Bami-drama!

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
eRVee
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 54
Lid geworden op: 29 jan 2007 23:35
Locatie: Eindhoven, in de buurt van

Bami-drama!

Bericht door eRVee »

Joepie! Bami-drama!
Mijn grote vriend Jelle had ineens een tikkende en schokkende 2e versnelling. Met de lichtjes route moest hij noodgedwongen naar huis zonder kopeling ;) en sinds dien klonk het 108cc bami blok al niet jofel, maar tijdens een ritje onlangs begon het blok te tikken en schokken in z'n 2.

Nu mogen jullie allemaal raden wat het probleem was. Hint, zie foto van de magnetische olie aftap plug.

Afbeelding

Nu vragen we ons nog af. Was het echt poep kwaliteit of komt het door het schakelen zonder koppeling. Of door de combinatie bami en Honda onderdelen in de versnellingsbak om zo een langere 4 te verkrijgen... Hmmm...
Afbeelding

SBloke
4T-MSB regular
Berichten: 470
Lid geworden op: 28 jan 2007 01:41
Bezit: BMW R1100GS
Locatie: Nijmegen

Bericht door SBloke »

Iets te vaak tandjes gepoetst? Valt me nog mee dat het er maar eentje is.
~Bovenstaande is mijn mening en hoeft niet op waarheid of werkelijkheid gestoeld te zijn.~

MU!

hondaa48
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 186
Lid geworden op: 27 jan 2007 23:37
Locatie: Ede

Bericht door hondaa48 »

heb ik ook wle eens moeten doen.. zonder koppeling.. bij een bami blok.. maar bleef bij een halve KM.. doet het nog steeds prima .. Gr..
"ons kent ons"
PBC bv.

Kippenverver
4T-MSB heilige
Berichten: 4576
Lid geworden op: 29 jan 2007 19:21
Bezit: Honda ST50-G
Honda SS50Z K3
Honda CB77 Superhawk
Locatie: Ommen.

Bericht door Kippenverver »

Zo'n koppeling zit er niet voor niks..

Het kan natuurlijk zijn dat je vriend uit principe iets heeft tegen zijn koppeling, maar dat kan hij beter een halfautomaat bamiblok kopen denk ik..

NIX
chaly addict
Berichten: 18806
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Ik heb zo een asje uit een knight. Alle 1 de tandjes van de 1 afgebroken. 1 en kickstart deden niets meer. In het blokje lagen 1 tandjes her en der verspreid...
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

istvan
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 37
Lid geworden op: 28 jan 2007 13:56
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door istvan »

Tja, je moet iets.

Sta je midden in de stad en is je koppelingskabel kapot. Tijdstip was vrij laat en geen slot bij. Het ging volgens mij mis toen hij zich vergiste met terugschakelen ipv opschakelen. Acrobatische stunt met 1 hand aan het stuur.


Maar ach, tis toch zo'n stom bamiblok. Gewoon een nieuwe eronder en gaan met die banaan.
Afbeelding divisie Eindhoven

Rijden is een feest, remmen de kater.

eRVee
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 54
Lid geworden op: 29 jan 2007 23:35
Locatie: Eindhoven, in de buurt van

Bericht door eRVee »

Ja ik gaf al aan dat hij noodgedwongen naar huist moest zonder koppeling, natuurlijk gebruiken we niet voor onze lol geen koppeling. Nouja, met je CB-1 soms wel :lol:
Afbeelding

h5speedje
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1155
Lid geworden op: 24 jan 2007 19:49
Bezit: Honda ss50m 1967
Honda ss50m 1966
Honda st50
Honda cf50
Locatie: Vaassen;einde der beschaving

Re: Bami-drama!

Bericht door h5speedje »

Na het is een canstant mesh dat wil zeggen dat alle tandwielen altijd in elkaar lopen..een stuk of wat keren de koppeling niet gebruiken moet hij tegen kunnen maar ja...zelfs ik heb wel eens een tandje uit een bak geschakeld met koppeling!!! hoe?? geen idee...ik schakelde op..schakelde mis en toen had ik een tik in de 3e versnelling...

een tand afbreken is dus een piekbelasting waardoor hij afknapt...ouderdom was in mijn geval het probleem
Dit kun je zien door het breukvlak eens goed te bekijken; is het breukvlak egaal grijs is het overbelasting of een hardingsfout
Zitten er polijst vlekken op het breukvlak en is het grijze vlak een stuk kleiner als het totale breukvlak is het ouderdom; in het tandje komen scheurtjes waardoor je twee vlakken krijgt die iets over elkaar bewegen waardoor ze elkaar glad poetsen..
Heb ook wel tanden gezien met een egaal grijs vlak en in het midden een zwarte plek...dit is puur een materiaal fout

CBC
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 52
Lid geworden op: 28 jan 2007 13:05
Locatie: Utrecht/Arnhem

Bericht door CBC »

heb je nog meer fotos? :D
Donder op

SBloke
4T-MSB regular
Berichten: 470
Lid geworden op: 28 jan 2007 01:41
Bezit: BMW R1100GS
Locatie: Nijmegen

Bericht door SBloke »

De laatste keer dat ik het zonder koppeling moest stellen heb ik zo'n 20 km gereden in zijn 3.

Stilstaan, en aanrennen in zijn drie. Erop springen en heel rustig aan gas geven. (15 km/h in zijn 3 vindt hij niet leker) Uiteindelijk met een constante snelheid van 40km/h de tocht afgemaakt. (Harder kon wel, maar zulke hoge toeren klonken niet lekker)

Owja, het was nacht en op de hele route zou ik geen enkel stoplicht of kruising meer tegenkomen. Voorrangsweg totaan de voordeur.
~Bovenstaande is mijn mening en hoeft niet op waarheid of werkelijkheid gestoeld te zijn.~

MU!

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5849
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Bericht door Jurrien »

Vooral in de hoge versnellingen kan je prima schakelen zonder koppeling hoor.. Van de 1 naar de 2 geeft altijd wel een flinke tik, maar van 3 naar 4 gaat fantastisch
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

vingertoppengevoel

Bericht door vingertoppengevoel »

maar bij terugschakelen is koppelen dus noodzakelijk voor een langer behoud van het blok?

Plaats reactie