Koelen die Olie?

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Tuinslet©
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 189
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:58

Koelen die Olie?

Bericht door Tuinslet© »

Ik vind Oliekoelers stoer staan, meerdere met mij dacht ik zo.

Nu kan ik wel voor een normale prijs aan een oliekoeler voor mezelf komen, en is dat toch wel een aanleiding om dit toppic te openen.

De vraag zou wel vaak voorgekomen zijn, maar;

Waarom een Oliekoeler?

Wat mezelf betreft, k heb een 50 cc blokje waarvan ik natuurlijk wel eens heb meegekregen dat een oliekoeler geen zin heeft, maar waarom, hoe, wat waar en wanneer heeft het WEL zin?

Groedels

Niek

ps: Na aanleiding van een msn gesprek met slimme Patje, kan het dan ook ''kwaad'' met 50 cc?
Laatst gewijzigd door Tuinslet© op 02 mar 2007 14:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Dit account is niet meer in gebruik!!

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5864
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Bericht door Jurrien »

Als je een gruwelijk blok hebt
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

Spherius
chaly's angel
Berichten: 1686
Lid geworden op: 29 jan 2007 08:37
Bezit: Grotestoeremannenmotor
Locatie: Zevenaars, veertien billen

Bericht door Spherius »

Je hoeft de koeler niet aan te sluiten natuurlijk.

Jurrien schreef:Als je een gruwelijk blok hebt
of juist niet, door anderen te laten denken dat je een gruwelijk blok hebt
**Hona is Tjoei**

Tuinslet©
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 189
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:58

Bericht door Tuinslet© »

ff niet zo achterlijk :P
Dit account is niet meer in gebruik!!

Dezelfde Jasper
chalykiller
Berichten: 781
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:00
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door Dezelfde Jasper »

Als je olie erg heet wordt en koeling nodig heeft.

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5864
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Bericht door Jurrien »

Ok, serieus: Bij blokken die veel vermogen uit een kleine cilinderinhoud halen. Dus opgefokte blokjes. En dan moeten ze ook nog eens heet worden. En een oliekoeler is niet altijd goed, bij de koude start duurt het namelijk langer voordat de nokkenas z'n olie van de oliepomp krijgt. En na de oliepomp splitst zich het oliekanaal, eentje gaat naar de cilinderkop toe en eentje gaat naar de krukas toe. Wat zo'n koeler in het systeem met de verhoudingen van olie die waarheen gaat doet, weet ik ook niet.

Ik vind: oliekoelers zien er leuk uit maar het is allemaal maar eng om op je blok te sleutelen. Boe voor oliekoelers!
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

NIX
chaly addict
Berichten: 18842
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Bericht door NIX »

Bij grote cilinderinhouden komt soms zelfs nog meer hitte vrij. Met wat extra compressie nog meer. Je hebt met een oliekoeler meestal ook meer vermogen nidig dan een standaard 100% pompje.

Risico is dat je blokje gewoon niet op bedrijfstemperatuur komt. Dat betekent dat teveel onderdelen met teveel tolerantie blijven draaien omdat hun optimale uitzetting niet bereiken. Je olie komt niet op temperatuur. Dat zou met de huidige multigrade oiien niet een enorm probleem moeten zijn, maar ook die olien zijn ontwikkeld om hun werk in hoofdzaak bij een bepaalde temperatuur te doen. Ook kan de waterdam moeilijk weg uit je blokje en ga je mayonaise kloppen. Lekker bij een frietje of een bal gehakt, misschien zelfs bij de bami, maar in combinatie met een (bami) blokje niet aan te raden.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

eRVee
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 54
Lid geworden op: 29 jan 2007 23:35
Locatie: Eindhoven, in de buurt van

Bericht door eRVee »

Je heb toch van die takegawa carters met thermostaat? Als de olie heet genoeg is gaat deze via een externe olie koeler, anders niet. Kijk, dat is dan wel weer nuttig lijkt me.

Maar bij een niet opgevoerd blok lijkt het me overbodig anders zat het er standaard ook wel op toch? Ik heb net een Zongchen 124 aangeschaft en ik zie er geen oliekoeler bij zitten...
Afbeelding

istvan
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 37
Lid geworden op: 28 jan 2007 13:56
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door istvan »

Die carters zijn zwaar relaxt, maar peperduur.

Als je zeker weet dat je blok niet warmer wordt dan 80-100 graden, heeft het ook geen zin om daar je geld aan uit te geven.
Afbeelding divisie Eindhoven

Rijden is een feest, remmen de kater.

eRVee
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 54
Lid geworden op: 29 jan 2007 23:35
Locatie: Eindhoven, in de buurt van

Bericht door eRVee »

120 graden mag ook nog wel hoor. Ik ga er iig nog geen koeler of takegawa carter voor installeren ;)
Afbeelding

Brommert
4T-MSB addict
Berichten: 802
Lid geworden op: 28 jan 2007 15:10
Bezit: OT C90 (Daytona 150)
Moto Guzzi V7
Locatie: Tilburg

Bericht door Brommert »

En als je standaard blok wel veel warmer word ligt dat waarschijnlijk ergens anders aan, en moet je geen olie koeler installeren maar de oorzaak van de extreme temperaturen gaan zoeken.

Je kunt natuurlijk wel een olie koeler voor de "looks" op je brommer schroeven. En dan gewoon de slangen niet echt aansluiten maar op je kop lijmen ofzo.
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!

Afbeelding

M.i.G
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 151
Lid geworden op: 28 jan 2007 16:42
Locatie: Utrecht

Bericht door M.i.G »

Brommert schreef:En als je standaard blok wel veel warmer word ligt dat waarschijnlijk ergens anders aan, en moet je geen olie koeler installeren maar de oorzaak van de extreme temperaturen gaan zoeken.

Je kunt natuurlijk wel een olie koeler voor de "looks" op je brommer schroeven. En dan gewoon de slangen niet echt aansluiten maar op je kop lijmen ofzo.
dat valt wel een beetje in de categorie ferrari sticker op je mazda
maar als je dat mooi vind :wink:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Boele
4T-MSB regular
Berichten: 369
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:54
Bezit: Skyteam Gorilla
Locatie: Utrecht

Bericht door Boele »

inderdaad, ik vind het onzin.. net zoals ontluchtingen, als je na het rijden een keer je dop eraf haalt, en je hoort em sissen ishet misschien wel nodig maar op 50cc echt niet, evenals een oliekoeler, of je moet er mee richting dakar willen rijden ofzo
Afbeelding

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5864
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Bericht door Jurrien »

Op sommige blokjes en doeleinden is het echt wel zinvol hoor. Ik neem bijvoorbeeld niet aan dat het op deze ssjes enkel als decoratie dient: http://members.chello.nl/ardjuna/index.htm

Enne, na het rijden je dop eraf halen en luisteren of het sist?! :lol:
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

h5speedje
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1155
Lid geworden op: 24 jan 2007 19:49
Bezit: Honda ss50m 1967
Honda ss50m 1966
Honda st50
Honda cf50
Locatie: Vaassen;einde der beschaving

Bericht door h5speedje »

Jurrien schreef:Ok, serieus: Bij blokken die veel vermogen uit een kleine cilinderinhoud halen. Dus opgefokte blokjes. En dan moeten ze ook nog eens heet worden. En een oliekoeler is niet altijd goed, bij de koude start duurt het namelijk langer voordat de nokkenas z'n olie van de oliepomp krijgt. En na de oliepomp splitst zich het oliekanaal, eentje gaat naar de cilinderkop toe en eentje gaat naar de krukas toe. Wat zo'n koeler in het systeem met de verhoudingen van olie die waarheen gaat doet, weet ik ook niet.

Ik vind: oliekoelers zien er leuk uit maar het is allemaal maar eng om op je blok te sleutelen. Boe voor oliekoelers!
Na eigenlijk is dit heel makkelijk; de druktafel die de koppeling indrukt is een sproeier en dat busje in het carter wat de olie naar de kop doorlaat is een sproeier...
Naar de krukas moet je niet teveel olie pompen; dit geeft extra wrijving en veroorzaakt alleen maar extra warmte...naar de kop maakt het eigenlijk niet zoveel uit...teveel olie loopt door de nokkenas naar de andere kant en doet verder niks meer...

Plaats reactie