Joepie! Bami-drama!
Mijn grote vriend Jelle had ineens een tikkende en schokkende 2e versnelling. Met de lichtjes route moest hij noodgedwongen naar huis zonder kopeling en sinds dien klonk het 108cc bami blok al niet jofel, maar tijdens een ritje onlangs begon het blok te tikken en schokken in z'n 2.
Nu mogen jullie allemaal raden wat het probleem was. Hint, zie foto van de magnetische olie aftap plug.
Nu vragen we ons nog af. Was het echt poep kwaliteit of komt het door het schakelen zonder koppeling. Of door de combinatie bami en Honda onderdelen in de versnellingsbak om zo een langere 4 te verkrijgen... Hmmm...
Bami-drama!
-
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 4576
- Lid geworden op: 29 jan 2007 19:21
- Bezit: Honda ST50-G
Honda SS50Z K3
Honda CB77 Superhawk - Locatie: Ommen.
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 28 jan 2007 13:56
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Tja, je moet iets.
Sta je midden in de stad en is je koppelingskabel kapot. Tijdstip was vrij laat en geen slot bij. Het ging volgens mij mis toen hij zich vergiste met terugschakelen ipv opschakelen. Acrobatische stunt met 1 hand aan het stuur.
Maar ach, tis toch zo'n stom bamiblok. Gewoon een nieuwe eronder en gaan met die banaan.
Sta je midden in de stad en is je koppelingskabel kapot. Tijdstip was vrij laat en geen slot bij. Het ging volgens mij mis toen hij zich vergiste met terugschakelen ipv opschakelen. Acrobatische stunt met 1 hand aan het stuur.
Maar ach, tis toch zo'n stom bamiblok. Gewoon een nieuwe eronder en gaan met die banaan.
divisie Eindhoven
Rijden is een feest, remmen de kater.
Rijden is een feest, remmen de kater.
-
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1155
- Lid geworden op: 24 jan 2007 19:49
- Bezit: Honda ss50m 1967
Honda ss50m 1966
Honda st50
Honda cf50 - Locatie: Vaassen;einde der beschaving
Re: Bami-drama!
Na het is een canstant mesh dat wil zeggen dat alle tandwielen altijd in elkaar lopen..een stuk of wat keren de koppeling niet gebruiken moet hij tegen kunnen maar ja...zelfs ik heb wel eens een tandje uit een bak geschakeld met koppeling!!! hoe?? geen idee...ik schakelde op..schakelde mis en toen had ik een tik in de 3e versnelling...
een tand afbreken is dus een piekbelasting waardoor hij afknapt...ouderdom was in mijn geval het probleem
Dit kun je zien door het breukvlak eens goed te bekijken; is het breukvlak egaal grijs is het overbelasting of een hardingsfout
Zitten er polijst vlekken op het breukvlak en is het grijze vlak een stuk kleiner als het totale breukvlak is het ouderdom; in het tandje komen scheurtjes waardoor je twee vlakken krijgt die iets over elkaar bewegen waardoor ze elkaar glad poetsen..
Heb ook wel tanden gezien met een egaal grijs vlak en in het midden een zwarte plek...dit is puur een materiaal fout
een tand afbreken is dus een piekbelasting waardoor hij afknapt...ouderdom was in mijn geval het probleem
Dit kun je zien door het breukvlak eens goed te bekijken; is het breukvlak egaal grijs is het overbelasting of een hardingsfout
Zitten er polijst vlekken op het breukvlak en is het grijze vlak een stuk kleiner als het totale breukvlak is het ouderdom; in het tandje komen scheurtjes waardoor je twee vlakken krijgt die iets over elkaar bewegen waardoor ze elkaar glad poetsen..
Heb ook wel tanden gezien met een egaal grijs vlak en in het midden een zwarte plek...dit is puur een materiaal fout
-
- 4T-MSB regular
- Berichten: 470
- Lid geworden op: 28 jan 2007 01:41
- Bezit: BMW R1100GS
- Locatie: Nijmegen
De laatste keer dat ik het zonder koppeling moest stellen heb ik zo'n 20 km gereden in zijn 3.
Stilstaan, en aanrennen in zijn drie. Erop springen en heel rustig aan gas geven. (15 km/h in zijn 3 vindt hij niet leker) Uiteindelijk met een constante snelheid van 40km/h de tocht afgemaakt. (Harder kon wel, maar zulke hoge toeren klonken niet lekker)
Owja, het was nacht en op de hele route zou ik geen enkel stoplicht of kruising meer tegenkomen. Voorrangsweg totaan de voordeur.
Stilstaan, en aanrennen in zijn drie. Erop springen en heel rustig aan gas geven. (15 km/h in zijn 3 vindt hij niet leker) Uiteindelijk met een constante snelheid van 40km/h de tocht afgemaakt. (Harder kon wel, maar zulke hoge toeren klonken niet lekker)
Owja, het was nacht en op de hele route zou ik geen enkel stoplicht of kruising meer tegenkomen. Voorrangsweg totaan de voordeur.
~Bovenstaande is mijn mening en hoeft niet op waarheid of werkelijkheid gestoeld te zijn.~
MU!
MU!
Vooral in de hoge versnellingen kan je prima schakelen zonder koppeling hoor.. Van de 1 naar de 2 geeft altijd wel een flinke tik, maar van 3 naar 4 gaat fantastisch