen. Je kan ook terugschakelen zodat je brommer wat hogere toeren draait, zodat hij wat meer remt op de motor.

Zoals Yuri zegt, in de bergen moet het zelfs, wordt in het buitenland ook aangeraden door bordjes langs de weg. Maar die gelden volgens mij vooral voor vrachtwagens. Als je namelijk van een berg afrijdt en continu je normale remmen erbij pakt, heb je kans dat deze door oververhitting verglazen en dan ben je ineens je remmen kwijt. Lig je in een ravijn.

Wat hebben we geleerd vandaag? Liever remmen op de motor dan liggen in een ravijn!
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

Ricardo
4T-MSB beginner
Berichten: 20
Lid geworden op: 03 jun 2008 18:03
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door Ricardo »

Jurrien schreef: Zoals Yuri zegt, in de bergen moet het zelfs, wordt in het buitenland ook aangeraden door bordjes langs de weg.
En op die bordjes staat ''MOTORBREMSEN''.
Afbeelding

xMARKx
4T-MSB regular
Berichten: 427
Lid geworden op: 22 sep 2007 19:55
Bezit: C50 '71
Chaly '73
Z50J1 '74
Z50JC '82
SS50Z K1
Locatie: Maarssen

Bericht door xMARKx »

Voor het inrijden van je nieuwe cilinder schijnt het zelfs heel erg goed te zijn om lekker veel op de motor te remmen... Ik kan dit niet onder bouwen maar hoor het vaak van klanten nadat wij hun motor hebben gereviceerd/getuned.

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5870
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Bericht door Jurrien »

Ricardo schreef:
Jurrien schreef: Zoals Yuri zegt, in de bergen moet het zelfs, wordt in het buitenland ook aangeraden door bordjes langs de weg.
En op die bordjes staat ''MOTORBREMSEN''.
Afbeelding
Mits de streektaal Duits is, om volledig te zijn.
Een Fransman snapt natuurlijk de kloten niet van een bordje MOTORBREMSEN.
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

Lennaert
4T-MSB regular
Berichten: 377
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:36
Locatie: Amsterdam

Bericht door Lennaert »

xMARKx schreef:Voor het inrijden van je nieuwe cilinder schijnt het zelfs heel erg goed te zijn om lekker veel op de motor te remmen... Ik kan dit niet onder bouwen maar hoor het vaak van klanten nadat wij hun motor hebben gereviceerd/getuned.
Heeft volgens mij te maken met het feit dat er dan niet alleen aan de bovenkant van de zuigerveren druk ontstaat door de verbranding maar ook druk aan de onderkant door de overdruk in het blok, zoiets

Maargoed, als alles dus goed in elkaar zit kan het prima, dat moest ik weten
Geweld: veel herrie en een hoop snelheid. Brommerrijden is pure woede.

bonjour
4T-MSB addict
Berichten: 659
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:50

Bericht door bonjour »

Als je moet terug schakelen van bijv. zijn 4 naar zijn 3 :

Als je 50 rijd in zijn 4 met een bepaalde hoeveelheid gas, gewoon dezelfde hoeveelheid gas blijven geven, koppeling in (zodat hij gewoon zeg : 6000 toeren blijft draaien) in zijn 3 zetten, 2 tellen wachten, en koppeling los.

Gaat echt vlekkeloos over zonder 1 stootje op de koppeling te voelen.

Op me CBR kan ik dit inmiddels echt perfect.

Te wild terug schakelen en (dus ook te wild) af laten remmen op de motor kost je je koppeling.

Gewoon ff oefenen, terug schakelen zonder dat je de de motor in toeren hoort klimmen of hoort dalen.
Als je de koppeling dan los hebt kan je je gas dicht doen en dan af remmen op de motor, om vervolgens weer tot een bepaalde snelheid te komen en dan weer een versnelling terug schakelen, natuurlijk nu ook weer terug schakelen zonder de motor te laten klimmen in toeren of te laten dalen.

Is heel erg relaxt als je het eenmaal kan, het rijden word dan echt een stukje comfortabler. :wink:
Honda CB50J -> 80J -> *in voorbreiding 125T*
Honda PC50
Honda CB77 *24-3-2011, klaar*
Plymouth Barracuda
Yamaha XT500 *in de prak, maar wordt gered*

Dezelfde Jasper
chalykiller
Berichten: 781
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:00
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door Dezelfde Jasper »

Hoe was het ook alweer? :oops:

Volgas op lage toeren is slecht omdat je dan een hele hoge gasdruk hebt met ...
Geen gas geven bij hele hoge toeren (remmen op de motor) is slecht, omdat je dan een lage gasdruk hebt, maar ...

Het was iets met foute belasting :P

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5870
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Bericht door Jurrien »

bonjour schreef:Te wild terug schakelen en (dus ook te wild) af laten remmen op de motor kost je je koppeling.
"Het kost je je koppeling".. Dat vind ik wel een beetje overdreven. Het enige wat je doet is koppeling laten slippen, en daar is dat ding per slot van rekening voor gemaakt. Hooguit moet je de koppelingsplaten iets eerder vervangen, maar hey, anders moet je je remblokjes eerder vervangen..
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

xMARKx
4T-MSB regular
Berichten: 427
Lid geworden op: 22 sep 2007 19:55
Bezit: C50 '71
Chaly '73
Z50J1 '74
Z50JC '82
SS50Z K1
Locatie: Maarssen

Bericht door xMARKx »

2 Taktjes moeten juist heel veel af remmen op de motor... worden we bevrijd van die jankende stink dingen :wink:

4 Stroke Rules
2 Stroke Sucks

Zoals vroegen op mn rugtas stond haha (bestaat de strijd tussen 4-takt en 2-takt eigenlijk nog wel???)

Plaats reactie