Pagina 1 van 2

Afremmen op de motor: slecht?

Geplaatst: 19 jul 2008 18:06
door Lennaert
Toen ik een tijdje geleden begon met rijden kneep ik altijd de koppeling in als ik moest afremmen, en remde gewoon met de remmen. Nu schakel ik echter steeds vaker terug en rem ik af op de motor, in hoeverre is dat schadelijk voor je blok? Ik bedoel, een cee doet het constant, en die blijven wel goed maar zijn ook wat zwaarder uitgerust qua versnellingsbak en koppeling ten opzichte van een handkoppelblok..

Geplaatst: 19 jul 2008 18:08
door Monkeymadness
zolang je maar niet op top naar je 1e/2e versnelling gaat en ineens de koppeling laat "schieten" maakt het niet uit, gewoon heel rustig die koppeling op laten komen, doe ik zelf ook altijd en werkt prima

Geplaatst: 19 jul 2008 18:33
door Ricardo
Als ik met mijn SS 60km/h rij in de 4 dan rem ik hem meestal in de 4 af naar de 35km/h en dan zet ik hem in de 2. Ik rem dus ook af op de motor. Ik had er ooit eens op internet over gezocht en kwam dit tegen:
(Oja, het gaat hier over auto's)
Afbeelding

Geplaatst: 20 jul 2008 04:20
door toerieteller
het afremmen op de motor is zelfs echt nodig als je op vakantie door de bergen rijd, anders blijft er na een paar bergen, echt bar weinig van je remblokjes over.

Geplaatst: 20 jul 2008 08:41
door Jurrien
Je hebt lomp schakelen en remmen op de motor, van die dingen wordt nu verondersteld dat ze met elkaar te maken hebben, waar natuurlijk niets van waar is.

Lomp schakelen moet je niet doen, altijd met een beetje tussengas terugschakelen.

Remmen op de motor kan je brommer prima tegen. Remmen op de motor is niet veel meer dan gewoon je gas dicht doen en je brommer uit laten rollen. Je kan ook terugschakelen zodat je brommer wat hogere toeren draait, zodat hij wat meer remt op de motor.

Zoals Yuri zegt, in de bergen moet het zelfs, wordt in het buitenland ook aangeraden door bordjes langs de weg. Maar die gelden volgens mij vooral voor vrachtwagens. Als je namelijk van een berg afrijdt en continu je normale remmen erbij pakt, heb je kans dat deze door oververhitting verglazen en dan ben je ineens je remmen kwijt. Lig je in een ravijn.

Wat hebben we geleerd vandaag? Liever remmen op de motor dan liggen in een ravijn!

Geplaatst: 20 jul 2008 10:05
door Ricardo
Jurrien schreef: Zoals Yuri zegt, in de bergen moet het zelfs, wordt in het buitenland ook aangeraden door bordjes langs de weg.
En op die bordjes staat ''MOTORBREMSEN''.
Afbeelding

Geplaatst: 20 jul 2008 10:22
door xMARKx
Voor het inrijden van je nieuwe cilinder schijnt het zelfs heel erg goed te zijn om lekker veel op de motor te remmen... Ik kan dit niet onder bouwen maar hoor het vaak van klanten nadat wij hun motor hebben gereviceerd/getuned.

Geplaatst: 20 jul 2008 10:24
door Jurrien
Ricardo schreef:
Jurrien schreef: Zoals Yuri zegt, in de bergen moet het zelfs, wordt in het buitenland ook aangeraden door bordjes langs de weg.
En op die bordjes staat ''MOTORBREMSEN''.
Afbeelding
Mits de streektaal Duits is, om volledig te zijn.
Een Fransman snapt natuurlijk de kloten niet van een bordje MOTORBREMSEN.

Geplaatst: 20 jul 2008 11:40
door Lennaert
xMARKx schreef:Voor het inrijden van je nieuwe cilinder schijnt het zelfs heel erg goed te zijn om lekker veel op de motor te remmen... Ik kan dit niet onder bouwen maar hoor het vaak van klanten nadat wij hun motor hebben gereviceerd/getuned.
Heeft volgens mij te maken met het feit dat er dan niet alleen aan de bovenkant van de zuigerveren druk ontstaat door de verbranding maar ook druk aan de onderkant door de overdruk in het blok, zoiets

Maargoed, als alles dus goed in elkaar zit kan het prima, dat moest ik weten

Geplaatst: 20 jul 2008 13:31
door bonjour
Als je moet terug schakelen van bijv. zijn 4 naar zijn 3 :

Als je 50 rijd in zijn 4 met een bepaalde hoeveelheid gas, gewoon dezelfde hoeveelheid gas blijven geven, koppeling in (zodat hij gewoon zeg : 6000 toeren blijft draaien) in zijn 3 zetten, 2 tellen wachten, en koppeling los.

Gaat echt vlekkeloos over zonder 1 stootje op de koppeling te voelen.

Op me CBR kan ik dit inmiddels echt perfect.

Te wild terug schakelen en (dus ook te wild) af laten remmen op de motor kost je je koppeling.

Gewoon ff oefenen, terug schakelen zonder dat je de de motor in toeren hoort klimmen of hoort dalen.
Als je de koppeling dan los hebt kan je je gas dicht doen en dan af remmen op de motor, om vervolgens weer tot een bepaalde snelheid te komen en dan weer een versnelling terug schakelen, natuurlijk nu ook weer terug schakelen zonder de motor te laten klimmen in toeren of te laten dalen.

Is heel erg relaxt als je het eenmaal kan, het rijden word dan echt een stukje comfortabler. :wink:

Geplaatst: 20 jul 2008 14:47
door Dezelfde Jasper
Hoe was het ook alweer? :oops:

Volgas op lage toeren is slecht omdat je dan een hele hoge gasdruk hebt met ...
Geen gas geven bij hele hoge toeren (remmen op de motor) is slecht, omdat je dan een lage gasdruk hebt, maar ...

Het was iets met foute belasting :P

Geplaatst: 20 jul 2008 20:14
door Jurrien
bonjour schreef:Te wild terug schakelen en (dus ook te wild) af laten remmen op de motor kost je je koppeling.
"Het kost je je koppeling".. Dat vind ik wel een beetje overdreven. Het enige wat je doet is koppeling laten slippen, en daar is dat ding per slot van rekening voor gemaakt. Hooguit moet je de koppelingsplaten iets eerder vervangen, maar hey, anders moet je je remblokjes eerder vervangen..

Geplaatst: 20 jul 2008 21:30
door xMARKx
2 Taktjes moeten juist heel veel af remmen op de motor... worden we bevrijd van die jankende stink dingen :wink:

4 Stroke Rules
2 Stroke Sucks

Zoals vroegen op mn rugtas stond haha (bestaat de strijd tussen 4-takt en 2-takt eigenlijk nog wel???)