Moet een clignoteurrelais op gelijkspanning?

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
(V)
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 80
Lid geworden op: 04 jul 2007 20:25
Locatie: Arnhem "de Afvoerput" Presikhaaf

Moet een clignoteurrelais op gelijkspanning?

Bericht door (V) »

Of werkt wisselspanning ook?
Afbeelding

bart beekhuizen
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1517
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:09
Bezit: c310, huisman bakbrommer, apollo bakbrommer,
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Bericht door bart beekhuizen »

Eric schreef:ALs je genoeg gas geeft doet hij ook wel knipperen. Maar ik weet niet of hij daar blij van wordt.
ik denk dat gas geven geen optie is in dit geval. (muurcee)
Afbeelding

roow
4T-MSB zombie
Berichten: 2384
Lid geworden op: 28 jan 2007 11:29
Locatie: bennekom

Bericht door roow »

een 12v Adapter geeft gewoon gelijkspanning.

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5871
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Bericht door Jurrien »

Ik heb een voordeoorlogse 6 volt trafo van m'n pa gekregen, die geeft gewoon wisselspanning.

Ik heb ook al gekeken naar een 12 volt adapter van de apparaten die ik bezit. Ik ben er geen ster in, maar volgens mij leveren die niet genoeg vermogen. De grootverbruikers van een ceevoorkant zijn de koplamp (30 watt) plus knipperlichten (2 keer 21 watt). Op 12 volt zou hij dan 6 ampere nodig hebben. Ik heb hier een 12 volt adapter en die zegt dat ie maar 1 ampere geeft.
Maar misschien kan ik dat beter een keer aan m'n pa de elektricijnman vragen.

In ieder geval, de vraag blijft: weet iemand toevallig of een kliklaminaatrelais op wisselspanning ook werkt?
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

honda sleutelaar
4T-MSB addict
Berichten: 876
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:41
Locatie: Wolfheze

Bericht door honda sleutelaar »

Jurrien schreef:Ik heb een voordeoorlogse 6 volt trafo van m'n pa gekregen, die geeft gewoon wisselspanning.

Ik heb ook al gekeken naar een 12 volt adapter van de apparaten die ik bezit. Ik ben er geen ster in, maar volgens mij leveren die niet genoeg vermogen. De grootverbruikers van een ceevoorkant zijn de koplamp (30 watt) plus knipperlichten (2 keer 21 watt). Op 12 volt zou hij dan 6 ampere nodig hebben. Ik heb hier een 12 volt adapter en die zegt dat ie maar 1 ampere geeft.
Maar misschien kan ik dat beter een keer aan m'n pa de elektricijnman vragen.

In ieder geval, de vraag blijft: weet iemand toevallig of een kliklaminaatrelais op wisselspanning ook werkt?
moet je na je vooroorlogse trafo even een gelijkrichtbrug zetten. (oftewel gelijkspanning er van maken.
maar het is makkelijker om ergens op een rommelmarkt een keer een trafo te kopen voor een appel en een ei
Ctjes for life and SSjes after for ever.

In een kratje zitten 24 pilsjes,
een dag heeft 24 uur,
kan geen toeval zijn.

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5871
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Bericht door Jurrien »

honda sleutelaar schreef:
Jurrien schreef:Ik heb een voordeoorlogse 6 volt trafo van m'n pa gekregen, die geeft gewoon wisselspanning.

Ik heb ook al gekeken naar een 12 volt adapter van de apparaten die ik bezit. Ik ben er geen ster in, maar volgens mij leveren die niet genoeg vermogen. De grootverbruikers van een ceevoorkant zijn de koplamp (30 watt) plus knipperlichten (2 keer 21 watt). Op 12 volt zou hij dan 6 ampere nodig hebben. Ik heb hier een 12 volt adapter en die zegt dat ie maar 1 ampere geeft.
Maar misschien kan ik dat beter een keer aan m'n pa de elektricijnman vragen.

In ieder geval, de vraag blijft: weet iemand toevallig of een kliklaminaatrelais op wisselspanning ook werkt?
moet je na je vooroorlogse trafo even een gelijkrichtbrug zetten. (oftewel gelijkspanning er van maken.
maar het is makkelijker om ergens op een rommelmarkt een keer een trafo te kopen voor een appel en een ei
Dat wilde ik al doen, die gelijkrichtbrug. Vandaar ook deze vraag, als het niet persee gelijkstroom hoeft te zijn hoef ik er ook niet zo'n gelijkrichtbrug in te stoppen :D
Eric schreef:ik heb hier een addapter liggen.

Op het label staat:

input 220v ac
output: 3, 4 , 5 , 6 , 7.5 ,9,
12v dc 300mA max

????????
Ja precies :D 300 mA is 0,3 ampere. De lampjes van een cee willen veel meer hebben.
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

honda sleutelaar
4T-MSB addict
Berichten: 876
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:41
Locatie: Wolfheze

Bericht door honda sleutelaar »

je zou ook eens een starter van een tl buis kunnen proberen. volgens mij wel wisselspanning
weet alleen niet of ie ook pulsjes afgeeft bij 12 volt.
Ctjes for life and SSjes after for ever.

In een kratje zitten 24 pilsjes,
een dag heeft 24 uur,
kan geen toeval zijn.

NIX
chaly addict
Berichten: 18901
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Knipperdoos doet het alleen op gelijkspanning en als je de boel gelijkricht al of niet met brug, moet je ook nog een elco of accu gebruiken om de pieken eruit te halen. De stroom moet mooi vlak zijn.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

NIX
chaly addict
Berichten: 18901
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Pak een dikke elco uit een computervoeding ofzo. 10V 5000 M ofo. Kijken of ie gekookt wordt of heelblijft.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

roow
4T-MSB zombie
Berichten: 2384
Lid geworden op: 28 jan 2007 11:29
Locatie: bennekom

Bericht door roow »

Juist! neem gewoon een Computervoeding :mrgreen:

Plaats reactie