spanningsregelaar c90 ot

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
otto
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 33
Lid geworden op: 31 jan 2007 16:48
Locatie: Schoonrewoerd / Culemborg

spanningsregelaar c90 ot

Bericht door otto »

weet iemand of dat die nog nieuw te koop zijn, en zo niet kan ik hem dan gewoon vervangen door een uniiversele? ik denk zelf wel dat dit kan maar ik weet het niet zeker. dit ivm met de ontsteking die via de accu loopt.

garfield
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 86
Lid geworden op: 02 jun 2008 22:21
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Bericht door garfield »

Je bedoelt hetzelfde als bij de Lifan blokken?

Ik heb laatst een Lifan 125cc blokje op een dax aangesloten en dit bleek dus niet te werken..

De oplossing was even simpel als doeltreffend:
Gewoon de draad van de lichtspoel op beide wisselspanning aansluitingen van de spanningsregelaar aansluiten (dus zowel op de gele als de witte aansluiting).

Als jij dit ook doet, dan werkt een normale spanningsregelaar ook prima.
idiot outside,but why?

NIX
chaly addict
Berichten: 18901
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

C90 OT is dikke harry. Die heeft volgens mij een dynamo die de accu vult. Zou anders moeyten zijn dan een normaal lichtspoeltje, maar ik zou eens zo'n blokje uit elkaar moeten halen om te zien wat er werkelijk in zit.

Of even een schema op HH bekijken.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

garfield
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 86
Lid geworden op: 02 jun 2008 22:21
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Bericht door garfield »

Dan wordt het zelfs nog makkelijker.

Gewoon de draad van de lichtspoel in de witte aansluiting van de spanningsregelaar stoppen.

De gele aansluiting dus niet gebruiken.
De rode aansluting nar de akku en de groene aan massa leggen.

Je gebruikt de regelaar in dit geval alleen om de spanning gelijk te richten en op 14,4 Volt af te vlakken.

Toch wel handig zo`n Elektronika opleiding 8)

P.S. je kan ook redelijk makkelijk zelf een regelaar maken.
Kost alleen net zoveel aan materiaal als dat een nieuwe universele regelaar kost :(
idiot outside,but why?

plofkop
Moderator
Berichten: 777
Lid geworden op: 15 jan 2007 14:01
Bezit: SS50 KO en een Chaly
Locatie: Amsterdam

Bericht door plofkop »

Een OT90 heeft geen spanningsregelaar, hij heeft een gelijkrichtbrug die de spanning uit de dynamo gelijkricht en daarmee de accu voedt. De accu voedt op haar beurt weer de ontsteking en de verlichting.
Je suis Chaly!

honda sleutelaar
4T-MSB addict
Berichten: 876
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:41
Locatie: Wolfheze

Bericht door honda sleutelaar »

plofkop schreef:Een OT90 heeft geen spanningsregelaar, hij heeft een gelijkrichtbrug die de spanning uit de dynamo gelijkricht en daarmee de accu voedt. De accu voedt op haar beurt weer de ontsteking en de verlichting.
1 van de betere ontworpen spanningsregelaar zo te lezen.
zit er na de gelijkrichtbrug nog de maximale spanning geregeld?
Ctjes for life and SSjes after for ever.

In een kratje zitten 24 pilsjes,
een dag heeft 24 uur,
kan geen toeval zijn.

plofkop
Moderator
Berichten: 777
Lid geworden op: 15 jan 2007 14:01
Bezit: SS50 KO en een Chaly
Locatie: Amsterdam

Bericht door plofkop »

Nee, gewoon laden die accu tot hij geen lading op neemt. Doordat de accu ook constant belast wordt door de ontsteking zal deze niet zo snel overladen.
Je suis Chaly!

honda sleutelaar
4T-MSB addict
Berichten: 876
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:41
Locatie: Wolfheze

Bericht door honda sleutelaar »

maar de onsteking gebruikt echt bizonder weinig energie.
de spanning moet op 1 of andere manier gestabbiliseerd worden.
of ze gebruiken de accu als spanningsregelaar :D
Ctjes for life and SSjes after for ever.

In een kratje zitten 24 pilsjes,
een dag heeft 24 uur,
kan geen toeval zijn.

NIX
chaly addict
Berichten: 18901
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Eric schreef:Dynamo en een lichtspoel????

Moet je niet gewoon een spanningsregelaar tussen de draad van de accu naar schakelaar zetten?
Nee. Een accu laadt het beste op hogere spanning dan wat hijzelf afgeeft. en de accu kan ook prima pieken en spikes afvlakken zodat de rest van installatie nergens last van heeft. De accu is dus de regelaar, zeg maar.

De gelijkrichtbrug zal wel 1 met 3 diodes zijn (of 4 indien het gewoon een zwevende spoel is) omdat een accu niet echt van wisselstroom houdt en anders niet geladen wordt of de spanning binnen de perken houdt.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Willem-Jan-
4T-MSB addict
Berichten: 543
Lid geworden op: 05 feb 2007 18:44
Locatie: Ommen

Bericht door Willem-Jan- »

Ik heb nog ergens in een donker hoekje van de schuur nog c90 ot elektrisch spul liggen.

garfield
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 86
Lid geworden op: 02 jun 2008 22:21
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Bericht door garfield »

3 diodes?
Die zie je niet zo vaak.

Een bruggelijkrichter maak je meestal met 2 of 4 diodes namelijk.
met 4 is het simpelste, maar met 2 kan ook, dan moet je alleen de 1 kant van elke spoel aan de massa leggen.

Dan een diode aan elke draad van de spoel en de kant met het streepje(de +) aan de akku.

De methode met 4 diodes (gelijkrichtbrug) werkt beter, maar dan moet wel de lichtspoel nergens met de massa verbonden zijn.

De 2 draden van de lichtspoel op de ~ aansluitingen, de + op de akku en de - naar de massa.

Dit is de mooiste manier, omdat je dan zowel het positieve als het negatieve deel van de spanning gebruikt.

Anders gebruik je alleen het positieve deel en ben je dus effektief 50% van het vermogen kwijt..
idiot outside,but why?

otto
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 33
Lid geworden op: 31 jan 2007 16:48
Locatie: Schoonrewoerd / Culemborg

Bericht door otto »

heb bij loef een vervangende gevonden.

het is niet orgineel maar het is een goede vervanger. er zit idd geen spanningsregelaar op. dit komt idd omdat de ontsteking via de accu loopt. net als alle andere verlichting. hierdoor kan het ook dat je kopolamp het al doet als je contact uit staat. ddit kan bij een c,cd,ss niet omdat de verlichting daar rechtstreeks van je spoel afkomt, ik heb wel geleerd dat die gelijkrichter GOEDE massa moet hebben. doe je dat niet dan fikt alles echt letterlijk door.

mochten mensen een nieuwe nodig hebben eveen naar willem bij loef vragen, mmet hem ik bijna een uur aan het stoeien geweest hoe het precies zit. hij is echtanders dan een conventioneel 6volts brommer richter.

mvg Otto

honda sleutelaar
4T-MSB addict
Berichten: 876
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:41
Locatie: Wolfheze

Bericht door honda sleutelaar »

over het gelijkrichten van een 6 volt spoeltje heb ik ook aargdig wat ervaring mee;
zoals hierboven ergens wordt verteld moet je zowel de plus als de min van de spoel naar een 4 diode gelijkrichter. om deze gelijk te richten.
het grootste nadeel van silicium diodes is alleen dat ze per stuk 0.7 V spannings val hebben. dus bij elkaar 1.4 V (omdat je gelijk gerichte sanning over 2 diodes gaat). dat vind ik het grote nadeel van zo'n gelijkrichter.
9 van de 10 keer moet je een paar wikkelingen bij de spoel leggen om ongeveer bij half gas een gestabilliseerde 6 of 12 volt te krijgen.
Ctjes for life and SSjes after for ever.

In een kratje zitten 24 pilsjes,
een dag heeft 24 uur,
kan geen toeval zijn.

Plaats reactie