Ventilator

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
ruben
4T-MSB regular
Berichten: 251
Lid geworden op: 17 feb 2007 23:10
Locatie: Amsterdam

Ventilator

Bericht door ruben »

Geen Honda 4takt, maar Renault....

De ventilator van mijn opa's auto doet het alleen nog maar op standje max.

Nu heb ik het hele schakelsysteempje uit elkaar, waar niks raars is te zien.
Als ik handmatig de punten verbind hoor je bij alle standjes een klik (van de ventilatie motor lijkt mij) maar alleen op het standje max gaat de ventilator echt blazen.

Het lijkt er dus op dat het motortje wel een signaal krijgt maar alsnog niet gaat draaien.

Weet iemand wat de oorzaak is dat hij niet op alle standjes wil werken?

NIX
chaly addict
Berichten: 18829
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Ergens zitten een paar weerstanden Daarvan zijn er 1 of 2 doorgebrand, zo te horen. Of in elk geval slecht contact. Je moet even uitvissen waar die weerstande zitten. Vaak niet direct op de schakelaar, maar ook niet direct op de motor zelf. Die wordt in de meeste gevallen door 2 kabels gevoed: een plus en min. Ga na waar die kabels vandaan komen. Waarschijnlijk is dat een plaat met 2 of veren erop. Dat zijn geen veren, maar weerstanden.

Dat zou tenminste mijn aanpak zijn. Anders moet je toch op zoek naar een manual bij de Slegte of via MP ofzo.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Kippenverver
4T-MSB heilige
Berichten: 4576
Lid geworden op: 29 jan 2007 19:21
Bezit: Honda ST50-G
Honda SS50Z K3
Honda CB77 Superhawk
Locatie: Ommen.

Bericht door Kippenverver »

Bij mij was dat de kachelweerstand, die zit bij Volkswagens vaak in het ventilatie kanaal, maar bij mijn Peugeot 205 in het midden onder het dashbaord (kut te bereiken!)
Ga heen en vereenvoudig u!

ruben
4T-MSB regular
Berichten: 251
Lid geworden op: 17 feb 2007 23:10
Locatie: Amsterdam

Bericht door ruben »

Ik heb ook echt geen idee hoe ik bij de ventilatie motor kom zonder het hele dashboard er uit te slopen.
Daar nog tips voor?

Kachelweerstand? dit heeft niets met temperatuur te maken heh, alleen met de snelheid van het draaien van de ventilator, of snap ik jou niet.

Kippenverver
4T-MSB heilige
Berichten: 4576
Lid geworden op: 29 jan 2007 19:21
Bezit: Honda ST50-G
Honda SS50Z K3
Honda CB77 Superhawk
Locatie: Ommen.

Bericht door Kippenverver »

Nee, dat was bij mij ook niet het geval.. Maar die weerstand is wel de gene die daarover gaat :wink:

En misschien helpt om even het merk/type te vermelden?
Ga heen en vereenvoudig u!

ruben
4T-MSB regular
Berichten: 251
Lid geworden op: 17 feb 2007 23:10
Locatie: Amsterdam

Bericht door ruben »

Kippenverver schreef:Nee, dat was bij mij ook niet het geval.. Maar die weerstand is wel de gene die daarover gaat :wink:

En misschien helpt om even het merk/type te vermelden?
Renault had ik al gezegd :wink:

maar precieser is het een hele lellijke Renault Megane (uit '98 denk ik)

Afbeelding
maar dan sedan

Kippenverver
4T-MSB heilige
Berichten: 4576
Lid geworden op: 29 jan 2007 19:21
Bezit: Honda ST50-G
Honda SS50Z K3
Honda CB77 Superhawk
Locatie: Ommen.

Bericht door Kippenverver »

De kachelweerstand moet je kunnen vinden door de motorkap open te doen, de ruitenwisserarmen eraf te halen en die 2 zwarte platen die daaronder zitten.

En dat zou het probleem moeten verhelpen..
Ga heen en vereenvoudig u!

rise and shine
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 173
Lid geworden op: 12 okt 2007 13:47
Locatie: Westervoort

Bericht door rise and shine »

NIX schreef:Ergens zitten een paar weerstanden Daarvan zijn er 1 of 2 doorgebrand, zo te horen. Of in elk geval slecht contact. Je moet even uitvissen waar die weerstande zitten. Vaak niet direct op de schakelaar, maar ook niet direct op de motor zelf. Die wordt in de meeste gevallen door 2 kabels gevoed: een plus en min. Ga na waar die kabels vandaan komen. Waarschijnlijk is dat een plaat met 2 of veren erop. Dat zijn geen veren, maar weerstanden.

Dat zou tenminste mijn aanpak zijn. Anders moet je toch op zoek naar een manual bij de Slegte of via MP ofzo.
Dat heb ik vorige week nog gehad op school, schijnt een veel voorkomend probleem te zijn met die franse dingen?
http://www.mijnalbum.nl/Album=IAY8YAZE

''Rats Don't Need Light Man, They've Got Radar''

NIX
chaly addict
Berichten: 18829
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Met Amerikaanse ook. Met alle denk ik eigenlijk.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

thijsperdok
4T-MSB addict
Berichten: 601
Lid geworden op: 25 feb 2008 09:33
Locatie: Groningen, Warffum

Bericht door thijsperdok »

NIX schreef:Met Amerikaanse ook. Met alle denk ik eigenlijk.
Engelse auto's werken altijd prima :lol:

Heb je niet ergens een vraagbaak met zo'n problemen tabel? Er kan ook een relais stuk zijn, of een draadbreuk.

stoterstangen90
Vierkantofiel
Berichten: 5164
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
Bezit: Morris Ital
Locatie: Zaagcity

Bericht door stoterstangen90 »

thijsperdok schreef:
NIX schreef:Met Amerikaanse ook. Met alle denk ik eigenlijk.
Engelse auto's werken altijd prima :lol:

Heb je niet ergens een vraagbaak met zo'n problemen tabel? Er kan ook een relais stuk zijn, of een draadbreuk.
Lucas, Prince of darkness
Afbeelding

Plaats reactie