Paar kleine problemen

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
Chappy
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 180
Lid geworden op: 28 jan 2007 17:30
Locatie: Veghel

Paar kleine problemen

Bericht door Chappy »

Een vriend van mij heeft sinds kort mijn ot c50 blok onder zijn puch hangen. Het blokje is voorzien van een nieuwe 70cc cilinder en de oude 50 kop. Blokje liep prima, maar niet hard genoeg dus de originele valstroom carb vervangen voor een normale 17mm carb. Nog een stukje rijden en ineens viel op dat er wat blauwige rook uit de uitlaat kwam, niet goed dus. Als hij gewoon gas geeft en rijdt komt er niks uit de uitlaat en ruik je ook niks als je er achter rijdt. Maar als hij dan remt en het blokje dus in toeren zakt komt er weer blauwige rook uit en ruikt het verbrand. Hoe sneller het blokje in toeren zakt hoe meer rook er uit komt, zodra hij weer door trekt is het weg. Bij het stationair draaien komt er een klein beetje rook uit, maar pas als het blokje wat warmer is. Waar kan dit aan liggen? Is het toeval dat het precies gebeurde nadat er een andere carb op gezet is? Overigens loopt het blokje op alle toeren netjes en ziet de bougie er goed uit, dus afstellingen van de carb zouden goed moeten zijn.

De uitlaat (motosport) die nu onder het c50 blokje hangt wordt overigens ook belachelijk heet heb ik het idee, zeker vergeleken met mijn eigen uitlaat (een speedsourche). Water ketst van de motosport af, terwijl het op mijn uitlaat alleen wat sist. Na even lang gereden te hebben. Ligt dit gewoon aan de kwaliteit van die motosport of kan dit een andere reden hebben? Blok temperatuur was verder wel gewoon mooi rond de 90 graden, dus dat is prima.

Ik hoop dat het verhaal zo een beetje duidelijk is en dat iemand mij verder kan helpen met de laatste paar problemen die het blokje nog geeft.

Mvg
Afbeelding

NIX
chaly addict
Berichten: 18901
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Roken komt door de klepseal of in het beroerdste geval een versleten klepgeleider.

Heet worden kan een verkeerd afgestelde ontsteking zijn of een te kleine sproeier. Stel de ontsteking en rij een stukje. Lees daarna je bougie. In deze volgorde. Anders heeft het geen zin.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Chappy
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 180
Lid geworden op: 28 jan 2007 17:30
Locatie: Veghel

Bericht door Chappy »

Eric schreef:Wat ik lees: Brommer loopt en rijdt goed maar rookt een beetje en als er een druppeltje iets op de uitlaat komt ketst dat er gelijk af. Maar de olie zelf blijft wel gewoon in de 90 graden.

Niet piepen over een klein beetje rook en rijden. Als hij rap olie gaat verbruiken moet je je pas zorgen gaan maken. Doe wel even de olie in de kop check. Draai de onderste klepdop eraf, zet er een bakje onder(ofniet) en start het blokje. Na een paar seconde moet er toch een aan een gesloten straal uit komen. Anders zit er misschien een rubber ringentje van de kop dwars of iets bij de pomp.
Ik heb de onderste klep al na gekeken, er zat olie in de klepdeksel dus dat zit wel goed. Maar ik wil graag het blokje helemaal goed maken, daarbij hoort natuurlijk geen rook uit de uitlaat. Puchje is niet voor niets omgebouwd naar viertakt :P Deze week ga ik even het blokje na en kijken of ik iets over het hoofd gezien heb tijdens het in elkaar zetten en gelijk even nix's tips even uitvoeren. Ik zal morgen mijn oude c50 uitlaat er even onder hangen en kijken wat die doet. Je weet maar nooit.
Afbeelding

Gebruikersavatar
RaRe
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 155
Lid geworden op: 08 jun 2007 21:58
Bezit: CT70 Dax (1971) Blauw oldtimer motorkenteken
CD175 met CL175 ombouw is helaas verkocht...
Locatie: Maarssen

Bericht door RaRe »

Zowieso moet je de kop eraf halen om de kleppen te checken: laat een druppeltje benzine in de in/uitlaat poort lopen om te zien of hij lekt.

Vervang meteen de klepveren als je toch bezig bent, en dan kan je meteen kijken of die klepgeleider nog ok is, mag niet wiebelen, een klep hoort er langzaam uit te vallen als je hem in de kop drukt (eerst steel in olie dompelen) en dan los laat, flikkert het er heel rap uit dan weet je het ;)

Hoogstwaarschijnlijk is ofwel de klepgeleider of de klep versleten, het is wel te maken, maar niet echt makkelijk en laten doen is duur..

Je kan wel alleen een nieuwe klep er in zetten die iets minder speling heeft, scheelt altijd wel en dan doe je er wat Molykote of Slick50 in, met wat geluk kan die dan weer een aantal jaartjes mee.
De kleinste motor op de snelweg, en 100 is hard genoeg :mrgreen:

Plaats reactie