Koelen die Olie?
Koelen die Olie?
Ik vind Oliekoelers stoer staan, meerdere met mij dacht ik zo.
Nu kan ik wel voor een normale prijs aan een oliekoeler voor mezelf komen, en is dat toch wel een aanleiding om dit toppic te openen.
De vraag zou wel vaak voorgekomen zijn, maar;
Waarom een Oliekoeler?
Wat mezelf betreft, k heb een 50 cc blokje waarvan ik natuurlijk wel eens heb meegekregen dat een oliekoeler geen zin heeft, maar waarom, hoe, wat waar en wanneer heeft het WEL zin?
Groedels
Niek
ps: Na aanleiding van een msn gesprek met slimme Patje, kan het dan ook ''kwaad'' met 50 cc?
Nu kan ik wel voor een normale prijs aan een oliekoeler voor mezelf komen, en is dat toch wel een aanleiding om dit toppic te openen.
De vraag zou wel vaak voorgekomen zijn, maar;
Waarom een Oliekoeler?
Wat mezelf betreft, k heb een 50 cc blokje waarvan ik natuurlijk wel eens heb meegekregen dat een oliekoeler geen zin heeft, maar waarom, hoe, wat waar en wanneer heeft het WEL zin?
Groedels
Niek
ps: Na aanleiding van een msn gesprek met slimme Patje, kan het dan ook ''kwaad'' met 50 cc?
Laatst gewijzigd door Tuinslet© op 02 mar 2007 14:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Dit account is niet meer in gebruik!!
-
- chalykiller
- Berichten: 781
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:00
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Ok, serieus: Bij blokken die veel vermogen uit een kleine cilinderinhoud halen. Dus opgefokte blokjes. En dan moeten ze ook nog eens heet worden. En een oliekoeler is niet altijd goed, bij de koude start duurt het namelijk langer voordat de nokkenas z'n olie van de oliepomp krijgt. En na de oliepomp splitst zich het oliekanaal, eentje gaat naar de cilinderkop toe en eentje gaat naar de krukas toe. Wat zo'n koeler in het systeem met de verhoudingen van olie die waarheen gaat doet, weet ik ook niet.
Ik vind: oliekoelers zien er leuk uit maar het is allemaal maar eng om op je blok te sleutelen. Boe voor oliekoelers!
Ik vind: oliekoelers zien er leuk uit maar het is allemaal maar eng om op je blok te sleutelen. Boe voor oliekoelers!
-
- chaly addict
- Berichten: 18842
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
- Bezit: Een hamer
- Locatie: Milsbeek
Bij grote cilinderinhouden komt soms zelfs nog meer hitte vrij. Met wat extra compressie nog meer. Je hebt met een oliekoeler meestal ook meer vermogen nidig dan een standaard 100% pompje.
Risico is dat je blokje gewoon niet op bedrijfstemperatuur komt. Dat betekent dat teveel onderdelen met teveel tolerantie blijven draaien omdat hun optimale uitzetting niet bereiken. Je olie komt niet op temperatuur. Dat zou met de huidige multigrade oiien niet een enorm probleem moeten zijn, maar ook die olien zijn ontwikkeld om hun werk in hoofdzaak bij een bepaalde temperatuur te doen. Ook kan de waterdam moeilijk weg uit je blokje en ga je mayonaise kloppen. Lekker bij een frietje of een bal gehakt, misschien zelfs bij de bami, maar in combinatie met een (bami) blokje niet aan te raden.
Risico is dat je blokje gewoon niet op bedrijfstemperatuur komt. Dat betekent dat teveel onderdelen met teveel tolerantie blijven draaien omdat hun optimale uitzetting niet bereiken. Je olie komt niet op temperatuur. Dat zou met de huidige multigrade oiien niet een enorm probleem moeten zijn, maar ook die olien zijn ontwikkeld om hun werk in hoofdzaak bij een bepaalde temperatuur te doen. Ook kan de waterdam moeilijk weg uit je blokje en ga je mayonaise kloppen. Lekker bij een frietje of een bal gehakt, misschien zelfs bij de bami, maar in combinatie met een (bami) blokje niet aan te raden.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 29 jan 2007 23:35
- Locatie: Eindhoven, in de buurt van
Je heb toch van die takegawa carters met thermostaat? Als de olie heet genoeg is gaat deze via een externe olie koeler, anders niet. Kijk, dat is dan wel weer nuttig lijkt me.
Maar bij een niet opgevoerd blok lijkt het me overbodig anders zat het er standaard ook wel op toch? Ik heb net een Zongchen 124 aangeschaft en ik zie er geen oliekoeler bij zitten...
Maar bij een niet opgevoerd blok lijkt het me overbodig anders zat het er standaard ook wel op toch? Ik heb net een Zongchen 124 aangeschaft en ik zie er geen oliekoeler bij zitten...
-
- 4T-MSB addict
- Berichten: 802
- Lid geworden op: 28 jan 2007 15:10
- Bezit: OT C90 (Daytona 150)
Moto Guzzi V7 - Locatie: Tilburg
En als je standaard blok wel veel warmer word ligt dat waarschijnlijk ergens anders aan, en moet je geen olie koeler installeren maar de oorzaak van de extreme temperaturen gaan zoeken.
Je kunt natuurlijk wel een olie koeler voor de "looks" op je brommer schroeven. En dan gewoon de slangen niet echt aansluiten maar op je kop lijmen ofzo.
Je kunt natuurlijk wel een olie koeler voor de "looks" op je brommer schroeven. En dan gewoon de slangen niet echt aansluiten maar op je kop lijmen ofzo.
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!
dat valt wel een beetje in de categorie ferrari sticker op je mazdaBrommert schreef:En als je standaard blok wel veel warmer word ligt dat waarschijnlijk ergens anders aan, en moet je geen olie koeler installeren maar de oorzaak van de extreme temperaturen gaan zoeken.
Je kunt natuurlijk wel een olie koeler voor de "looks" op je brommer schroeven. En dan gewoon de slangen niet echt aansluiten maar op je kop lijmen ofzo.
maar als je dat mooi vind
Op sommige blokjes en doeleinden is het echt wel zinvol hoor. Ik neem bijvoorbeeld niet aan dat het op deze ssjes enkel als decoratie dient: http://members.chello.nl/ardjuna/index.htm
Enne, na het rijden je dop eraf halen en luisteren of het sist?!
Enne, na het rijden je dop eraf halen en luisteren of het sist?!
-
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1155
- Lid geworden op: 24 jan 2007 19:49
- Bezit: Honda ss50m 1967
Honda ss50m 1966
Honda st50
Honda cf50 - Locatie: Vaassen;einde der beschaving
Na eigenlijk is dit heel makkelijk; de druktafel die de koppeling indrukt is een sproeier en dat busje in het carter wat de olie naar de kop doorlaat is een sproeier...Jurrien schreef:Ok, serieus: Bij blokken die veel vermogen uit een kleine cilinderinhoud halen. Dus opgefokte blokjes. En dan moeten ze ook nog eens heet worden. En een oliekoeler is niet altijd goed, bij de koude start duurt het namelijk langer voordat de nokkenas z'n olie van de oliepomp krijgt. En na de oliepomp splitst zich het oliekanaal, eentje gaat naar de cilinderkop toe en eentje gaat naar de krukas toe. Wat zo'n koeler in het systeem met de verhoudingen van olie die waarheen gaat doet, weet ik ook niet.
Ik vind: oliekoelers zien er leuk uit maar het is allemaal maar eng om op je blok te sleutelen. Boe voor oliekoelers!
Naar de krukas moet je niet teveel olie pompen; dit geeft extra wrijving en veroorzaakt alleen maar extra warmte...naar de kop maakt het eigenlijk niet zoveel uit...teveel olie loopt door de nokkenas naar de andere kant en doet verder niks meer...